DE JAARWISSELING 20 ZE ERIK VAN BRITSOM De actie was ludiek, maar het protest was bloedserieus. Met een luier om verbeeldde Erik van Britsom de hoge nood van chauffeurs op streekbussen: ze hebben nauwelijks tijd om te plassen. „Aan die werkdruk is niks veranderd." 'Wat maakte 2018 memorabel? Een serie verhalen waarin we terugblikken en vooruitkijken aan de hand van de grote en kleine gebeurtenissen.' Morgen Jan Marijs, pulsvisser Het was wel even schrikken toen hij op 5 januari de PZC onder ogen kreeg. Daar zag de Ter- neuzense bus chauffeur Erik van Britsom zichzelf prominent terug op de voorpagina, met een incontinen tieluier over zijn broek. Net als de meeste van zijn collega's staakte hij de dag ervoor, om te protesteren te gen de hoge werkdruk. De buschauf feurs waren het zat dat zij tijdens hun diensten nauwelijks tijd hadden om hun blaas te legen. 'Ik wil niet zeiken', was het motto, 'maar fat soenlijk kunnen plassen.' Dat sym boliseerde Van Britsom met zijn luier. Gemengde gevoelens Elf maanden later kijkt hij met ge mengde gevoelens terug op de sta kingsdag. „Ik heb heel veel reacties gekregen op die foto met de luier. De meeste waren positief. We staakten massaal die dag, in het hele land. Dat ging ook over een loonsverhoging, maar de werkdruk had de hoogste prioriteit. Door de opkomst was het een succesvolle staking, maar zon der het gewenste resultaat. We heb ben wel een nieuwe cao met wat meer loon, maar aan de werkdruk is niks veranderd." De plaspauze is nog steeds een probleem. „Ik zit soms vier uur ach ter elkaar op de bus zonder boter ham of toilet. Als ik dan echt moet, ga ik natuurlijk gewoon. Dan moe ten de mensen maar even wachten. Het geldt niet voor alle diensten. Hier in Terneuzen rijden de chauf feurs vaak pittige ritten. Daar speelt het probleem. In Goes hoor ik mijn collega's niet of nauwelijks klagen." Plaspauzes Van Britsom heeft zijn hoop geves tigd op de nieuwe dienstregeling. Die had eigenlijk zondag moeten in gaan, maar door de problemen met de Stationsbrug in Middelburg wordt het drie maanden later. We gens renovatie zou de brug een half jaar uit Zeeland verdwijnen, en dat had zijn invloed op de bustijden. Omdat de kankerverwekkende stof chroom-6 in oude verflagen werd gevonden, is de brug blijven liggen waar hij lag. Maar toen was de nieuwe dienstregeling al uitgesteld. „Ze zijn er nu mee bezig", zegt Van Britsom. „Door een andere planning kun nen ze het probleem van de plaspau zes hopelijk een beetje oplossen. Eerst maar eens zien, dan geloven." Mensenmens Hij zit inmiddels 31 jaar op de bus. Nog steeds vindt hij het een prachtig beroep. „Ik ben een mensenmens, dus dan is dit het perfecte vak. Maar ik heb het met grote stappen slechter en slechter zien worden. Vroeger waren de bussen van de overheid, maar vijftien jaar geleden moesten ze zo nodig worden aanbesteed. Toen kwamen de vervoerders als Connexxion, Arriva en Veolia, vaak grote bedrijven uit het buitenland. Die komen niet voor je mooie blauwe ogen. Als er een tekort is op een lijn, schrappen ze hem." Buslijnen zijn verdwenen en er is meer verkeer op de weg. Daardoor is de werkdruk van de buschauffeurs jaar na jaar toegenomen. „We moe ten ons vaak het snot voor ogen rij den om op tijd te zijn. We houden er alleen maar bekeuringen en stress aan over. Met die bekeuringen valt het nu wel mee, want de snelheid van de bussen is begrensd op 85 ki lometer. Maar qua werkdruk zijn we niks opgeschoten. De cao ligt voor drie jaar vast. We zullen ons maar bij de gele hesjes moeten aansluiten, denk ik." maandag 10 december 2018 GO Nog steeds hoge nood bij chauffeurs Ernstjan Rozendaal Terneuzen Erik van Britsom met incontinentieluier, uit protest tegen te hoge werkdruk bij buschauffeurs. FOTOCAMILESCHELSTRAETE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20