Verrassend volwassen 8,8 17 Met het standaardonderstel is de Al stevig geveerd en gedemptmaar zeker niet oncomfortabel treffen bij de twee 'neven' van de Ai uit hetzelfde concern: de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo - au to's, die op dezelfde bodemplaat staan. Volkswagen Up 1.0 Blue Motion (60 pk) Vierdeurs, vanaf €13.190 De Up werd twee jaar geleden voor het laatst vernieuwd. De koplam pen huisvesten tegen woordig led-dagrijlich ten en de zijdelingse richtingaanwijzers zijn verhuisd naar de bui tenspiegels. De achter ruit kreeg een chroom strip en de achterlichten werden van nieuwe lampjes voorzien. Geen stilistische revo lutie, maar de mogelijk heden om de auto te personaliseren werden wel flink uitgebreid. De Up is nu leverbaar met tien carrosseriekleuren, drie dakkleuren, tien stickerdecoraties, drie soorten velgen, tien dashboardkleuren en zeven stoelbekledingen. Hoewel deze Volks wagen zeer compact is, blijft er verrassend veel interieurruimte over, on der meer door de lange wielbasis. Voorin zit je uiteraard het comforta belst. De stoelen zijn goed verstelbaar en zacht genoeg om comfortabel op pad te gaan. Achterin is er wat minder ruimte, maar twee volwassenen kunnen daar prima een stadsrit overleven. De laadruimte be draagt 251 liter. De laad vloer is in hoogte verstel baar en de rugleuning van de achterbank in de len neerklapbaar. Het was echt top geweest als deze auto voorzien zou zijn van een verschuif bare achterbank. De langere wielbasis zorgt ook voor een pret- tig weggedrag. In combi natie met schokdemping en vering die afgesteld zijn op comfort is het net alsof je in de grotere broer (Golf) rijdt. Een belangrijke reden om voor de Up te gaan is het lage verbruik. In de praktijk is minimaal 1:18 haalbaar. De motor kan nog lawaaiig zijn, maar vibreert lang niet zo erg meer als zijn voorgan gers. En al zit er weinig gang in, het is voldoende voor dagelijks stadsver keer. Ook op de snelweg slaat de auto geen flater. Erik Kouwenhoven Materiaalkeuze Net als de ruimte, stemmen het ontwerp en de uitstraling van het interieur tot tevredenheid. Zeker als je opties als het 10,1-inch touchscreen en het fraaie, instel bare instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit) aanvinkt, ziet de Ai er vanbinnen gelikt uit. Dat wordt in de testauto nog versterkt door het eveneens tegen meerprijs leverbare led-lichtpakket voor het interieur. De materialen voor de portier bekleding en de tunnelconsole stellen daarentegen teleur. Net als bij de veel goedkopere Ibiza en Polo, voert hard, krasgevoelig plas tic hier de boventoon. Eerlijk ge zegd hadden we in de Audi hoog waardiger kunststoffen verwacht. Om de aandacht van de mindere materialen af te leiden, kan de At- koper het interieur op allerlei ma nieren opvrolijken. Hiervoor biedt Audi diverse individualiserings- mogelijkheden, waarbij opvallende kleuraccenten en kekke bekle- dingsstoffen een hoofdrol spelen. Wie de stilte aan boord maar saai vindt en deze graag op stevige wijze wil doorbreken, kan een hoogwaardig audiosysteem van het prestigieuze merk Bang Olufsen bijbestellen. Agressiever Ook aan de buitenkant is de ene Ai Sportback de andere niet. Het nieuwe model ziet er sowieso een stuk gespierder uit dan het huidige model. Dat komt vooral door de brede, hoekige grille, de geknepen lichtpartijen en de uitgebouwde spatborden. Die laatste zijn een knipoog naar de Audi Sport-quat- tro uit de jaren 80, net als de gleu ven tussen de grille en de motor kap. Voor de echte macho-uitstraling biedt Audi nog een anabolen- kuurtje in de vorm van het S line- exterieur of het Edition One-pak- ket. Dan krijgt de auto onder meer agressiever ogende bumpers met zwarte luchtroosters en grotere wielen. Ook beschikken de lamp units van deze uitvoeringen vóór en achter over opvallende pijlvor mige led-verlichting. Zeker met deze pakketten lijkt de Ai Sport back breder dan zijn voorganger, maar dat is optisch bedrog. Sterker nog, hij is 6 millimeter smaller dan voorheen. De hoogte is zelfs met 23 millimeter afgenomen. Motoren De nieuwe Ai staat vanaf 22 no vember in de Audi-showroom, maar is vooralsnog in slechts één motorvariant leverbaar. Deze 30 TFSI heeft een 1,0-liter driecilinder aan boord die 116 pk levert. Bij fel optrekken laat hij een donker rof- feltje horen, maar bij constante snelheden is de motor opvallend stil. Met het standaardonderstel is de Ai stevig geveerd en gedempt, maar zeker niet oncomfortabel en op de volwassen stoelen is het ook op langere afstanden prima uit te houden. Op vlakke wegen zijn de presta ties van de Ai 30 TFSI ruimschoots voldoende, maar de bolletjestrui gaat-ie niet winnen; bergop heeft hij graag dat de handgeschakelde zesbak één of twee tandjes lager wordt gezet. Het schakelen gaat licht en nauwkeurig, en de koppe ling laat zich prettig doseren. Als de bestuurder het schakelen des ondanks liever aan de techniek overlaat, kan hij voor 1800 euro ex tra voor de zeventraps S tronie- transmissie opteren. Volgens Audi neemt de auto in beide gevallen genoegen met 4,8 liter benzine per 100 kilometer (1 op 20,8). Vanaf volgend jaar worden drie andere motorvarianten leverbaar. De 1.0 25 TFSI met 95 pk wordt het instapmodel, daarboven komen nog twee viercilinder versies: de 1.5 35 TFSI (150 pk) en de 2.0 40 TFSI. Die laatste heeft dezelfde 200 pk sterke motor als de Volkswagen Polo GTI. De Sportback 1.0 20 TFSI heeft een instapprijs van 25.995 euro. Ook de veiligheid van de Ai heeft een upgrade gekregen, al is de standaarduitrusting op dit ge bied nog altijd niet overdadig. Die omvat een actieve rijstrookassis tent, een instelbare snelheidsbe grenzer en een waarschuwingssys teem voor frontale aanrijdingen met voetgangersherkenning en automatische noodremfunctie. Voor een adaptieve cruisecontrol en een uitgebreid parkeerhulpsys- teem gelden meerprijzen. vrijdag 30 november 2018 GO De koplampen hebben nu led-dagrijlichten. Het dashboard is compact gehouden, foto's bart hoogveld De VW Up draait al wat jaartjes mee, maar weet zich goed staan de te houden onder de kleinste en goedkoop ste auto's in de markt. Volwassen rij- eigenschappen. Geen minimalistisch interieur. Zeer kleine draaicirkel. Geen verschuif bare achterbank. Luidruchtige motor onder belasting. Stuurkolom niet in lengte verstelbaar. De Up is een ge slaagde, compacte stadsauto met een groots uitrustingsni veau en dito rijeigen- schappen. Het interi eur is zakelijk en koel, maar voorzien van prima materialen. Deze VW heeft niet de grootste bagage ruimte in zijn klasse, maar verder is hij ruim genoeg. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Ruimte en interieur stemmen tot tevredenheid, fotoaudi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45