NYNKE DE JONG Sticker op medicijn met 'breng mij terug: DE GRINCH 6 Ga naar pzc.nl/grinch Column Per dag wordt in Nederland zo'n 400 kilo medicijnresten op het oppervlaktewater geloosd. „Me dicijnen worden door het toilet en de gootsteen gespoeld", zegt D66-Kamerlid Tjeerd de Groot. Dat is slecht voor het milieu. „Je hebt nu al een knalgele waarschu wingssticker waarop staat dat een medicijn de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Ik pleit voor een vergelijkbare sticker met de tekst 'Breng mij terug als je mij niet meer gebruikt'." Het stickerplan wordt vandaag in de Tweede Kamer voorgesteld door D66 en krijgt steun van coa litiepartijen WD, CDA en Chris tenunie. Op dit moment is het in vrijwel alle apotheken mogelijk ongebruikte medicijnen in te le veren. De apotheken laten de pil len verwerken bij de gemeente lijke milieustraat. Naar schatting wordt slechts 10 procent van de ongebruikte medicijnen terugge bracht naar de apotheek. Patiënten houden regelmatig me dicijnen over als ze bijvoorbeeld te veel voorgeschreven hebben gekregen of eerder stoppen met het gebruik. „Ik zeg niet dat een sticker dé oplossing is", zegt De Groot. „Je moet ook anders gaan voorschrijven en kijken naar de milieuvriendelijkheid van medi cijnen. Maar deze sticker vormt wel een mooie aanvulling op andere maatregelen." Het kabinet trekt dit jaar 30 miljoen euro uit voor nieuwe technieken om medicijnresten uit het rioolwater te filteren. Vol gens minister Cora van Nieuwen- Maar 10 procent van de ongebruikte medicijnen wordt teruggebracht huizen van Infrastructuur en Waterstaat zal het geneesmidde- lengebruik de komende jaren al leen maar toenemen. De meeste medicijnresten komen via urine en ontlasting in het riool. Een deel wordt in de prullenbak gegooid en door het toilet of de gootsteen gespoeld, waardoor vissen ziek worden. Het dreigt steeds duurder te worden in goed drinkwater te voorzien, zo zei minister Van Nieuwenhui- zen eerder. Het gaat niet goed met Victo- ria's Secret. De bh's- en stringenfabrikant is nog altijd de grootste, maar de afge lopen jaren daalden de verkoop cijfers, en de aandelen van moe derbedrijf L Brands zijn in één jaar 40 procent minder waard ge worden. Dan kun je nog altijd de grootste zijn, dit zijn cijfers waar ceo's klotsende oksels van krijgen. Wat is er aan de hand? Feit is dat er steeds meer klei nere lingeriemer- ken bij komen, die stukje bij beetje de klanten bij Victoria's Secret wegsnoepen. Maar wat doen die lingeriemerken dan anders? Zij maken lingerie voor alle lijven. Wij kennen Victoria's Se cret als het merk met de blonde modellen, de angels, die in de topmodellen op de cover. De plus- sizemodellen hebben nog nooit zo in de belangstelling gestaan als nu. Het is een simpele marketing strategie die werkt als een tierelier: vrouwen moeten zich op hun gemak voelen bij je product, en het gevoel hebben dat het hoe dan ook bij hen past. Victoria's Secret is het merk voor beeldschone vrouwen met maat 34. Maar hoeveel vrou wen zien er eigenlijk zo uit? Er zijn steeds meer vrouwen die geen zin meer hebben om zich in die setjes te wurmen. Die kiezen liever iets wat lekker zit en mooi staat, ook al zijn de druiventrossen een beetje gaan hangen. Het lijkt erop dat Victoria's Secret op zoek moet naar voluptueuze angels. Dit is een trend die niet snel zal overwaaien, ben ik bang. Want waarom zou je iets aantrek ken dat helemaal niet voor jou ge maakt lijkt? Dit zijn de jaren van de herwaardering van het vrouwenlijf in alle maten goedbekeken modeshows de lin geriesetjes showen die perfect bij hun lichamen passen. Hun strakke, gebruinde lijven met ner gens een ongewenst vetrolletje en borsten als druiventrossen, zoals men die in de Bijbel noemt. vetrolletjes gedacht dat zij zich in die setjes zouden moeten wringen. Maar dat was toen, en dit zijn toevallig de jaren van de herwaardering van het vrouwelijk lijfin alle soorten en maten. Steeds meer merken gebruiken ge wone billen en buiken om hun waar aan te prijzen. Zeepfa brikant Dove heeft adver tenties met allerhande lijven. Mode bladen zetten niet alleen dunne \\v: 1 Koop nu tickets voor de voorpremière op woensdag 28 november maandag 26 november 2018 PC @nynke Druiventrossen Op alle medicijnverpakkingen moet een opvallende breng- mij-terugsticker komen. De regeringspartijen willen dat ongebruikte medicijnen vaker worden teruggebracht naar de apotheek. Peter Winterman Den Haag Jarenlang hebben vrouwen mét DE GRINCH is de achtste animatiefilm van lllumination en Universal Pictures, de makers van o.a. de Verschrikkelijke Ikke films, Minions, Huisdiergeheimen en Sing. Dit bekende kerstverhaal van Dr. Seuss vertelt over een mopperkont die van plan is om het kerstfeest te stelen, maar op andere gedachten wordt gebracht door het vrolijke meisje Cindy-Lou die juist dol is op kerst. Dit klassieke verhaal over de magie van kerst is grappig, hartverwarmend en een visueel feestje voor de hele familie. In de Nederlands gesproken versie met de stem van Carlo Boszhard als de GRINCH en verder o.a. Fedja van Huêt en Karin Bloemen. Kom volledig in de kerstsfeer! Alleen via uw krant is er een voorpremière op 28 november In 3D in de Nederlands gesproken versie In meer dan 80 bioscopen, dus ook bij u in de buurt Speelduur: 90 minuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 6