AUTO
Alleen nog als vijfdeurs Sportback
Zeven finalisten dingen mee naar
titel Auto van het jaar 2019
Toyota schenkt redder nieuwe auto
Automaatcode
verdwijnt
van rijbewijs'
16
De Audi A1 was acht jaar lang vooral populair onder
jonge carrièretijgers. De volledig nieuwe A1 Sportback
mikt op een breder publiek. Hij verleidt met een hoger
testosterongehalte en ruimer interieur.
De longlist van 38 kandidaten
voor de 'Auto van het jaar 2019'
is teruggebracht tot zeven fi
nalisten. Op 4 maart 2019,
voorafgaand aan de Autosalon
van Genève, wordt bekend
welke auto de Volvo XC40 op
volgt als auto van het jaar.
De winnaar moet komen uit
het rijtje Alpine A110, Citroen
C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar
I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-
Benz A-Klasse en Peugeot 508:
zes auto's op fossiele brandstof
en één elektrisch exemplaar,
de I-Pace dus. Met name
Franse autoliefhebbers
(Alpine, Citroen en Peugeot)
zullen reikhalzend naar de
uitslag uitkijken. Bij de afval
lers uit de longlist van 38
hoorden onder meer de water
stofauto Flyundai Nexo en de
elektrische Nissan Leaf.
Begin 2019 worden de zeven
finalisten nog aan een test
onderworpen in Frankrijk.
Uiteindelijk kiezen zestig
juryleden uit diverse Europese
landen de winnaar.
Toyota heeft een nieuwe Tun-
dra geschonken aan de Ameri
kaanse verpleger Allyn Pierce,
die twee keer de dodelijke
bosbranden in Californië trot
seerde om patiënten uit een
brandend ziekenhuis te eva
cueren.
De Tundra zag er na de rit
ten door het inferno uit als een
'marshmallow', zoals Pierce
zelf omschreef. Hij voorkwam
met zijn reddingsactie dat de
inzittenden werden geroos
terd. Op een gegeven moment
strandde Pierce met zijn pick-
up en vreesde hij dat hij zou
sterven. Maar plotseling dook
uit het niets een shovel op die
een vluchtweg creëerde.
Net als veel inwoners van
het dorp Paradise werd niet
alleen zijn auto, maar ook zijn
huis verteerd door de vlam
men. Pierce is nog steeds dak
loos, maar een nieuwe auto
heeft hij nu dus wel. Nog geen
week na zijn heldendaad kreeg
hij de sleutels.
De aangebrande Tundra
krijgt waarschijnlijk een plek
in het Toyota-museum.
Automobilisten die straks af
rijden in een elektrische auto,
krijgen geen aparte 'automaat
code' meer op hun rijbewijs.
Volgens Dieter Quentin, voor
zitter van de Duitse branche
vereniging voor rijschoolhou
ders, wordt de automaatcode
op Europees niveau afgeschaft.
„Jongeren worden nu opgeleid
in lesauto's die binnenkort
niemand meer wil hebben",
zei Quentin, doelend op de
schakelauto's. Volgens hem
willen veel rijschoolhouders
overstappen op elektrische
auto's, maar dat betekent een
automatische versnellingsbak
en dus een automaatcode op
het rijbewijs. Dat schrikt veel
leerlingen af. Volgens Quentin
is de automaatregeling ouder
wets en wordt de automaat
straks de norm.
Geen wonder dat de gemiddelde
Ai-rijder bij het bekijken van de
ruimte in de nieuwe Sportback
een vreugdedansje maakt. Doordat
de voor- en achterwielen ruim 9
centimeter verder uit elkaar staan
dan voorheen, biedt het interieur
meer bewegingsvrijheid dan voor
heen. De achterportieren groeiden
met de wielbasis mee, zodat de
halsbrekende instaptoeren tot het
verleden behoren. Ook volwasse
nen kunnen nu prima achterin zit
ten, mits de lichaamslengte de 1,80
meter niet te veel overstijgt.
Over de gehele lengte is de Ai
met 5,6 centimeter uitgerekt en
daarvan profiteert met name de
kofferbak. Die is met 65 liter toege
nomen, tot een inhoud van 335 li
ter. Dat is opvallend genoeg toch
nog 20 liter minder dan we aan-
Om maar meteen met
de deur in huis te val
len: de nieuwe Ai is al
leen nog als vijfdeurs
Sportback leverbaar.
Ongeveer 80 procent van de clien
tèle koos bij de vorige Ai voor deze
carrosserievariant, wat voor Audi
reden was om de driedeurs Ai
hatchback te schrappen.
Overigens gebruikten de meeste
Ai-rijders de achterportieren van
hun Sportback vooral om hun
trendy businesstas snel achter de
bestuurdersstoel te zetten. Want
niet alleen was de achterbank van
wege de smalle achterdeurtjes las
tig toegankelijk, de ruimte was er
zo beperkt dat alleen jonge kinde
ren er fatsoenlijk konden zitten.
vrijdag 30 november 2018
GO
Kleinste
Audi krijgt
spierballen
GERT WEGMAN
De nieuwe A1 ziet er een stuk gespierder uit dan
zijn voorganger. Hij is ook 5,6 cm langer, fotoaudi
Wegens afwezigheid van Niek Schenk komt
de vragenrubriek tijdelijk te vervallen.