14 WADDEN DUURZAAM Dennis Stroombergen (46) wil een zeilende lijndienst opzetten tussen Amsterdam en de Wadden. „Ik geloof dat ik bedrijven kan overtuigen hun vracht schoon te vervoeren." Het is maandagoch tend, een paar gra den boven nul. Dennis Stroom bergen staat achter het roer van zijn zeilschip, een 20 meter lange Zeeuwse klipper. Vier bemanningsleden verwerken als goed geoliede machine de opdrach ten die Stroombergen op ze afvuurt. Tien minuten later zijn twee enorme zeilen gehesen. Het schip heeft de wind in de rug en vaart met 6 kno pen (ongeveer 11 kilometer per uur) over het heldere water van het IJssel- meer. Het schip van Stroombergen weegt 70 ton, heeft hoge masten met grote zeilen die veel wind vangen. „Het schip reageert traag, doet niet meteen wat je wilt. Daar moet je rekening mee houden." C02-neutraal Als de wind iets gaat liggen, heeft de bemanning tijd voor een bak koffie. Stroombergen blijft als kapitein ach ter het roer staan, de omgeving scan nend. Over het IJsselmeer vaart slechts één ander schip. „Bizar. Het is hier altijd zo verlaten, zelfs op dagen met veel zon en weinig wind. Een boot of schip is een hebbedingetje geworden." Niet voor Stroombergen. Hij wil met zijn bedrijf Zuivervaren de eer ste zijn die een zeilende lijndienst opzet binnen Nederland. Met vracht vanuit Amsterdam over het IJssel meer naar de Waddeneilanden, en terug. Een volledig C02-neutraal transport van goederen. Stroombergen verkeert met Zui vervaren niet in de illusie een deel van het vrachtverkeer te kunnen ver vangen. Het gaat vooral om de bood schap. Hij wil mensen en bedrijven ervan bewust maken dat we spullen vervoeren zonder na te denken over hoe slecht dat is voor het milieu. En dat er schone alternatieven zijn. Toch is Stroombergen geen zeilen de predikant die alleen een mooie boodschap verkondigt. Er moet ook geld worden verdiend. Hij werkt nu 28 uur in de week als projectmanager voor een duurzaam bedrijf, maar wil uiteindelijk zijn werk maken van het zeilend vrachtvervoer. Doel van de reis vandaag is het schip leren kennen, aan wal gaan om zijn verhaal te delen met lokale on dernemers en gevoel krijgen voor de tijdsduur van een retourtje Wadden eilanden. Veel vracht is er daarom nu niet aan boord. Klauteren Dat was drie maanden geleden wel anders. Het festival Into the Great Wide Open op Vlieland wilde een deel van zijn goederen C02-neutraal laten vervoeren. Het ruim van het schip, waar ook de bedden staan, was tot de nok toe gevuld met 1200 liter aan bierfusten, limonade en kunst objecten. Bemanningslid Nienke Verbruggen (27), toen ook aan boord: „Ik moest eroverheen klauteren om vervolgens buikschuivend in mijn bunker te komen." In het ruim past ongeveer 15 ku bieke meter vracht. Verder is er een kleine keuken met voorraadkast en gasstel en een schippershut met meer bewegingsruimte. Er hangen olielam pen uit de tijd dat zeeverkenners met het in 1892 gebouwde schip over de Noordzee voeren. Stroombergen: „Mannen op leeftijd komen telkens naar me toe om te vertellen dat ze ooit op dit schip hebben gevaren." Stroombergen begon op zijn elfde met zeilen. Het kriebelde altijd om van het zeilen zijn werk te maken. Hij sloot zich daarom een paar jaar terug aan bij Men who sail, een stich ting die C02-neutraal vracht ver voert. Ze werken op projectbasis en varen daardoor weinig. In de kroeg fantaseerden ze over hoe ze van hun passie hun werk zouden maken. Stroombergen dacht: er is maar één manier om dit voort te zetten, ik moet een eigen schip regelen. Tijdens zijn zoektocht zag hij de Lichtstraal liggen in de haven van Durgerdam. Van de eigenaar mocht hij het schip vijfjaar lang voor een zachte prijs hu ren. Nu is het zaak vrachtcontracten te sluiten, zodat Stroombergen op vaste basis naar Opstappers mogen helpen met laden en lossen, de zeilen hijsen en aanmeren de Waddeneilanden en terug kan va ren. Hij mikt op duurzaam geprodu ceerde goederen, waarvoor een eer lijke prijs is betaald. Daar ontbreekt vaak nog één schakel: schoon trans port. Hij vervoert bijvoorbeeld cho colade, rum, koffie en olijfolie die Tres Hombres met een zeilschip van Afrika naar Amsterdam vervoert. Stroombergen transporteert die ver der binnen Nederland. Het is moeilijk om bedrijven te overtuigen hun goederen per zeil schip te laten vervoeren. Het is duur der en onbetrouwbaar, want de wind kan een zeilschip dagen stilleggen. Bedrijven moeten het doen uit idea lisme, of het verhaal van Zuivervaren moet ze aanspreken. Succes Om niet afhankelijk te zijn van vracht van bedrijven heeft Stroom bergen voor eigen vracht gezorgd: Bakenbier. Gebrouwen in samen werking met Men Who Sail en de Naeckte Brouwers in Amstelveen. Dat bier probeert hij aan de man te brengen bij ondernemers op de Waddeneilanden en de voormalige Zuiderzeehavens waar hij langsvaart. Met succes: het heeft de hele zomer op de kaart gestaan bij een strandpa viljoen op Texel. Stroombergen wil ook opstappers meenemen. Op zijn schip is plaats voor acht man. Ze kunnen één dag mee, maar ook de hele week. Het kost 50 euro per dag. „Ze mogen helpen met het laden en lossen van de vracht, de zeilen hijsen en het aan meren, maar niets hoeft." Het is inmiddels middag. Stroom bergen en zijn bemanningsleden zijn ongeveer twee uur aan het va ren en koersen nu af op de haven van Durgerdam, waar de reis een kleine week geleden begon. „Het is eigenlijk heel simpel", zegt hij. „De wind is gratis. Waarom zou je die niet gebruiken om vracht te vervoe ren?" dinsdag 27 november 2018 GO Tom Grosfeld Amsterdam - Dennis Stroombergen T Grote foto: schipper Dennis Stroombergen (met oranje jas) op zijn schip De Licht straal. Vracht is welkom. FOTO'S HARMEN DE JONG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14