Onopvallende
allemansvriend
m
8,2
O
Test
Skoda Fabia 1.0 TSi Greentech (95 pk),
vanaf €18.520
Goldfinger was de eerste Bond-film
waarin de DB5 figureerde. De auto
was voorzien van spectaculaire tech
nische snufjes: met een druk op de
knop kon je de kentekenplaten ver
wisselen, hij had een schietstoel en
een kogelwerend scherm, maar ook
een navigatiesysteem: de filmmakers
hadden een vooruitziende blik.
Helaas zijn die details niet in dit
schaalmodel terug te zien, maar in
grote lijnen klopt hij helemaal en
voor de prijs hoefje het niet te laten
(€29,80 bij webshop minimodel-
shop.co.uk).
Daf A1600
ladderwagen
Chinese fabrikanten zijn tegen
woordig de marktleiders als het om
miniaturen gaat. Des te opmerkelij
ker is dan de keuze van Lucky Die
Cast voor deze klassieke ladderwa
gen van de brandweer Amsterdam.
Het is de Daf A1600 uit 1962. Zeker
gezien de aantrekkelijke prijs (bij
modelcarworld.de voor €21,95) bij
zonder fraai nagemaakt en zelfs het
gemeentewapen van Amsterdam is
authentiek. De Nederlandse kente
kenplaten zijn eveneens goed her
kenbaar, maar de simpelweg op de
voorruit geverfde ruitenwissers ma
ken duidelijk waar de Chinezen op
bezuinigd hebben.
VWT1 Samba
De klassieke VW bus lijkt anno 2018
geliefder dan ooit. Als camper of als
foodtruck duikt hij overal op. Deze
Tic Samba uit 1964 is de recreatiever
sie van de bus, die ooit door de Ne
derlander Ben Pon werd bedacht. Hij
heeft een vouwdak, de voor de
Lucky Die Cast koos
opmerkelijk genoeg voor
een ladderwagen van de
brandweer uit 1962
Samba karakteristieke extra zijraam
pjes bovenin het dak en drie zitrijen.
Mooi om te zien hoe de richtingaan
wijzers, koplampen, ruitenwissers en
buitenspiegels met de grootste mo
gelijke precisie zijn weergegeven.
Online te koop voor €34,95 via
shop.volkswagen.nl/lifestyle.
AudiA8L
A8 schrijft geschiedenis als de meest
digitale auto ooit. Indrukwekkend
zijn de drie grote schermen waarmee
hij wordt bediend en hij is ook een
voorloper als het gaat om technologie
die autonoom rijden mogelijk maakt.
Dit schaalmodel is de lange L-uitvoe-
ring, waarbij alle aandacht naar de
achterbank gaat. Ook daar is het
beeldscherm duidelijk te zien. Een
ander fraai detail is de design-hendel
van de automaat. Online te koop via
shop.audi.nl/lifestyle voor €29,00.
Volvo XC40
bleek dit jaar een designrevolutie.
Ook in schaal 1 op 43 ziet hij er hip uit
met zijn eigenwijs gevormde achter
lichten en zelfs de bijzondere struc
tuur van het koplampglas is knap
weergegeven. Binnenin zien we in
metaalkleur geschilderde ventilatie-
roosters, portiergrepen en de bedie
ningshendel van de automaat. Ook
de knopjes op het stuur en het grote
infotainmentscherm zijn goed her
kenbaar. Verkrijgbaar bij de Volvo-
dealers voor €44,00.
Wat kunnen ze dat toch
goed bij het Volkswa
gen-concern: een auto
bouwen waarin je je
meteen thuis voelt. Al
les zit op de juiste plek,
je hoeft niets te zoeken
of enorm te verstellen.
Keerzijde is dat de Fa
bia weinig eigen karak
ter heeft. Zelfs de jong
ste facelift is nauwelijks
zichtbaar. De wielen
zijn groter geworden -
18 inch lichtmetaal is nu
leverbaar - en de voor
bumper sluit iets
mooier aan op de kop
lampen, die standaard
led-dagrijlicht hebben.
In het interieur zijn
andere materialen toe
gepast, terwijl de lay-out
van het instrumenta
rium iets is verfijnd. Het
interieur is door de wat
hoekige vormen ruim
van opzet, waardoor
vooral de hoofdruimte
op de achterbank uitste
kend is. Opvallend is de
kwaliteit van het ge
luidssysteem. We heb
ben in auto's gezeten die
meer dan dubbel zo duur
waren, maar waarvan de
radio het dik aflegt tegen
dit geluid.
De Fabia voelt solide
aan en het onderstel is
afgestemd op comfort.
Hiermee onderscheidt
de Skoda zich nadrukke
lijk van soortgelijke
auto's van andere mer
ken, waarbij de nadruk
vaak ligt op dynamiek.
Desondanks kan het on
derstel alles aan, van glad
wegdek tot kinderkopjes.
Er is een ruime veilig
heidsmarge: de auto
biedt genoeg grip en
tractie, maar wordt nooit
speels, communicatief of
bijzonder leuk om te be
sturen. Hij rijdt niet zo
spannend als een Fiesta
of Ibiza, maar als be
stuurder weet je wel al
tijd waar je aan toe bent.
De nieuwe 1,0 liter drie
cilinder turbo-benzine
motor (testverbruik 1 op
17,2) zorgt voor genoeg
leven in de brouwerij. Hij
bereikt zijn maximale
trekkracht al bij 1500 toe
ren en dat is natuurlijk
goed nieuws voor de
prestaties.
vrijdag 23 november 2018
De Fabia is niet de spannendste auto maar alles
zit op de goede plek. foto's barthoogveld
De jongste generatie van de Audi
De kleinste Volvo-SUV tot nu toe
Kijk voor meer schaalmodellen op
de site van deze krant bij /auto.
De Skoda Fabia is een
weinig opvallende auto
en dat geldt ook voor
zijn rijeigenschappen,
die vriendelijk en neu
traal zijn. Onlangs
werd hij op een aantal
punten vernieuwd.
Top-ergonomie.
Fraaie afwerking
met mooie materialen.
Heerlijke geluidsinstal
latie.
Nogal saai in het
weggedrag. Brom
mende motor net na de
start. Geen koopje
meer.
De Skoda Fabia is
een allemansvriend.
Hij blinkt nergens in
uit, maar het is met
zijn kwaliteiten goed
te begrijpen waarom
hij zoveel trouwe vol
gers heeft. Een koopje
is hij allang niet meer:
de goedkoopste VW
Polo is slechts 1200
euro duurder.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities