pWvic| voor snelheid Alles-in-1 Premium 10 ZE Ze reiken van de vloer tot aan het plafond. 2 meter 70 breed en 6 meter 50 hoog zijn de zes schilderijen die Matthew Lutz-Kinoy (1984, New York) voor de Vleeshal maakte. delta.nl/kies DELTA MATTHEW LUTZ-KINOY VLEESHAL Ze hangen achter elkaar in de lengte van de hal. Soms zie je de voorkant, in andere gevallen de achterzijde. Ertussen staan man den opgesteld. Een aantal ervan is nog niet af. De twijgen waarvan ze gevlochten worden, priemen kwetsbaar de lucht in. De schilde rijen zijn niet meer dan een dunne laag kleur, veelal blauw, op onge- prepareerd linnen. Bij nader in zien blijken ze een combinatie van «j f v» VI vi "-.y gezeefdrukte vlakken en brede schildergebaren. Ik zie zeefdruk ken van potten en flessen, maar ook van geheimzinnige structu ren. Inkt en verf zijn dun opge bracht. De ondergrond is vaak zichtbaar. Door het formaat zijn de werken monumentaal, maar door de materiaalbehandeling stralen ze ook kwetsbaarheid uit. De afbeeldingen die hij steeds herhaalt, komen uit een boek over fermentatie. Dat is het proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om voe dingsmiddelen te maken. Het brood dat we eten en het bier dat we drinken zou er niet zo uitzien en zo proeven zonder die micro organismen. In onze tijd maakt bijna niemand meer zijn eigen voedsel. Hoewel de weckfles in kleine kring een opleving kent, is het meeste dat we eten industrieel geproduceerd. Het besef van de elementaire processen die met het produceren van voedsel te maken hebben, zijn we kwijt. Lutz-Kinoy omgeeft je als bezoeker fysiek met de micro-organismen en het am bachtelijk omgaan ermee. De manden waren belangrijk als con tainers voor transport en opslag en belichamen een ander aspect van het ambachtelijke. De verwijzing naar micro-organismen heeft nog een betekenis. Wij dragen ze in ons en ze bevolken onze huid. Sterker nog: het leven waar wij zelf een manifestatie van zijn, zou voortkomen uit die organismen die in water tot leven kwamen. Daarom is Sea Spray ook een tref fende titel voor deze expositie waarin alles klopt. Lutz-Kinoy geeft in een schitte rend schilderij - het enige dat aan de wand hangt - de context voor dat alles. Kolkende golven, met een brede kwast op het doek aan gebracht, roepen de oerkracht van het universum op. Het samen smelten van licht en materie. In de compositie drukte hij dichtregels van Robert Duncan. Ze verwoor den een sublieme ervaring, waarin bewondering en angst samenko men vanuit het besef dat de aarde en de elementen ontembaar zijn en wij slechts een stofje in tijd en ruimte. Het grote formaat van de doeken raakt ook aan die ervaring. En één van de manden is een lijk baar, onze kwetsbaarheid bena drukkend. Matthew Lutz-Kinoy ensce neert de ruimte indrukwekkend. Zijn werk gaat prachtig samen met de lichte muren, het gewelf en het patroon van de vloer. Sea Spray laat je stilstaan bij wie en wat je bent als mens in een onbegrijpelijk uni versum. En ook hoe vervreemd we zijn van de natuur in ons streven comfortabel te leven. Persoonlijk tegoed p/mnd de eerste U maanden Y Snelste internet van Zeeland Y Gratis installatie y Gratis wifi-check zaterdag 24 november 2018 GO Slechts 'n stofje in tijd en ruimte Nico Out Middelburg Het werk van Matthew Lutz-Kinoy in de Vleeshal, foto nico out T/m 16/12. Matthew Lutz-Kinoy. Vleeshal, Markt 1. Middelburg. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za. en zo. 11.00 -17.00 uur. 29/11, 19.00 uur publieksprogramma met Lutz-Kinoy en workshop fermenteren. Opgeven via of- fice@vleeshal.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38