Saslcia Noort
Is boer ka vrijheid
of onderdrukking?
Zo doen zij dat
Ook in Engeland rukken
topvrouwen langzaam op
VEEL GEDEELD
BijRyanair
lag uurloon
van vrouwen
72 procent
lager
14
Als het water niet uit de kraan komt
Vindt die
bedekte
vrouw mij
een hoer
omdat ik
mijn haren
laat zien?
Saskia Noort schrijft op deze plek
wekelijks over nieuws dat haar raakt.
k worstel met de boerka. Enerzijds heb ik een pesthekel
aan verbieden, anderzijds aan vrouwenonderdrukking. Ik
heb mijn best gedaan de boerka en andere bedekkers als
niqaab en hoofddoek te zien als uitingen van feminisme,
maar ik blijf maar vechten met mijn eigen onderbuikge-
voel, met het ongemak dat ik als vrouw en feministe voel
wanneer ik me tussen bedekte vrouwen bevind.
'In het Midden-Oosten zijn het vooral de vrouwen die ge
dwongen worden een boerka te dragen, die lijden. In het
westen zijn het vrijgevochten vrouwen die besluiten dat het
dragen van een boerka bij hun identiteit past, die lijden',
schrijft Suheyla Yalcin op OneWorld.
Vrouwen verdienen
in ons land minder
dan mannen, in het
bedrijfsleven zo'n 19
procent. Het is moeilijk
dat te veranderen,
weten ze ook in het
zakenhart van Londen.
De cijfers van het CBS logen
er onlangs niet om: vrou
wen verdienen in het Ne
derlandse bedrijfsleven ge
woon minder dan mannen.
Voor een deel is dat 'ver
klaarbaar'. Vrouwen werken
veel in bedrijfstakken waar
lonen lager liggen. Of wer
ken in deeltijd, dus maken
minder snel promotie. Maar
dan geldt nog zeker voor
zo'n 7 procent 'dat er geen
aanwijsbare oorzaak is'. Een
loonkloof, kortom.
Exact dat probleem pro
beert Engeland ook het
hoofd te bieden. Gelijke
kansen op de arbeidsmarkt
en inkomensongelijkheid
staan er volop in de aan
dacht. Zeker nadat vorig jaar
een enorme rel uitbrak toen
bleek dat de BBC haar man
nelijke presentatoren, cor
respondenten en verslagge
vers veel beter betaalde dan
vrouwen in dezelfde func
ties. Maar de ongelijke belo
ning beperkt zich uiteraard
niet tot dat soort banen:
in het Verenigd Koninkrijk
is de landelijke loonkloof
18 procent.
Premier Theresa May be
loofde al eerder om deze
'brandende onrechtvaardig
heid' aan te pakken. Een
nieuwe wet moet voor meer
openheid en transparantie
zorgen: voor het eerst moes
ten publieke instellingen en
grote bedrijven verplicht
hun salarissen publiceren.
Driekwart van de ruim
tienduizend instanties
bleek mannen gemiddeld
meer te betalen dan vrou
wen. Een aantal sectoren
steekt er in negatieve zin
bovenuit: zo zijn de ver
schillen in het onderwijs,
de bouwsector, luchtvaart
en de financiële sector
groot.
Bij Ryanair lag het uurloon
van vrouwen maar liefst 72
procent lager dan dat van
de mannen. Maar ook ban
ken als Barclays en LLoyds
deden het met 43 procent
niet veel beter.
Een pasklare oplossing is er
nog niet. Sterker: er kwam
kritiek op de manier waarop
het beloningsverschil was
berekend. Zo zijn de cijfers
niet gecorrigeerd voor ver
schillen in functie: de
directeur en de administra
tief medewerker worden op
één hoop gegooid, net als de
piloot en de schoonmaker.
Net als fulltime en part
time.
Toch bracht het een discus
sie op gang. En er gloort
hoop. Net als in Nederland
behoren steeds meer vrou
wen wel tot de topverdie-
ners bij grote bedrijven.
In Nederland klom dat aan
tal tussen 2010 en 2017 van
15 naar 20 procent. In Enge
land groeide dat aantal
van 17 procent in 2011 naar
20 procent in 2016.
Overmorgen reis ik voor Amref af naar Tanzania, waar
meisjes besneden worden omwille van God. Hoewel dat bij
wet verboden is, gebeurt het nog in groten getale, ofwel het
handhaven van het verbod heeft daar geen prioriteit. Ik
hoop maar dat we niet op een dag gaan discussiëren dat be
snijden een kwestie is van vrije keuze en feministische vrij
gevochtenheid.
Religie, maakt niet uit welke religie, is aan de basis vrouw-
(en homo-) onvriendelijk en dat maakt het zo onverenig
baar met feminisme, met ons gelijkwaardigheidsideaal en
sowieso met onze westerse waarden. Dus zolang religie ons
land regeert met behulp van de Christenunie en het CDA,
en het afschaffen van bijzonder (lees: religieus) onderwijs
onbespreekbaar is, zal religie een hoofdrol spelen in ons
openbare leven en is zoiets onzinnigs als een boerkaverbod
dweilen met de kraan open.
De westerse boerka-draagster is dus volgens de identi-
teitsfeministes vrijgevochten en heeft geheel op eigen ini
tiatief ervoor gekozen zich in het ultieme symbool van
vrouwenonderdrukking te hijsen. Het zijn er niet veel,
slechts enkele honderden, en een deel van hen draagt de
boerka tegen de wil van de
familie. Zodoende worden zij
niet alleen door ons witten
onderdrukt en gepest, maar
ook nog eens door hun eigen
gezinsleden. En nu dus bin
nenkort uit de bus of de tram
gesleurd door de politie.
Dat laatste zie ik eerlijk ge
zegd niet zo snel gebeuren,
aangezien de burgemeesters
van onze grootste steden al
hebben gezegd hier geen pri
oriteit aan te geven, en te
recht. Ik heb liever dat ze die
krijsende, dronken kerels op
de Wallen inrekenen dan een
vrouw die niemand tot last is.
ongemak. Ik ben als vrouw
opgegroeid met vrijheid om
te doen, te dragen en te laten
wat ik wil. Ik ben zichtbaar,
ik maak mijn eigen keuzes, ik
heb mijn kinderen opgevoed
met het idee dat alles moge
lijk is. Vrijheid en gelijkwaar
digheid is voor hen vanzelf
sprekend.
Is dat echt ook zo voor deze
bedekte vrouw? Vindt zij mij
een hoer omdat ik mijn haren
laat zien? Of zit ik tegenover
een zwaar feministisch, vrij
gevochten type die alles best
vindt en vanochtend uit pure vrije wil koos voor de boerka?
Moeilijk. Ze zit daar totale ontoegankelijkheid en gevangen
schap uit te stralen. En hoe zit het dan met de angst dat als
het boerkaverbod gehandhaafd wordt, deze vrouwen ner
gens meer naartoe kunnen zonder hun man? Dan zijn ze
dus toch niet zo vrijgevochten en zelfstandig.
ZATERDAG 1 DECEMBER 2018 GO
FOTOSHUTTERSTOCK
SUSE VAN KLEEF
LONDEN
Ze hebben er heerlijke rust, maar de bewoners van het Siberische Oy kennen ook de
nadelen van afgelegen wonen. Voor hun drinkwater zijn ze afhankelijk van ijs, dat ze
vervolgens laten smelten. Aan ijs geen gebrek momenteel overigens: de temperatuur
was er deze week -41 graden, fotoafp
Maar wat overblijft is het