WERK Pas op het laatst verlaag je je tarieven Kerstboombouwer Geen eenmalig gesprek meer met 2 1 3 18 EHBO voor ondernemers VACATURE VAN DE WEEK Steeds meer bedrijven schaffen het traditionele beoordelingsgesprek af. Het is niet meer van deze tijd. Maar wat komt er voor in de plaats? En werkt dat? Elke week bespreekt coach Charlotte van 't Wout een dilemma. Vandaag: een loopbaanbegeleider die te weinig klanten heeft en daarom haar prijzen naar beneden bijstelt. et eerste waar je aan gaat twijfelen als je bedrijf niet goed loopt, is de prijs. Dat is logisch, want voor je gevoel is dat het meest zichtbare. Maar toch kiezen mensen niet voor jouw dien sten of jouw producten alléén maar om de prijs. Als dat het geval zou zijn, zouden er ook niet vier verschillende soorten hagelslag in de supermarkt te vinden zijn. Dan zou iedereen immers alleen maar het goed koopste merk kiezen. Er is gelukkig - behalve je prijs - heel veel aan je product of dienst te verbeteren. Dus kijk daar eerst naar. Werk bij voorbeeld aan je zichtbaar heid, door vaker in de media te komen of meer te spreken op congressen. Zet jezelf als ex pert neer: ga blogs schrijven, meng je online in discussies rond je vakgebied en word zo langzamerhand een 'bekende naam'. Zodra je naam hebt gemaakt, maken tarieven veel minder uit. Of werk aan je bereik door simpelweg meer te adverte ren: zo leren meer mensen je kennen. Door social media is het zo laagdrempelig en mak kelijk geworden om duizen den mensen te bereiken met een simpele advertentie. Je hoeft geen multinational te zijn en billboards af te huren om te adverteren: voor een paar tientjes heb je al een advertentie op Instagram of Facebook. Ook de kwaliteit van je pro duct of dienst is natuurlijk iets om continu aan te blijven wer ken. Zodra de kwaliteit van wat je levert heel goed is, ver tellen jouw klanten dat en thousiast door: de beste re clame die je kunt hebben. Dan schrijven ze ook met liefde reviews voor je, ook zo'n handige truc om nieuwe klanten mee aan te trekken. En dan heb je nog je website, waar je misschien gewoon duidelijker en concreter moet vertellen wat je allemaal voor fantastisch aanbiedt (zet je prijzen er ook duidelijk op). Kortom: er valt heel veel te verbeteren voordat je aan die prijs begint te morren. Die wedstrijd win je nooit: er zal altijd iemand goedkoper zijn, of iets gratis weggeven waar jij juist wel geld voor vraagt. Beoordelingsgesprekken zijn niets anders dan frustratie. Kilian Wawoe weet waar over hij het heeft, als docent HRM aan de Vrije Universiteit Amsterdam en auteur van Het Nieuwe Belonen. Prestatie beoordelingen hangen volgens hem maar voor een heel klein deel samen met de prestatie. „Zo worden men sen die goed gekleed zijn, lange mensen en mensen met een grote mond beter beoordeeld. Ook man nen worden beter beoordeeld dan vrouwen. Dat gaat natuurlijk nergens over." 'Mijn productiviteit werd geprezen, maar ik moet meer mijn kennis delen' Dat vinden met hem steeds meer organisaties. Bedrijven als Eneco, verzekeraar ASR, ING, Wolters Kluwer Nederland, Randstad en T-Mobile namen als grote spelers in Nederland al de beslissing om het beoordelingsgesprek af te schaffen. Maar wat komt er in plaats van het traditionele jaarlijkse eindgesprek? Organisatiepsycholoog Wawoe ziet vier trends. Tweepuntsschaal 360-graden feedback In dit model vraag je niet alleen feedback van je leidinggevende, maar ook van je collega's en de klan ten met wie je werkt. Merel van der Lei, productontwikkelaar bij Effec- tory, heeft er ervaring mee. „De eer- Constante dialoog Met projecten die korter duren en elkaar snel afwisselen, is het niet meer van deze tijd om eens per jaar é7c> ste keer dat ik feedback terugkreeg, was superspannend. Het voelt een beetje als een persoonlijke aanval als je het niet gewend bent." Het Am sterdamse bedrijf, specialist in mede- werkersfeedback, switchte zes jaar geleden van een hiërarchische struc tuur naar zelfsturende teams. „Als ik een project afrond, vraag ik aan de mensen met wie ik gewerkt heb om feedback. Je krijgt dingen terug die je zelf niet ziet. Mijn productiviteit werd geprezen, ze zeggen dat het gezellig is om met mij te werken, maar ook dat ik meer mijn kennis moet delen. Als iets me niet duidelijk is van de feedback dan plan ik een een-op-een gesprek in met diegene. En ik bespreek de feedback met een coach om te zien hoe ik mezelf kan verbeteren." Van 10-puntsschaal naar alleen goed of niet goed. „Voorheen kre gen de meeste mensen een 7 of een 8, terwijl iedereen zichzelf vaak net be ter vindt presteren dan hun gemid delde collega", vertelt Joella van der Windt, HR-directeur Randstad Groep Nederland. „En dan werkt zo'n cijfer demotiverend. Daarnaast hebben we nu 'great conversations'. In deze toekomstgerichte gesprekken ga je meer in op doelen, ambities en persoonlijke ontwikkeling. Het is veel meer coachend." Wawoe verge lijkt dit model met het rijbewijs. „Je voldoet, of niet. Er staat niet op hoe goed je kunt rijden." 'Je voldoet, of je voldoet niet. Er staat niet op hoe goed je bent' donderdag 22 november 2018 GO Functieomschrijving Uitzendbureau Timing zoekt mensen die kerst bomen willen opzetten en aftuigen bij bedrijven. Wie worden gezocht? Sterke men sen die het niet erg vinden om buiten te werken en die representatief zijn. Dienstverband: Het gaat om een tijdelijke baan. Het salaris is 10,12 euro per uur. Voor een uitgebreidere omschrijving: nationalevacaturebank.nl/carriere/ persgroep In samenwerking met Nationale Vacaturebank Ook klant en collega vinden iets van je BABETTE RIJKHOFF -MEREL VAN DER LEI Wie werkt met 360-graden feedback, krijgt commentaar van de baas, klanten en collega's. ILLUSTRATIE ANNE STALINSKI - KILIAN WAWOE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 18