Harde kritiek op bijzonder vervoer
7
ZELF RIJDENDE AUTO PROEF
Schouwen-
Duiveland is door
de provincie bij
het Rijk aangemeld
als proefgebied
voor de volledig zelf
rijdende auto.
Het lijkt nog verre toe
komstmuziek, zegt
voorzitter Hanno
Canters van de stads
raad Brouwershaven.
„Maar dat was het in het begin met
de elektrische auto's ook. En moet
je eens zien hoeveel er nu worden
verkocht."
De stadsraad raakte enthousiast
over een recente presentatie van
uit de provincie over duurzaam
vervoer. Daarbij was onder meer
te zien hoe in de Normandische
stad Rouen bij wijze van proef een
wijk is ingericht voor zelf rijdende
auto's. Het vervoer komt met een
klik op de app op een smartphone
voorrijden en zet de klant af op het
gevraagde punt. De wagen en be
treffende wegen zijn uitgerust met
sensoren, om de grootst mogelijke
veiligheid te waarborgen. In de
auto zit nog wel een 'chauffeur'
maar die doet verder niks en heeft
in de testperiode puur de taak om
te zien of alles goed gaat.
Het is het eerste experiment in
z'n soort op Europese wegen. In
Californië worden zelf rijdende
auto's op aanvraag eveneens in het
dagelijkse verkeer getest.
Oplosssing
Dat is de oplossing voor vele pro
blemen op Schouwen-Duiveland
en moeten wij hier ook hebben, be
dachten ze in Brouwershaven. Dus
stuurde de stadsraad een enthou
siast briefje naar burgemeester en
wethouders, waarin hen op het hart
werd gedrukt de regio zo snel mo
gelijk beschikbaar te stellen als test
locatie voor zelf rijdende auto's. „Er
liggen nu kansen, er ligt geld, dan
moet je in elk geval onderzoeken
wat je kunt doen op dit gebied",
vindt Canters. „Zeker in deze rus
tige maanden kan je hier prima tes
ten of het werkt en hoe veilig het
systeem is. Veel beter dan in een
drukke randstedelijke regio. En als
het inderdaad werkt, kun je dat hele
systeem van beltaxi's en busjes ver
vangen voor werkelijk vervoer op
maat."
Wethouder Ankie Smit (verkeer en
vervoer) deelt het enthousiasme
over het project en is blij dat de pro
vincie Schouwen-Duiveland heeft
aangewezen als potentiële testloca
tie. Maar ze tempert wel bij voor
baat al te hoge verwachtingen. „We
weten nog niet hoe het werkt en
aan welke voorwaarden een gebied
allemaal zou moeten voldoen om
zoiets te kunnen testen."
Anderzijds sluit de nieuwe tech
nologie wel goed aan bij de 'duur
zame mobiliteit voor de inwoners'
die de gemeente nastreeft, bena
drukt Smit. Het zou de bereikbaar
heid van voorzieningen aanzien
lijk verbeteren voor ouderen die
niet meer zelf kunnen of willen
rijden. „En dat geldt ook voor jon
geren uit een dorp die ergens naar
toe willen, maar nog geen rijbe
wijs hebben." Smit is blij met het
vroegtijdige draagvlak in Brou
wershaven, mocht het proefpro
ject voor Schouwen-Duiveland
doorgaan.
De zelf rijdende auto maakt deel
uit van de verschillende vormen
van innovatief vervoer waarvoor
de provincie Schouwen-Duive
land in Den Haag naar voren heeft
geschoven, vertelt woordvoerder
Marieke Kalverboer. Stapt de ge
meente aan boord, dan zou de
testlocatie mogelijk over twee tot
drie jaar in gebruik kunnen wor
den genomen, verwacht ze.
„We willen kijken: wat werkt en
wat werkt niet? Het wordt klein
schalig, samen delen. Mobility as a
Service is een serieuze optie. Je in
vesteert niet meer in een bezit van
een vervoermiddel, maar neemt
het af als een dienst. Geen auto
meer voor de deur, maar op afroep
beschikbaar via een app en voor
kleine afstanden een flets lenen."
Chauffeurs die de weg niet weten.
Auto's en busjes zonder navigatie.
Voertuigen die niet kunnen rijden
door slecht onderhoud. De proble
men zijn volgens Vlissingen regel
matig aangekaart bij Hala/TCR,
maar zonder resultaat.
Reden is dat het bedrijf er vol
gens het contract toch geen boetes
voor kan krijgen. De Gemeentelijke
Vervoerscentrale Zeeland (GVC),
die het doelgroepenvervoer voor de
gemeenten regelt, doet er zelf ook
te weinig aan om problemen te
voorkomen. De GVC controleert
niet regelmatig of de voertuigen in
Ik herken me er
absoluut niet in. Alle
evaluatiegesprekken
zijn positief geweest
goede staat verkeren en of de ritten
goed worden uitgevoerd.
De Rekenkamer Middelburg en
Vlissingen heeft onderzoek gedaan
naar de Gemeentelijke Vervoers
centrale. De problemen met de
kwaliteit van het vervoer zelf zijn
beschreven door de gemeente Vlis
singen, in een reactie op het onder
zoeksrapport. Die reactie is gisteren
gepubliceerd.
Directeur Cees Hage van
Hala/TCR is verbijsterd. Ik herken
me er absoluut niet in. Alle evalua
tiegesprekken zijn positief geweest.
En in 2017 is het contract verlengd."
Bovendien zijn de klanten wel
degelijk tevreden, merkt Hage op.
Hij wijst op een klanttevreden-
heidsonderzoek uit 2017 waarin de
klanten een 7,8 gaven. De Reken
kamer noemt dat ook in haar rap
port. Het contract met Hala/TCR
loopt in de zomer van 2019 af.
Dat het vervoersbedrijf niet vol
doet aan de eisen, heeft ook direct
gevolgen voor de GVC, stelt de ge
meente Vlissingen. Die moet voor
het zogenoemde WMO-vervoer
meer auto's en chauffeurs bestel
len dan eigenlijk nodig zijn.
Ook bij het
leerlingenvervoer
heeft de GVC er last
van dat voertuigen
uitvallen
Ook bij het leerlingenvervoer
heeft de GVC er last van dat voer
tuigen uitvallen. Verder zorgen de
wisselingen van chauffeurs voor
problemen, schrijft de gemeente
in haar zienswijze op het rapport.
Dit alles leidt ertoe dat de GVC
niet efficiënt genoeg kan werken.
De Rekenkamer wijst erop dat de
gemeenten Middelburg en Vlis
singen zich in 2015 juist aansloten
bij de Vervoerscentrale omdat het
vervoer dan efficiënter zou wor
den. Die voorspelling komt dus
niet uit. De twee gemeenten heb
ben een financieel belang bij het
doelgroepenvervoer van 4,2 mil
joen euro.
Het bestuur van de G VC weigert
op dit moment te reageren.
Het rapport van de Rekenkamer
wordt donderdagavond besproken
door de raadscommissie maat
schappelijke zaken in Middelburg.
Ook de gemeenteraad van Vlissin
gen praat er binnenkort over.
donderdag 6 december 2018
Schouwen in beeld als testgebied
Marcel Modde
Brouwershaven
Hanno Canters van de stadsraad in Brouwershaven ziet een toekomst met zelf rijdende auto's al voor zich. foto dirk--jan gjeltema
Het vervoer van leerlingen, ou
deren en gehandicapten door
Hala/TCR voldoet niet aan de
eisen, stelt de gemeente Vlissin-
gen. Het bedrijf snapt niks van
de kritiek.
Maurits Sep
Vlissingen
-Cees Hage, Hala/TCR