Schinho <D O O 16 PSYCHOLOGELD DUURZAAM PLASTIC Lego zit met de handen in het haar. De Deense speelgoedreus wil maar wat graag van het milieuvervuilende plastic af voor zijn blokjes. De alternatieven liggen echter niet voor het oprapen. Kan Schiphol nog verder groeien? Voor de kerst moeten de luchtvaartsector, omwonenden en overheden hier samen een advies over uitbrengen aan de minister. Fijn hoor, dat er allemaal mensen mogen mee praten over de toekomst van de luchthaven. Al leen zijn ze met zijn allen aan het bakkeleien over de verkeerde vraag. Het dilemma is hele maal niet of uitbreiding kan. Als je de geluids- en milieunormen maar genoeg naar je hand zet, is alles mogelijk. Het echte vraagstuk is of we groei willen. Worden Nederlanders er ge lukkiger) van als de luchthaven nog verder groeit? Er is een heel goede reden dat het overlegor gaan niet mag nadenken over deze filosofische vraag. Dan duurt het allemaal nog veel langer. De voorstanders van groei hebben daar veel te veel haast voor. En dus steekt iedereen zijn ei gen voorspelbare riedeltje af. Omwonenden klagen over geluid, natuurorganisaties waar schuwen voor de uitstoot van CO2 en fijnstof, en de luchtvaartsector benadrukt dat groei be langrijk is voor de aantrekkingskracht van Ne derland voor buitenlandse bedrijven. En dus voor onze economie en werkgelegenheid. Niet gek dat ze er samen niet uitkomen. Ze zijn aan het bakkeleien overde verkeerde vraag Hoe interessant zou het zijn als ze samen zouden nadenken over de invloed van de groei van Schiphol op ons geluk. Dan pas ko men er echt boeiende di lemma's op tafel, zoals: hoe essentieel is een schone lucht voor ons geluk, en zijn we bereid daarvoor minder te reizen? En is kli maatverandering zo funest voor ons geluk dat we bereid moeten zijn om economische groei in te leveren? Of is dat een no-go? In zo'n overleg mag Schiphol de economi- sche-groeikaart alleen spelen als de directeur kan uitleggen waarom die groei zó belangrijk is dat-ie ten koste mag gaan van onze natuur en gezondheid. Andersom moeten natuurorgani saties de milieuschade van de groei van Schip hol concreter maken. Leg nu eens goed uit waarom het belangrijk is dat wij onze zomer spenderen op Texel in plaats van Tenerife. En de verboden woorden zijn: fijnstof en C02-uit- stoot. zijn geluk is de ander zijn ongeluk. Ik word heel blij van een vakantie in de Verenigde Staten, maar ik kan me voorstellen dat niet alle inwo ners van Hoofddorp zo enthousiast zijn over mijn reislust. En een nieuwe baan op Schiphol is natuurlijk prachtig. Maar de achtduizend fijnstofdoden die vorig jaar vielen in Nederland - zo berekende het wetenschappelijke tijd schrift The Lancet- kunnen helemaal nooit meer werken. Over één ding zijn we het hope lijk allemaal wel eens: ons geluk kent meer pa rameters dan geld en werk. Als het over de groei van Schiphol gaat, heb ik ook niet alle antwoorden, maar laten we in elk geval beginnen met het stellen van de juiste vragen. Vopak Shell ASR Randstad Het grootste struikelblok voor Lego zijn de (eigen) kwaliteitseisen. De speelgoedmaker wil die niet verla gen en dobbert daardoor noodge dwongen in zijn eigen 'plasticsoep'. Sinterklaas strooide afgelopen dagen wederom gul met Lego. In de grootste Lego-fabriek in het Deense Billund werpen de spuitgietmachi- nes 4,9 miljoen onderdelen per uur uit om aan de vraag te voldoen. De naam Lego is afgeleid van het Deense leg godt, wat 'speel goed' be tekent. Maar zo 'goed' is dat speel goed niet voor het milieu. Dat be seft Lego als geen ander. De blokjes vreten fossiele brandstoffen: voor 1 kilo van het zogenoemde ABS- plastic dat Lego gebruikt, is twee kilo aardolie nodig. Het bedrijf, dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, zit ge vangen in een dilemma. De speel goedfabrikant wil af van het mi lieubelastende plastic voor zijn blokjes. Maar het alternatief, bio- plastic, voldoet niet aan de kwali teitseisen voor de harde legosteen tjes. Lego wil in 2030 zijn producten met duurzaam materiaal maken. Dat er nog een lange weg te gaan is, bewijst de huidige stand van za ken: amper 2 procent van de Lego blokjes wordt gemaakt van bioplas- tic. Lego heeft nu ruim één miljard Deense kronen (135 miljoen euro) gepompt in onderzoek naar duur zame materialen. Het voorbije jaar haalde Lego een omzet van 35 mil jard Deense kronen (4,7 miljard euro), tegenover 37,9 miljard in 2016. De nettowinst ging van 9,4 miljard Deense kronen naar 7,8 miljard (1 miljard euro). Het was de eerste winstdaling sinds 2007. Het eerste resultaat van de zoek tocht naar duurzamere steentjes ligt straks in de winkels: een heuse Vestas-windturbine die gemaakt is in samenwerking met de gelijkna mige producent van windturbines. Dit is de allereerste set op plantaar dige basis die beschikbaar is. Ge maakt van plantaardig plastic, af- Het plastic dat we nu vooral gebruiken, kan niet een-op-een vervangen worden komstig van suikerriet. Tim Brooks, vicevoorzitter van Lego, toonde zich verheugd bij de lancering van de speelgoed-windturbine. „Wij willen een positieve bijdrage leve ren aan het milieu." Het bedrijf sloot ook al een samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Ondanks dat optimisme zit het bedrijf wel met een probleem. Nel leke van der Puil, de Nederlandse vicepresident materialen bij Lego, erkent in Het Financieele Dagblad dat er nog een lange weg te gaan is. „Het plastic dat we nu vooral ge bruiken, kan niet een-op-een ver vangen worden. We werken met le veranciers en universiteiten hard aan een oplossing. Maar de produc ten moeten net zo goed zijn." En daar knelt de schoen. Het tra ditionele kleine blokje van bioplas- tic maken is veel moeilijker dan van 'gewoon' plastic. Legoblokjes zien er bedrieglijk eenvoudig uit, maar hebben unieke eigenschappen die de huidige bioplastics nog niet kunnen bieden. De plastic buisjes van het ene steentje moeten zo elastisch zijn dat de knoppen van het andere steentje er makkelijk in passen. Tegelijkertijd moet het plastic ook snel terugspringen naar zijn oorspronkelijke vorm om ste vigheid te garanderen. Lego heeft zichzelf ten doel ge steld om vóór 2030 met een oplos sing te komen, maar voorlopig klinkt dat vooral als een belofte. Het nieuwe materiaal moet aan veel ei sen voldoen: het moet niet alleen de juiste hardheid en elasticiteit hebben, maar ook lang meegaan. De kleuren mogen niet dof worden, terwijl het materiaal afwasbaar moet blijven. De opdracht is loodzwaar, al is het niet voor het eerst dat Lego zichzelf moet heruitvinden. 01e Kirk Christiansen, de oprichter van het bedrijf, begon als timmerman in 1934 met het maken van kwalita tief houten speelgoed. Toen hout na de Tweede Wereldoorlog schaars en duur werd, zocht hij naar een nieuwe grondstof. Dat werd het he dendaagse plastic. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Ik zeg niet dat dat gemakkelijk wordt. De een Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 6 december 2018 GO Het olieopslag- bedrijf be hoorde tot een zeer beschei den groep stij- gers in de AEX. De olieprijs zakte weer licht. Van daag vergadert de Opec in Wenen. De verzekeraar kreeg een ad viesverlaging van KBC te verwer ken. De uitzender was de grootste daler onder de hoofdfondsen. O c Lieven Desmet Brussel - Nelleke van der Puil, Lego Vorig jaar pro duceerde Lego 17 miljard blokjes. Dat aantal ver duurzamen, stelt Lego voor een lastig dilemma.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16