WIM HOFMAN Straf 9 Resten uit middeleeuwen duiken op bij herinrichting Oostkapelle ■wan cb- Aadertb ck. Z&M jdmS (te- zcw, dM cjt^ da. Lichamelijke straf was in mijn jeugd heel gewoon. Als je niet deed wat er gezegd werd (zo heette dat), kon je een tik krijgen, zowel thuis als op school. Geen wonder dat veel kinderen liever hun tijd op straat doorbrachten. Je kon een klap voor je kop krijgen, een pak op je billen met de mattenklopper of een tik met de pook of iets anders wat voorhanden was: een bezem, een kleerhangertje. Op school had men ook een reeks straffen. In de hoek staan of op je knieën voor het bord zitten. Je kon daar ook een tik krijgen en ik herinner me een onderwijzer die smeet met de borstel waarmee het bord werd schoongeveegd. Zelfs als hij mis gooide, raapte hij het ding niet eens zelf op. Opvoeden bestond verder nogal eens uit bangmakerij. Dan hoorde je dat, als je zo doorging, er niks van je te recht zou komen. Ik kon me niet goed voorstellen wat dat 'niks' dan was. In november begon men te dreigen met Sinterklaas die kinderen meenam naar Spanje en met Zwarte Piet die een roe had. Dat laatste heb ik ge weten. In het K.M.T. in Vlissingen werd een Sinterklaasfeest gehouden door de K.A.V. Op een bepaald moment werd ik door andere kinderen gewaarschuwd dat ik bij Sint Nicolaas moest komen. Daar stond ik dan en bij hem stonden twee Zwarte Pieten, compleet met jute zak en een uit twijgen bestaande roe. Sinterklaas legde me uit dat ik nogal eens stout was en dat ik straf had verdiend. Ik hield uit voorzorg mijn twee handen voor mijn broek, maar dat bleek onverstandig. Een van de Pieten sloeg me zo hard op mijn vingers dat ik geen pepernoot meer kon vasthouden. Je leerde al vroeg pijn verbijten. Jongens huilden in die tijd niet in het openbaar, maar het meest nare was dat ik helemaal niet wist wat ik fout had gedaan en ik voelde me gegriefd. Men verzon voor kinderen allerlei straffen. Ook minder lichamelijke. Strafregels schrijven bijvoorbeeld werd meer en meer gangbaar. Zo kreeg ik ooit straf, omdat ik een tweede stem probeerde te fluiten bij het lied: 'Door berg en dal klinkt hoorngeschal'. Ik vond het nog een mooi lied ook, maar dat telde niet. Ik moest honderd maal schrijven: 'Ik mag niet fluiten tijdens de zangles'. Maar zo'n straf was voor mij een fluitje van een cent. ck csnaéf dk yM/ vy ik am<d ük mad /YVUtCp YlAbn f<\<SA/ /iw). Mij MAX %W <YUOf tAAV '/TUif Jdmh/1 da-, deze M Zi - <k XOMaXffê cijy zaAcfis (ML- XtVMty aa Ajl- XouAmAj ch- ÏMia da tc dn- xc „tdiws da Archeoloog Bernard Meijlink is enigszins verrast door de vondst, omdat de skeletten buiten de gren zen van het kerkhof liggen. „Maar wel in de buurt wat bewijst dat Oostkapelle destijds een grote ge meenschap was." Volgens hem liggen de skeletten in 'de katholieke traditie'. Dat wil zeggen; het hoofd naar het westen, de voeten naar het oosten zodat ze op de dag van de wederopstanding Christus' komst in het oosten tege moet kunnen zien. Na de vondst van de eerste skeletdelen is de Wal- cherse Archeologische Dienst erbij gehaald en zijn enkele archeologen ter plaatse om alle vondsten veilig te stellen. Groepsgraven Het gaat tot nu toe om veertig indi viduele skeletten die volgens Meij link vrijwel compleet zijn en ook de nodige skeletdelen. Een deel van de skeletten ligt in groepsgraven. „Dat is niet vreemd. Het was destijds de gewoonte om mensen die geen geld hadden voor een begrafenis in zo'n groepsgraf aan de noordkant, de schaduwkant, van de kerk te be graven." De skeletten liggen in lagen op elkaar. Dat is volgens Meijlink ook niet bijzonder omdat de oudste, vermoedelijk, uit de dertiende eeuw komen. En de jongste uit de zestiende eeuw. „Het gebeurde va ker dat de een dode boven op een 'oudere overledene' werd begraven. Hij kan de ouderdom ruw bepa len aan de hand van andere vond sten, zoals aardewerk bij een van de onderste skeletten en een potje bij een van de bovenste. „Dat aarde werk komt uit de twaalfde eeuw en het potje uit het midden van de zes tiende." Hij trof op een skelet een broche of een metalen speld aan. „Maar daar hebben we nog geen onderzoek naar kunnen doen, want het materiaal valt bijna uit elkaar." Het merendeel van de gevonden skeletten wordt opnieuw begraven op de begraafplaats van Oostka pelle. Meijlink: „Daar hebben we een speciale knekelput voor. We gaan respectvol met hen om." Een deel van de gevonden botten wordt ook onderzocht door een fysisch antropoloog. Zij hoopt te kunnen vaststellen op welke leeftijd ze zijn overleden, of ze ziek waren en wat ze destijds aten." Ook wordt via koolstofdatering bepaald hoe oud de skeletten zijn. Door de vondst van de skeletten loopt de herinrichting in Oostka pelle mogelijk enige vertraging op. Wethouder Arie Schot weet nog niet of dat gevolgen heeft voor de oplevering van het werk. In de oor spronkelijke planning staat dat het werk op 18 april moet zijn afgerond, omdat dan het toeristenseizoen be gint. vrijdag 30 november 2018 GO De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator /Y\M (WASd ÖJL- Tientallen skeletten gevonden Archeologen Niels Bouma en Wouter Bonhof bij een van de middeleeuwse skeletten die zijn gevonden in Oostkapelle. fotobernardmeulink Bij de herinrichting van de Dorpsstraat in Oostkapelle heb ben bouwvakkers tientallen mid deleeuwse skeletten gevonden. Het gaat om mensen die tussen de twaalfde en de zestiende eeuw stierven en werden begra ven in de omgeving van de dorpskerk. Emile Calon Oostkapelle

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37