Harde kritiek op bijzonder vervoer 7 ZELF RIJDENDE AUTO PROEF Schouwen- Duiveland is door de provincie bij het Rijk aangemeld als proefgebied voor de volledig zelf rijdende auto. Het lijkt nog verre toe komstmuziek, zegt voorzitter Hanno Canters van de stads raad Brouwershaven. „Maar dat was het in het begin met de elektrische auto's ook. En moet je eens zien hoeveel er nu worden verkocht." De stadsraad raakte enthousiast over een recente presentatie van uit de provincie over duurzaam vervoer. Daarbij was onder meer te zien hoe in de Normandische stad Rouen bij wijze van proef een wijk is ingericht voor zelf rijdende auto's. Het vervoer komt met een klik op de app op een smartphone voorrijden en zet de klant af op het gevraagde punt. De wagen en be treffende wegen zijn uitgerust met sensoren, om de grootst mogelijke veiligheid te waarborgen. In de auto zit nog wel een 'chauffeur' maar die doet verder niks en heeft in de testperiode puur de taak om te zien of alles goed gaat. Het is het eerste experiment in z'n soort op Europese wegen. In Californië worden zelf rijdende auto's op aanvraag eveneens in het dagelijkse verkeer getest. Oplosssing Dat is de oplossing voor vele pro blemen op Schouwen-Duiveland en moeten wij hier ook hebben, be dachten ze in Brouwershaven. Dus stuurde de stadsraad een enthou siast briefje naar burgemeester en wethouders, waarin hen op het hart werd gedrukt de regio zo snel mo gelijk beschikbaar te stellen als test locatie voor zelf rijdende auto's. „Er liggen nu kansen, er ligt geld, dan moet je in elk geval onderzoeken wat je kunt doen op dit gebied", vindt Canters. „Zeker in deze rus tige maanden kan je hier prima tes ten of het werkt en hoe veilig het systeem is. Veel beter dan in een drukke randstedelijke regio. En als het inderdaad werkt, kun je dat hele systeem van beltaxi's en busjes ver vangen voor werkelijk vervoer op maat." Wethouder Ankie Smit (verkeer en vervoer) deelt het enthousiasme over het project en is blij dat de pro vincie Schouwen-Duiveland heeft aangewezen als potentiële testloca tie. Maar ze tempert wel bij voor baat al te hoge verwachtingen. „We weten nog niet hoe het werkt en aan welke voorwaarden een gebied allemaal zou moeten voldoen om zoiets te kunnen testen." Anderzijds sluit de nieuwe tech nologie wel goed aan bij de 'duur zame mobiliteit voor de inwoners' die de gemeente nastreeft, bena drukt Smit. Het zou de bereikbaar heid van voorzieningen aanzien lijk verbeteren voor ouderen die niet meer zelf kunnen of willen rijden. „En dat geldt ook voor jon geren uit een dorp die ergens naar toe willen, maar nog geen rijbe wijs hebben." Smit is blij met het vroegtijdige draagvlak in Brou wershaven, mocht het proefpro ject voor Schouwen-Duiveland doorgaan. De zelf rijdende auto maakt deel uit van de verschillende vormen van innovatief vervoer waarvoor de provincie Schouwen-Duive land in Den Haag naar voren heeft geschoven, vertelt woordvoerder Marieke Kalverboer. Stapt de ge meente aan boord, dan zou de testlocatie mogelijk over twee tot drie jaar in gebruik kunnen wor den genomen, verwacht ze. „We willen kijken: wat werkt en wat werkt niet? Het wordt klein schalig, samen delen. Mobility as a Service is een serieuze optie. Je in vesteert niet meer in een bezit van een vervoermiddel, maar neemt het af als een dienst. Geen auto meer voor de deur, maar op afroep beschikbaar via een app en voor kleine afstanden een flets lenen." Chauffeurs die de weg niet weten. Auto's en busjes zonder navigatie. Voertuigen die niet kunnen rijden door slecht onderhoud. De proble men zijn volgens Vlissingen regel matig aangekaart bij Hala/TCR, maar zonder resultaat. Reden is dat het bedrijf er vol gens het contract toch geen boetes voor kan krijgen. De Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland (GVC), die het doelgroepenvervoer voor de gemeenten regelt, doet er zelf ook te weinig aan om problemen te voorkomen. De GVC controleert niet regelmatig of de voertuigen in Ik herken me er absoluut niet in. Alle evaluatiegesprekken zijn positief geweest goede staat verkeren en of de ritten goed worden uitgevoerd. De Rekenkamer Middelburg en Vlissingen heeft onderzoek gedaan naar de Gemeentelijke Vervoers centrale. De problemen met de kwaliteit van het vervoer zelf zijn beschreven door de gemeente Vlis singen, in een reactie op het onder zoeksrapport. Die reactie is gisteren gepubliceerd. Directeur Cees Hage van Hala/TCR is verbijsterd. Ik herken me er absoluut niet in. Alle evalua tiegesprekken zijn positief geweest. En in 2017 is het contract verlengd." Bovendien zijn de klanten wel degelijk tevreden, merkt Hage op. Hij wijst op een klanttevreden- heidsonderzoek uit 2017 waarin de klanten een 7,8 gaven. De Reken kamer noemt dat ook in haar rap port. Het contract met Hala/TCR loopt in de zomer van 2019 af. Dat het vervoersbedrijf niet vol doet aan de eisen, heeft ook direct gevolgen voor de GVC, stelt de ge meente Vlissingen. Die moet voor het zogenoemde WMO-vervoer meer auto's en chauffeurs bestel len dan eigenlijk nodig zijn. Ook bij het leerlingenvervoer heeft de GVC er last van dat voertuigen uitvallen Ook bij het leerlingenvervoer heeft de GVC er last van dat voer tuigen uitvallen. Verder zorgen de wisselingen van chauffeurs voor problemen, schrijft de gemeente in haar zienswijze op het rapport. Dit alles leidt ertoe dat de GVC niet efficiënt genoeg kan werken. De Rekenkamer wijst erop dat de gemeenten Middelburg en Vlis singen zich in 2015 juist aansloten bij de Vervoerscentrale omdat het vervoer dan efficiënter zou wor den. Die voorspelling komt dus niet uit. De twee gemeenten heb ben een financieel belang bij het doelgroepenvervoer van 4,2 mil joen euro. Het bestuur van de G VC weigert op dit moment te reageren. Het rapport van de Rekenkamer wordt donderdagavond besproken door de raadscommissie maat schappelijke zaken in Middelburg. Ook de gemeenteraad van Vlissin gen praat er binnenkort over. donderdag 6 december 2018 Schouwen in beeld als testgebied Marcel Modde Brouwershaven Hanno Canters van de stadsraad in Brouwershaven ziet een toekomst met zelf rijdende auto's al voor zich. foto dirk--jan gjeltema Het vervoer van leerlingen, ou deren en gehandicapten door Hala/TCR voldoet niet aan de eisen, stelt de gemeente Vlissin- gen. Het bedrijf snapt niks van de kritiek. Maurits Sep Vlissingen -Cees Hage, Hala/TCR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 61