mmm
12
INTERVIEW YVES GIJRATH
De Masters of
LXRY, een lofzang
op 'kwaliteit en
levensvreugde',
opent morgen in de
RAI. Maar begin bij
eigenaar en ras-
Amsterdammer Yves
Gijrath (51) niet over
elite en rijken.
e man achter de
Masters of LXRY
en eerder de Mil
jonair Fair zit al op
de kast voordat
ons gesprek goed
en wel is begon
nen. Hij begint spontaan over een
'golfevenement' in Dubai waar hij
midden in de nacht op tv naar de
voetbalwedstrij d Duitsland-N eder-
land keek. Als hij de fronsende wenk
brauwen bij de interviewer ziet, zegt
hij meteen: „Mag dat soms niet?
Wordt dit ook weer zo'n gesprek
waarin alles al vaststaat?"
„Ik hoor mensen van alles roepen
over elite en de rijken en dat die van
alles zouden doen. Ik vraag me af:
wie zijn dat dan? Wie is die elite?
Dan wil ik ook namen en rugnum
mers. Maar het blijft meestal bij kre
tologie. Bij populisme. Ik ken leuke,
oude, jonge, vervelende en gekke rij
ken. Net zoals ik leuke, aardige, gekke
en goede mensen ken zonder geld.
Holle woorden en polarisatie zijn het
houtrot van de maatschappij. Ik be
strijd dat."
„Mijn werk gaat veel minder over
rijkdom dan iedereen denkt. Maar
goed, we leven in een land waar ie
dereen mag vinden wat hij vindt.
Tegelijk heb ik ervaren dat afwijken
van de norm hier niet echt wordt
gewaardeerd."
„De Miljonair Fair beginnen was in
2002 niet echt logisch. Voor mij was
het aanvankelijk meer een school
reisje, dat zich ontwikkelde tot een
grote reis, tot een bedrijf met inter
nationale vestigingen. Iedereen had
er een mening over. Vooral de men
sen die er nooit waren geweest. Ik
heb me daar weinig van aangetrok
ken, al werd het na verloop van tijd
h v' I
vermoeiend. De media bombardeer
den mij tot een soort woordvoerder
van de rijkaards. Als ergens een Fer
rari uit de bocht vloog, belden jour
nalisten mij om te vragen wat ik
daarvan vond."
„Bij mij is iedereen altijd welkom-
en dan is 'nee' zeggen niet de eerste
impuls. Uiteindelijk ben ik Masters
of LXRY begonnen omdat ik wilde
dat mijn werk op andere merites zou
worden beoordeeld."
„Ik wilde weg van de clichés, van de
platitudes die ik blijkbaar opriep.
Mijn imago, de president van de rij
ken, ging me tegenstaan. Ik heb me
zelf minder belangrijk gemaakt. Mas
ters of LXRY is nu de AEX-index van
de beurzen. Bij ons kun je zien hoe
de economie ervoor staat. Het is een
gigantisch evenement - er wordt in
de RAI een soort stad in de stad ge
bouwd."
„Hoe kom je daar toch bij?"
„Ik kijk en denk niet zo. We leven in
deze stad met 185 nationaliteiten en
dat betekent dat wij hier alles heb
ben. Dat is te danken aan onze ge
schiedenis, aan onze liberale grond
houding en aan onze open geest. Die
houding is niet alleen op menselijk
Als ergens een
Ferrari uit de
bocht vloog,
belden
journalisten
mij om te
vragen wat ik
daarvan vond
vlak mooi, maar ook economisch in
teressant: nieuwe mensen brengen
nieuwe ideeën en initiatieven met
zich mee. Geen Gouden Eeuw zon
der Spinoza. De leerlingen van Rem-
brandt, nu allemaal geëerd als grote
schilders, waren gewoon ambachts
lieden op zoek naar een beetje droog
brood. Of neem Johan Cruijff. Een
Amsterdamse jongen zonder enige
opleiding die de wereld aan zijn voe
ten kreeg."
„Ik praat over Amsterdammerschap.
In deze stad is alles van iedereen. Dus
als ik als Amsterdammer iets doe,
dan doe ik dat voor iedereen. Masters
of LXRY gaat over 'masters', over de
beste jongetjes en meisjes van de
klas. De beste schoenmakers, de bes
te kunstenaars, de beste juwelenont-
werpers. Iedereen die een kaartje
koopt, krijgt die te zien. De beurs
gaat vooral over bewondering en le
vensvreugde. Bewondering voor
kwaliteit en vakmanschap, voor het
beste in zijn soort."
„De beurs geeft Amsterdam interna
tionale allure, maar dat is natuurlijk
mijn mening. Ik houd zo veel van
deze stad. Ik doe ook van alles voor de
stad, veel meer dan beurzen organi
seren en bladen uitgeven. Maar ik
ben niet zo'n type dat dergelijke din
gen aan de grote klok hangt. Ik heb
op verzoek van Eberhard van der
Laan de Daklozenkrant geholpen. Zo
zijn Amsterdammers. Die helpen el
kaar gewoon. Joop van den Ende
heeft de stad een schitterend theater
geschonken. Ook een echte Amster
dammer. Met niets begonnen in Oost
en decennia later geeft hij zijn ge
boortegrond een cultuurhuis terug.
Zo gaat dat."
„Dat gebeurde in 2012 - nadat ik in
2008 nog een schitterend bod op het
bedrijf had afgewezen. Zo broos is
succes. De ene avond besluit je, met
een fles Barolo in de buurt, een mil
joenenbod opzij te schuiven en het
volgende moment valt alles om. Het
was een rollercoaster van ellende. De
crisis die begon bij de Lehman Bro
thers en daarna over de wereld
raasde."
„Een nederlaag... Dat was het inder
daad. In sporttermen moet je denken
aan het Nederlands elftal dat op een
WK ineens van het veld wordt ge
speeld. Met 6-0. Het goede van vallen
is dat je meestal weer kunt opstaan.
Dan zijn er twee opties: huilen en
zeuren, of zorgen dat je nog beter
wordt. Ik ben een strijder. Ik ben zelfs
op mijn best als het me tegenzit. Dan
schakel ik pas echt door."
woensdag 5 december 2018
GO
'Masters of LXRY is nu de
AEX-index van de beurzen'
Ronald Ockhuysen
Amsterdam
Hoe bedoelt u?
Even een adempauze. Mijn eerste
vraag was eigenlijk: hoe gaat het
met Masters of LXRY? Profiteert u
van de opmars van de nieuwe rij
ken in Nederland?
Dat is geen antwoord op mijn
vraag.
X -
Ï^.J-
Misschien had u die media vaker
'nee' moeten verkopen.
Welke merites?
Maar vooral een plek voor rijken...
Omdat er helikopters te koop zijn,
jachten, horloges van 60.000
euro...
FOTO MARTIN DIJKSTRA
Ik geloof dat ik de draad nu kwijt
raak.
U hamert nogal op uw Amster
damse identiteit. Brengt u de stad
met uw beurs verder?
U zei zojuist dat u van koers wij
zigde omdat u meer op uw merites
wilde worden aangesproken. Maar
de Miljonair Fair ging toch failliet?
Hoe ging u met die nederlaag om?