Slapende
vulkaan
ontwaakt
langzaam
Wording van een meesterwerk
Fletse versie van volksheld
7
ook te kennen gaf dat zij als vrouw
het als schrijver nooit zou maken.
Close: „De vraag die ik het meest
gesteld krijg over deze rol is: waarom
laat zij hem na al die jaren niet in de
steek? Vanaf de eerste scène broeit er
iets in haar. Ze heeft er een beetje ta
bak van. Haar relatie heeft vanaf het
begin een soort #metoo-karakter ge
had en dat komt allemaal naar bui
ten. Wat ook niet helpt, is dat haar
man een zelfingenomen kwast is."
Als actrice kan Close zich niet echt
vergelijken met Joan. „Ik heb ook wel
eens een nare ervaring gehad met
een beroemde acteur die met mij op
zijn kamer wilde repeteren. Al snel
bleek dat hij niets van zijn tekst
kende. Zijn bedoeling was duidelijk.
Ik ben dan ook gewoon weggegaan.
„Dit zou mij nu nooit meer overko
men. Toen was ik jong en naïef. Ik
denk dat er in Hollywood heel veel
aan het veranderen is. De #metoo-
beweging heeft veel veranderd, merk
ik nu. Veel mensen zoals Harvey
Weinstein vechten voor hun leven in
Hollywood. Terecht."
Of Close met haar veelgeprezen rol in
The Wife weer in aanmerking komt
voor een Oscarnominatie durft zij
niet te voorspellen. „In het verleden
had ik altijd sterke concurrentie toen
ik door mijn collega's werd genomi
neerd. Ik ben er absoluut niet door
verbitterd, maar deze blijk van erken
ning zou ik graag eens willen krijgen.
Maar ja, het hangt er ook vanaf of
een film als The Wife genoeg aan
dacht krijgt en de juiste snaar raakt
bij de collega's die op mij moeten
stemmen."
THE WIFE
MaryShelley
een monster dat zich in de steek
gelaten voelde door zijn schepper.
Reden voor de afwijzing: een
vrouw had het geschreven.
De biografische film van regis
seur Haifaa al-Mansour, afkom
stig uit Saoedi-Arabië, laat zien
hoe Mary Shelley (met rap toene
mende frustratie gespeeld door de
voortreffelijke Elle Fanning) koos
voor een verhouding met de vrij
gevochten dichter Percy
Shelley. Het legendarische sa
menzijn van het auteursduo met
de dandy-schrijver Lord Byron in
diens villa in Zwitserland leidt
uiteindelijk tot de uitdaging die
Mary aanzette tot het schrijven
van haar meesterwerk.
★★★l
DRAMA
„Probeer je eigen stem te vinden."
Met deze woorden stuurt de vader
van Mary Shelley, de latere auteur
van de klassieker Frankenstein, zijn
dochter aan om zo eigenzinnig
mogelijk haar passie - het schrij
ven van boeken - te volgen.
Het talent was er al, maar voor
dat zij als 18-jarige haar meester
werk schreef, moest Mary eerst
opboksen tegen een mannenwe
reld, bevolkt door uitgevers die
geen brood zagen in dit boek over
De filmbiografie is niet mals over
de mannen in het leven van
Shelley. Ze zijn niet standvastig
(zoals haar vader), hebben bin
dingsangst (Shelley) of zijn onge
meen lomp (Byron). Maar on
danks alle tegenwerking toont
deze film over Mary Shelley
vooral de wording van een mees
terwerk. -A.Z.
Robin Hood
Het blijft fascinerend om te zien
hoe Hollywood telkens een
nieuwe versie weet te bedenken
van de Britse volksheld Robin
Hood. In deze 74ste speelfilm
wordt hij voorgesteld als een ge
traumatiseerde oorlogsveteraan
die na zijn kruistocht terugkeert
naar zijn vaderland om te ontdek
ken dat zijn bezittingen zijn ge
confisqueerd en zijn geliefde Ma-
rian voor een ander is gevallen.
Geen slecht uitgangspunt, maar
toch weten de makers er weinig
van te maken. Hood wordt door
Taron Egerton (bekend uit de
Kingsman-films) gespeeld als een
man zonder persoonlijkheid,
zonder leiderschap en met ook
nog een tamelijk saai uiterlijk.
Zijn transformatie naar een re
bel die het tegen de sheriff van
Nottingham opneemt, neemt
bijna de hele film in beslag.
Deze Robin Hood is duidelijk
opgezet om er een vervolg aan te
koppelen. Maar ondanks actuele
ondertonen - vreemdelingen
haat, corruptie, de relatie met de
Arabische wereld - stelt de film
teleur, vooral door de fletse ver
tolking van Egerton. -A.Z.
donderdag 22 november 2018
Glenn Close en
Jonathan Pryce als
het echtpaar Joan en
Joe Castleman.
FOTO'S GRAEMEHUNTER
DRAMA
Regie: Björn Runge. Hoofdrol
len: Glenn Close, Jonathan
Pryce en Christian Slater.
In haar imposante carrière heeft
Glenn Close talrijke intrigerende
rollen gespeeld. Vaak zijn haar
vertolkingen verraderlijk subtiel.
De kijker vermoedt dat er altijd
wat meer aan de hand is dan op
het eerste gezicht lijkt. Al die
kwaliteiten brengt Close bijeen
in haar titelrol als The Wifeeen
van haar beste acteerprestaties
sinds jaren.
Zij speelt de echtgenote van een
schrijver (Jonathan Pryce) die op
een ochtend te horen krijgt dat
hij de Nobelprijs voor Literatuur
heeft gewonnen. De man wordt
daarna nog onuitstaanbaarder
dan hij al was.
Zijn vrouw heeft decennialang al
zijn grillen geslikt en zichzelf
weggecijferd. Maar het verblijf in
Stockholm, in afwachting van de
uitreiking, brengt al haar frustra
ties aan de oppervlakte. Het
vuurtje wordt nog meer opge
stookt door een biograaf (Chris
tian Slater) die een boek over de
auteur wil schrijven. Hij vermoedt
dat er meer wrijving in dit onge
makkelijke huwelijk bestaat dan
de buitenwacht weet.
Dit huwelijksdrama leunt zwaar
op de vertolking van de voortref
felijke Close. Ze speelt haar rol
als een slapende vulkaan die
langzaam ontwaakt. Het wach
ten is op een uitbarsting, die veel
duidelijk maakt over het verleden
van dit echtpaar.
The Wife, gesitueerd in 1992, is
in meerdere opzichten een actu
ele film in het #metoo-tijdperk.
Maar daar gaat het in dit huwe
lijksdrama niet alleen over: het
draait ook om spijt over gemiste
kansen. -A.Z.
Regie: Haifaa al-Mansour. Hoofd
rollen: Elle Fanning, Douglas
Booth en Tom Sturridge.
Elle Fanning als Mary Shelley.
FOTO PARADISO ENTERTAINMENT
ACTIEFILM
Regie: Otto Bathurst. Hoofdrol
len: Taron Egerton, Jamie Foxx
en Ben Mendelsohn.