Londen als vernietigende bulldozer
Regisseur eert ouders met
fenomenale liefdesbrief
Drama met duikboot maakt
geen beklemmende indruk
7
gen zeggen een matige tekenaar, zag
wel iets in de ambitieuze jongeling
en liet hem de storyboards (getekende
scènes uit het script) voor zijn hor
rorfilm Braindead (1992) op papier
zetten. Het was het begin van een
vriendschap en samenwerking die al
een kwart eeuw duurt.
Groot, groter, grootst
Rivers schaamt zich er niet voor dat
de impact van Jackson op Mortal En
gines groot was. „Ik had daar geen
moeite mee. Peter heeft een visie op
film die ik onderschrijf, het zou
waanzin zijn om dat te verlooche
nen."
Het resultaat is een film die wat de
cors, spektakel en actie betreft niet
onderdoet voor een deel uit de Lord of
The Rings-cyclus. Het is een kwestie
van groot, groter, grootst. De sugges
tie is dat het vlaggenschip van de
film, een grotendeels ontmanteld
verplaatsbaar Londen, kilometers
breed en hoog is. Met zijn vaste team
van special-efifectsexperts is dat Jack
son uitstekend gelukt.
Het verhaal draait om wraak, ver
zet, verraad en hoop op een betere
toekomst. Een jonge vrouw met een
litteken op haar gezicht, een soort
kaïnsteken, wil de moordenaar van
haar moeder doden. De man, bevel
voerder van het mobiele Londen,
heeft de ambitie om de rest van de
wereld plat te walsen.
„Het verhaal speelt zich over drie
eeuwen in de toekomst af, maar is nu
al relevant", legt Jackson uit. „Mortal
Engines bevat zeker een waarschu
wing om voorzichtig om te springen
met onze planeet. Het is, in zeker op
zicht, een groene film. Maar hij is ook
weer niet te politiek. Mijn doel is om
de mensen vooral te vermaken. Dat
heeft Christian goed begrepen. Maar
iedereen mag er alles uit destilleren
wat hij wil. Of er een vervolg komt?
Dat beslis ik niet, dat beslist het pu
bliek."
MORTAL ENGINES
★★★i
ColdWar
Als er één film dit jaar de Gouden
Palm van het Festival van Cannes
had moeten winnen was het Cold
War van Pawel Pawlikowski. Wel
iswaar won hij in Cannes de prijs
voor de beste regie, maar eigenlijk
was de hoofdprijs meer op zijn
plaats geweest.
De titel Cold War kan de kijker
op het verkeerde been zetten. Er is
geen sprake van een politiek
steekspel, maar wel van een lief
desdrama tussen twee mensen
die min of meer vermalen worden
door de geschiedenis van Europa,
beginnend in de jaren 50 in Polen.
Pawlikowski voert een vrijpos
tige zangeres op en een compo
nist, die elkaar in communistisch
Polen treffen. Hun liefde bloeit
snel op, maar lijkt van korte duur,
vooral omdat de man zo snel mo
gelijk naar het vrije Westen wil.
Zo begint een reeks omzwervin
gen door diverse landen (waaron
der Frankrijk en Joegoslavië),
waar de twee elkaar spaarzaam
treffen en kunnen beminnen, om
elkaar vervolgens weer af te sto
ten. Cold War is een liefdesbrief
van Pawlikowski aan zijn ouders.
Nooit eerder is de grillige kant
van twee tot elkaar veroordeelde
minnaars zo fenomenaal in beeld
gebracht. - A.Z.
Kursk
Speelfilms over duikboten kun
nen een ultieme claustrofobische
ervaring opleveren. Het Duitse
oorlogsdrama Das Boot blijft in
dat opzicht onovertroffen. Bij de
film Kursk slaagt regisseur Tho
mas Vinterberg (maker van het
memorabele Festener niet in om
een dergelijk beklemmende kij-
kersvaring te maken.
Kursk is gebaseerd op het waar
gebeurde ongeluk met de gelijk
namige Russische onderzeeër in
2000. Daarbij kwam de volledige
bemanning om het leven.
Vinterberg maakt van deze ca
tastrofe vooral een familiedrama
door in te zoomen op het gezin
van de fictieve bevelvoerder Kale-
kov (Matthias Schoenaerts). He
laas geeft Vinterberg (die de Rus
sen door Belgen, Zweden, Fran
sen en Duitsers laat spelen) geen
eigen draai aan dit verhaal. De
film heeft te weinig personages
die een blijvende indruk maken,
zelfs Schoenaerts niet. - A.Z.
donderdag 6 december 2018
A Peter Jackson (rechts) voor het
decor waarin de apocalyptische
film Mortal Engines zich afspeelt.
FOTO'S UNIVERSAL PICTURES EN HOLLANDSE HOOGTE
SCIENCEFICTION
Regie: Christian
Rivers. Hoofdrollen:
Hugo Weaving,
Robert Sheehan,
Hera Hilmar.
Futuristische films
met een apocalyp
tisch karakter zijn er
in overvloed. Mortal
Engines voegt een
nieuwe invalshoek aan
het genre toe. Het uit
gangspunt is even
bizar als intrigerend.
Onze planeet is na
een vernietigende
reeks oorlogen niet
meer dan een woeste
nij, waar steden zijn
uitgegroeid tot gigan
tische mobiele voer
tuigen. De rijdende
steden walsen alles
plat wat voor hun
rupsbanden komt. Het
half verwoeste Lon
den maakt in deze we
reld de dienst uit.
De Engelse schrijver
Philip Reeve ver
werkte dit gegeven in
een reeks goedver-
kochte boeken. Voor
regisseur Peter Jack
son (The Lord of The
Rings, The Hobbit
waren de boeken ja
renlang een bron van
inspiratie. Zijn handen
jeukten om het ver
haal te verfilmen,
maar door een volle
agenda gaf hij de klus
aan zijn medewerker
van het eerste uur, re
gisseur Christian Ri
vers. Hij kon aan de
slag gaan met de ex
pertise van Jackson.
Mortal Engines ziet er
dan ook indrukwek
kend uit. De metro
pool-vehikels zijn het
visuele visitekaartje
waar de film groten
deels op leunt. Ver
haaltechnisch biedt
het sciencefiction-
spektakel ook genoeg
aanknopingspunten:
een machtswellustige
vader (Hugo Weaving)
die Londen als een
bulldozer gebruikt om
tegenstanders van de
kaart te vegen, een
dochter die hem
amper vertrouwt, een
op wraak beluste vrij
heidsstrijdster en een
aantrekkelijke held
(Robert Sheehan) die
de megalomane ver
overaar probeert
tegen te houden.
Helaas krijgen de per
sonages te weinig ka
raktereigenschappen
mee om echt interes
sant te worden. Maar
de verpletterende
scènes vol visuele
magie maken de film
toch bijzonder.
-A.Z.
DRAMA
Regie: Pawel Pawlikowski.
Hoofdrollen: Joanna Kulig en
Tomasz Kot.
A Kulig en Kot maken een reeks
omzwervingen in dit liefdes
drama. FOTO CINEART NEDERLAND
DRAMA
Regie: Thomas Vinterberg.
Hoofdrollen: Matthias Schoe-
naerts, Colin Firth en Max von
Sydow.