Eigenzinnige mix
van station en MPV
7,2
17
heen, biedt de auto een sportievere
rijsensatie. De lagere ruitlijn zorgt
bovendien voor een beter zicht
rondom.
Tegen meerprijs zijn orthopedisch
verantwoorde stoelen leverbaar, die
regelmatig de hoek van de zitting en
de rugleuning minimaal veranderen
en zo rugklachten helpen voorko
men. Deze innovatie is leverbaar
voor de voorstoelen in combinatie
met volledig elektrische stoelverstel-
ling met geheugenfunctie. Maar ook
de standaard stoelen zijn comforta
beler en hebben een groter verstel-
bereik.
De wegligging moest comfortabe
ler worden, maar de B-Klasse mocht
niet aan dynamiek verliezen. Dat is
gelukt, hoewel het eigenlijk nooit
een dynamische auto is geweest. Het
onderstel is nu nog zachter. In de
door ons gereden uitvoering met in
stelbaar onderstel is het in de Com-
fort-stand zelfs zo zacht, dat je moet
oppassen dat je door de bijna Ameri
kaanse afstemming niet wagenziek
wordt.
systemen kunnen maximaal 500
meter vooruitkijken.
De nieuwe B-Klasse is onder meer
leverbaar met een nieuwe 2,0-liter
grote dieselmotor die leverbaar is in
een variant met 150 pk en 320 Nm en
met 190 pk en 400 Nm. Deze twee
versies zijn gekoppeld aan een acht-
traps automaat met dubbele koppe
ling. Ook de uit de A-Klasse bekende
1.5 diesel met 116 pk en 260 Nm komt
in de B-Klasse te liggen.
Op benzinevlak levert Mercedes-
Benz twee 1.3 viercilinders: de 136 pk
en 200 Nm sterke B180 en de 163 pk
en 250 Nm sterke B200. Deze moto
ren zijn standaard gekoppeld aan
Mercedes' zeventrapsautomaat met
dubbele koppeling.
Later voegt Mercedes-Benz meer
motorversies aan het gamma toe,
daar zitten ook varianten met vier-
wielaandrijving (4Matic) tussen. De
levering start in februari volgend jaar.
Prijzen voor de Nederlandse markt
volgen in een later stadium.
Qua kofferbak ga je er
bij de nieuwe B-Klasse
wel op achteruit: 455 in
plaats van 488 liter
plek is voor langere voorwerpen. Bij
een neergeklapte achterbankleuning
en belading tot het dak biedt de baga
geruimte een volume tot 1540 liter.
Een elektrische achterklep is als optie
leverbaar. Die is eventueel te openen
met een voetbeweging.
Semi-autonoom
De B-Klasse beschikt over het hoog
ste actieve veiligheidsniveau in dit
segment, met functies die zijn over
genomen uit de S-Klasse. Voor het
eerst kan de B-Klasse semi-auto-
noom rijden in bepaalde situaties.
Hierbij wordt de verkeerssituatie
nauwlettend in de gaten gehouden:
de verbeterde camera- en radar-
De naam XV staat voor
cross-over en dat is pre
cies wat deze auto is:
een mix tussen station
wagon en MPV. De
wegligging is heerlijk
comfortabel zonder
week te worden. In de
bochten valt het over
hellen ook enorm mee,
ook al omdat de XV
meer een soort hoge sta
tionwagon is dan een
echte SUV. Het nadeel is
dat je niet zo hoog zit als
in de luxe terreinwa
gens van de concurren
tie. Het belangrijkste
voordeel is de gemakke
lijke instap.
Het interieur is voor
zien van knoppen en
hendels die sinds de ja
ren 80 nauwelijks geëvo
lueerd lijken. Een trek-
hendel op de vloer voor
het openen van je tank-
dop is bijvoorbeeld echt
niet meer van deze tijd.
Druk- en draaiknoppen,
maar ook de pook van de
automaat voelen soms
fragiel aan. Als je een
deur dichtgooit, voelt die
licht aan en maakt-ie een
blikkerig geluid. Prak
tijktests hebben echter
bewezen dat het met de
kwaliteit van de materia
len wel goed zit.
De motor is een vierci-
linder boxermotor. Door
zijn vlak liggende cilin
ders heeft de XV een laag
zwaartepunt, waardoor
hij goed op de weg ligt.
Bij de testauto was de
grip op een nat wegdek
niet optimaal, maar dat
kan ook aan de banden
hebben gelegen. Zeker is
wel dat we de motor niet
konden betrappen op vi
braties of een roffelend
boxermotorgeluid.
De automaat is een
Continu Variabele
Transmissie (CVT) en
daar moet je van houden.
Hij probeert het toeren
tal constant te houden,
maar zeker in de stad
loeit de motor nog flink.
Daar staat een mooi laag
toerental op de snelweg
en een navenant laag
brandstofverbruik (test-
verbruik 1 op 10,8) tegen
over. De besturing voelt
lekker aan en is mooi
nauwkeurig. Ook de
remmen zijn goed te do
seren. Goed nieuws ten
slotte voor de caravan-
fans: het maximale aan
hangergewicht is met
1400 kilo iets hoger dan
voorheen.
Kofferruimte
Qua kofferbak ga je er bij de nieuwe
B-Klasse wel op achteruit. Er past 455
liter aan bagage in, oftewel 33 liter
minder dan bij het oude model. Wie
in de markt is voor een B-Klasse, kan
daarom beter wachten tot de zomer.
Dan is het mogelijk om een exem
plaar te bestellen waarvan de stoelen
over een afstand van 14 centimeter te
verstellen zijn, om de bagageruimte
achter de achterbank uit te breiden
van 455 naar 705 liter.
Ook krijgt de voorstoel dan een
neerklapbare rugleuning, zodat er
vrijdag 7 december 2018
GO
Subaru XV 2.0i Premium, vanaf €39.495
Ook de XV zal een goede caravantrekker zijn.
Van binnen oogt hij gedateerd, fotosbart hoogveld
Met zijn vierwielaan-
drijving en betrouw
bare imago is Subaru
populair onder cara-
vanbezitters. Kan de
XV hen ook bekoren?
Veel bagage- en
beenruimte. Snel
en modern infotain-
mentsysteem. Comfor
tabele wegligging.
Verouderde knop
pen en hendels.
CVT loeit te veel. Al
leen met 4x4 leverbaar.
De Subaru XV ziet er
beter uit dan zijn voor
gangers, rijdt goed en
zit kwalitatief goed in
elkaar. Het interieur is
verbeterd, maar kan
niet tippen aan de Eu
ropese concurrentie.
De CVT-automaat is
wennen.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Het design van het interieur is indrukwekkend.
De verlaagde
daklijn en grotere
wielen geven de
B-Klasse een
sportiever tintje.
FOTO'S MERCEDES
SZ-379 X