Muziek vol passie bij Carmen La Cubana
Carmen La Cubana
ji
GRATIS PROGRAMMABOEK
Carmen La Cubana is exclusief in DeLaMar Theater te zien van 25 januari t/m 10 februari 2019
Ga naar pzc.nl/avondjeuit
Commerciële bijlage 5 december 2018
Carmen is een van de bekendste en meest
populaire werken uit het operarepertoire. Met zijn
nieuwe interpretatie van de originele muziek heeft
Grammy- en Tony Award-winnaar Alex Lacamoire
een versie gemaakt die zowel operakenners als
musicalliefhebbers zal aanspreken. De latin
bigband combineert haar eigen Afro-Cubaanse
flair met de bekende operamelodieën waardoor
de vrije geest van Carmen nog meer vuur en
overtuigingskracht krijgt. We gingen met
muzikaal supervisor Kurt Crowley in gesprek
over de Cubaanse musicalbewerking.
Voor de Cubaanse musicalbewerking van Carmen
van Bizet heb je er als muzikaal supervisor voor
gezorgd dat de geest van de originele partituur
bewaard is gebleven. Hoe ben je geslaagd in deze
evenwichtsoefening?
„Als je je echt verdiept in het klankenpalet van onze
versie kun je het gevoel niet van je afschudden dat het
een totaal nieuwe luisterervaring is. Tegelijkertijd klinkt
het bekend. Zeker als je vertrouwd bent met opera of
Cubaanse dansen. Als je ervaring hebt met Latijns-
Amerikaanse muziek herken je ze onmiddellijk: 'Dit is
een merengue, dit is een mambo, dit is een salsa.'
Maar om directe herkenbaarheid te kunnen garanderen,
moesten we bij het maken van de arrangementen en
de productie rekening houden met beide zijden: de
Cubaanse ritmes aan de ene kant en de melodieën
van Bizet aan de andere kant. In elke uitvoering moet
de baLans optimaal zijn. Voor de musici en de zangers
is het koorddansen. Soms moet ik ingrijpen en hen
aan dingen herinneren: 'Dit gedeelte moet klassieker,
lyrischer.' Of ik vertel een bandlid: 'Wat je nu aan het
spelen bent, klinkt te Cubaans.' Daarnaast is er nog
een belangrijke factor: de sound van een Broadway-
musical. Onze stijl is gebaseerd op die bestanddelen."
'Ik kom uit de klassieke
Hoe heb je de ideeën ontwikkeld voor het
bewerken van de stukken?
„De aanvankelijke ideeën hebben we live en spontaan
ontwikkeld in een repetitieruimte met een piano,
slagwerk en typisch Cubaanse percussie-instrumenten.
Regisseur Chris Renshaw schetste bijvoorbeeld zijn
scenische ideeën, die dan werden gezongen door
de ervaren Broadway-arrangeur Alex Lacamoire
aan de hand van de
partituur van Bizet.
muziekwereld, daarom Hij en de Cubaanse
was het project voor mij co-arrangeur en
een enorm leerproces' sLagwerker Edgar Vero
begonnen dan samen
ad hoe te improviseren op de stukken. Plotseling klonk
het dan veel minder 'stoffig'. Alles begon te bewegen
en te draaien, er ontstond muzikale interactie en er
werden niet alleen noten van het blad gespeeld."
En toch bleven de melodieën van
Bizet herkenbaar?
„De wereldberoemde aria's die Bizet zelf al chansons
noemde, zijn kort en simpel van structuur, waardoor ze
pakkend zijn en blijven hangen. Hierdoor konden we op
allerlei manieren variëren met verschillende motieven,
zoals het 'Tra-la-lalala'-koor uit het beroemde
Chanson Bohème. Vaak was het transponeren naar
een andere toonsoort een geschikte manier om
gedeeltes uit de originele compositie die typische
Broadway-musicalsound te geven. Ik kom uit de
klassieke muziekwereld, daarom was het project
voor mij een enorm leerproces en een buitengewone
ervaring. Het was fantastisch om met een vermenging
van klassieke muziek en Broadway te werken en een
echt Broadway-klankbeeld te ontwikkelen."
Hoe is het orkest samengesteld?
„Er zijn drie sLagwerkers, van wie er twee zoweL
drums als conga's bespelen en de derde de extra
ritme-instrumenten voor zijn rekening neemt, zoals
de güiro, maracas en timbalen. Behalve een bassist
is er een gitarist die ook de Cubaanse tres bespeelt
en een minstens zo flexibele pianist die de Montuno-
stijl beheerst. De kopersectie bestaat uit trombone,
tenorsaxofoon en twee trompetten, waaraan als
houtblazers fluit en klarinet zijn toegevoegd. Deze twee
instrumenten gaan uitstekend samen en zijn prominent
aanwezig in de meer lyrische gedeeltes van de opera,
vaak samen met de viool. Het was duidelijk dat we
ook instrumenten uit de klassieke orkesttraditie nodig
hadden en daarbij is de viool een eerste keuze."
De titelrol wordt gezongen door de Cubaanse
artieste Luna Manzanares. Welke artistieke
criteria werden er gebruikt bij de bezetting
van de hoofdrollen?
„Luna kan terugkijken op een indrukwekkende carrière
als soliste en komt uit de traditie van de jazz-zang, een
geluk voor onze musical. Tijdens de repetities in Parijs
waren we verbluft toen ze ineens Edith Piaf-achtige
kwaliteiten in haar veelzijdige timbre legde, waardoor
het personage Carmen nog meer nuance kreeg. De
bezetting van José en Marilü als lyrische tenor en
lyrische sopraan hebben we afgestemd op de originele
stemregisters van de opera, omdat deze personages
de gevoelvolle en romantische aspecten van het
verhaal belichamen. Aan de traditionele bariton-rol van
Escamillo hebben we een volledig nieuwe muziekstijl
toegevoegd: de bokser El Nino volgt de Cubaanse
traditie en zingt salsa, waardoor zijn zelfverzekerde
vertoon van mannelijkheid wordt benadrukt."
De voorstelling is exclusief in DeLaMar Theater te zien van
25 januari t/m 10 februari 2019
Bestel tickets op pzc.nl/carmen
Nooit eerder was een Cubaanse musical in Nederland te zien. Met de komst van Carmen La Cubana naar
Amsterdam komt daarin nu verandering. De musical - gebaseerd op de wereldberoemde opera van
Georges Bizet - is van 25 januari tot en met 10 februari exclusief te zien in DeLaMar Theater. Beleef de
meest vurige en gepassioneerde versie van Carmen ooit! Een 14-koppige live latin band, de beste Cubaanse
zangers en dansers en een prachtig decor zorgen voor een onvergetelijke belevenis. Mis het niet!
Van 25 januari t/m 10 februari I Exclusief in DeLaMar Theater
INSPIRID BY CARMEN JONÜ BY OSCAR HAMMEBsTËIN II
Bestel nu tickets op pzc.nl/carmen
3ij