pWvic|
voor
snelheid
Alles-in-1
Premium
10 ZE
Ze reiken van de
vloer tot aan het
plafond. 2 meter 70
breed en 6 meter 50
hoog zijn de zes
schilderijen die
Matthew Lutz-Kinoy
(1984, New York)
voor de Vleeshal
maakte.
delta.nl/kies
DELTA
MATTHEW LUTZ-KINOY VLEESHAL
Ze hangen achter elkaar in
de lengte van de hal.
Soms zie je de voorkant,
in andere gevallen de
achterzijde. Ertussen staan man
den opgesteld. Een aantal ervan is
nog niet af. De twijgen waarvan ze
gevlochten worden, priemen
kwetsbaar de lucht in. De schilde
rijen zijn niet meer dan een dunne
laag kleur, veelal blauw, op onge-
prepareerd linnen. Bij nader in
zien blijken ze een combinatie van
«j
f v» VI vi "-.y
gezeefdrukte vlakken en brede
schildergebaren. Ik zie zeefdruk
ken van potten en flessen, maar
ook van geheimzinnige structu
ren. Inkt en verf zijn dun opge
bracht. De ondergrond is vaak
zichtbaar. Door het formaat zijn de
werken monumentaal, maar door
de materiaalbehandeling stralen
ze ook kwetsbaarheid uit.
De afbeeldingen die hij steeds
herhaalt, komen uit een boek over
fermentatie. Dat is het proces
waarbij bacteriën, schimmels en
gisten gebruikt worden om voe
dingsmiddelen te maken. Het
brood dat we eten en het bier dat
we drinken zou er niet zo uitzien
en zo proeven zonder die micro
organismen. In onze tijd maakt
bijna niemand meer zijn eigen
voedsel. Hoewel de weckfles in
kleine kring een opleving kent, is
het meeste dat we eten industrieel
geproduceerd. Het besef van de
elementaire processen die met het
produceren van voedsel te maken
hebben, zijn we kwijt. Lutz-Kinoy
omgeeft je als bezoeker fysiek met
de micro-organismen en het am
bachtelijk omgaan ermee. De
manden waren belangrijk als con
tainers voor transport en opslag en
belichamen een ander aspect van
het ambachtelijke. De verwijzing
naar micro-organismen heeft nog
een betekenis. Wij dragen ze in
ons en ze bevolken onze huid.
Sterker nog: het leven waar wij
zelf een manifestatie van zijn, zou
voortkomen uit die organismen
die in water tot leven kwamen.
Daarom is Sea Spray ook een tref
fende titel voor deze expositie
waarin alles klopt.
Lutz-Kinoy geeft in een schitte
rend schilderij - het enige dat aan
de wand hangt - de context voor
dat alles. Kolkende golven, met
een brede kwast op het doek aan
gebracht, roepen de oerkracht van
het universum op. Het samen
smelten van licht en materie. In de
compositie drukte hij dichtregels
van Robert Duncan. Ze verwoor
den een sublieme ervaring, waarin
bewondering en angst samenko
men vanuit het besef dat de aarde
en de elementen ontembaar zijn
en wij slechts een stofje in tijd en
ruimte. Het grote formaat van de
doeken raakt ook aan die ervaring.
En één van de manden is een lijk
baar, onze kwetsbaarheid bena
drukkend.
Matthew Lutz-Kinoy ensce
neert de ruimte indrukwekkend.
Zijn werk gaat prachtig samen met
de lichte muren, het gewelf en het
patroon van de vloer. Sea Spray laat
je stilstaan bij wie en wat je bent
als mens in een onbegrijpelijk uni
versum. En ook hoe vervreemd we
zijn van de natuur in ons streven
comfortabel te leven.
Persoonlijk
tegoed
p/mnd
de eerste U maanden
Y Snelste internet van Zeeland
Y Gratis installatie
y Gratis wifi-check
zaterdag 24 november 2018
GO
Slechts 'n stofje in tijd en ruimte
Nico Out
Middelburg
Het werk van Matthew Lutz-Kinoy in de Vleeshal, foto nico out
T/m 16/12. Matthew Lutz-Kinoy.
Vleeshal, Markt 1. Middelburg.
Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za.
en zo. 11.00 -17.00 uur. 29/11,
19.00 uur publieksprogramma
met Lutz-Kinoy en workshop
fermenteren. Opgeven via of-
fice@vleeshal.nl