AUTO Alleen nog als vijfdeurs Sportback Zeven finalisten dingen mee naar titel Auto van het jaar 2019 Toyota schenkt redder nieuwe auto Automaatcode verdwijnt van rijbewijs' 16 De Audi A1 was acht jaar lang vooral populair onder jonge carrièretijgers. De volledig nieuwe A1 Sportback mikt op een breder publiek. Hij verleidt met een hoger testosterongehalte en ruimer interieur. De longlist van 38 kandidaten voor de 'Auto van het jaar 2019' is teruggebracht tot zeven fi nalisten. Op 4 maart 2019, voorafgaand aan de Autosalon van Genève, wordt bekend welke auto de Volvo XC40 op volgt als auto van het jaar. De winnaar moet komen uit het rijtje Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes- Benz A-Klasse en Peugeot 508: zes auto's op fossiele brandstof en één elektrisch exemplaar, de I-Pace dus. Met name Franse autoliefhebbers (Alpine, Citroen en Peugeot) zullen reikhalzend naar de uitslag uitkijken. Bij de afval lers uit de longlist van 38 hoorden onder meer de water stofauto Flyundai Nexo en de elektrische Nissan Leaf. Begin 2019 worden de zeven finalisten nog aan een test onderworpen in Frankrijk. Uiteindelijk kiezen zestig juryleden uit diverse Europese landen de winnaar. Toyota heeft een nieuwe Tun- dra geschonken aan de Ameri kaanse verpleger Allyn Pierce, die twee keer de dodelijke bosbranden in Californië trot seerde om patiënten uit een brandend ziekenhuis te eva cueren. De Tundra zag er na de rit ten door het inferno uit als een 'marshmallow', zoals Pierce zelf omschreef. Hij voorkwam met zijn reddingsactie dat de inzittenden werden geroos terd. Op een gegeven moment strandde Pierce met zijn pick- up en vreesde hij dat hij zou sterven. Maar plotseling dook uit het niets een shovel op die een vluchtweg creëerde. Net als veel inwoners van het dorp Paradise werd niet alleen zijn auto, maar ook zijn huis verteerd door de vlam men. Pierce is nog steeds dak loos, maar een nieuwe auto heeft hij nu dus wel. Nog geen week na zijn heldendaad kreeg hij de sleutels. De aangebrande Tundra krijgt waarschijnlijk een plek in het Toyota-museum. Automobilisten die straks af rijden in een elektrische auto, krijgen geen aparte 'automaat code' meer op hun rijbewijs. Volgens Dieter Quentin, voor zitter van de Duitse branche vereniging voor rijschoolhou ders, wordt de automaatcode op Europees niveau afgeschaft. „Jongeren worden nu opgeleid in lesauto's die binnenkort niemand meer wil hebben", zei Quentin, doelend op de schakelauto's. Volgens hem willen veel rijschoolhouders overstappen op elektrische auto's, maar dat betekent een automatische versnellingsbak en dus een automaatcode op het rijbewijs. Dat schrikt veel leerlingen af. Volgens Quentin is de automaatregeling ouder wets en wordt de automaat straks de norm. Geen wonder dat de gemiddelde Ai-rijder bij het bekijken van de ruimte in de nieuwe Sportback een vreugdedansje maakt. Doordat de voor- en achterwielen ruim 9 centimeter verder uit elkaar staan dan voorheen, biedt het interieur meer bewegingsvrijheid dan voor heen. De achterportieren groeiden met de wielbasis mee, zodat de halsbrekende instaptoeren tot het verleden behoren. Ook volwasse nen kunnen nu prima achterin zit ten, mits de lichaamslengte de 1,80 meter niet te veel overstijgt. Over de gehele lengte is de Ai met 5,6 centimeter uitgerekt en daarvan profiteert met name de kofferbak. Die is met 65 liter toege nomen, tot een inhoud van 335 li ter. Dat is opvallend genoeg toch nog 20 liter minder dan we aan- Om maar meteen met de deur in huis te val len: de nieuwe Ai is al leen nog als vijfdeurs Sportback leverbaar. Ongeveer 80 procent van de clien tèle koos bij de vorige Ai voor deze carrosserievariant, wat voor Audi reden was om de driedeurs Ai hatchback te schrappen. Overigens gebruikten de meeste Ai-rijders de achterportieren van hun Sportback vooral om hun trendy businesstas snel achter de bestuurdersstoel te zetten. Want niet alleen was de achterbank van wege de smalle achterdeurtjes las tig toegankelijk, de ruimte was er zo beperkt dat alleen jonge kinde ren er fatsoenlijk konden zitten. vrijdag 30 november 2018 GO Kleinste Audi krijgt spierballen GERT WEGMAN De nieuwe A1 ziet er een stuk gespierder uit dan zijn voorganger. Hij is ook 5,6 cm langer, fotoaudi Wegens afwezigheid van Niek Schenk komt de vragenrubriek tijdelijk te vervallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44