Preventieakkoord toont beperkingen van polderdeal E 17 Wat komt er naar ons land? Analyse Coca-Cola is er sinds 1886 altijd geweest en zal er altijd zijn boratoria in de hele wereld", legt smaakkenner Aaron Woody uit. „Maar dit lab is belangrijk omdat hier niet alleen voor de Noord-Ameri kaanse, maar ook voor de wereld wijde markt beslissingen worden ge nomen over nieuwe smaken." Blunder Het gaat weieens fout. Vernieuwin gen doorvoeren is extreem moeilijk: in 1985 maakte Coca-Cola de blunder om de klassieke cola te vervangen door New Coke. Die 'gekkigheid' duurde precies 79 dagen: daarna kwam de classic weer terug. „Wat we maken, moet lekkerder zijn dan wat we al hebben, maar het moet wel vertrouwd smaken", schetst Woody's collega Michael Burdett, een voedseltechnoloog het dilemma. „Zo is de opvolger van de zero-versie - met de zwarte verpakking - ont staan: zero sugar. Die smaak ligt dichter bij de klassieke colasmaak." Suiker in frisdranken ligt in veel landen zwaar onder vuur. In Enge land (dat kampt met vetzucht onder jongeren) en België is een suikertaks doorgevoerd, net als in circa dertig andere landen. In Nederland niet; wij gaan voor de subsidie op light. Om het spook van de suikerbelas ting voor te blijven, heeft Coca-Cola zich ten doel gesteld om het aantal calorieën van de verkochte dranken tussen 2015 en 2020 met 15 procent te verminderen. Wat blijkt: consumen ten drinken al minder frisdrank we reldwijd. En als een dorstige consu ment frisdrank pakt, dan is het vaker een suikervrije variant. Sprite is er in Nederland sinds vo rig jaar maart alleen nog maar in de suikervrije versie. En dit jaar is de ge wone versie van Fanta 'stiekem' ver anderd. Op de fles staat vernieuwde smaak, maar er zit gewoon 30 pro cent minder suiker in. Waarom doet Coca-Cola de suiker niet gewoon helemaal in de ban? Marketingdirecteur Javier Meza heeft er een hard hoofd in dat dit ooit zal gebeuren. „Wereldwijd komt gemid deld 2 procent van de suikerinname van frisdranken", zegt hij (in Neder land is dat overigens 4 procent). „Suiker zit ook in koekjes, snoep en heel veel andere producten. En dan zou een ban op alleen suikerhou dende frisdranken helpen om een complex probleem als obesitas op te lossen? Zou het echt?" Maar zelfs als we het wel beleven, dan nog zal Coca-Cola het wel red den - als kampioen van de suiker vrije drank. Historica Justine Flet cher, die de archieven van Coca-Cola in Atlanta beheert: „Sinds 1886, toen het drankje voor het eerst werd ge maakt door drogist John Pemberton, tot nu, is er altijd Coca-Cola geweest. Tijdens oorlogen, bij suikertekorten, met alle ups en downs. Het zal er al tijd zijn." NIEUWIGHEDEN Premier Rutte sprak in zijn wekelijkse persconferentie uit wat het nationaal pre ventieakkoord precies is: een 'typisch Nederlands' akkoord. Kortom, de 70 betrokken organisa ties hebben er vele maanden op los gepolderd om te zorgen dat de Ne derlander gezonder gaat leven. De gestelde doelen zijn ambiti eus. Te ambitieus, bleek al aan de vooravond van de presentatie toen een doorrekening van het RIVM uitlekte. Want de ambities op de aanpak van overgewicht en pro blematisch alcoholgebruik voor 2040 lijken niet haalbaar. Toch was staatssecretaris Blok huis, die namens het kabinet de onderhandelingen voerde gisteren blij. Hij noemde de polderdeal 'de start van een beweging in de goede richting'. Naar minder over matig eten en alcoholgebruik en verdwijnen van tabaksgebruik. Vooral aan de rooktafel zijn forse maatregelen bedacht én (na wat morren) goedgekeurd door de coalitiepartijen. „Een historisch akkoord", aldus Blokhuis. Zo gaat de prijs van een pakje sigaretten over vijfjaar naar 10 euro en wor den heel veel locaties rookvrij. Oud-politica Jolande Sap, die de onderhandelingen leidde, noemde het 'de makkelijkste tafel'. Nogal wiedes, de tabaksindu strie mocht niet aanschui ven. Bij de andere tafels zaten de producenten wél bij de besprekingen en dat heeft ervoor ge zorgd dat ge plande échte ingrepen, zoals de feitelijke in voering van een suikertaks bij dranken of het flink duurder ma ken van alcohol, uiteindelijk kon den worden weggewerkt. „Het was geen simpel proces", gaf hoofdonderhandelaar Eric van der Burg ruiterlijk toe tijdens de pre sentatie van het preventieakkoord. „Als ik het zelf had mogen schrij ven, had er geen deal gelegen maar een dictaat." Dat nooit door een politieke meerderheid zou worden gesteund. Nu ligt er dan een 'gebalanceerd akkoord'. Lees: een deal waar ie dereen mee kan leven. Dus is per definitie niet het onderste uit de kan gehaald. Maar wat gebeurt er als de ambitieuze doelstellingen op overgewicht en problematisch alcoholgebruik inderdaad een uto pie blijken? De staatssecretaris wilde daarop nog niet vooruitlopen. Jolande Sap, die aangaf dat extra ingrepen niet worden uitgesloten als het percentage rokers niet genoeg daalt, werd vrijdag afgekapt. Blok huis noemde haar uitspraak 'te prematuur'. Wel gaf hij aan dat het RIVM de vinger aan de pols zal houden. „Dat is onze borging." Het is nu ook niet voor te stellen dat er vroeger in de trein werd gerookt Gewone burgers konden over het preventieakkoord niet mee den ken, praten of beslissen. „Ik ga er geen referendum over organise ren", aldus Blokhuis. Toch ziet de bewindsman het vooral als 'een uitgestoken hand' om mensen hun leefstijl te laten aanpakken. De cultuurverandering volgt vanzelf, is Blokhuis' overtuiging. ,Het huis was ook te klein toen we jaren geleden roken in de trein verboden. Nu kan geen jongere zich nog jvoorstellen dat dat ooit mocht." zaterdag 24 november 2018 PC Coca-Cola in Atlanta. foto ad - Justine Fletcher, historica Volgend jaar krijgen Coca-Cola, Fanta en Sprite nieuwe smaakvarianten. Hetzelfde gebeurt met ijstheemerk Fuze Tea, biologische ijs thee Honest en wa termerk Chaudfon- taine. Er komen nieuwe soorten 'adult' frisdranken: drankjes met een 'volwassen', meer verfijnde smaak. Dat zijn geen alcohol houdende dranken, maar eerder alterna tieven daarvoor, zoals tonic en ginger ale, maar dan met een 'twist'. Wellicht komen ook smaken als ka neel en koffie onze kant op. Ook komt er komend voorjaar een nieuwe vormgeving voor Coca-Cola light, de suikervrije klassie ker die sinds 1984 be staat. Eigen drankje tappen Met een nieuwe auto maat, die Coca-Cola Freestyle heet, kun nen consumenten zelf drankjes maken. In de VS staat dit apparaat nu op een aantal lo caties op proef bij een klein aantal fast foodketens. In Europa is hier veel hoop op gevestigd. Honderden drankjes en smaakva- riaties zijn met zo'n apparaat verkrijgbaar. Bijkomend voordeel: er zijn minder verpak kingen nodig en er is dus minder afval. Het nationaal preventieak koord is een echte polder deal geworden. Precies daarom ontbreken op de thema's 'overgewicht' en 'problematisch alcoholge bruik' ingrepen die de pro ducenten en verkopers echt het mes op de keel zetten. Alleen op het on derwerp 'roken' worden grote stappen genomen. Edwin van der Aa - Staatssecretaris Blokhuis (foto) Abonnementsprijzen vanaf 1 januari 2019 Per 1 januari 2019 worden de abonnementsprijzen van de PZC aangepast (hierin is de verhoging van het BTW tarief meegenomen). Hieronder vindt u per abonnementsvorm het tarief* dat vanaf deze datum geldt. Abonnementsvorm Compleet Weekend Digitaal Basis Betaling per maand 36,25 24,25 20,25 5,25 *De prijzen zijn op basis van automatische betaling. Voor overige abonnementsvormen verwijzen we u graag naar pzc.nl/service Directie PZC steeds meer los

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17