Veelbelovend debuut De mens is geen betere soort RECENSIES Het boek dat ik zelf had willen schrijven Wat ik wil herlezen In mijn jeugdjaren verslonden jfSKT; thriller Rechercheur Elvira Selas werkt als undercoveragent in een Spaans drugskartel. Omdat er iets misgaat, wordt zij gedwon gen onder te duiken. Na een jaar keert zij terug naar Nederland om bij de afdeling zware crimi naliteit twee gruwelijke moor den op te lossen. Daarnaast gaat zij op zoek naar haar broer, van wie zij vermoedt dat hij nog in leven is en in het drugskartel actiefis. Persona (Harper Collins, €13) is het debuut van Soraya Vink (26). Zij vertelt het verhaal van uit verschillende perspectieven die goed zijn uitgewerkt en schakelt moeiteloos tussen heden en verleden. Vooral personage Elvira maakt indruk. Aanvankelijk komt zij over als een eigenzinnige eenling, maar naarmate het verhaal vordert, geeft Vink deze vrouw een sympathiek gezicht. Persona werd aangekondigd als een realistische narcothril- ler, maar dat is misleidend. Het soms excessieve geweld en de ongeloofwaardige acties die dit genre kenmerken, kom je niet tegen. Het is een goed geschre ven thriller over een jonge re chercheur die haar professio nele leven weer op de rails wil krijgen, maar de confrontatie met het verleden niet uit de weg kan gaan. Persona is een overtuigend debuut en Soraya Vink een nieuw en verfrissend gezicht in de Nederlandse thril lerwereld. —Joop Liefaard HH ANTROPOLOGIE Als Frank Westerman voor het onderzoek voor zijn boek Wij, de mens (Querido, €20) het Indonesische eiland Flores bezoekt, komt hij terecht bij de massagraven waarin de tiental len in 1966 door generaal Soe- harto vermoorde communisti sche eilandbewoners liggen. Op dit eiland werd in 2003 ook het lichaam gevonden van een oermens van slechts een meter lang. Wat zegt deze spie- gelwereld over wie wij zijn en waar we vandaan komen, vroeg Westerman zich af. Binnen het verhaal schrijft hij ook over hoe het boek tot stand kwam. Die structuur, een me thode waarin Westerman zich in al zijn boeken een meester toont, vormt het skelet van Wij, de mens. Westerman laat zien dat de mens in elk geval geen bétere soort is dan andere dieren - zelfs wetenschappers bevech ten elkaar. Zijn wervelende rondtocht leidt tot de conclusie dat 'we gedoemd zijn te blijven herzien wat we denken te we ten. Alleen fictie kan de werke lijkheid kloppend doen lijken - tijdelijk. Alle andersoortige be schrijvingen zullen altijd een open einde houden, wat telkens het begin is van iets nieuws'. Dat mag zeker waar zijn, boeiende non-fictie als deze is niet alleen een verrijking op de weg naar meer kennis, maar bovendien zeer geslaagd als geschreven verhaal. Geen „Er is geen boek van een ander dat ik had willen schrijven. Wel zou ik soms iets van een ander aan mijn stijl willen toevoegen. Iets van de impressionistische toon van Mary Dorna bijvoor beeld, of de eigenzinnige manier waarop mijn oude Rotterdamse vriend J.W. Holsbergen biografie en fictie bij elkaar bracht in een tijd waarin dit nog ongewoon was. Zo sferisch als Dorna schrijft over het water in een Amsterdamse gracht om 5 uur 's middags, zo helder schrijft Holsbergen over de liefde." Rudy Kousbroek Het Oostindisch Kampsyndroom „Vooral het voorwoord - Sneeuw over Sumatra - is aangrijpend. Met het slot van het korte verhaal The Dead van James Joyce in gedachten blikt Kousbroek terug op zijn Indische jeugd, als een afgewezen minnaar." Mark Twain Tom Sawyer „Ik kreeg dit cadeau toen ik in 1949 van school ging. Meester lijk. Met name de scène waarin Tom, nadat hij kattenkwaad heeft uitgehaald, voor straf de schut ting van zijn tante wit moet schil deren. Pratend als Brugman laat hij zijn nieuwsgierige vriendjes het werk opknappen om zelf de beloning op te strijken. Wat een staaltje koopmanschap!" '4 Soraya Vink, Persona fc Persona t Frank Westerman, eWMi Wij, de mens FRANK WIJ, DE MENS ★★★★"TT Vivian de Gier ZATERDAG 24 NOVEMBER 2018 41

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 131