Heidagen: met de gedachte ksmis IS tf 13 Kenners: commercials soms 'over the top' AAN HET WERK Voor de laatste column van deze serie deed ik een oproep. Welk thema moest ik zeker nog behandelen? Wat moeten jullie allemaal van je baas? De lijst bleek eindeloos. Ik las over mensen die hun klant van de baas mee moesten ne men op customer journey. Bij Randstad moeten mensen great conversations voeren met hun baas. Verder moeten werknemers van hun baas permanent groeien, uren schrijven, big data gebruiken, drijfveren bepalen, waardege- richt inkopen en 'zichtbaar zijn' in hun orga nisatie. Ik sprak ook iemand die jaarlijks een beoor delingsgesprek moest voeren met zijn baas, om de rest van het jaar niets meer van die zelfde baas te vernemen. Maar, eerlijk is eer lijk, één thema stak er met kop en schouders bovenuit: de heidag. achter dat soort bijeenkomsten is meestal niets mis. Als er din gen niet goed gaan, bespreek ze dan vooral met elkaar. Maar alsjeblieft, beste bazen van Ne derland, waarom toch altijd van die maffe werkvormen? Volwassen mensen die in het kader van teambuilding een huis met Aatjes moeten bouwen. In een kring feedback leren ontvangen en geven. Op een tafel gaan staan, je ogen sluiten en je dan naar achter laten vallen in de hoop dat je collega's je opvangen. Een brief aan je zelf schrijven, die je zes maanden later open moet maken om te zien hoe trouw je aan je- zelfbent. En ik ben het helemaal met ze eens. Sterker nog, ik vind dat er een wettelijk recht moet komen om je te mogen onttrekken aan dit soort flauwekul. De wereld zou te klein zijn als pak 'm beet Philips zijn werknemers zou verplichten met hun gezicht naar Mekka te bidden. Of als medewerkers van Unilever hun chakra's moeten laten lezen. Maar waarom mag je je als werknemer niet onttrekken aan volstrekt onbewezen managementhypes? Maar alsjeblieft beste bazen van Nederland, waarom altijd van die maffe werkvormen? r China: Wanzhou moet vrij Uber haast zich naar Wall Street „Jumbo probeert het 15 miljoen- mensengevoel te geven. En wat ik ook heel leuk gedaan vind: het feestje midden in de supermarkt." AH Modern Albert Heijn gooit het als markt leider over een andere boeg. Het is geen twee dagen feest, maar de hele maand staat in het teken van gezelligheid met het gezin, met opa en oma, met het hondje en Het is een traditie: de reclamevi deo's van de supermarkten Jumbo, Plus, Albert Heijn en Lidl zijn alweer overal te zien. Tonnen worden eraan uitgegeven, schat Jacques Kuyf, partner en mede oprichter van Dewynters. Deze eye candy kost wel een half mil joen euro per stuk, denkt Joris van Amerom, partner bij reclamebu reau Open Now. JUMBO Sprankelend Feestelijk en vrolijk is de commer cial van Jumbo. Frank Lammers zingt vrolijk over rollades, Sven Kramer schaatst voorbij en Max Verstappen komt zelfs aanzetten met een fles bubbels. „Spranke lend", vindt marketingexpert Paul Moers. Hij looft de manier waarop de supermarkt gevoel en sympa thie in de video heeft gelegd. Van Amerom is het met Moers eens. met collega's en vrienden. „Zo is het echte leven", zegt Kuyf. „Dit is de beste", vindt ook Van Ame rom. „Heel slim om die hele maand te pakken." Helemaal door het concreet te maken. „Het is ook empathisch", zegt Kuyf. „AH houdt ons een spiegel voor. Deze commercials is het mo dernst." Moers: „Ze melden ook nog even dat er vijfhonderd arti kelen speciaal voor de kerstperi ode verkrijgbaar zijn." Albert Heijn is bovendien de enige die zegt: kom bij mij spullen halen, ziet neuromarketingexpert De Munnik. PLUS Zwaar op de hand Dan de commercial van Plus. Een pittige boodschap: het verhaal gaat over een gezin dat het graf van oma bezoekt. Toch is oma er ook met kerst een beetje bij, omdat ze haar volwassen dochter in gedach ten helpt in de keuken. Marketingexpert Paul Moers vindt de commercial van Plus 'een brug te ver voor een supermarkt. Ze slaan hiermee door'. Ook Joris van Amerom vindt dat Plus de plank misslaat. „Het is niet zo'n prettige manier om kerst in te gaan. Het is erg zwaar op de hand. Het is ook ver weg van wat een su permarkt doet." „Geen geslaagde commercial", zegt ook De Mun nik. „Het begint met de dood. Op een kerkhof. Terwijl uit onder zoek blijkt dat commercials met de dood erin voor een gevoel van angst zorgen. Daar moet je probe ren weg te blijven." LIDL Over the top Lidl gooit het weer over een an dere boeg: Beau van Erven Dorens heeft exquise producten aange schaft voor een chic gezelschap; mensen die normaal de Lidl mij den. „Dat is het net niet", vindt Moers. „Dit is wat we noemen sho wing strategy", zegt Van Amerom. „Je ziet wat ze willen bij Lidl: er ook zijn voor deftige mensen." Het is een poging tot humor, een knipoog, vat Kuyf de commercial samen. Maar het merk Lidl is ver stopt. „Pas halverwege komt het merk aan bod", merkt De Munnik op. „Over the top", is het oordeel van Moers. 2 of 3 dagen luxe 4*-Bilderberg hotel op de Veluwe incl. ontbijt maandag 10 december 2018 GO Voor de goede orde: met de basisgedachte Voor veel werknemers is het pure horror. Richard Engelfriet is dagvoorzitter en schreef het boek De Succesillusie. HANDEL China eist dat Canada financi eel directeur Meng Wanzhou van het techbe- drijf Huawei on middellijk vrij laat. De top vrouw van Hua wei is opgepakt omdat de VS haar wil berech ten voor fraude. Ze zou een dochterbedrijf van Huawei hebben toege staan te hande len met Iran. BEURSGANG Uber Technolo gies, het bedrijf achter de popu laire taxi-app, heeft bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC documen ten ingediend voor een beurs gang vroeg in 2019. Het kan met 120 miljard dollar een van de grootste beursgangen ooit worden. Uber wil con current Lyft voor zijn. Met de klok mee: AH viert heel december feest, het Jumbo-gezin krijgt bezoek, Plus zoekt diepgang en Lidl gaat op de deftige toer. Supers pakken uit met kerstgevoel Tonnen hebben Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl aan hun nieuwe kerstcommercials uitge geven. Experts vinden dat Plus zich de moeite beter had kun nen besparen. Ellen den Hollander Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van de baas te horen dat het 'anders moet'. Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt de zin van de onzin. Vandaag: heidagen. Hotel de Bilderberg 1 of 2 overnachtingen 1 of 2 x Bilderberg ontbijt t.w.v. 17,50 p.p.p.o. Ontvangst met warme chocomelk Op Zoover beoordeeld met een 8! S Tip: bezoek Arnhem of Nijmegen hoteldeal I dagelijks tot 23:00 uur 088-0331506

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13