Londen als vernietigende bulldozer Regisseur eert ouders met fenomenale liefdesbrief Drama met duikboot maakt geen beklemmende indruk 7 gen zeggen een matige tekenaar, zag wel iets in de ambitieuze jongeling en liet hem de storyboards (getekende scènes uit het script) voor zijn hor rorfilm Braindead (1992) op papier zetten. Het was het begin van een vriendschap en samenwerking die al een kwart eeuw duurt. Groot, groter, grootst Rivers schaamt zich er niet voor dat de impact van Jackson op Mortal En gines groot was. „Ik had daar geen moeite mee. Peter heeft een visie op film die ik onderschrijf, het zou waanzin zijn om dat te verlooche nen." Het resultaat is een film die wat de cors, spektakel en actie betreft niet onderdoet voor een deel uit de Lord of The Rings-cyclus. Het is een kwestie van groot, groter, grootst. De sugges tie is dat het vlaggenschip van de film, een grotendeels ontmanteld verplaatsbaar Londen, kilometers breed en hoog is. Met zijn vaste team van special-efifectsexperts is dat Jack son uitstekend gelukt. Het verhaal draait om wraak, ver zet, verraad en hoop op een betere toekomst. Een jonge vrouw met een litteken op haar gezicht, een soort kaïnsteken, wil de moordenaar van haar moeder doden. De man, bevel voerder van het mobiele Londen, heeft de ambitie om de rest van de wereld plat te walsen. „Het verhaal speelt zich over drie eeuwen in de toekomst af, maar is nu al relevant", legt Jackson uit. „Mortal Engines bevat zeker een waarschu wing om voorzichtig om te springen met onze planeet. Het is, in zeker op zicht, een groene film. Maar hij is ook weer niet te politiek. Mijn doel is om de mensen vooral te vermaken. Dat heeft Christian goed begrepen. Maar iedereen mag er alles uit destilleren wat hij wil. Of er een vervolg komt? Dat beslis ik niet, dat beslist het pu bliek." MORTAL ENGINES ★★★i ColdWar Als er één film dit jaar de Gouden Palm van het Festival van Cannes had moeten winnen was het Cold War van Pawel Pawlikowski. Wel iswaar won hij in Cannes de prijs voor de beste regie, maar eigenlijk was de hoofdprijs meer op zijn plaats geweest. De titel Cold War kan de kijker op het verkeerde been zetten. Er is geen sprake van een politiek steekspel, maar wel van een lief desdrama tussen twee mensen die min of meer vermalen worden door de geschiedenis van Europa, beginnend in de jaren 50 in Polen. Pawlikowski voert een vrijpos tige zangeres op en een compo nist, die elkaar in communistisch Polen treffen. Hun liefde bloeit snel op, maar lijkt van korte duur, vooral omdat de man zo snel mo gelijk naar het vrije Westen wil. Zo begint een reeks omzwervin gen door diverse landen (waaron der Frankrijk en Joegoslavië), waar de twee elkaar spaarzaam treffen en kunnen beminnen, om elkaar vervolgens weer af te sto ten. Cold War is een liefdesbrief van Pawlikowski aan zijn ouders. Nooit eerder is de grillige kant van twee tot elkaar veroordeelde minnaars zo fenomenaal in beeld gebracht. - A.Z. Kursk Speelfilms over duikboten kun nen een ultieme claustrofobische ervaring opleveren. Het Duitse oorlogsdrama Das Boot blijft in dat opzicht onovertroffen. Bij de film Kursk slaagt regisseur Tho mas Vinterberg (maker van het memorabele Festener niet in om een dergelijk beklemmende kij- kersvaring te maken. Kursk is gebaseerd op het waar gebeurde ongeluk met de gelijk namige Russische onderzeeër in 2000. Daarbij kwam de volledige bemanning om het leven. Vinterberg maakt van deze ca tastrofe vooral een familiedrama door in te zoomen op het gezin van de fictieve bevelvoerder Kale- kov (Matthias Schoenaerts). He laas geeft Vinterberg (die de Rus sen door Belgen, Zweden, Fran sen en Duitsers laat spelen) geen eigen draai aan dit verhaal. De film heeft te weinig personages die een blijvende indruk maken, zelfs Schoenaerts niet. - A.Z. donderdag 6 december 2018 A Peter Jackson (rechts) voor het decor waarin de apocalyptische film Mortal Engines zich afspeelt. FOTO'S UNIVERSAL PICTURES EN HOLLANDSE HOOGTE SCIENCEFICTION Regie: Christian Rivers. Hoofdrollen: Hugo Weaving, Robert Sheehan, Hera Hilmar. Futuristische films met een apocalyp tisch karakter zijn er in overvloed. Mortal Engines voegt een nieuwe invalshoek aan het genre toe. Het uit gangspunt is even bizar als intrigerend. Onze planeet is na een vernietigende reeks oorlogen niet meer dan een woeste nij, waar steden zijn uitgegroeid tot gigan tische mobiele voer tuigen. De rijdende steden walsen alles plat wat voor hun rupsbanden komt. Het half verwoeste Lon den maakt in deze we reld de dienst uit. De Engelse schrijver Philip Reeve ver werkte dit gegeven in een reeks goedver- kochte boeken. Voor regisseur Peter Jack son (The Lord of The Rings, The Hobbit waren de boeken ja renlang een bron van inspiratie. Zijn handen jeukten om het ver haal te verfilmen, maar door een volle agenda gaf hij de klus aan zijn medewerker van het eerste uur, re gisseur Christian Ri vers. Hij kon aan de slag gaan met de ex pertise van Jackson. Mortal Engines ziet er dan ook indrukwek kend uit. De metro pool-vehikels zijn het visuele visitekaartje waar de film groten deels op leunt. Ver haaltechnisch biedt het sciencefiction- spektakel ook genoeg aanknopingspunten: een machtswellustige vader (Hugo Weaving) die Londen als een bulldozer gebruikt om tegenstanders van de kaart te vegen, een dochter die hem amper vertrouwt, een op wraak beluste vrij heidsstrijdster en een aantrekkelijke held (Robert Sheehan) die de megalomane ver overaar probeert tegen te houden. Helaas krijgen de per sonages te weinig ka raktereigenschappen mee om echt interes sant te worden. Maar de verpletterende scènes vol visuele magie maken de film toch bijzonder. -A.Z. DRAMA Regie: Pawel Pawlikowski. Hoofdrollen: Joanna Kulig en Tomasz Kot. A Kulig en Kot maken een reeks omzwervingen in dit liefdes drama. FOTO CINEART NEDERLAND DRAMA Regie: Thomas Vinterberg. Hoofdrollen: Matthias Schoe- naerts, Colin Firth en Max von Sydow.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51