Het dictee moet juf Dorathea in de deuropening oplezen Ik moet nu opzoeken wie waar is bij een bepaald vak. Dat voelt niet prettig' 16 extra aandacht aan leerlingen kan geven is weg. Haar eigen bureau is in een hoek gepropt. En nog is het slalommen tussen alle tafeltjes door en zitten de kin deren hutje mutje op elkaar. Som migen zelfs met een geluidwe- rende koptelefoon op, om toch ge concentreerd te kunnen werken in alle drukte. Juf Dorathea heeft een belletje op het bureau. Daar slaat ze op als de kinderen stil moeten zijn. „Ik ben heel fel op rust", zegt ze. Als het even kan, splitst ze de klas op. Kinderen die extra hulp of juist extra uitdaging nodig hebben, mogen met onderwijsassistent Claudia Dijkshoorn (43) mee naar het buurlokaal om te rekenen. Juf Claudia is onmisbaar om de megaklas draaiende te houden. „Dat splitsen is echt een voor waarde. Dan kunnen ze hun vra gen stellen en aandacht krijgen", verklaart juf Dorathea. Zelf kan ze dan de kinderen die bij haar blij ven extra aandacht geven. Ze spurt heen en weer. Af en toe werpt ze via de tussendeur een blik in het andere lokaal. Vooral om kinderen tot stilte te manen, want haar ge zag reikt toch wat verder dan dat van de onderwijsassistent. Zo doet juf Dorathea haar best alle touwtjes in handen te houden. Maar het is haast ondoenlijk om in zo'n superklas alle leerlingen vol doende aandacht te schenken. „Ik heb het idee dat ik ze niet zo in de vingers heb als normaal. Ik ben ge wend om klassen van 20 a 25 leer lingen te draaien. Dan weet je pre cies wie waar is bij bepaalde vak ken. Nu moet ik dat opzoeken. Dat voelt niet altijd prettig. Ik wil ze allemaal onder mijn neus heb ben." Daarom rouleren de kinderen con tinu tussen de twee lokalen en dus tussen de juf en de onderwijsas sistent. Relatie Het is het gevaar van grote groe pen, blijkt uit onderzoek. Als er meer dan 28 kinderen in een klas zitten, krijgen ze minder aandacht van de leerkracht en kunnen leer resultaten verslechteren. „Het is belangrijk een goede relatie met leerlingen op te bouwen", weet Anouke Bakx, bijzonder hoogle raar begaafdheid aan de Radboud Universiteit. „Dan voelen ze zich veiliger in de klas, zijn ze gemoti veerder en komen ze tot betere re sultaten." Juf Dorathea is beducht voor dit nadelige gevolg van een grote klas. „We willen kinderen graag een stapje vooruit helpen. Dat is lastiger nu. We denken dat leerlin gen op het middelste en hoogste niveau de beste kansen hebben. Zij pikken makkelijker stof op en zijn soms, doordat het makke lijker gaat, gemotiveerder. De kin deren aan de onderkant krijgen door de grote groep minder aan dacht dan ze afgelopen jaren ge wend waren. Het kost ze vaak al meer moeite, ook al wordt het op eigen niveau aangeboden. Eigenlijk wil je dat zo niet." 09.35 uur De groep 8'ers verspreiden zich verder door het schoolgebouw. Een groepje meiden mag op de gang aan een project werken. Een klein clubje. Lekker rustig. „Het is nu drukker in de klas en het duurt langer voordat iedereen stil wordt. 36 kinderen krijg je niet zo snel stil", weet Nikki (11). „Als je ziet dat iedereen praat, kan je zelf snel ler ook even iets zeggen." De meisjes moesten wel even slikken toen ze hoorden dat de twee groepen 8 moesten samen gaan. Maar het levert ook meer vriendinnetjes op. „We praten wel veel hè", geeft Tessa (11) toe. En als ze ziet dat de juf even komt kijken: „Ja hè juf, we praten veel." Juf Do rathea lacht: „Jazeker. Dit zijn mijn klepmeiden, maar wel in positieve zin." Het is een stel meiden waar ze nauwelijks naar om hoeft te kij ken. 09.47 uur „Jongens, jullie mogen opruimen en fruit gaan halen." De kinderen springen op. Ze moeten allemaal hun rekenwerk voorin het lokaal in een map doen. De klas veran dert in een grote mierenhoop. Een rijtje dromt naar voren en bij de map verdringen ze zich om hun werk weg te leggen. Enkele jon gens grijpen de kans om even een potje te stoeien. „Mohammed, we zouden niet aan elkaar zitten!" „Dit zijn momenten dat je wel eens denkt: oké..." verzucht juf Dorathea. „Maar ze hebben zo'n loopje ook even nodig." 10.30 uur Na het buitenspelen blijven zes stoelen leeg. „Die meiden zijn naar een coach, omdat er nogal mei- denvenijn in de klas was", legt Dorathea uit. Het is een recht streeks gevolg van de samenvoe ging van twee groepen: al in groep 7 was er geruzie over en weer. Tot opluchting van de juf verricht de coach wonderen. „Als ik nu naar ze kijk, zijn ze echt één klas. Ze zijn heel erg naar elkaar toe ge groeid, moesten elkaar vooral le ren kennen." Grote klassen zijn Dorathea niet helemaal vreemd. Toen ze 39 jaar ZATERDAG 1 DECEMBER 2018 GO VERVOLG VAN PAGINA 15 Eén klas, twee lokalen: met de tussendeur open probeert juf Dorathea al haar leerlingen in de gaten te houden, foto's arie kievit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 65