Een goed gesprek met
Voorstel van PVV voor verlagen tarieven is 'onbetaalbaar'
Rockband
Kayak
is na 50 jaar nog
springlevend
Dat vinden Gedeputeerde Staten
(GS), het dagelijks bestuur van de
provincie. Nu is het zo dat de provin
cie Zeeland alle aandelen heeft van
de Westerscheldetunnel. Een apart
bedrijf, de NV Westerscheldetun
nel, is verantwoordelijk voor de ex
ploitatie, het beheer en het onder
houd.
De PW in Provinciale Staten
stelde in 2014 een manier voor om
de tol te kunnen verlagen. Volgens
haar kan dat door de NV Wester
scheldetunnel op te heffen en de ex
ploitatie, beheer en onderhoud
voortaan te laten doen door de pro
vincie zelf. Het voordeel is dat dan
geen btw meer hoeft te worden be
taald en de toltarieven omlaag kun
nen, is de gedachte. Accountantsbu
reau Deloitte heeft de 'truc' in op
dracht van de provincie onder
zocht. Een ingewikkeld onderzoek
dat daarom ook even op zich heeft
laten wachten.
Uit de studie blijkt dat na het af
schaffen van de btw de toltarieven
met 0,87 euro omlaag kunnen. Par
ticulieren (die geen korting krijgen)
betalen dan voor een tunnelrit 4,13
euro in plaats van 5 euro. Zakelijke
rijders kunnen de btw al aftrekken;
voor hen verandert er niets. Het
voordeel voor de 'gewone' automo
bilist is een nadeel voor het Rijk,
want die loopt jaarlijks 4 miljoen
euro aan belastinggeld mis. De pro
vincie zal eenmalig een boete van 6
miljoen moeten ophoesten. Want
alle inmiddels verrekende btw op
investeringen in de afgelopen jaren
moet deels worden terugbetaald.
Spaarpot
Een ander nadeel is dat de provincie
haar aandelen in de Westerschelde
tunnel versneld moet afwaarderen.
Dat kost zoveel dat de provincie in
een klap door haar spaarpot heen is.
Dat heeft tot gevolg dat ze onder fi
nancieel toezicht van het Rijk komt
te staan. Zeeland is dan niet meer de
baas over de eigen portemonnee.
Dat vinden GS 'onwenselijk' en dus
stellen ze dat afschaffen van de btw
op de tol 'financieel niet haalbaar is'.
Daar komt volgens het dagelijks
provinciebestuur nog iets bij. Los
Wij zien elke
mogelijkheid om te
komen tot een lagere
tolheffing als positief
van de vraag of het technisch haal
baar is, rijst ook de vraag of de con
structie 'moreel wenselijk is'. Want
ze kan worden gezien als een manier
om belasting te ontduiken, denken
GS.
En zelfs als de conclusie zou zijn
dat de btw op de tol moet worden af
geschaft, zijn er nog meer hordes te
nemen. Want uiteindelijk moeten
ook de Tweede Kamer, het Rijk en
de Belastingdienst nog akkoord
gaan.
Ondanks de uitkomst, waarderen
GS het voorstel van de PVV. „Wij
zien elke mogelijkheid om te komen
tot een lagere tolheffing als positief',
schrijven ze aan Provinciale Staten.
Al jaren is er een discussie over de
tarieven van de Westerscheldetun
nel. Met name vanuit Zeeuws-
Vlaanderen klinkt de roep om de tol
af te schaffen of op zijn minst te ver
lagen. De tunnel is immers de enige
weg die Zeeuws-Vlaanderen met
Nederland verbindt.
P16
e?
maandag 26 november 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
P20
Hoe komt Sint Nicolaas eigenlijk naar Nederland? En gaat dat altijd wel
goed met die cadeautjes aan boord? Voormalig Klokhuis-presentator
Jeroen Kramer (62) vuurde gistermiddag in boekhandel De Drukkerij in
Middelburg heel wat vragen af op de goedheiligman. Tussendoor zongen
de kinderen liedjes. De sint en zijn pieten trokken aardig wat
belangstelling van ouders en kinderen, foto ruben oreel
Btw blijft op tol voor tunnel
Het was mooi idee van de PVV,
maar het afschaffen van de btw
op de tol van de Westerschelde-
tunnel is 'onbetaalbaar' en 'on
wenselijk'.
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
- Gedeputeerde Staten