proeftijd voor vaste baan Megaproject voor veiliger spoor loopt uit de rails 5 311 Rapporteur luidt noodklok Nederlandse sekstoerist cel in 111' fMUU —111 1111111 lllllll 1111111 I ■111111 lllllll uilllf I lllllll lllllll lllllll uur ill.v ii bepaalde tijd aanbiedt. „Je wilt als werkgever wel weten wat voor vlees je in de kuip hebt." Tegelij kertijd benadrukt hij dat de lan gere proeftijd voor hem niet de grootste prioriteit heeft. Veel meer belang hechten werkgevers aan de mogelijkheid om via de rechter iemand te mo gen ontslaan op basis van een combinatie van redenen voor ontslag. Nu mag zo'n stapeling van ontslaggronden niet, waar door relatief veel ontslagzaken nu nog vastlopen bij de rechter. Ook experts uit de wetenschap en uit de juridische praktijk zien in grote meerderheid toege voegde waarde in de 'cumulatieve ontslaggrond', die net als de proeftijdverlenging deel uitmaakt van de veel bredere Wet arbeids markt in balans (WAB). Zij zijn het dan ook oneens met de vak bonden, die vinden dat de voor gestelde versoepeling van het ontslagrecht werknemers 'vogelvrij' maakt. Arbeidsjurist Max Keulaerds vindt die term 'ongenuanceerd' en stelt dat de ontslagwetgeving ondanks deze aanpas sing strenger blijft dan voor 2015 het geval was, toen bedrijven al dan niet in ruil voor hoge ontslagver goedingenrelatief - makkelijk van per *1 soneel konden afkomen. Kool mees' wet kreeg de afgelopen tijd al veel kritiek. Werkgevers vinden het bijvoorbeeld maar niets dat flexwerk duurder wordt gemaakt. Vakbonden vinden juist dat er wordt gemorreld aan het vaste contract. Meer steun krijgt Koolmees van wetenschappers en juristen. Al benadrukken zij dat de minister voor echt herstel van de balans op de arbeidsmarkt ook een oplossing moet vinden voor slepende dossiers als de loondoorbe taling bij ziekte en de positie van N zzp'ers. De Kamercommissie Infrastruc tuur en Waterstaat kraakt in een vertrouwelijke notitie, in handen van deze krant, harde noten over de geplande aanleg in Nederland van een Europees systeem voor veiliger spoor (ERTMS). Hierdoor is er straks continu contact tussen een trein, de baan waarop deze rijdt en de centrale verkeersleiding. De geschatte rekening van dit nieuwe veiligheidssysteem - waar door treinen veel sneller en dichter op elkaar kunnen rijden - bedraagt inmiddels 6,5 tot 7 miljard euro, ex clusief btw. Vorig jaar ging de Eu ropese Rekenkamer nog uit van zo'n 5 miljard aan totale kosten. En dan is het project de afgelopen jaren ook nog flink uitgekleed, con stateert de commissie: in 2014 zou den er nog twintig baanvakken worden uitgerust met ERTMS, twee jaar geleden twaalf baanvak ken en nu nog maar zeven. Tot overmaat van ramp is de oplevering van de eerste onderdelen jaren ver traagd tot 2026-2028. Waarschuwing De kritische interne analyse is op gesteld in nauw overleg met WD'er Remco Dijkstra, rapporteur ERTMS namens de Tweede Kamer. Dijkstra bevestigt in een reactie de inhoud van het gelekte stuk. „Ik wil in deze notitie een waarschuwing afgeven. Ik ben erg geschrokken." Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor) ziet het fikse bedrag voor het hele pro ject zelf als 'een eerste indicatie'. „Ik heb ProRail gevraagd dit nader uit te werken en een doorrekening te maken op basis van de kostenra ming." Maar Dijkstra zegt: „Het wordt al lemaal steeds minder, voor meer geld en het gaat langzamer dan je hoopt." Hij maakt zich ook zorgen over de automatisering achter het ERTMS-project. Die moet nog wor den beoordeeld door het Bureau ICT-toetsing. „De overheid heeft daarin helemaal geen goede reputa tie." Volgens de rapporteur moet de Tweede Kamer nu deadlines stellen aan het kabinet, om verdere proble men met de invoering te voorko men. „Maar dat is een politieke keuze." Het zou Dijkstra niets ver bazen als over een aantal jaren een parlementaire enquête nodig is om lessen te leren uit dit megaproject. „Dat kunnen we nu nog voorko men. Voordat het te laat is." i De kostenschatting is 6,5 tot 7 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 5 miljard. De commissie vreest ook voor het besluit van de bewindsvrouw om maar met één leverancier van de ERTMS-infrastructuur (voor aan passing van de baanvakken) in zee te gaan. „Er zijn wel degelijk risico's gelegen in de keuze voor één leve rancier-zoals prijsstijgingen of het falen van de betreffende leverancier - maar de staatssecretaris acht die risico's kennelijk aanvaardbaar." De zeven baanvakken die nu nog op de planning staan, zijn: rangeer terrein Kijfhoek (Zwijndrecht); Roosendaal - Belgische grens; Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad; Hoofddorp - Duiven- drecht; Utrecht - Meteren; Roosen daal - Den Bosch; Meteren - Eind hoven en Eindhoven - Venlo - Duitse grens. De Tweede Kamer praat vandaag met staatssecretaris Van Veldhoven over het megaproject voor een vei liger spoor. De oppositie is op dit moment het felst over het prijs kaartje. Volgens de PW begint het ERTMS-project al aardig te lijken op het debacle met de Noord/Zuid lij n. KATHMANDU De 66-jarige Nederlander Piet-Hein van T. uit Makkinga, die vastzit in Ne pal op verdenking van jarenlang seksueel misbruik van minder jarige jongeren, is daar veroor deeld tot zeven jaar gevangenis straf. Dat maakte kinderrech tenorganisatie Terre des Hom mes bekend, die betrokken was bij zijn aanhouding in juni. De Nederlander, die in ons land werkzaam was als kinderpsy chiater, is veroordeeld voor het misbruik van twee minderja rige jongens. Aan de slachtoffers moet hij schadevergoeding be talen. dinsdag 4 december 2018 GO AMSTERDAM Na weken discussiëren was het gisterochtend zover: de letters I amsterdam - volgens GroenLinks het symbool van individu alisme en massatoerisme - zijn van het Museumplein verwijderd. Tot teleurstelling van toeristen die ze graag als decor voor hun sel- fie hadden willen gebruiken. Hoewel juist het marketingaspect het stadsbe stuur een doorn in het oog was, wist Amsterdam Marketing zelfs van het weghalen van de letters nog een marketingstunt te maken. Cameraploe gen, schrijvende pers, radiomakers en fotografen uit binnen- én buitenland legden vast hoe de let ters een voor een op twee vrachtwagens werden getakeld. Op internet was het 'spektakel' live te volgen. Zo lang als erover is gepraat, zo snel was de klus geklaard. Binnen een half uur waren de letters verdwenen. Kunstenaar Pauline Wiersema plaatste even later de letters HUH op het plein. De gemeente had een team medewerkers aange steld om teleurgestelde toeristen op te vangen. In het eerste plukje bezoekers bevonden zich Mary Tsao uit Maleisië en haar vrienden Bonnie Liu en Edgar Ho uit Taiwan. Ze waren vroeg opgestaan voor een selfie bij de beroemde letters. „We zagen op internet dat dit een grote toeristische trek pleister is. Op Instagram heb ik heel veel foto's gezien van mensen op de letters. Dat wilde ik ook wel", zegt Tsao. Ze kijkt beteuterd. „Ik vraag me af waarom dit nodig is." foto'sanpenrobinutrecht De kosten van het grote project voor een veiliger spoor lopen de spuigaten uit, vreest de Tweede Kamer. Tegelijk gaan steeds minder trajecten op de schop en is de oplevering van de eerste vernieuwde baanvakken jaren vertraagd. Edwin van der Aa Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5