AUTO Mercedes perfectioneert de MPV 16 'Sterkste supersportwagen' Poolvoertuig moet ook elektrisch De compleet vernieuwde Mercedes-Benz B-Klasse is lager, breder, dynamischer en voorzien van een top- interieur dat de concurrentie in de schaduw stelt. Wie instapt, waant zich in een designhotel. Rijder speed pedelecwil niet tussen de auto's De nieuwe B-Klasse kwam er vooral om in het spoor te blijven van BMW, dat met de 2-serie Active Tou- rer en Gran Tourer goede zaken doet. Helaas gaat het met de MPV's als geheel matig. Het lijkt wel alsof alles wat tegenwoordig niet mi nimaal een paar SUV-trekjes heeft bij voorbaat gedoemd is tot een bestaan in de showroom. Aan het product ligt het niet. Stap in en je waant je in de kamer van een net geopend duur designhotel. Prachtige materialen, een mooie vormgeving en trendy kleurcombi naties zorgen ervoor dat je je direct thuis voelt in dit avant-gardistische interieur. Wat ook opvalt is de ruimtebele ving. Het dashboard is zo opgezet dat de auto breder lijkt, de opvallende ventilatieroosters en mooie displays doen de rest. De sfeerverlichting met 64 kleuren en tien 'kleurwerelden' maakt individuele aanpassing, zelfs aan de gemoedstoestand, mogelijk. Herkenbaar Het interieur is een openbaring in vergelijking met de buitenzijde van de auto, die weliswaar dynamischer oogt dan zijn voorganger maar toch De auto biedt nog meer ruimtegevoel dan het vorige model herkenbaar blijft als B-Klasse. Om de dynamiek iets meer te benadrukken werd de daklijn verlaagd en de wiel- maat vergroot. Dat, in combinatie met de lagere voorzijde en bredere schouderpartij, geeft je minder het 'busjesgevoel' dat veel compacte MPV's kenmerkt. Aan de voorzijde zien we andere koplampen, aan de achterzijde be vinden zich ook nieuwe verlichtings units en bumpers met diffuser-look (spoiler-achtige sleuven). De B- Klasse heeft nu de laagste luchtweer- stand in zijn segment met een Cw- waarde van 0,24. Navigatie De auto biedt een nog beter ruimte gevoel dan het vorige model. De vijf ronde luchtuitstroomopeningen in het interieur zijn fraai vormgegeven, waarbij de wereld van de luchtvaart als inspiratiebron diende. Andere sterke punten zijn de stan daard touchscreenbediening en de navigatieweergave met augmented reality-technologie. Ie ziet op een beeldscherm de rotonde 'live' voor je en waar je moet afslaan staat een pijl in beeld. Ook de intelligente spraak- bediening die wordt geactiveerd met het trefwoord 'Hey Mercedes' is de moeite waard. Doordat je iets lager zit dan voor- vrijdag 7 december 2018 GO Van O naar 100 km/uur in twee seconden. Dat is de belofte van de Pininfarina PFO, die met een 1900 pk sterke elektromotor andere supersportwagens moet doen verbleken. De eerste exemplaren van de Pininfarina komen over twee jaar op de markt. Naar ver wachting worden er niet meer dan 150 van gemaakt en zal de prijs rond de 2 mil joen euro liggen. Pininfarina was een ontwerp bureau in Italië, werd overge nomen door de Indiase firma Mahindra en ontpopt zich nu tot een zelfstandig automerk dat elektrische supersport wagens en SUV's gaat bou wen. Het eerste model wordt de PFO. Het hart van deze nieuwe supersportwagen wordt gevormd door een motor/accu-combinatie van de firma Rimac. Om de 'sterkste supersport wagen ter wereld' met 1900 pk in perspectief te plaatsen: de sterkste productieauto's die vandaag de dag te koop zijn, de hypercars Bugatti Chiron en Koenigsegg Regera, zijn beide 'slechts' 1500 pk sterk. Uit een proef van de provin cie Gelderland blijkt dat rij ders met een speed pedelec (een elektrische fiets met een maximumsnelheid van 45 ki lometer per uur) veel liever op het fietspad rijden dan op de rijbaan. Wettelijk gezien moeten ze sinds vorig jaar binnen de bebouwde kom hun weg vinden tussen de auto's op de rijbaan. Bij de proef, die de provincie wil continueren, is de 'snelle e-bike' op zestien provinciale fietspaden wel welkom. Die zijn herkenbaar aan het on derbord 'Speed pedelecs toegestaan', onder het bord 'Verplicht fietspad'. De snelle fietsers, die volgens de onderzoekers gemiddeld 33 km per uur rijden, waarde ren die mogelijkheid. Ze kie zen toch al vaak voor het 'vei lige' fietspad, ook als dat niet is toegestaan. Hij is volledig elektrisch, be stand tegen temperaturen van min 50 graden, rijdt op rupsbanden en heeft een be reik van zo'n 45 kilometer. De Venturi Antarctica is het eer ste 100 procent schone voer tuig voor verkenningen op de Zuidpool. Prins Albert II van Monaco was een van de personen die aan de basis stond van het eerste 'groene' poolvoertuig, dat nu alleen als prototype bestaat. Het voertuig wordt in maart 2019 voor het eerst echt getest in het uiterste noorden van Canada. Prins Albert kwam op het idee tijdens een bezoek aan Antarctica in 2009. „Ik zag dat de onderzoekers geen 'schone' voertuigen hadden om zich te verplaatsen of om materialen te vervoeren. Zelfs niet over korte afstanden. Niemand had daar toen nog aan gedacht." De accu kan worden opgela den met stroom van windtur bines en zonnepanelen op Antarctica, zoals die in het Belgische onderzoeksstation Prinses Elizabeth. ERIK KOUWENHOVEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44