Verrassend
volwassen
8,8
17
Met het standaardonderstel
is de Al stevig geveerd en
gedemptmaar zeker niet
oncomfortabel
treffen bij de twee 'neven' van de
Ai uit hetzelfde concern: de Seat
Ibiza en de Volkswagen Polo - au
to's, die op dezelfde bodemplaat
staan.
Volkswagen Up 1.0 Blue Motion (60 pk)
Vierdeurs, vanaf €13.190
De Up werd twee jaar
geleden voor het laatst
vernieuwd. De koplam
pen huisvesten tegen
woordig led-dagrijlich
ten en de zijdelingse
richtingaanwijzers zijn
verhuisd naar de bui
tenspiegels. De achter
ruit kreeg een chroom
strip en de achterlichten
werden van nieuwe
lampjes voorzien.
Geen stilistische revo
lutie, maar de mogelijk
heden om de auto te
personaliseren werden
wel flink uitgebreid. De
Up is nu leverbaar met
tien carrosseriekleuren,
drie dakkleuren, tien
stickerdecoraties, drie
soorten velgen, tien
dashboardkleuren en
zeven stoelbekledingen.
Hoewel deze Volks
wagen zeer compact is,
blijft er verrassend veel
interieurruimte over, on
der meer door de lange
wielbasis. Voorin zit je
uiteraard het comforta
belst. De stoelen zijn
goed verstelbaar en zacht
genoeg om comfortabel
op pad te gaan. Achterin
is er wat minder ruimte,
maar twee volwassenen
kunnen daar prima een
stadsrit overleven.
De laadruimte be
draagt 251 liter. De laad
vloer is in hoogte verstel
baar en de rugleuning
van de achterbank in de
len neerklapbaar. Het
was echt top geweest als
deze auto voorzien zou
zijn van een verschuif
bare achterbank.
De langere wielbasis
zorgt ook voor een pret-
tig weggedrag. In combi
natie met schokdemping
en vering die afgesteld
zijn op comfort is het net
alsof je in de grotere
broer (Golf) rijdt.
Een belangrijke reden
om voor de Up te gaan is
het lage verbruik. In de
praktijk is minimaal 1:18
haalbaar. De motor kan
nog lawaaiig zijn, maar
vibreert lang niet zo erg
meer als zijn voorgan
gers. En al zit er weinig
gang in, het is voldoende
voor dagelijks stadsver
keer. Ook op de snelweg
slaat de auto geen flater.
Erik Kouwenhoven
Materiaalkeuze
Net als de ruimte, stemmen het
ontwerp en de uitstraling van het
interieur tot tevredenheid. Zeker
als je opties als het 10,1-inch
touchscreen en het fraaie, instel
bare instrumentenpaneel (Audi
Virtual Cockpit) aanvinkt, ziet de
Ai er vanbinnen gelikt uit. Dat
wordt in de testauto nog versterkt
door het eveneens tegen meerprijs
leverbare led-lichtpakket voor het
interieur.
De materialen voor de portier
bekleding en de tunnelconsole
stellen daarentegen teleur. Net als
bij de veel goedkopere Ibiza en
Polo, voert hard, krasgevoelig plas
tic hier de boventoon. Eerlijk ge
zegd hadden we in de Audi hoog
waardiger kunststoffen verwacht.
Om de aandacht van de mindere
materialen af te leiden, kan de At-
koper het interieur op allerlei ma
nieren opvrolijken. Hiervoor biedt
Audi diverse individualiserings-
mogelijkheden, waarbij opvallende
kleuraccenten en kekke bekle-
dingsstoffen een hoofdrol spelen.
Wie de stilte aan boord maar
saai vindt en deze graag op stevige
wijze wil doorbreken, kan een
hoogwaardig audiosysteem van
het prestigieuze merk Bang
Olufsen bijbestellen.
Agressiever
Ook aan de buitenkant is de ene Ai
Sportback de andere niet. Het
nieuwe model ziet er sowieso een
stuk gespierder uit dan het huidige
model. Dat komt vooral door de
brede, hoekige grille, de geknepen
lichtpartijen en de uitgebouwde
spatborden. Die laatste zijn een
knipoog naar de Audi Sport-quat-
tro uit de jaren 80, net als de gleu
ven tussen de grille en de motor
kap.
Voor de echte macho-uitstraling
biedt Audi nog een anabolen-
kuurtje in de vorm van het S line-
exterieur of het Edition One-pak-
ket. Dan krijgt de auto onder meer
agressiever ogende bumpers met
zwarte luchtroosters en grotere
wielen. Ook beschikken de lamp
units van deze uitvoeringen vóór
en achter over opvallende pijlvor
mige led-verlichting. Zeker met
deze pakketten lijkt de Ai Sport
back breder dan zijn voorganger,
maar dat is optisch bedrog. Sterker
nog, hij is 6 millimeter smaller dan
voorheen. De hoogte is zelfs met 23
millimeter afgenomen.
Motoren
De nieuwe Ai staat vanaf 22 no
vember in de Audi-showroom,
maar is vooralsnog in slechts één
motorvariant leverbaar. Deze 30
TFSI heeft een 1,0-liter driecilinder
aan boord die 116 pk levert. Bij fel
optrekken laat hij een donker rof-
feltje horen, maar bij constante
snelheden is de motor opvallend
stil. Met het standaardonderstel is
de Ai stevig geveerd en gedempt,
maar zeker niet oncomfortabel en
op de volwassen stoelen is het ook
op langere afstanden prima uit te
houden.
Op vlakke wegen zijn de presta
ties van de Ai 30 TFSI ruimschoots
voldoende, maar de bolletjestrui
gaat-ie niet winnen; bergop heeft
hij graag dat de handgeschakelde
zesbak één of twee tandjes lager
wordt gezet. Het schakelen gaat
licht en nauwkeurig, en de koppe
ling laat zich prettig doseren. Als
de bestuurder het schakelen des
ondanks liever aan de techniek
overlaat, kan hij voor 1800 euro ex
tra voor de zeventraps S tronie-
transmissie opteren. Volgens Audi
neemt de auto in beide gevallen
genoegen met 4,8 liter benzine per
100 kilometer (1 op 20,8).
Vanaf volgend jaar worden drie
andere motorvarianten leverbaar.
De 1.0 25 TFSI met 95 pk wordt het
instapmodel, daarboven komen
nog twee viercilinder versies: de 1.5
35 TFSI (150 pk) en de 2.0 40 TFSI.
Die laatste heeft dezelfde 200 pk
sterke motor als de Volkswagen
Polo GTI. De Sportback 1.0 20 TFSI
heeft een instapprijs van 25.995
euro.
Ook de veiligheid van de Ai
heeft een upgrade gekregen, al is
de standaarduitrusting op dit ge
bied nog altijd niet overdadig. Die
omvat een actieve rijstrookassis
tent, een instelbare snelheidsbe
grenzer en een waarschuwingssys
teem voor frontale aanrijdingen
met voetgangersherkenning en
automatische noodremfunctie.
Voor een adaptieve cruisecontrol
en een uitgebreid parkeerhulpsys-
teem gelden meerprijzen.
vrijdag 30 november 2018
GO
De koplampen hebben nu led-dagrijlichten. Het
dashboard is compact gehouden, foto's bart hoogveld
De VW Up draait al wat
jaartjes mee, maar
weet zich goed staan
de te houden onder de
kleinste en goedkoop
ste auto's in de markt.
Volwassen rij-
eigenschappen.
Geen minimalistisch
interieur. Zeer kleine
draaicirkel.
Geen verschuif
bare achterbank.
Luidruchtige motor
onder belasting.
Stuurkolom niet in
lengte verstelbaar.
De Up is een ge
slaagde, compacte
stadsauto met een
groots uitrustingsni
veau en dito rijeigen-
schappen. Het interi
eur is zakelijk en koel,
maar voorzien van
prima materialen.
Deze VW heeft niet de
grootste bagage
ruimte in zijn klasse,
maar verder is hij ruim
genoeg.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Ruimte en interieur stemmen
tot tevredenheid, fotoaudi