Muziek vol passie bij Carmen La Cubana Carmen La Cubana ji GRATIS PROGRAMMABOEK Carmen La Cubana is exclusief in DeLaMar Theater te zien van 25 januari t/m 10 februari 2019 Ga naar pzc.nl/avondjeuit Commerciële bijlage 5 december 2018 Carmen is een van de bekendste en meest populaire werken uit het operarepertoire. Met zijn nieuwe interpretatie van de originele muziek heeft Grammy- en Tony Award-winnaar Alex Lacamoire een versie gemaakt die zowel operakenners als musicalliefhebbers zal aanspreken. De latin bigband combineert haar eigen Afro-Cubaanse flair met de bekende operamelodieën waardoor de vrije geest van Carmen nog meer vuur en overtuigingskracht krijgt. We gingen met muzikaal supervisor Kurt Crowley in gesprek over de Cubaanse musicalbewerking. Voor de Cubaanse musicalbewerking van Carmen van Bizet heb je er als muzikaal supervisor voor gezorgd dat de geest van de originele partituur bewaard is gebleven. Hoe ben je geslaagd in deze evenwichtsoefening? „Als je je echt verdiept in het klankenpalet van onze versie kun je het gevoel niet van je afschudden dat het een totaal nieuwe luisterervaring is. Tegelijkertijd klinkt het bekend. Zeker als je vertrouwd bent met opera of Cubaanse dansen. Als je ervaring hebt met Latijns- Amerikaanse muziek herken je ze onmiddellijk: 'Dit is een merengue, dit is een mambo, dit is een salsa.' Maar om directe herkenbaarheid te kunnen garanderen, moesten we bij het maken van de arrangementen en de productie rekening houden met beide zijden: de Cubaanse ritmes aan de ene kant en de melodieën van Bizet aan de andere kant. In elke uitvoering moet de baLans optimaal zijn. Voor de musici en de zangers is het koorddansen. Soms moet ik ingrijpen en hen aan dingen herinneren: 'Dit gedeelte moet klassieker, lyrischer.' Of ik vertel een bandlid: 'Wat je nu aan het spelen bent, klinkt te Cubaans.' Daarnaast is er nog een belangrijke factor: de sound van een Broadway- musical. Onze stijl is gebaseerd op die bestanddelen." 'Ik kom uit de klassieke Hoe heb je de ideeën ontwikkeld voor het bewerken van de stukken? „De aanvankelijke ideeën hebben we live en spontaan ontwikkeld in een repetitieruimte met een piano, slagwerk en typisch Cubaanse percussie-instrumenten. Regisseur Chris Renshaw schetste bijvoorbeeld zijn scenische ideeën, die dan werden gezongen door de ervaren Broadway-arrangeur Alex Lacamoire aan de hand van de partituur van Bizet. muziekwereld, daarom Hij en de Cubaanse was het project voor mij co-arrangeur en een enorm leerproces' sLagwerker Edgar Vero begonnen dan samen ad hoe te improviseren op de stukken. Plotseling klonk het dan veel minder 'stoffig'. Alles begon te bewegen en te draaien, er ontstond muzikale interactie en er werden niet alleen noten van het blad gespeeld." En toch bleven de melodieën van Bizet herkenbaar? „De wereldberoemde aria's die Bizet zelf al chansons noemde, zijn kort en simpel van structuur, waardoor ze pakkend zijn en blijven hangen. Hierdoor konden we op allerlei manieren variëren met verschillende motieven, zoals het 'Tra-la-lalala'-koor uit het beroemde Chanson Bohème. Vaak was het transponeren naar een andere toonsoort een geschikte manier om gedeeltes uit de originele compositie die typische Broadway-musicalsound te geven. Ik kom uit de klassieke muziekwereld, daarom was het project voor mij een enorm leerproces en een buitengewone ervaring. Het was fantastisch om met een vermenging van klassieke muziek en Broadway te werken en een echt Broadway-klankbeeld te ontwikkelen." Hoe is het orkest samengesteld? „Er zijn drie sLagwerkers, van wie er twee zoweL drums als conga's bespelen en de derde de extra ritme-instrumenten voor zijn rekening neemt, zoals de güiro, maracas en timbalen. Behalve een bassist is er een gitarist die ook de Cubaanse tres bespeelt en een minstens zo flexibele pianist die de Montuno- stijl beheerst. De kopersectie bestaat uit trombone, tenorsaxofoon en twee trompetten, waaraan als houtblazers fluit en klarinet zijn toegevoegd. Deze twee instrumenten gaan uitstekend samen en zijn prominent aanwezig in de meer lyrische gedeeltes van de opera, vaak samen met de viool. Het was duidelijk dat we ook instrumenten uit de klassieke orkesttraditie nodig hadden en daarbij is de viool een eerste keuze." De titelrol wordt gezongen door de Cubaanse artieste Luna Manzanares. Welke artistieke criteria werden er gebruikt bij de bezetting van de hoofdrollen? „Luna kan terugkijken op een indrukwekkende carrière als soliste en komt uit de traditie van de jazz-zang, een geluk voor onze musical. Tijdens de repetities in Parijs waren we verbluft toen ze ineens Edith Piaf-achtige kwaliteiten in haar veelzijdige timbre legde, waardoor het personage Carmen nog meer nuance kreeg. De bezetting van José en Marilü als lyrische tenor en lyrische sopraan hebben we afgestemd op de originele stemregisters van de opera, omdat deze personages de gevoelvolle en romantische aspecten van het verhaal belichamen. Aan de traditionele bariton-rol van Escamillo hebben we een volledig nieuwe muziekstijl toegevoegd: de bokser El Nino volgt de Cubaanse traditie en zingt salsa, waardoor zijn zelfverzekerde vertoon van mannelijkheid wordt benadrukt." De voorstelling is exclusief in DeLaMar Theater te zien van 25 januari t/m 10 februari 2019 Bestel tickets op pzc.nl/carmen Nooit eerder was een Cubaanse musical in Nederland te zien. Met de komst van Carmen La Cubana naar Amsterdam komt daarin nu verandering. De musical - gebaseerd op de wereldberoemde opera van Georges Bizet - is van 25 januari tot en met 10 februari exclusief te zien in DeLaMar Theater. Beleef de meest vurige en gepassioneerde versie van Carmen ooit! Een 14-koppige live latin band, de beste Cubaanse zangers en dansers en een prachtig decor zorgen voor een onvergetelijke belevenis. Mis het niet! Van 25 januari t/m 10 februari I Exclusief in DeLaMar Theater INSPIRID BY CARMEN JONÜ BY OSCAR HAMMEBsTËIN II Bestel nu tickets op pzc.nl/carmen 3ij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 55