Onopvallende allemansvriend m 8,2 O Test Skoda Fabia 1.0 TSi Greentech (95 pk), vanaf €18.520 Goldfinger was de eerste Bond-film waarin de DB5 figureerde. De auto was voorzien van spectaculaire tech nische snufjes: met een druk op de knop kon je de kentekenplaten ver wisselen, hij had een schietstoel en een kogelwerend scherm, maar ook een navigatiesysteem: de filmmakers hadden een vooruitziende blik. Helaas zijn die details niet in dit schaalmodel terug te zien, maar in grote lijnen klopt hij helemaal en voor de prijs hoefje het niet te laten (€29,80 bij webshop minimodel- shop.co.uk). Daf A1600 ladderwagen Chinese fabrikanten zijn tegen woordig de marktleiders als het om miniaturen gaat. Des te opmerkelij ker is dan de keuze van Lucky Die Cast voor deze klassieke ladderwa gen van de brandweer Amsterdam. Het is de Daf A1600 uit 1962. Zeker gezien de aantrekkelijke prijs (bij modelcarworld.de voor €21,95) bij zonder fraai nagemaakt en zelfs het gemeentewapen van Amsterdam is authentiek. De Nederlandse kente kenplaten zijn eveneens goed her kenbaar, maar de simpelweg op de voorruit geverfde ruitenwissers ma ken duidelijk waar de Chinezen op bezuinigd hebben. VWT1 Samba De klassieke VW bus lijkt anno 2018 geliefder dan ooit. Als camper of als foodtruck duikt hij overal op. Deze Tic Samba uit 1964 is de recreatiever sie van de bus, die ooit door de Ne derlander Ben Pon werd bedacht. Hij heeft een vouwdak, de voor de Lucky Die Cast koos opmerkelijk genoeg voor een ladderwagen van de brandweer uit 1962 Samba karakteristieke extra zijraam pjes bovenin het dak en drie zitrijen. Mooi om te zien hoe de richtingaan wijzers, koplampen, ruitenwissers en buitenspiegels met de grootste mo gelijke precisie zijn weergegeven. Online te koop voor €34,95 via shop.volkswagen.nl/lifestyle. AudiA8L A8 schrijft geschiedenis als de meest digitale auto ooit. Indrukwekkend zijn de drie grote schermen waarmee hij wordt bediend en hij is ook een voorloper als het gaat om technologie die autonoom rijden mogelijk maakt. Dit schaalmodel is de lange L-uitvoe- ring, waarbij alle aandacht naar de achterbank gaat. Ook daar is het beeldscherm duidelijk te zien. Een ander fraai detail is de design-hendel van de automaat. Online te koop via shop.audi.nl/lifestyle voor €29,00. Volvo XC40 bleek dit jaar een designrevolutie. Ook in schaal 1 op 43 ziet hij er hip uit met zijn eigenwijs gevormde achter lichten en zelfs de bijzondere struc tuur van het koplampglas is knap weergegeven. Binnenin zien we in metaalkleur geschilderde ventilatie- roosters, portiergrepen en de bedie ningshendel van de automaat. Ook de knopjes op het stuur en het grote infotainmentscherm zijn goed her kenbaar. Verkrijgbaar bij de Volvo- dealers voor €44,00. Wat kunnen ze dat toch goed bij het Volkswa gen-concern: een auto bouwen waarin je je meteen thuis voelt. Al les zit op de juiste plek, je hoeft niets te zoeken of enorm te verstellen. Keerzijde is dat de Fa bia weinig eigen karak ter heeft. Zelfs de jong ste facelift is nauwelijks zichtbaar. De wielen zijn groter geworden - 18 inch lichtmetaal is nu leverbaar - en de voor bumper sluit iets mooier aan op de kop lampen, die standaard led-dagrijlicht hebben. In het interieur zijn andere materialen toe gepast, terwijl de lay-out van het instrumenta rium iets is verfijnd. Het interieur is door de wat hoekige vormen ruim van opzet, waardoor vooral de hoofdruimte op de achterbank uitste kend is. Opvallend is de kwaliteit van het ge luidssysteem. We heb ben in auto's gezeten die meer dan dubbel zo duur waren, maar waarvan de radio het dik aflegt tegen dit geluid. De Fabia voelt solide aan en het onderstel is afgestemd op comfort. Hiermee onderscheidt de Skoda zich nadrukke lijk van soortgelijke auto's van andere mer ken, waarbij de nadruk vaak ligt op dynamiek. Desondanks kan het on derstel alles aan, van glad wegdek tot kinderkopjes. Er is een ruime veilig heidsmarge: de auto biedt genoeg grip en tractie, maar wordt nooit speels, communicatief of bijzonder leuk om te be sturen. Hij rijdt niet zo spannend als een Fiesta of Ibiza, maar als be stuurder weet je wel al tijd waar je aan toe bent. De nieuwe 1,0 liter drie cilinder turbo-benzine motor (testverbruik 1 op 17,2) zorgt voor genoeg leven in de brouwerij. Hij bereikt zijn maximale trekkracht al bij 1500 toe ren en dat is natuurlijk goed nieuws voor de prestaties. vrijdag 23 november 2018 De Fabia is niet de spannendste auto maar alles zit op de goede plek. foto's barthoogveld De jongste generatie van de Audi De kleinste Volvo-SUV tot nu toe Kijk voor meer schaalmodellen op de site van deze krant bij /auto. De Skoda Fabia is een weinig opvallende auto en dat geldt ook voor zijn rijeigenschappen, die vriendelijk en neu traal zijn. Onlangs werd hij op een aantal punten vernieuwd. Top-ergonomie. Fraaie afwerking met mooie materialen. Heerlijke geluidsinstal latie. Nogal saai in het weggedrag. Brom mende motor net na de start. Geen koopje meer. De Skoda Fabia is een allemansvriend. Hij blinkt nergens in uit, maar het is met zijn kwaliteiten goed te begrijpen waarom hij zoveel trouwe vol gers heeft. Een koopje is hij allang niet meer: de goedkoopste VW Polo is slechts 1200 euro duurder. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45