Echt en nep lopen vaak door elkaar heen 10 ZE LOKAAL 54 GROEPSEXPOSITIE Anne Mannaerts presenteert een groepsexpositie in Lokaal 54. Haar eigen smaak is het enige wat de zeven kunstenaars met elkaar verbindt. Monnikenwerk maakt Rutschmann haar pretentie wel waar. Magie Heidi de Vree start haar composi ties met uit tijdschriften geknipte foto's. Daarop bouwt zij al schilde rend voort. Haar penseelvoering en kleurgebruik lopen niet over van raffinement, maar ze komt wel tot composities die intrigeren. Vaak draait het om de relatie mens-natuur, waarbij ze erin slaagt iets op te roepen van de ma gie die in de natuur besloten ligt. Ook Floor Kurstjens is geboeid door de kracht van de kosmos. Zij W Als je met weinig je publiek wilt meevoeren, moet ieder zweempje kleur en elk stukje vorm overtuigen combineert stoffen en papier met schilderen en werkt gestileerder dan De Vree. In haar werk kom je vaak planten en vrouwen tegen. In sommige composities speelt tex tuur een belangrijke rol. Dan zijn de vormen minder begrensd dan in andere, die strakker zijn uitge voerd. Kurstjens is geen goede te kenaar en de getekende onderde len worden vaak nauwelijks deel van de compositie als geheel. Op zijn best is het werk enigszins de coratief. Juweeltjes Gelukkig is Carmen Milhous prima op dreef. Zij laat in een groot aantal kleine paneeltjes zien dat als je met gevoel de verf de ruimte geeft, er kleine juweeltjes kunnen ontstaan. Vorm, kleur en compositie boeien, zonder dat er sprake is van een voorstelling. Ook Roeland van der Kley maakt zijn vakmanschap meer dan waar. Hij toont raak en met gevoel voor verf geschilderde voorstellin gen van Zeeuwen op traditionele locaties als molen en moestuin. En hij is niet wars van verrassende uitsneden. Ook de beelden zijn goed. Berita Valk is vormvast, of ze nu strak stileert of wat meer impres sionistisch werkt. Vaak zijn het vogels die zij als onderwerp heeft voor haar bronzen. Daarnaast boetseert zij vrouwen en zelfs Don Quichotte komt in beeld. Mia America maakt met humor geladen vrouwenportretten in ke ramiek. Eigenwijze dames die ver rassen, verleiden, dromen en je voor de gek houden. Voorzien van fantasierijke attributen en speels vormgegeven. Al bij al genoeg om eens te gaan kijken in Terneuzen. i annaerts heeft een voorliefde voor schoonheid en vak manschap. Haar ei- I gen assemblages zijn daar het beste bewijs van. Toch komt niet elke kunstenaar wat mij betreft in deze groepsex positie goed uit de verf. Ulrike Rutschman bijvoorbeeld, pretendeert een mysterieuze sfeer van eenzaamheid en vervreem ding op te roepen in haar schilde rijen die zij Strandspaziergang noemt. Uit diffuse vlakken met grijzige tinten, doemt af en toe een vlek op die voor een gestalte door moet gaan. Vormspanning ont breekt en de plaatsing van die ge stalten ervaar ik als tamelijk wille keurig. De voorstelling blijft han gen in een mist. Als je met zo wei nig je publiek wilt meevoeren moet ieder zweempje kleur en elk stukje vorm overtuigen. Het om gekeerde is hier aan de orde. In en kele kleine werkjes op papier Thuis vierden wij deze week pakjesavond. Met gedichten en surprises zetten we de wereld op z'n kop en draaiden we rollen om. Onze getinte jongens vinden dat het pakjesfeest niet onder de pietendiscussie mag lij den - van wit privilege weten ze meer dan ik - dus het feest gaat door. Elkaar een spiegel voorhou den of roasten is toegestaan, zo lang we het maar met liefde doen. Maar hoe zit het met Sint? Kan hij er nog mee door? Hoe veilig is het voor een kind om bij een bis schop, die hem paait met snoep en cadeautjes, op schoot te gaan zit ten? In een tijd waarin de grote verhalen hebben afgedaan is een geestelijke misschien sowieso ie mand die wantrouwen verdient. De goedheiligman speldt maar wat op je mouw... Geeft het ook niet te denken dat de sint op 6 de cember zomaar met de noorder zon vertrokken is? Sinterklaas een kinderfeest? Pas op, het is niet meer wat het lijkt! Wat is echt wat is nep? Dat lijkt tegenwoordig erg moeilijk om uit elkaar te houden, want waar vind je de werkelijkheid, wie vertelt de waarheid, wat is uitgedacht, gere gisseerd of echt? Dat mensen ver schillend tegen hetzelfde aankij ken, eigen betekenissen geven aan het gebeurde, is zo oud als de mensheid. Maar we leefden bij de gedachte dat de werkelijkheid toch nog kenbaar was. Steeds meer wordt het idee dat voor zoe kers onbetwiste feiten vindbaar zouden zijn een illusie. Want, hoe objectiefis de feitenchecker? What you see is what you get is een wat klassieke belofte van computerprogramma's. Op social media lijkt de uitspraak niet hele maal van toepassing. Wat is er mis beelden te bewerken en de wereld iets mooier te maken? Op IGTV en bij de publieke omroep was eind november de VPRO-documen- taire üFollowme te zien. Nicolaas Veul doet er verslag van zijn on derzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan. Soms is die schimmig. Volgers en likes zijn te koop. Algo ritmes waardoor je post al dan niet boven komt drijven zijn te misleiden en veel draait om geld. Niks is er wat het lijkt. Kun je er dan ten minste nog op vertrouwen dat je zelf weet wie je bent? Al heel simpel doordat zoekmachines mijn gedrag analy seren, krijg ik steeds meer een ge filterd beeld van de werkelijkheid. Wat ik vind op internet, weerspie gelt mijn gelijk. Wie ik ben, waar ik ga en zelfs wat ik verlang is moeiteloos te reproduceren op ba sis van mijn virtuele footprint (handig voor mijn verlanglijstje). Bij de Koorkerkgemeenschap in Middelburg is de relatie tussen computertechnologie, menselijke relaties en religie deze week punt van gesprek geweest. Aanzet was de film Her van Spike Jonze. Een film waarin de alleenstaande Theodore Twombly een relatie krijgt met een intelligent, zelfbe wust en zelflerend besturingssys teem. Is het in de film geschetste beeld mythisch? Geen sprookje, maar een verhalende waarheid die ons helpt betekenis te geven aan de werkelijkheid en waaraan we waarden en normen ontlenen? Het is ongetwijfeld de tijd van het jaar, maar ik vraag me af of er meer mythische kracht te vinden is in advent, de aanloopperiode naar kerst, het feest waarbij de ge boorte van Jezus wordt herdacht. Hoe voorstelbaar is juist nu het verlangen om in de pure onschuld van een pasgeborene een godde lijk kind te zien? zaterdag 8 december 2018 De kwaliteit van het werk varieert Nico Out Roeland van der Kley schil dert voorstellin gen van Zeeu wen op traditio nele locaties. FOTO'S NICO OUT Berita Valk kiest vaak vo gels als onder werp voor bron zen. T/m 23/12. Lokaal 54, Nieuwstraat 54, Terneuzen. Wo. t/m zo. 13.00- 18.00 uur. RECENSIE Bij Heidi de Vree draait het vaak om de relatie mens-natuur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38