Gedroomde opening voor nieuw podium 20 NI CONCERT KAYAK De symfonische rockband Kayak tourt al sinds 1972 door Nederland en daarbuiten. Eén keer eerder speelden ze in Middelburg: in 1975 stonden ze in de Stadsschouwburg. Gewapend met hun toepasselijk getitelde zeventiende album 'Seventeen' kwamen ze zaterdag naar De Spot. Stipt om half negen begint Kayak met spelen. De laatste mensen haasten zich de goed gevulde zaal in. Daar worden ze verwel komd door een goedgemutste band. Toetsenist en oprichter Ton Scherpenzeel is het enige nog originele lid. De andere bandleden zijn in 2017 toegevoegd. Zanger Bart Schwertmann neemt het voortouw vanavond. Dat is ook wel nodig, want het vooral wat oudere publiek is wat stug in de reactie. Veel bewogen wordt er niet, maar na elk num mer volgt wel een daverend ap plaus. Kayak speelt een ruime tweeën half uur vol. Toch wordt het geen moment saai of eentonig. De nieuwe rekruten trekken de kar. Schwertmanns stem laat het geen moment afweten. Gitarist Marcel Singor steelt regel matig de show. Terwijl hij zijn gi taar heerlijk laat janken, geeft hij elke noot een eigen gezichtsuit drukking mee. Scherpenzeel staat bescheiden op de achtergrond, maar laat met een paar goede solo's zien dat hij nog steeds scherp is. Bassist Kristoffer Gil- denlöw staat haast relaxt zijn riff- jes te spelen, terwijl hij af en toe zijn bandleden opzoekt voor wat samenspel. Drummer Colin Leij- enaar zit verscholen achter zijn drumstel stiekem als een bezetene te spelen. Slimme setlist Een tweedeling in de avond plus een slimme setlist, waarbij goed gewisseld wordt tussen energie en rust, dragen bij aan het succes van het optreden. De nadruk ligt op het nieuwste album, Seventeen. Omdat de mannen de tijd hebben, spelen ze naast nummers als So- Een tweedeling in de avond plus een slimme setlist dragen bij aan het succes van het optreden mebody, en Falling ook het weerga loze La Peregrina en Walk Through Fire, beide de oorspronkelijke ruim tien minuten lang. Daarnaast rei zen ze door de tijd met van bijna elk album wel een nummer. Er zijn twee hoogtepunten. Als eerste het nummer Still My Heart Cries For You, een ode aan de in 2009 overleden Pim Koopman (drummer en medeoprichter). Het tweede is het einde van de show. Het begint met de hit Ruthless Queen, gevolgd door Chancefora Lifetime. In de encore volgen het energieke Starlight Dancer en af sluiter To an End. Schwertmann maant iedereen wat naar voren te komen, en krijgt het publiek zo toch nog een beetje in beweging. Kayak laat zien dat de band na bijna vijftig jaar nog steeds spring levend is. Het is geweldig dat de nieuwe stich ting die de exploitatie en program mering gaat verzorgen meteen een topper in huis haalde. De Neder landse Bachvereniging (NBV) koos enkele jaren geleden Middelburg uit om naast de Randstad ook in uit hoeken van Nederland op te treden. In de Oostkerk heeft NBV onder lei ding van Jos van Veldhoven enkele opmerkelijke concerten verzorgd. Toen was de ruimte regelmatig te koud voor de authentieke instru menten. Deze keer was de tempera tuur aangenaam. De kwaliteit van het gebodene was altijd goed en nu met Shunske Sato als artistiek leider is die nog steeds fantastisch. Vijf leden van het NBV-orkest, Sayuri Yamagata (viool), Anneke van Haaften (viool en altviool), Lu cia Swarts (cello), Marten Root (tra verso) en Menno van Delft (klave cimbel) vertolkten werken uit twee stijlperioden: barok en empfind- same ((pre-klassieke) stijl. Het pro gramma was knap samengesteld, omdat veel teruggebracht kan wor den naar Frederik II van Pruisen (Frederik de Grote). Carl Philipp Emanuel Bach en de fluitist Johann Joachim Quantz werkten voor hem en schreven in de empfindsame stijl muziek met meer plaats voor emo tie. In het Kwartet nr. 1 van Quantz viel meteen de mooie balans op. De tra verso kleurde prachtig bij de violen en de basso continuo: cello en klave cimbel verzorgden een sonore on dersteuning. De triosonate van Nicola Porpora is een ragfijn werk met een speciale tweespraak tussen de violen, mooie fraseringen en een overdachte af wisseling van zachte en hardere pas sages. Het slotdeel Giga werd vlot en dansant vertolkt. Het Kwartet in a van C.Ph.E Bach, zoon van Johann Sebastiaan, is een uitgebalanceerde compositie waar bij de klavecinist twee partijen voor zijn rekening neemt. Opvallend wa ren de vernuftige fiorituren (versie- De dynamiek maakte alles spannend en NBV speelde heerlijk transparant ringen) in de rechter- en de mooie inkleuring in de linkerhand. Altvi ool en traverso vulden elkaar aan en het slotdeel kreeg een subtiele in vulling. La Follia is een oude Portugese vruchtbaarheidsdans en een geliefd thema bij vele barokcomponisten. Bekende variaties op de melodie werden geschreven door onder an deren Corelli en Vivaldi. Die van Vi- valdi werd uitgevoerd door NBV en is een van de meest virtuoze uitwer kingen. De vertolking van de Sonata sopra il Soggetto Reale uit Musikalisches Op- fer van J.S. Bach, was een toppresta tie. Het koninklijk thema met die opmerkelijk dalende lijn was regel matig te horen. De dynamiek maakte alles spannend en NBV speelde heerlijk transparant. Een gedroomde opening. maandag 26 november 2018 GO Weinig beweging, veel applaus Zanger Bart Schwertmann van Kayak tijdens het concert in De Spot in Middelburg, foto nek joosse Niek Joose Middelburg Meer muzieknieuws en recen sies op www.3voor12zeeland.nl. De Oostkerk in Middelburg, met machtige koepel, wordt het toe komstige centrum voor verschil lende kunstdisciplines. Na de of ficiële overdracht van de kerk, zaterdagmiddag, kwam het pu bliek 's avonds massaal luisteren naar het eerste concert: van De Nederlandse Bachvereniging. Jeanette Vergouwen RECENSIE Werken van Quantz, Porpora, CPE Bach, Vivaldi en J.S. Bach. Door De Nederlandse Bachvereniging. Gehoord zaterdag 24 november in de Oostkerk in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20