i <D O O DE WEEK VAN PHLIPPEN 16 Suiker en Coca-Cola waren ooit bijna synoniemen. Maar de tijden veranderen. De consument wil geen acht suikerklontjes meer in zijn of Bi haar blikje fris. SUIKER T DE GRATIE Post NL PC k weet hoe dat bij jou gaat mam, morgen heb je weer geen tijd en ik moet die schoenen hebben voor op kamp volgende week', zegt mijn li-jarige dochter donderdagmiddag, als ik even sta te twijfelen of die peper dure schoenen een dag later (op Black Friday) niet voor de helft te koop zouden staan. Ik geef toe en koop die akelig dure dingen, mezelf wijsmakend dat ze daar nog jaren op gaat lopen. Ze heeft trouwens ook gelijk, ik heb geen tijd en het vooruitzicht dat ik die massahysterie van zo'n koopjes festijn kan ontwijken, is aanlokke lijk. Ik besluit ook niet te vragen aan de verkoper wat er een dag later met de prijs van deze schoenen gaat gebeuren. Nu ik besloten heb, wil ik niet weten wat ik misloop. Amerikaanse onderzoekers rappor teren zelfs vaak stressgerelateerde angst onder het winkelpubliek op Black Friday. Om te weten wat deze massakortingen met een winke lend mens doen, moet je naar Ame rika, waar het koopzieke epicen trum van de wereld ligt op deze be wuste vrijdag na Thanksgiving. De onderzoekers gingen vroeg in de ochtend bij grote warenhuizen posten en rapporteerden gedrag en emoties die zij voorbij zagen ko men in ellenlange rijen en bij het openbarsten van de deuren aan het begin van de dag. Tv-beelden vergroten situaties vaak uit, maar in dit geval laat ook de wetenschap vrij pittige emoties zien. Weliswaar blijft het merendeel van de mensen rustig en beleefd, maar schreeuwen, duwen, trekken, graaien en een enkele keer zelfs slaan, worden ook waargeno men. Flet meest intrigerend vind ik die angstgevoelens, die door één op de vier onderzoekers wordt waar genomen. De angst om korting mis Flitsen te lopen, zet mensen ertoe aan om uren in rijen te gaan staan. Dan is er ook nog de angst dat het product er niet meer zal zijn. Dat deze percep tie van schaarste mensen vervol gens aanzet om agressief te worden, laat maar weer eens zien dat onze beschaving maar een heel dun laagje vernis is. Uiteindelijk is het voor veel con sumenten blijkbaar de moeite waard. Zodra het item in bezit is domineert de vreugde over het feit dat men iets van hoge waarde voor een lage prijs in bezit heeft. Deze laatste emotie verklaart volgens mij ook de groeiende populariteit van Black Friday in Nederland. Alleen De angst om korting miste lopen, zet mensen ertoe aan om uren in rijen te staan als u deze week onder een steen leefde, kan deze dag u zijn ontgaan. Mailboxen en advertentiepagina's zagen zwart van de Black Friday- advertenties. De vraag wat massa kortingen met ons doen is nog niet echt voorhanden, maar aan online- reacties te zien zijn wij vooral druk met de vraag of al die kortingen niet gewoon nep zijn. In tegenstel ling tot de Amerikanen willen wij eerst zeker weten of we echt goed koper af zijn. Ik hoop dat zuinigheid en gezond wantrouwen ons beschermen te gen de koopziekte en een kater ach teraf. Takeaway. com Altice Europe f ijn vrouw drinkt H HA geen suikerhou- dende dranken. Al een jaar of vijftien niet." Javier Meza kan er wel om lachen. Geen Coke dus voor de echtgenote van de marke tingdirecteur frisdranken van Coca- Cola. Maakt niet uit, zij drinkt bij haar lunch wel zero-sugar. Op andere momenten verkiest ze thee of koffie. Of water. En dat heeft de frisprodu cent ook. In het Woodruff Arts Cen ter in Atlanta vertelt de zojuist be noemde marketingbaas van Coca- Cola dat de markt 20 jaar geleden (toen hij bij Coca-Cola kwam wer ken) er heel anders uitzag dan nu. „De wereld is complexer geworden. Mijn leven was destijds gemakkelij ker." Dat ingewikkelde zit in de ver anderingen op de meer dan twee honderd lokale markten waar Coca- Cola zaken mee doet. Neem alleen al Nederland - daar spraken de fris drankenproducenten recent met de overheid af om de komende jaren 30 procent minder suiker in de fris dranken te stoppen. Het is dan ook onvermijdelijk: Coca-Cola gaat tegenwoordig met volle kracht voor de suikervrije dran ken, en maakt zo van de nood een deugd. Het drankenmerk leunt al lang niet meer op de bekende klas sieke suikercola. Op het hoofdkan toor in het Amerikaanse Atlanta leg gen de huisexperts uit waarom Coca-Cola nu ook koffie verkoopt. En energiedrank. En zuivel. Alleen een cannabis-drankje, dat lijkt (nu) een brug te ver. Verder is de sky the limit. Honder den drankjes telt het aanbod nu: Coca-Cola is voor 'iedereen en voor elk moment van de dag', zoals het bedrijf graag vertelt. Vorige maand kwam het Britse koffïebedrijf Costa voor 5,1 miljard dollar in handen van Coca-Cola. Dat betekent dat het be drijf een voet tussen de deur heeft op de markt met warme dranken, en de strijd aangaat met Starbucks. Het is onderdeel van de strategie, aldus de twee jaar geleden be noemde ceo James Quincey, om een 'total beverage company'te worden. In het derde kwartaal van 2018 groeide de omzet niet voor niets met 6 pro- cent - met dank aan de 'gezonde' drankjes. Behalve koffie zijn dat water, ener giedrank, zuivel, maar ook Honest Tea, het favoriete drankje van oud president Obama. Zijn opvolger in het Witte Huis is helemaal van de Diet Coke. Donald Trump drinkt, al dus The New York Times, twaalf blik jes per dag. In Japan, het land van de consu- mentengekkigheden, gaat Coca-Cola helemaal los. Daar heeft het bedrijf Coca-Cola Plus geïntroduceerd. Plus bestaat voor 5 procent uit vezels. In Japan mag Coca-Cola claimen dat een flesje per dag tijdens de maaltijd het lichaam minder vet laat opne men uit wat je eet. Een soort laxeer middel, zou je kunnen zeggen. Of neem de heldere versie: Coca- Cola Clear. Die cola heeft niet de ge bruikelijk bruine kleur, maar is door zichtig. Het toppunt? Dat zijn canna- bisdrankjes, zo liet ceo Quincey vo rige week weten. Hij sloot het niet helemaal uit, maar plannen? Nee, die zijn niet. In het superge heime lab in het Coca-Cola hoofdkantoor in Atlanta wordt hard gewerkt aan al die vernieuwin gen. „We heb ben smaakex- perts in onze la- @sandraphlippen O zaterdag 24 november 2018 Een mooie weekafsluiting voor 'tante Pos'. Black Friday Het gevoel van korting mislopen is een rotgevoel dat niet alleen wij zuinige Nederlanders kennen. Sandra Phlippen is hoofd Neder land bij het Economisch Bureau van ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. De olieprijzen zijn gisteren weer stevig onderuitgegaan. De prijs van een vat Amerikaanse olie (van 159 liter) noteerde rond het middaguur 4,3 procent lager op 52,25 dollar. Brentolie zakte 2,7 procent tot 60,95 dollar per vat. Baggeraar Van Oord mag zich voortaan koninklijk noemen. Het familie bedrijf uit Rotterdam vierde gisteren zijn 150ste verjaardag en kreeg bij die gelegenheid een oorkonde over de nieuwe, koninklijke status van Jaap Smit, commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland. Het biotechnolo giebedrijf was de grootste stij- ger in de AEX. De maaltijdbe zorger behoorde tot de verliezers in de MidKap. m De Franse kabe laar sloot op nieuw de rij bij de hoofdfondsen in Amsterdam. O c Ellen den Hollander Atlanta

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16