EUWS 11
Volgens natuur- en milieuorganisaties is er nog 1 tot 2 miljard euro nodig
Zolang vervuilen
financieel blijft lonen
verandert er niets
In Polen draaft het halve kabinet op bij
de klimaattop, maar de onderhandelingen over
een Nederlands klimaatakkoord lijken in een impasse
beland. De plannen voor minder C02-uitstoot zijn voor
natuur- en milieuorganisaties volstrekt onvoldoende,
waarschuwen ze. „Dit gaan wij niet ondertekenen."
stimuleert bedrijven om hun
uitstoot snel te verlagen. Maar
de overheid wil daar niet aan,
zegt directeur Annie van de
Pas van de Natuur- en Milieu
federaties. „Opvallend genoeg
trapt het kabinet vaak zelf
op de rem. Daar heerst een
enorme angst om vervuiling te
'beprijzen'. Zolang vervuilen
financieel blijft lonen, veran
dert er niets."
Die discussie blokkeert niet
alleen een akkoord met de
industrie. Ook aan de tafel
die over vervoer gaat, zijn de
onderhandelaars het niet eens.
De meeste partijen vinden dat
Rekening
Een te groot deel van de reke
ning dreigt nu bij de huishou
dens terecht te komen, stelt
directeur Donald Pols van
Milieudefensie. „Zij zitten
niet aan tafel. En wie niet aan
tafel zit, is meestal de pineut.
Dat vinden wij oneerlijk.
Onder druk van de gele hesjes
heeft Frankrijk zijn klimaat
agenda (brandstof zwaarder
belasten, red.) deels moeten
terugdraaien. Laten wij ervoor
zorgen dat we onze klimaat
plannen vanaf het begin zo
vormgeven dat dat niet hoeft."
Milieudefensie, Natuur en
Milieu, Greenpeace en de
Natuur- en Milieufederaties
willen dat het bedrijfsleven,
dat wel aan tafel zit, een groter
vaak niet duurzaam, zegt
Demmers. „Biomassa sloopt
onze natuur en voedselvoor
ziening, als we er niet héél
zorgvuldig mee omgaan."
De partijen zijn het wel eens
over ambitieuze doelen om
veel meer windmolens te bou
wen. Maar de manier waarop
zorgt voor onenigheid. Het
plan is om regio's te laten
bepalen waar windmolens op
het land komen en hoeveel.
Maar dat plan is 'boterzacht',
zegt Van de Pas. „Het is goed
om dit niet aan afzonderlijke
gemeenten over te laten, want
dan zetten ze alle windmolens
op hun gemeentegrens. Maar
dan moeten we wel harde af
spraken maken met de regio's,
die verder gaan dan een 'in
spanningsverplichting'."
Rutte
Is er sinds de zomer, toen pol
dervoorzitter Ed Nijpels de
eerste hoofdlijnen voor het
klimaatakkoord presenteerde,
dan helemaal geen voortgang
geboekt? Amper, zegt directeur
Joris Thijssen van Greenpeace.
„Concrete plannen waar we
het sindsdien over eens zijn
geworden, moet je helaas met
een lampje zoeken."
De natuur- en milieuorga
nisaties hopen nog altijd tot
een klimaatakkoord te komen,
stelden ze dinsdag op een ge
zamenlijke persbijeenkomst.
Voor de aanpak van klimaat
verandering is het twee voor
twaalf, waarschuwt Thijssen.
„Ik hoop dat Rutte niet alleen
op de klimaattop in Katowice
roept dat hij een forse verla
ging van de C02-uitstoot wil,
maar nu teruggaat naar zijn
torentje om het te regelen."
Na negen
maanden
polderen
moet over
ruim twee
weken, vlak
voor kerst,
het resultaat worden gepresen
teerd: het klimaatakkoord dat
de Nederlandse C02-uitstoot
bijna moet halveren in 2030. Er
moeten afspraken in worden
vastgelegd waar de overheid,
het bedrijfsleven én talloze
maatschappelijke organisaties
achter staan. Maar de partijen
staan nog mijlenver uit elkaar.
Het grootste struikelblok in
de gesprekken blijft: wie be
taalt de rekening? Daarover
zijn de partijen het verre van
eens. Volgens de vier natuur-
en milieuorganisaties die mee-
onderhandelen aan de klimaat
tafels van minister Eric Wiebes
is er nog een gat van 1 tot 2 mil
jard euro te dichten. Dat geld is
onder andere nodig voor de
overgang van fossiele brand
stoffen naar elektriciteit, om
huizen van het gas af te krijgen
en ze beter te isoleren.
deel van de rekening betaalt.
Zo vinden ze dat er een 'kolen-
fonds' moet komen voor men
sen wier baan op de tocht staat
door de energietransitie en
voor 'vergeten huishoudens'
die niet genoeg kunnen lenen
voor duurzame maatregelen.
Koolstoftax
De slimste manier om de uit
stoot van broeikasgassen snel
omlaag te krijgen, is volgens
de organisaties het invoeren
van een heffing op C02. Ook
Nederlandse economen en De
Nederlandsche Bank zijn het
daarover eens: zo'n belasting
de invoering van rekening
rijden noodzakelijk is voor
een schoon vervoerssysteem,
maar het kabinet ziet dat niet
zitten. Ook zijn extra inves
teringen nodig in het ov en in
fietsen, zegt directeur Marjo
lein Demmers van Natuur en
Milieu. „Anders staan we
straks alsnog allemaal vast in
onze elektrische auto."
De plannen om het vervoer,
de energievoorziening en de
industrie te verduurzamen,
leunen volgens de natuur- en
milieuclubs veel te zwaar op
biobrandstoffen. Er is te weinig
biomassa beschikbaar en het is
woensdag 5 december 2018
Annemieke van Dongen
Na maanden
polderen is
klimaatakkoord
nog ver weg
Alle partijen vinden
dat er meer windmo
lens moeten komen.
FOTO FREDDY SCHINKEL
Annie van de Pas,
directeur Natuur- en Milieufederaties