AUTO
Mercedes perfectioneert de MPV
16
'Sterkste supersportwagen'
Poolvoertuig moet ook elektrisch
De compleet vernieuwde Mercedes-Benz B-Klasse is
lager, breder, dynamischer en voorzien van een top-
interieur dat de concurrentie in de schaduw stelt. Wie
instapt, waant zich in een designhotel.
Rijder speed
pedelecwil niet
tussen de auto's
De nieuwe B-Klasse kwam
er vooral om in het spoor
te blijven van BMW, dat
met de 2-serie Active Tou-
rer en Gran Tourer goede
zaken doet. Helaas gaat het met de
MPV's als geheel matig. Het lijkt wel
alsof alles wat tegenwoordig niet mi
nimaal een paar SUV-trekjes heeft bij
voorbaat gedoemd is tot een bestaan
in de showroom.
Aan het product ligt het niet. Stap
in en je waant je in de kamer van een
net geopend duur designhotel.
Prachtige materialen, een mooie
vormgeving en trendy kleurcombi
naties zorgen ervoor dat je je direct
thuis voelt in dit avant-gardistische
interieur.
Wat ook opvalt is de ruimtebele
ving. Het dashboard is zo opgezet dat
de auto breder lijkt, de opvallende
ventilatieroosters en mooie displays
doen de rest. De sfeerverlichting met
64 kleuren en tien 'kleurwerelden'
maakt individuele aanpassing, zelfs
aan de gemoedstoestand, mogelijk.
Herkenbaar
Het interieur is een openbaring in
vergelijking met de buitenzijde van
de auto, die weliswaar dynamischer
oogt dan zijn voorganger maar toch
De auto biedt
nog meer
ruimtegevoel
dan het
vorige model
herkenbaar blijft als B-Klasse. Om de
dynamiek iets meer te benadrukken
werd de daklijn verlaagd en de wiel-
maat vergroot. Dat, in combinatie
met de lagere voorzijde en bredere
schouderpartij, geeft je minder het
'busjesgevoel' dat veel compacte
MPV's kenmerkt.
Aan de voorzijde zien we andere
koplampen, aan de achterzijde be
vinden zich ook nieuwe verlichtings
units en bumpers met diffuser-look
(spoiler-achtige sleuven). De B-
Klasse heeft nu de laagste luchtweer-
stand in zijn segment met een Cw-
waarde van 0,24.
Navigatie
De auto biedt een nog beter ruimte
gevoel dan het vorige model. De vijf
ronde luchtuitstroomopeningen in
het interieur zijn fraai vormgegeven,
waarbij de wereld van de luchtvaart
als inspiratiebron diende.
Andere sterke punten zijn de stan
daard touchscreenbediening en de
navigatieweergave met augmented
reality-technologie. Ie ziet op een
beeldscherm de rotonde 'live' voor je
en waar je moet afslaan staat een pijl
in beeld. Ook de intelligente spraak-
bediening die wordt geactiveerd met
het trefwoord 'Hey Mercedes' is de
moeite waard.
Doordat je iets lager zit dan voor-
vrijdag 7 december 2018
GO
Van O naar 100 km/uur in
twee seconden. Dat is de
belofte van de Pininfarina
PFO, die met een 1900 pk
sterke elektromotor andere
supersportwagens moet
doen verbleken.
De eerste exemplaren van de
Pininfarina komen over twee
jaar op de markt. Naar ver
wachting worden er niet
meer dan 150 van gemaakt
en zal de prijs rond de 2 mil
joen euro liggen.
Pininfarina was een ontwerp
bureau in Italië, werd overge
nomen door de Indiase firma
Mahindra en ontpopt zich nu
tot een zelfstandig automerk
dat elektrische supersport
wagens en SUV's gaat bou
wen.
Het eerste model wordt de
PFO. Het hart van deze
nieuwe supersportwagen
wordt gevormd door een
motor/accu-combinatie van
de firma Rimac.
Om de 'sterkste supersport
wagen ter wereld' met 1900
pk in perspectief te plaatsen:
de sterkste productieauto's
die vandaag de dag te koop
zijn, de hypercars Bugatti
Chiron en Koenigsegg
Regera, zijn beide 'slechts'
1500 pk sterk.
Uit een proef van de provin
cie Gelderland blijkt dat rij
ders met een speed pedelec
(een elektrische fiets met een
maximumsnelheid van 45 ki
lometer per uur) veel liever
op het fietspad rijden dan op
de rijbaan. Wettelijk gezien
moeten ze sinds vorig jaar
binnen de bebouwde kom
hun weg vinden tussen de
auto's op de rijbaan.
Bij de proef, die de provincie
wil continueren, is de 'snelle
e-bike' op zestien provinciale
fietspaden wel welkom. Die
zijn herkenbaar aan het on
derbord 'Speed pedelecs
toegestaan', onder het bord
'Verplicht fietspad'.
De snelle fietsers, die volgens
de onderzoekers gemiddeld
33 km per uur rijden, waarde
ren die mogelijkheid. Ze kie
zen toch al vaak voor het 'vei
lige' fietspad, ook als dat niet
is toegestaan.
Hij is volledig elektrisch, be
stand tegen temperaturen
van min 50 graden, rijdt op
rupsbanden en heeft een be
reik van zo'n 45 kilometer. De
Venturi Antarctica is het eer
ste 100 procent schone voer
tuig voor verkenningen op de
Zuidpool.
Prins Albert II van Monaco
was een van de personen die
aan de basis stond van het
eerste 'groene' poolvoertuig,
dat nu alleen als prototype
bestaat. Het voertuig wordt in
maart 2019 voor het eerst
echt getest in het uiterste
noorden van Canada.
Prins Albert kwam op het
idee tijdens een bezoek aan
Antarctica in 2009. „Ik zag
dat de onderzoekers geen
'schone' voertuigen hadden
om zich te verplaatsen of om
materialen te vervoeren. Zelfs
niet over korte afstanden.
Niemand had daar toen nog
aan gedacht."
De accu kan worden opgela
den met stroom van windtur
bines en zonnepanelen op
Antarctica, zoals die in het
Belgische onderzoeksstation
Prinses Elizabeth.
ERIK KOUWENHOVEN