Ook belverbod in zelf rijdende Tesla 10 van de supermarktschappen. Alle maal uitgekiend door zelfdenkende software. De karren worden een ver dieping lager door - straks - 57 van die blauwe hefrobots klaar gezet, tot ze in de vrachtwagen kunnen naar hun eindbestemming. „Automatisering is onvermijde lijk", zegt AH-directeur winkels logistiek, Cees van Vliet. „Onze supermarkten zijn steeds langer open, bestellen via internet groeit. We moeten dag en nacht klaar staan om producten te leveren. Bovendien wil elke winkel eigen producten. In Friesland literpakken vla, in hartje Amsterdam eenpersoonsverpakkin gen tiramisu. „Het is voor ons steeds moeilijker personeel te vinden die dit werk wil doen, zeker 's nachts. Nu is 40 pro cent van de werknemers hier uit zendkracht. Dat is niet meer vol te houden." Zeker niet omdat ook de concurrentie - Jumbo en Plus - bouwt aan zulke robotmagazijnen. Het nieuwe magazijn biedt op de zelfde vierkante meters de helft meer boodschappen - en heeft 70 procent minder mensen nodig. Nu nog wer- Op de nog lege, kale betonnen vloer van het laadplatform zijn twee AH-blauwe hefrobots dag in, dag uit bezig met een zelfgeprogrammeerd ballet. Ze pikken een stapel dozen op, rijden hem een stukje verder en zet ten hem weer neer. Onvermoeibaar en zonder klagen. Het zijn uitputtende tests. Albert Heijn en magazijnbouwer Vander- lande - bekend van de bagagekelder op Schiphol - voeren die momenteel uit in Zaandam om de laatste kinder ziektes uit het eerste robotsuper- marktmagazijn van Nederland te krijgen. Begin volgend jaar leveren de robots aan de eerste van uiteindelijk vierhonderd supermarkten. Eind 2019 komen er 400.000 producten per dag uit het magazijn. Van leverancier tot supermarkt, al les is geautomatiseerd. Een pallet vol 'aardbeienjam extra' gaat via de 'infïetsstraat' het robotimperium in om te worden opgeslagen in het dui zelingwekkende, 30 meter hoge magazijn, waar plek is voor 8800 pal lets. Mensen zijn er niet welkom. Pas als in het jamhoekje van het pakhuis van 43.000 vierkante meter de voorraad op raakt, gaan pallets met jam die kant uit. Een uitpakrobot laadt de kartonnetjes met jampotten in een van de 137.000 bakjes. Die schieten over 8800 meter lopende band naar hun nieuwe wachtruimte. Heeft een van de supers jam nodig, dan wordt de grosverpakking weer tevoorschijn getoverd. Op weg naar knaloranje robotarmen die in geme- chaniseerd pantomime rolkarren vullen. De één schuift de pro- Bik ducten aan, de ander sta- 5 pelt ze op. Precies op I&. volgorde - zwaar spul onderop, Ak chips en eieren IBl bovenin - en in het ritme Automatisering is onvermijdelijk. We moeten dag en nacht producten leveren ken er in Zaandam per dienst hon derd mensen en één bierkratstape- lende robot. Straks telt een ploegen dienst nog dertig mensen. Die zullen zich vooral bezighouden met compu ters en onderhoud. Er vallen geen gedwongen ontslagen. Het vaste magazijnpersoneel is ander werk binnen AH aangeboden. Helemaal overbodig is de mens er nog niet. Met zestig verschillende artikelen - 2 procent van het totaal - kan de robot nog niet omgaan, wc-papier bijvoorbeeld. Vanderlande puzzelt ook nog aan een oplossing voor het krimpplastic om de pallets, dat nu met de hand moet worden weggesneden. Hoe dan ook, de robot is straks in Zaandam de baas. Niet de automatische besturing van de Tesla, maar de mens op de bestuurdersstoel is verantwoorde lijkvoor het rijden van deze wagen. En die persoon mag daarom geen mobiele telefoon vasthouden tij dens de rit, oordeelde de rechtbank in Utrecht in een kort geding. Dat was aangespannen door de Amsterdammer Vincent Everts. De trendwatcher kreeg vorig jaar twee bekeuringen op de Ai. Hij stelde dat hij alleen toezicht hoefde te houden op de autopilot en net als een rijinstructeur daarom wel in de auto mag bellen. Everts bepaalt waar de auto heen ging en hoe de auto moet handelen in noodsituaties, dat maakt hem de feitelijke bestuurder, stelt de rech ter. Die verwees onder meer naar een citaat van de website van Tesla Nederland. „Bij gebruik van auto pilot moet de bestuurder altijd zelf opletten en actief blijven en gereed zijn elk moment in te grijpen." Bovendien heeft Everts ver klaard dat hij op de bestuurders- plaats geregeld het stuur moet vastpakken, aangezien de auto an ders een signaal geeft en na drie signalen het autopilot-systeem zichzelf uitschakelt. De kortge dingrechter bevestigt met de uit spraak een vonnis in een vergelijk bare zaak. Trendwatcher Everts kreeg vorig jaar twee bekeuringen op de Ai. Hij liet de rechter in een filmpje zien dat hij op de autopilot enkel wat toezicht houdt, af en toe het stuur aanraakt en de richtingaanwijzers bedient om de auto aan te geven dat die uiteindelijk naar links of rechts moet. Telefoon Zijn raadsman Axel Mille betoogde dat Everts wel verantwoordelijk is als bestuurder, maar dat de juridi sche positie van de Tesla-rijder de zelfde moet zijn als die van een rij instructeur. Die mag tijdens de rit met een leerling wel een telefoon gebruiken, terwijl de instructeur tegelijk ook toezicht moet houden. vrijdag 23 november 2018 GO Nog even en onze boodschappen gaan door de armen van robots. In het nieuwe Zaanse magazijn van Albert Heijn werken knaloranje en blauwe medewerkers zwijgend het klokje rond. Herman Stil Amsterdam - Cees van Vliet, Albert Heijn Niet de Tesla, maar degene die het stuur van deze auto vast houdt, is de feitelijke chauffeur. Dat heeft de kantonrechter van de Utrechtse rechtbank van middag bepaald in de zaak tegen Vincent Everts. Martijn Verburg Utrecht Tesla-rijder Vincent Everts. fotc i DE GROEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10