EUWS 11 Volgens natuur- en milieuorganisaties is er nog 1 tot 2 miljard euro nodig Zolang vervuilen financieel blijft lonen verandert er niets In Polen draaft het halve kabinet op bij de klimaattop, maar de onderhandelingen over een Nederlands klimaatakkoord lijken in een impasse beland. De plannen voor minder C02-uitstoot zijn voor natuur- en milieuorganisaties volstrekt onvoldoende, waarschuwen ze. „Dit gaan wij niet ondertekenen." stimuleert bedrijven om hun uitstoot snel te verlagen. Maar de overheid wil daar niet aan, zegt directeur Annie van de Pas van de Natuur- en Milieu federaties. „Opvallend genoeg trapt het kabinet vaak zelf op de rem. Daar heerst een enorme angst om vervuiling te 'beprijzen'. Zolang vervuilen financieel blijft lonen, veran dert er niets." Die discussie blokkeert niet alleen een akkoord met de industrie. Ook aan de tafel die over vervoer gaat, zijn de onderhandelaars het niet eens. De meeste partijen vinden dat Rekening Een te groot deel van de reke ning dreigt nu bij de huishou dens terecht te komen, stelt directeur Donald Pols van Milieudefensie. „Zij zitten niet aan tafel. En wie niet aan tafel zit, is meestal de pineut. Dat vinden wij oneerlijk. Onder druk van de gele hesjes heeft Frankrijk zijn klimaat agenda (brandstof zwaarder belasten, red.) deels moeten terugdraaien. Laten wij ervoor zorgen dat we onze klimaat plannen vanaf het begin zo vormgeven dat dat niet hoeft." Milieudefensie, Natuur en Milieu, Greenpeace en de Natuur- en Milieufederaties willen dat het bedrijfsleven, dat wel aan tafel zit, een groter vaak niet duurzaam, zegt Demmers. „Biomassa sloopt onze natuur en voedselvoor ziening, als we er niet héél zorgvuldig mee omgaan." De partijen zijn het wel eens over ambitieuze doelen om veel meer windmolens te bou wen. Maar de manier waarop zorgt voor onenigheid. Het plan is om regio's te laten bepalen waar windmolens op het land komen en hoeveel. Maar dat plan is 'boterzacht', zegt Van de Pas. „Het is goed om dit niet aan afzonderlijke gemeenten over te laten, want dan zetten ze alle windmolens op hun gemeentegrens. Maar dan moeten we wel harde af spraken maken met de regio's, die verder gaan dan een 'in spanningsverplichting'." Rutte Is er sinds de zomer, toen pol dervoorzitter Ed Nijpels de eerste hoofdlijnen voor het klimaatakkoord presenteerde, dan helemaal geen voortgang geboekt? Amper, zegt directeur Joris Thijssen van Greenpeace. „Concrete plannen waar we het sindsdien over eens zijn geworden, moet je helaas met een lampje zoeken." De natuur- en milieuorga nisaties hopen nog altijd tot een klimaatakkoord te komen, stelden ze dinsdag op een ge zamenlijke persbijeenkomst. Voor de aanpak van klimaat verandering is het twee voor twaalf, waarschuwt Thijssen. „Ik hoop dat Rutte niet alleen op de klimaattop in Katowice roept dat hij een forse verla ging van de C02-uitstoot wil, maar nu teruggaat naar zijn torentje om het te regelen." Na negen maanden polderen moet over ruim twee weken, vlak voor kerst, het resultaat worden gepresen teerd: het klimaatakkoord dat de Nederlandse C02-uitstoot bijna moet halveren in 2030. Er moeten afspraken in worden vastgelegd waar de overheid, het bedrijfsleven én talloze maatschappelijke organisaties achter staan. Maar de partijen staan nog mijlenver uit elkaar. Het grootste struikelblok in de gesprekken blijft: wie be taalt de rekening? Daarover zijn de partijen het verre van eens. Volgens de vier natuur- en milieuorganisaties die mee- onderhandelen aan de klimaat tafels van minister Eric Wiebes is er nog een gat van 1 tot 2 mil jard euro te dichten. Dat geld is onder andere nodig voor de overgang van fossiele brand stoffen naar elektriciteit, om huizen van het gas af te krijgen en ze beter te isoleren. deel van de rekening betaalt. Zo vinden ze dat er een 'kolen- fonds' moet komen voor men sen wier baan op de tocht staat door de energietransitie en voor 'vergeten huishoudens' die niet genoeg kunnen lenen voor duurzame maatregelen. Koolstoftax De slimste manier om de uit stoot van broeikasgassen snel omlaag te krijgen, is volgens de organisaties het invoeren van een heffing op C02. Ook Nederlandse economen en De Nederlandsche Bank zijn het daarover eens: zo'n belasting de invoering van rekening rijden noodzakelijk is voor een schoon vervoerssysteem, maar het kabinet ziet dat niet zitten. Ook zijn extra inves teringen nodig in het ov en in fietsen, zegt directeur Marjo lein Demmers van Natuur en Milieu. „Anders staan we straks alsnog allemaal vast in onze elektrische auto." De plannen om het vervoer, de energievoorziening en de industrie te verduurzamen, leunen volgens de natuur- en milieuclubs veel te zwaar op biobrandstoffen. Er is te weinig biomassa beschikbaar en het is woensdag 5 december 2018 Annemieke van Dongen Na maanden polderen is klimaatakkoord nog ver weg Alle partijen vinden dat er meer windmo lens moeten komen. FOTO FREDDY SCHINKEL Annie van de Pas, directeur Natuur- en Milieufederaties

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11