Een goed gesprek met Voorstel van PVV voor verlagen tarieven is 'onbetaalbaar' Rockband Kayak is na 50 jaar nog springlevend Dat vinden Gedeputeerde Staten (GS), het dagelijks bestuur van de provincie. Nu is het zo dat de provin cie Zeeland alle aandelen heeft van de Westerscheldetunnel. Een apart bedrijf, de NV Westerscheldetun nel, is verantwoordelijk voor de ex ploitatie, het beheer en het onder houd. De PW in Provinciale Staten stelde in 2014 een manier voor om de tol te kunnen verlagen. Volgens haar kan dat door de NV Wester scheldetunnel op te heffen en de ex ploitatie, beheer en onderhoud voortaan te laten doen door de pro vincie zelf. Het voordeel is dat dan geen btw meer hoeft te worden be taald en de toltarieven omlaag kun nen, is de gedachte. Accountantsbu reau Deloitte heeft de 'truc' in op dracht van de provincie onder zocht. Een ingewikkeld onderzoek dat daarom ook even op zich heeft laten wachten. Uit de studie blijkt dat na het af schaffen van de btw de toltarieven met 0,87 euro omlaag kunnen. Par ticulieren (die geen korting krijgen) betalen dan voor een tunnelrit 4,13 euro in plaats van 5 euro. Zakelijke rijders kunnen de btw al aftrekken; voor hen verandert er niets. Het voordeel voor de 'gewone' automo bilist is een nadeel voor het Rijk, want die loopt jaarlijks 4 miljoen euro aan belastinggeld mis. De pro vincie zal eenmalig een boete van 6 miljoen moeten ophoesten. Want alle inmiddels verrekende btw op investeringen in de afgelopen jaren moet deels worden terugbetaald. Spaarpot Een ander nadeel is dat de provincie haar aandelen in de Westerschelde tunnel versneld moet afwaarderen. Dat kost zoveel dat de provincie in een klap door haar spaarpot heen is. Dat heeft tot gevolg dat ze onder fi nancieel toezicht van het Rijk komt te staan. Zeeland is dan niet meer de baas over de eigen portemonnee. Dat vinden GS 'onwenselijk' en dus stellen ze dat afschaffen van de btw op de tol 'financieel niet haalbaar is'. Daar komt volgens het dagelijks provinciebestuur nog iets bij. Los Wij zien elke mogelijkheid om te komen tot een lagere tolheffing als positief van de vraag of het technisch haal baar is, rijst ook de vraag of de con structie 'moreel wenselijk is'. Want ze kan worden gezien als een manier om belasting te ontduiken, denken GS. En zelfs als de conclusie zou zijn dat de btw op de tol moet worden af geschaft, zijn er nog meer hordes te nemen. Want uiteindelijk moeten ook de Tweede Kamer, het Rijk en de Belastingdienst nog akkoord gaan. Ondanks de uitkomst, waarderen GS het voorstel van de PVV. „Wij zien elke mogelijkheid om te komen tot een lagere tolheffing als positief', schrijven ze aan Provinciale Staten. Al jaren is er een discussie over de tarieven van de Westerscheldetun nel. Met name vanuit Zeeuws- Vlaanderen klinkt de roep om de tol af te schaffen of op zijn minst te ver lagen. De tunnel is immers de enige weg die Zeeuws-Vlaanderen met Nederland verbindt. P16 e? maandag 26 november 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl P20 Hoe komt Sint Nicolaas eigenlijk naar Nederland? En gaat dat altijd wel goed met die cadeautjes aan boord? Voormalig Klokhuis-presentator Jeroen Kramer (62) vuurde gistermiddag in boekhandel De Drukkerij in Middelburg heel wat vragen af op de goedheiligman. Tussendoor zongen de kinderen liedjes. De sint en zijn pieten trokken aardig wat belangstelling van ouders en kinderen, foto ruben oreel Btw blijft op tol voor tunnel Het was mooi idee van de PVV, maar het afschaffen van de btw op de tol van de Westerschelde- tunnel is 'onbetaalbaar' en 'on wenselijk'. Jeffrey Kutterink Vlissingen - Gedeputeerde Staten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15