Meer ruimte fietsers in Buttinge
Veel inwoners van Veere
staan klaar voor de buren
7
ZWAAR VERKEER VEEL SCHADE
Een kwart eeuw
strijden inwoners
van Nieuw- en
Sint Joosland al
tegen het zware
verkeer dat door
hun dorp dendert.
Hun geduld is op.
Nieuw- en Sint Joos
land lijdt onder het
zware vracht- en
landbouwverkeer. In
het verleden met
landbouwers gemaakte afspraken
worden geschonden en sluipver-
keer vanuit Vlissingen-Oost naar
de N57 neemt toe. De gemeente
Middelburg en het waterschap zoe
ken naar oplossingen.
In het weekend van 6 en 7 okto
ber gaat het voor de tweede keer
mis. Bewoonster Sigrid Haak ver
telt dat haar auto en die van een
buurvrouw in de Korteweg zijn
aangereden door een dieplader.
Een getuige zag het gebeuren.
De bestuurder reed door. „Op
mijn auto zaten rub
bersporen zo hoog
dat het wel van een
dieplader moest
zijn", zegt Haak. „In
de oogsttijd komen
er wel twintig trans
porten per dag langs.
Niet alleen land
bouwverkeer maar
ook vrachtwagens die
de Molendijk en Kor
teweg als sluiproute
gebruiken."
Zes maanden eerder is de auto
van haar partner Volkert van der
Willigen door een tractor aange
reden. Met een horizontaal
opengescheurde carrosserie
langs de zijkant van de auto tot
gevolg. Een getuige zag de
chauffeur van de vrachtwagen
doorrijden. Van der Willigen
krijgt de 1500 euro schade niet ver
goed van de verzekering.
Actie
Nog steeds rijden zandwagens,
diepladers en zwaar vrachtverkeer
door de Korteweg. De voorzitter
van de dorpsvereniging, Krina de
door haar gezien. Kennelijk heb
ben de chauffeurs de kortste
route op hun navigatieapparaat
ingesteld.
Na al die jaren zoeken water
schap Scheldestromen (weg-
beheerder van de buitenwe-
Visser,
vindt dat er nu eindelijk actie moet
komen. In 1994 trok de dorpsver
eniging volgens De Visser al aan de
bel. Landbouwers hielden zich niet
aan afspraken om een alternatieve
route te nemen. Ook vrachtwagens
met een buitenlands kenteken zijn
Ik hoop dat de
verbodsborden
begin januari
worden geplaatst
gen) en de gemeente Middelburg
(die over het verkeer in de be
bouwde kom gaat) naar oplossin
gen om zwaar verkeer uit de Mo
lendijk en Korteweg te weren. Dit
jaar hebben tellingen plaatsgevon
den die onderdeel zijn van het on
derzoek. In mei schreef De Visser
opnieuw naar de gemeente van
wege de overlast. De Visser is in
middels in gesprek met wethouder
Chris Simons.
Verbodsborden bij de Korteweg
en Molendijk moeten vrachtwa
gens weren, zegt verkeerswethou
der Simons. „Ontheffing zal er zijn
voor één of twee bedrijven. Daar
voor moet eerst een verkeersbesluit
worden genomen. Dat wordt nu
voorbereid. Zodra het besluit klaar
is, ligt het zes weken ter inzage. Ik
hoop dat de verbodsborden begin
januari worden geplaatst."
Momenteel studeert Schelde
stromen met de gemeente op een
alternatieve route, voegt Simons
daaraan toe. „Eén van de routes
loopt vanaf het Sloegebied via de
Koedijk en de Welzingedijk over de
Trekdijk. Voor het waterschap is de
noodzaak om een alternatieve
route aan te wijzen wat minder."
Intussen wordt het geduld van
de inwoners van Nieuw- en Sint
nog wat langer op de proef gesteld.
De uitslag van de studie en het vei
lig maken van deze route kunnen,
schat Simons, alles bij elkaar nog
wel een paar jaar duren.
De dorpsraad van Nieuw- en
Sint Joosland vergadert vanavond
vanaf 20.00 uur in het dorpshuis.
Grote voertuigen zoals vrachtwa
gens en landbouwmachines kun
nen elkaar straks niet meer passe
ren in Buttinge als ze van Middel
burg naar Grijpskerke of omge
keerd rijden. Ze moeten in de
buurtschap wachten tot er ruimte
is, zo bleek gistermiddag tijdens
uitleg over de herinrichting van de
Middelburgseweg en Walcherse-
weg. Die doorgaande route wordt
heringericht door waterschap
Scheldestromen en de gemeente
Veere. De fietsers krijgen meer
ruimte en de 4700 auto's die daar
dagelijks over de weg gaan, mogen
straks maar maximaal zestig per
Innige samenwerking
tussen waterschap,
gemeente en DNWG
zal niet eenmalig zijn
uur rijden. In Buttinge zelf geldt
een limiet van 30 per uur.
In het kantoor van het water
schap ondertekenden waterschaps
bestuurder Rian de Feijter, burge
meester Rob van der Zwaag (Veere)
en directeur Koen Verbogt (Net-
werkgroep DNWG) gisteren een
overeenkomst om samen die klus
te klaren. Het is de eerste keer in
Zeeland dat die drie instanties sa
men optrekken op het gebied van
de herinrichting van een weg en
het leggen van een zwaardere elek
triciteitskabel. Volgens hen blijft
het niet bij deze ene keer en is het
de bedoeling dat veel vaker te doen.
Van der Zwaag: „Zodat een weg niet
keer op keer open moet voor onder
houd, voor het leggen van kabels en
voor aanpassingen, maar slechts
één keer."
De werkzaamheden starten be
gin januari en eind april moet de
klus klaar zijn. Van der Zwaag: „Zo
dat de bezoekers van Hrieps over
een aangepaste weg naar het festi
val kunnen komen."
VEERE Veel inwoners van
Veere willen hun plaatsgeno
ten helpen. Dat geldt zeker
voor de mensen die in het cen
trum van het stadje wonen.
Achter de ramen van bijna vier
op de vijf woningen staat daar
het bordje 'Veere helpt elkaar'.
Daarmee geven de bewoners
aan dat ze bereid zijn hulp te
geven als dat nodig is of dat ze
het aanvaarden. Het gaat om
zaken als bijvoorbeeld een
fietsband plakken, het gras
maaien, een lamp ophangen of
eens wat koken.
Vrijwilligers van de Com
missie Welzijn Veere bezoch
ten de afgelopen twee maan
den alle Veerse huishoudens
met het verzoek of ze die kaart
wilden plaatsen. Ook kregen ze
het een en ander te horen over
de Vrijwillige Burenhulp.
Volgens Kim Goeseije van de
Stichting Welzijn Veere staat
in het stadje de kaart bij zo'n
dertig procent van de wonin
gen achter een raam. „De
dichtheid is erg verdeeld. In
het centrum staat er in som
mige straten wel bij tachtig
procent van de huizen een
kaart voor het raam. In de wijk
Zanddijk staan er weer veel
minder. Al met al zullen er nu
zo rond de tweehonderd kaar
ten voor de ramen staan."
dinsdag 27 november 2018
WA
Nieuwland is overlast auto's zat
éjz.
'jjfcySi
V. fe-
Theo Rietveld
Met enige regelmatig ontstaat grote schade aan auto's door zwaar
verkeer dat zich door de straten van Nieuw- en Sint Joosland
wurmt, foto's volkert van der willigen
- Chris Simons, wethouder
De 1350 fietsers die dagelijks
door Buttinge rijden, hebben
vanaf mei meer ruimte. Het
fietspad is nu 2,5 meter breed
en straks drie meter. Die verbre
ding gaat ten koste van de rij
baan.
Emile Calon
Middelburg