Slapende vulkaan ontwaakt langzaam Wording van een meesterwerk Fletse versie van volksheld 7 ook te kennen gaf dat zij als vrouw het als schrijver nooit zou maken. Close: „De vraag die ik het meest gesteld krijg over deze rol is: waarom laat zij hem na al die jaren niet in de steek? Vanaf de eerste scène broeit er iets in haar. Ze heeft er een beetje ta bak van. Haar relatie heeft vanaf het begin een soort #metoo-karakter ge had en dat komt allemaal naar bui ten. Wat ook niet helpt, is dat haar man een zelfingenomen kwast is." Als actrice kan Close zich niet echt vergelijken met Joan. „Ik heb ook wel eens een nare ervaring gehad met een beroemde acteur die met mij op zijn kamer wilde repeteren. Al snel bleek dat hij niets van zijn tekst kende. Zijn bedoeling was duidelijk. Ik ben dan ook gewoon weggegaan. „Dit zou mij nu nooit meer overko men. Toen was ik jong en naïef. Ik denk dat er in Hollywood heel veel aan het veranderen is. De #metoo- beweging heeft veel veranderd, merk ik nu. Veel mensen zoals Harvey Weinstein vechten voor hun leven in Hollywood. Terecht." Of Close met haar veelgeprezen rol in The Wife weer in aanmerking komt voor een Oscarnominatie durft zij niet te voorspellen. „In het verleden had ik altijd sterke concurrentie toen ik door mijn collega's werd genomi neerd. Ik ben er absoluut niet door verbitterd, maar deze blijk van erken ning zou ik graag eens willen krijgen. Maar ja, het hangt er ook vanaf of een film als The Wife genoeg aan dacht krijgt en de juiste snaar raakt bij de collega's die op mij moeten stemmen." THE WIFE MaryShelley een monster dat zich in de steek gelaten voelde door zijn schepper. Reden voor de afwijzing: een vrouw had het geschreven. De biografische film van regis seur Haifaa al-Mansour, afkom stig uit Saoedi-Arabië, laat zien hoe Mary Shelley (met rap toene mende frustratie gespeeld door de voortreffelijke Elle Fanning) koos voor een verhouding met de vrij gevochten dichter Percy Shelley. Het legendarische sa menzijn van het auteursduo met de dandy-schrijver Lord Byron in diens villa in Zwitserland leidt uiteindelijk tot de uitdaging die Mary aanzette tot het schrijven van haar meesterwerk. ★★★l DRAMA „Probeer je eigen stem te vinden." Met deze woorden stuurt de vader van Mary Shelley, de latere auteur van de klassieker Frankenstein, zijn dochter aan om zo eigenzinnig mogelijk haar passie - het schrij ven van boeken - te volgen. Het talent was er al, maar voor dat zij als 18-jarige haar meester werk schreef, moest Mary eerst opboksen tegen een mannenwe reld, bevolkt door uitgevers die geen brood zagen in dit boek over De filmbiografie is niet mals over de mannen in het leven van Shelley. Ze zijn niet standvastig (zoals haar vader), hebben bin dingsangst (Shelley) of zijn onge meen lomp (Byron). Maar on danks alle tegenwerking toont deze film over Mary Shelley vooral de wording van een mees terwerk. -A.Z. Robin Hood Het blijft fascinerend om te zien hoe Hollywood telkens een nieuwe versie weet te bedenken van de Britse volksheld Robin Hood. In deze 74ste speelfilm wordt hij voorgesteld als een ge traumatiseerde oorlogsveteraan die na zijn kruistocht terugkeert naar zijn vaderland om te ontdek ken dat zijn bezittingen zijn ge confisqueerd en zijn geliefde Ma- rian voor een ander is gevallen. Geen slecht uitgangspunt, maar toch weten de makers er weinig van te maken. Hood wordt door Taron Egerton (bekend uit de Kingsman-films) gespeeld als een man zonder persoonlijkheid, zonder leiderschap en met ook nog een tamelijk saai uiterlijk. Zijn transformatie naar een re bel die het tegen de sheriff van Nottingham opneemt, neemt bijna de hele film in beslag. Deze Robin Hood is duidelijk opgezet om er een vervolg aan te koppelen. Maar ondanks actuele ondertonen - vreemdelingen haat, corruptie, de relatie met de Arabische wereld - stelt de film teleur, vooral door de fletse ver tolking van Egerton. -A.Z. donderdag 22 november 2018 Glenn Close en Jonathan Pryce als het echtpaar Joan en Joe Castleman. FOTO'S GRAEMEHUNTER DRAMA Regie: Björn Runge. Hoofdrol len: Glenn Close, Jonathan Pryce en Christian Slater. In haar imposante carrière heeft Glenn Close talrijke intrigerende rollen gespeeld. Vaak zijn haar vertolkingen verraderlijk subtiel. De kijker vermoedt dat er altijd wat meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. Al die kwaliteiten brengt Close bijeen in haar titelrol als The Wifeeen van haar beste acteerprestaties sinds jaren. Zij speelt de echtgenote van een schrijver (Jonathan Pryce) die op een ochtend te horen krijgt dat hij de Nobelprijs voor Literatuur heeft gewonnen. De man wordt daarna nog onuitstaanbaarder dan hij al was. Zijn vrouw heeft decennialang al zijn grillen geslikt en zichzelf weggecijferd. Maar het verblijf in Stockholm, in afwachting van de uitreiking, brengt al haar frustra ties aan de oppervlakte. Het vuurtje wordt nog meer opge stookt door een biograaf (Chris tian Slater) die een boek over de auteur wil schrijven. Hij vermoedt dat er meer wrijving in dit onge makkelijke huwelijk bestaat dan de buitenwacht weet. Dit huwelijksdrama leunt zwaar op de vertolking van de voortref felijke Close. Ze speelt haar rol als een slapende vulkaan die langzaam ontwaakt. Het wach ten is op een uitbarsting, die veel duidelijk maakt over het verleden van dit echtpaar. The Wife, gesitueerd in 1992, is in meerdere opzichten een actu ele film in het #metoo-tijdperk. Maar daar gaat het in dit huwe lijksdrama niet alleen over: het draait ook om spijt over gemiste kansen. -A.Z. Regie: Haifaa al-Mansour. Hoofd rollen: Elle Fanning, Douglas Booth en Tom Sturridge. Elle Fanning als Mary Shelley. FOTO PARADISO ENTERTAINMENT ACTIEFILM Regie: Otto Bathurst. Hoofdrol len: Taron Egerton, Jamie Foxx en Ben Mendelsohn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51