Ook belverbod in zelf rijdende Tesla
10
van de supermarktschappen. Alle
maal uitgekiend door zelfdenkende
software. De karren worden een ver
dieping lager door - straks - 57 van
die blauwe hefrobots klaar gezet, tot
ze in de vrachtwagen kunnen naar
hun eindbestemming.
„Automatisering is onvermijde
lijk", zegt AH-directeur winkels
logistiek, Cees van Vliet. „Onze
supermarkten zijn steeds langer
open, bestellen via internet groeit.
We moeten dag en nacht klaar staan
om producten te leveren. Bovendien
wil elke winkel eigen producten. In
Friesland literpakken vla, in hartje
Amsterdam eenpersoonsverpakkin
gen tiramisu.
„Het is voor ons steeds moeilijker
personeel te vinden die dit werk wil
doen, zeker 's nachts. Nu is 40 pro
cent van de werknemers hier uit
zendkracht. Dat is niet meer vol te
houden." Zeker niet omdat ook de
concurrentie - Jumbo en Plus -
bouwt aan zulke robotmagazijnen.
Het nieuwe magazijn biedt op de
zelfde vierkante meters de helft meer
boodschappen - en heeft 70 procent
minder mensen nodig. Nu nog wer-
Op de nog lege, kale betonnen vloer
van het laadplatform zijn twee
AH-blauwe hefrobots dag in, dag uit
bezig met een zelfgeprogrammeerd
ballet. Ze pikken een stapel dozen op,
rijden hem een stukje verder en zet
ten hem weer neer. Onvermoeibaar
en zonder klagen.
Het zijn uitputtende tests. Albert
Heijn en magazijnbouwer Vander-
lande - bekend van de bagagekelder
op Schiphol - voeren die momenteel
uit in Zaandam om de laatste kinder
ziektes uit het eerste robotsuper-
marktmagazijn van Nederland te
krijgen. Begin volgend jaar leveren de
robots aan de eerste van uiteindelijk
vierhonderd supermarkten. Eind 2019
komen er 400.000 producten per dag
uit het magazijn.
Van leverancier tot supermarkt, al
les is geautomatiseerd. Een pallet vol
'aardbeienjam extra' gaat via de
'infïetsstraat' het robotimperium in
om te worden opgeslagen in het dui
zelingwekkende, 30 meter hoge
magazijn, waar plek is voor 8800 pal
lets. Mensen zijn er niet welkom.
Pas als in het jamhoekje van het
pakhuis van 43.000 vierkante meter
de voorraad op raakt, gaan pallets met
jam die kant uit. Een uitpakrobot
laadt de kartonnetjes met jampotten
in een van de 137.000 bakjes. Die
schieten over 8800 meter lopende
band naar hun nieuwe wachtruimte.
Heeft een van de supers jam nodig,
dan wordt de grosverpakking weer
tevoorschijn getoverd. Op weg naar
knaloranje robotarmen die in geme-
chaniseerd pantomime rolkarren
vullen.
De één schuift de pro-
Bik ducten aan, de ander sta-
5 pelt ze op. Precies op
I&. volgorde - zwaar
spul onderop,
Ak chips en eieren
IBl bovenin - en
in het ritme
Automatisering is
onvermijdelijk. We
moeten dag en nacht
producten leveren
ken er in Zaandam per dienst hon
derd mensen en één bierkratstape-
lende robot. Straks telt een ploegen
dienst nog dertig mensen. Die zullen
zich vooral bezighouden met compu
ters en onderhoud. Er vallen geen
gedwongen ontslagen. Het vaste
magazijnpersoneel is ander werk
binnen AH aangeboden.
Helemaal overbodig is de mens er
nog niet. Met zestig verschillende
artikelen - 2 procent van het totaal -
kan de robot nog niet omgaan,
wc-papier bijvoorbeeld. Vanderlande
puzzelt ook nog aan een oplossing
voor het krimpplastic om de pallets,
dat nu met de hand moet worden
weggesneden. Hoe dan ook, de robot
is straks in Zaandam de baas.
Niet de automatische besturing
van de Tesla, maar de mens op de
bestuurdersstoel is verantwoorde
lijkvoor het rijden van deze wagen.
En die persoon mag daarom geen
mobiele telefoon vasthouden tij
dens de rit, oordeelde de rechtbank
in Utrecht in een kort geding.
Dat was aangespannen door de
Amsterdammer Vincent Everts.
De trendwatcher kreeg vorig jaar
twee bekeuringen op de Ai. Hij
stelde dat hij alleen toezicht hoefde
te houden op de autopilot en net
als een rijinstructeur daarom wel
in de auto mag bellen.
Everts bepaalt waar de auto heen
ging en hoe de auto moet handelen
in noodsituaties, dat maakt hem de
feitelijke bestuurder, stelt de rech
ter.
Die verwees onder meer naar
een citaat van de website van Tesla
Nederland. „Bij gebruik van auto
pilot moet de bestuurder altijd zelf
opletten en actief blijven en gereed
zijn elk moment in te grijpen."
Bovendien heeft Everts ver
klaard dat hij op de bestuurders-
plaats geregeld het stuur moet
vastpakken, aangezien de auto an
ders een signaal geeft en na drie
signalen het autopilot-systeem
zichzelf uitschakelt. De kortge
dingrechter bevestigt met de uit
spraak een vonnis in een vergelijk
bare zaak.
Trendwatcher Everts kreeg vorig
jaar twee bekeuringen op de Ai. Hij
liet de rechter in een filmpje zien
dat hij op de autopilot enkel wat
toezicht houdt, af en toe het stuur
aanraakt en de richtingaanwijzers
bedient om de auto aan te geven
dat die uiteindelijk naar links of
rechts moet.
Telefoon
Zijn raadsman Axel Mille betoogde
dat Everts wel verantwoordelijk is
als bestuurder, maar dat de juridi
sche positie van de Tesla-rijder de
zelfde moet zijn als die van een rij
instructeur. Die mag tijdens de rit
met een leerling wel een telefoon
gebruiken, terwijl de instructeur
tegelijk ook toezicht moet houden.
vrijdag 23 november 2018
GO
Nog even en onze boodschappen
gaan door de armen van robots. In
het nieuwe Zaanse magazijn van
Albert Heijn werken knaloranje en
blauwe medewerkers zwijgend het
klokje rond.
Herman Stil
Amsterdam
- Cees van Vliet, Albert Heijn
Niet de Tesla, maar degene die
het stuur van deze auto vast
houdt, is de feitelijke chauffeur.
Dat heeft de kantonrechter van
de Utrechtse rechtbank van
middag bepaald in de zaak
tegen Vincent Everts.
Martijn Verburg
Utrecht
Tesla-rijder Vincent Everts. fotc
i DE GROEN