proeftijd voor vaste baan
Megaproject
voor veiliger
spoor loopt
uit de rails
5
311
Rapporteur luidt noodklok
Nederlandse sekstoerist cel in
111' fMUU
—111 1111111 lllllll 1111111 I
■111111 lllllll uilllf I
lllllll lllllll lllllll uur
ill.v ii
bepaalde tijd aanbiedt. „Je wilt als
werkgever wel weten wat voor
vlees je in de kuip hebt." Tegelij
kertijd benadrukt hij dat de lan
gere proeftijd voor hem niet de
grootste prioriteit heeft.
Veel meer belang hechten
werkgevers aan de mogelijkheid
om via de rechter iemand te mo
gen ontslaan op basis van een
combinatie van redenen voor
ontslag. Nu mag zo'n stapeling
van ontslaggronden niet, waar
door relatief veel ontslagzaken nu
nog vastlopen bij de rechter.
Ook experts uit de wetenschap
en uit de juridische praktijk zien
in grote meerderheid toege
voegde waarde in de 'cumulatieve
ontslaggrond', die net als de
proeftijdverlenging deel uitmaakt
van de veel bredere Wet arbeids
markt in balans (WAB). Zij zijn
het dan ook oneens met de vak
bonden, die vinden dat de voor
gestelde versoepeling van het
ontslagrecht werknemers
'vogelvrij' maakt.
Arbeidsjurist Max
Keulaerds vindt die term
'ongenuanceerd' en stelt
dat de ontslagwetgeving
ondanks deze aanpas
sing strenger blijft dan
voor 2015 het geval
was, toen bedrijven al
dan niet in ruil voor
hoge ontslagver
goedingenrelatief -
makkelijk van per
*1
soneel konden afkomen. Kool
mees' wet kreeg de afgelopen tijd
al veel kritiek. Werkgevers vinden
het bijvoorbeeld maar niets dat
flexwerk duurder wordt gemaakt.
Vakbonden vinden juist dat er
wordt gemorreld aan het vaste
contract. Meer steun krijgt
Koolmees van wetenschappers
en juristen. Al benadrukken zij
dat de minister voor echt
herstel van de balans
op de arbeidsmarkt
ook een oplossing
moet vinden voor
slepende dossiers
als de loondoorbe
taling bij ziekte en
de positie van
N zzp'ers.
De Kamercommissie Infrastruc
tuur en Waterstaat kraakt in een
vertrouwelijke notitie, in handen
van deze krant, harde noten over de
geplande aanleg in Nederland van
een Europees systeem voor veiliger
spoor (ERTMS). Hierdoor is er
straks continu contact tussen een
trein, de baan waarop deze rijdt en
de centrale verkeersleiding.
De geschatte rekening van dit
nieuwe veiligheidssysteem - waar
door treinen veel sneller en dichter
op elkaar kunnen rijden - bedraagt
inmiddels 6,5 tot 7 miljard euro, ex
clusief btw. Vorig jaar ging de Eu
ropese Rekenkamer nog uit van
zo'n 5 miljard aan totale kosten.
En dan is het project de afgelopen
jaren ook nog flink uitgekleed, con
stateert de commissie: in 2014 zou
den er nog twintig baanvakken
worden uitgerust met ERTMS,
twee jaar geleden twaalf baanvak
ken en nu nog maar zeven. Tot
overmaat van ramp is de oplevering
van de eerste onderdelen jaren ver
traagd tot 2026-2028.
Waarschuwing
De kritische interne analyse is op
gesteld in nauw overleg met
WD'er Remco Dijkstra, rapporteur
ERTMS namens de Tweede Kamer.
Dijkstra bevestigt in een reactie de
inhoud van het gelekte stuk. „Ik wil
in deze notitie een waarschuwing
afgeven. Ik ben erg geschrokken."
Verantwoordelijk staatssecretaris
Stientje van Veldhoven (Spoor) ziet
het fikse bedrag voor het hele pro
ject zelf als 'een eerste indicatie'. „Ik
heb ProRail gevraagd dit nader uit
te werken en een doorrekening te
maken op basis van de kostenra
ming."
Maar Dijkstra zegt: „Het wordt al
lemaal steeds minder, voor meer
geld en het gaat langzamer dan je
hoopt." Hij maakt zich ook zorgen
over de automatisering achter het
ERTMS-project. Die moet nog wor
den beoordeeld door het Bureau
ICT-toetsing. „De overheid heeft
daarin helemaal geen goede reputa
tie."
Volgens de rapporteur moet de
Tweede Kamer nu deadlines stellen
aan het kabinet, om verdere proble
men met de invoering te voorko
men. „Maar dat is een politieke
keuze." Het zou Dijkstra niets ver
bazen als over een aantal jaren een
parlementaire enquête nodig is om
lessen te leren uit dit megaproject.
„Dat kunnen we nu nog voorko
men. Voordat het te laat is."
i De kostenschatting
is 6,5 tot 7 miljard
euro. Vorig jaar was
dat nog 5 miljard.
De commissie vreest ook voor het
besluit van de bewindsvrouw om
maar met één leverancier van de
ERTMS-infrastructuur (voor aan
passing van de baanvakken) in zee
te gaan. „Er zijn wel degelijk risico's
gelegen in de keuze voor één leve
rancier-zoals prijsstijgingen of het
falen van de betreffende leverancier
- maar de staatssecretaris acht die
risico's kennelijk aanvaardbaar."
De zeven baanvakken die nu nog
op de planning staan, zijn: rangeer
terrein Kijfhoek (Zwijndrecht);
Roosendaal - Belgische grens;
Schiphol - Amsterdam - Almere -
Lelystad; Hoofddorp - Duiven-
drecht; Utrecht - Meteren; Roosen
daal - Den Bosch; Meteren - Eind
hoven en Eindhoven - Venlo -
Duitse grens.
De Tweede Kamer praat vandaag
met staatssecretaris Van Veldhoven
over het megaproject voor een vei
liger spoor. De oppositie is op dit
moment het felst over het prijs
kaartje. Volgens de PW begint het
ERTMS-project al aardig te lijken
op het debacle met de Noord/Zuid
lij n.
KATHMANDU De 66-jarige
Nederlander Piet-Hein van T.
uit Makkinga, die vastzit in Ne
pal op verdenking van jarenlang
seksueel misbruik van minder
jarige jongeren, is daar veroor
deeld tot zeven jaar gevangenis
straf. Dat maakte kinderrech
tenorganisatie Terre des Hom
mes bekend, die betrokken was
bij zijn aanhouding in juni. De
Nederlander, die in ons land
werkzaam was als kinderpsy
chiater, is veroordeeld voor het
misbruik van twee minderja
rige jongens. Aan de slachtoffers
moet hij schadevergoeding be
talen.
dinsdag 4 december 2018
GO
AMSTERDAM Na weken discussiëren was het
gisterochtend zover: de letters I amsterdam -
volgens GroenLinks het symbool van individu
alisme en massatoerisme - zijn van het
Museumplein verwijderd. Tot teleurstelling van
toeristen die ze graag als decor voor hun sel-
fie hadden willen gebruiken.
Hoewel juist het marketingaspect het stadsbe
stuur een doorn in het oog was, wist Amsterdam
Marketing zelfs van het weghalen van de letters
nog een marketingstunt te maken. Cameraploe
gen, schrijvende pers, radiomakers en fotografen
uit binnen- én buitenland legden vast hoe de let
ters een voor een op twee vrachtwagens werden
getakeld. Op internet was het 'spektakel' live te
volgen. Zo lang als erover is gepraat, zo snel was
de klus geklaard. Binnen een half uur waren de
letters verdwenen. Kunstenaar Pauline Wiersema
plaatste even later de letters HUH op het plein.
De gemeente had een team medewerkers aange
steld om teleurgestelde toeristen op te vangen. In
het eerste plukje bezoekers bevonden zich Mary
Tsao uit Maleisië en haar vrienden Bonnie Liu en
Edgar Ho uit Taiwan. Ze waren vroeg opgestaan
voor een selfie bij de beroemde letters. „We zagen
op internet dat dit een grote toeristische trek
pleister is. Op Instagram heb ik heel veel foto's
gezien van mensen op de letters. Dat wilde ik ook
wel", zegt Tsao. Ze kijkt beteuterd. „Ik vraag me af
waarom dit nodig is." foto'sanpenrobinutrecht
De kosten van het grote project
voor een veiliger spoor lopen de
spuigaten uit, vreest de Tweede
Kamer. Tegelijk gaan steeds
minder trajecten op de schop en
is de oplevering van de eerste
vernieuwde baanvakken jaren
vertraagd.
Edwin van der Aa
Den Haag