Eigenzinnige mix van station en MPV 7,2 17 heen, biedt de auto een sportievere rijsensatie. De lagere ruitlijn zorgt bovendien voor een beter zicht rondom. Tegen meerprijs zijn orthopedisch verantwoorde stoelen leverbaar, die regelmatig de hoek van de zitting en de rugleuning minimaal veranderen en zo rugklachten helpen voorko men. Deze innovatie is leverbaar voor de voorstoelen in combinatie met volledig elektrische stoelverstel- ling met geheugenfunctie. Maar ook de standaard stoelen zijn comforta beler en hebben een groter verstel- bereik. De wegligging moest comfortabe ler worden, maar de B-Klasse mocht niet aan dynamiek verliezen. Dat is gelukt, hoewel het eigenlijk nooit een dynamische auto is geweest. Het onderstel is nu nog zachter. In de door ons gereden uitvoering met in stelbaar onderstel is het in de Com- fort-stand zelfs zo zacht, dat je moet oppassen dat je door de bijna Ameri kaanse afstemming niet wagenziek wordt. systemen kunnen maximaal 500 meter vooruitkijken. De nieuwe B-Klasse is onder meer leverbaar met een nieuwe 2,0-liter grote dieselmotor die leverbaar is in een variant met 150 pk en 320 Nm en met 190 pk en 400 Nm. Deze twee versies zijn gekoppeld aan een acht- traps automaat met dubbele koppe ling. Ook de uit de A-Klasse bekende 1.5 diesel met 116 pk en 260 Nm komt in de B-Klasse te liggen. Op benzinevlak levert Mercedes- Benz twee 1.3 viercilinders: de 136 pk en 200 Nm sterke B180 en de 163 pk en 250 Nm sterke B200. Deze moto ren zijn standaard gekoppeld aan Mercedes' zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Later voegt Mercedes-Benz meer motorversies aan het gamma toe, daar zitten ook varianten met vier- wielaandrijving (4Matic) tussen. De levering start in februari volgend jaar. Prijzen voor de Nederlandse markt volgen in een later stadium. Qua kofferbak ga je er bij de nieuwe B-Klasse wel op achteruit: 455 in plaats van 488 liter plek is voor langere voorwerpen. Bij een neergeklapte achterbankleuning en belading tot het dak biedt de baga geruimte een volume tot 1540 liter. Een elektrische achterklep is als optie leverbaar. Die is eventueel te openen met een voetbeweging. Semi-autonoom De B-Klasse beschikt over het hoog ste actieve veiligheidsniveau in dit segment, met functies die zijn over genomen uit de S-Klasse. Voor het eerst kan de B-Klasse semi-auto- noom rijden in bepaalde situaties. Hierbij wordt de verkeerssituatie nauwlettend in de gaten gehouden: de verbeterde camera- en radar- De naam XV staat voor cross-over en dat is pre cies wat deze auto is: een mix tussen station wagon en MPV. De wegligging is heerlijk comfortabel zonder week te worden. In de bochten valt het over hellen ook enorm mee, ook al omdat de XV meer een soort hoge sta tionwagon is dan een echte SUV. Het nadeel is dat je niet zo hoog zit als in de luxe terreinwa gens van de concurren tie. Het belangrijkste voordeel is de gemakke lijke instap. Het interieur is voor zien van knoppen en hendels die sinds de ja ren 80 nauwelijks geëvo lueerd lijken. Een trek- hendel op de vloer voor het openen van je tank- dop is bijvoorbeeld echt niet meer van deze tijd. Druk- en draaiknoppen, maar ook de pook van de automaat voelen soms fragiel aan. Als je een deur dichtgooit, voelt die licht aan en maakt-ie een blikkerig geluid. Prak tijktests hebben echter bewezen dat het met de kwaliteit van de materia len wel goed zit. De motor is een vierci- linder boxermotor. Door zijn vlak liggende cilin ders heeft de XV een laag zwaartepunt, waardoor hij goed op de weg ligt. Bij de testauto was de grip op een nat wegdek niet optimaal, maar dat kan ook aan de banden hebben gelegen. Zeker is wel dat we de motor niet konden betrappen op vi braties of een roffelend boxermotorgeluid. De automaat is een Continu Variabele Transmissie (CVT) en daar moet je van houden. Hij probeert het toeren tal constant te houden, maar zeker in de stad loeit de motor nog flink. Daar staat een mooi laag toerental op de snelweg en een navenant laag brandstofverbruik (test- verbruik 1 op 10,8) tegen over. De besturing voelt lekker aan en is mooi nauwkeurig. Ook de remmen zijn goed te do seren. Goed nieuws ten slotte voor de caravan- fans: het maximale aan hangergewicht is met 1400 kilo iets hoger dan voorheen. Kofferruimte Qua kofferbak ga je er bij de nieuwe B-Klasse wel op achteruit. Er past 455 liter aan bagage in, oftewel 33 liter minder dan bij het oude model. Wie in de markt is voor een B-Klasse, kan daarom beter wachten tot de zomer. Dan is het mogelijk om een exem plaar te bestellen waarvan de stoelen over een afstand van 14 centimeter te verstellen zijn, om de bagageruimte achter de achterbank uit te breiden van 455 naar 705 liter. Ook krijgt de voorstoel dan een neerklapbare rugleuning, zodat er vrijdag 7 december 2018 GO Subaru XV 2.0i Premium, vanaf €39.495 Ook de XV zal een goede caravantrekker zijn. Van binnen oogt hij gedateerd, fotosbart hoogveld Met zijn vierwielaan- drijving en betrouw bare imago is Subaru populair onder cara- vanbezitters. Kan de XV hen ook bekoren? Veel bagage- en beenruimte. Snel en modern infotain- mentsysteem. Comfor tabele wegligging. Verouderde knop pen en hendels. CVT loeit te veel. Al leen met 4x4 leverbaar. De Subaru XV ziet er beter uit dan zijn voor gangers, rijdt goed en zit kwalitatief goed in elkaar. Het interieur is verbeterd, maar kan niet tippen aan de Eu ropese concurrentie. De CVT-automaat is wennen. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Het design van het interieur is indrukwekkend. De verlaagde daklijn en grotere wielen geven de B-Klasse een sportiever tintje. FOTO'S MERCEDES SZ-379 X

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45