Meer ruimte fietsers in Buttinge Veel inwoners van Veere staan klaar voor de buren 7 ZWAAR VERKEER VEEL SCHADE Een kwart eeuw strijden inwoners van Nieuw- en Sint Joosland al tegen het zware verkeer dat door hun dorp dendert. Hun geduld is op. Nieuw- en Sint Joos land lijdt onder het zware vracht- en landbouwverkeer. In het verleden met landbouwers gemaakte afspraken worden geschonden en sluipver- keer vanuit Vlissingen-Oost naar de N57 neemt toe. De gemeente Middelburg en het waterschap zoe ken naar oplossingen. In het weekend van 6 en 7 okto ber gaat het voor de tweede keer mis. Bewoonster Sigrid Haak ver telt dat haar auto en die van een buurvrouw in de Korteweg zijn aangereden door een dieplader. Een getuige zag het gebeuren. De bestuurder reed door. „Op mijn auto zaten rub bersporen zo hoog dat het wel van een dieplader moest zijn", zegt Haak. „In de oogsttijd komen er wel twintig trans porten per dag langs. Niet alleen land bouwverkeer maar ook vrachtwagens die de Molendijk en Kor teweg als sluiproute gebruiken." Zes maanden eerder is de auto van haar partner Volkert van der Willigen door een tractor aange reden. Met een horizontaal opengescheurde carrosserie langs de zijkant van de auto tot gevolg. Een getuige zag de chauffeur van de vrachtwagen doorrijden. Van der Willigen krijgt de 1500 euro schade niet ver goed van de verzekering. Actie Nog steeds rijden zandwagens, diepladers en zwaar vrachtverkeer door de Korteweg. De voorzitter van de dorpsvereniging, Krina de door haar gezien. Kennelijk heb ben de chauffeurs de kortste route op hun navigatieapparaat ingesteld. Na al die jaren zoeken water schap Scheldestromen (weg- beheerder van de buitenwe- Visser, vindt dat er nu eindelijk actie moet komen. In 1994 trok de dorpsver eniging volgens De Visser al aan de bel. Landbouwers hielden zich niet aan afspraken om een alternatieve route te nemen. Ook vrachtwagens met een buitenlands kenteken zijn Ik hoop dat de verbodsborden begin januari worden geplaatst gen) en de gemeente Middelburg (die over het verkeer in de be bouwde kom gaat) naar oplossin gen om zwaar verkeer uit de Mo lendijk en Korteweg te weren. Dit jaar hebben tellingen plaatsgevon den die onderdeel zijn van het on derzoek. In mei schreef De Visser opnieuw naar de gemeente van wege de overlast. De Visser is in middels in gesprek met wethouder Chris Simons. Verbodsborden bij de Korteweg en Molendijk moeten vrachtwa gens weren, zegt verkeerswethou der Simons. „Ontheffing zal er zijn voor één of twee bedrijven. Daar voor moet eerst een verkeersbesluit worden genomen. Dat wordt nu voorbereid. Zodra het besluit klaar is, ligt het zes weken ter inzage. Ik hoop dat de verbodsborden begin januari worden geplaatst." Momenteel studeert Schelde stromen met de gemeente op een alternatieve route, voegt Simons daaraan toe. „Eén van de routes loopt vanaf het Sloegebied via de Koedijk en de Welzingedijk over de Trekdijk. Voor het waterschap is de noodzaak om een alternatieve route aan te wijzen wat minder." Intussen wordt het geduld van de inwoners van Nieuw- en Sint nog wat langer op de proef gesteld. De uitslag van de studie en het vei lig maken van deze route kunnen, schat Simons, alles bij elkaar nog wel een paar jaar duren. De dorpsraad van Nieuw- en Sint Joosland vergadert vanavond vanaf 20.00 uur in het dorpshuis. Grote voertuigen zoals vrachtwa gens en landbouwmachines kun nen elkaar straks niet meer passe ren in Buttinge als ze van Middel burg naar Grijpskerke of omge keerd rijden. Ze moeten in de buurtschap wachten tot er ruimte is, zo bleek gistermiddag tijdens uitleg over de herinrichting van de Middelburgseweg en Walcherse- weg. Die doorgaande route wordt heringericht door waterschap Scheldestromen en de gemeente Veere. De fietsers krijgen meer ruimte en de 4700 auto's die daar dagelijks over de weg gaan, mogen straks maar maximaal zestig per Innige samenwerking tussen waterschap, gemeente en DNWG zal niet eenmalig zijn uur rijden. In Buttinge zelf geldt een limiet van 30 per uur. In het kantoor van het water schap ondertekenden waterschaps bestuurder Rian de Feijter, burge meester Rob van der Zwaag (Veere) en directeur Koen Verbogt (Net- werkgroep DNWG) gisteren een overeenkomst om samen die klus te klaren. Het is de eerste keer in Zeeland dat die drie instanties sa men optrekken op het gebied van de herinrichting van een weg en het leggen van een zwaardere elek triciteitskabel. Volgens hen blijft het niet bij deze ene keer en is het de bedoeling dat veel vaker te doen. Van der Zwaag: „Zodat een weg niet keer op keer open moet voor onder houd, voor het leggen van kabels en voor aanpassingen, maar slechts één keer." De werkzaamheden starten be gin januari en eind april moet de klus klaar zijn. Van der Zwaag: „Zo dat de bezoekers van Hrieps over een aangepaste weg naar het festi val kunnen komen." VEERE Veel inwoners van Veere willen hun plaatsgeno ten helpen. Dat geldt zeker voor de mensen die in het cen trum van het stadje wonen. Achter de ramen van bijna vier op de vijf woningen staat daar het bordje 'Veere helpt elkaar'. Daarmee geven de bewoners aan dat ze bereid zijn hulp te geven als dat nodig is of dat ze het aanvaarden. Het gaat om zaken als bijvoorbeeld een fietsband plakken, het gras maaien, een lamp ophangen of eens wat koken. Vrijwilligers van de Com missie Welzijn Veere bezoch ten de afgelopen twee maan den alle Veerse huishoudens met het verzoek of ze die kaart wilden plaatsen. Ook kregen ze het een en ander te horen over de Vrijwillige Burenhulp. Volgens Kim Goeseije van de Stichting Welzijn Veere staat in het stadje de kaart bij zo'n dertig procent van de wonin gen achter een raam. „De dichtheid is erg verdeeld. In het centrum staat er in som mige straten wel bij tachtig procent van de huizen een kaart voor het raam. In de wijk Zanddijk staan er weer veel minder. Al met al zullen er nu zo rond de tweehonderd kaar ten voor de ramen staan." dinsdag 27 november 2018 WA Nieuwland is overlast auto's zat éjz. 'jjfcySi V. fe- Theo Rietveld Met enige regelmatig ontstaat grote schade aan auto's door zwaar verkeer dat zich door de straten van Nieuw- en Sint Joosland wurmt, foto's volkert van der willigen - Chris Simons, wethouder De 1350 fietsers die dagelijks door Buttinge rijden, hebben vanaf mei meer ruimte. Het fietspad is nu 2,5 meter breed en straks drie meter. Die verbre ding gaat ten koste van de rij baan. Emile Calon Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39