Een briefje kan alles veranderen II Aparte rem en meer stabiliteit om ongelukken te voorkomen Met extra miljoenen kan de politie in Zeeland voor de grote criminelen gaan Walcheren Kladje van Koeman bracht Oranje de zege. Dat soort briefjes zijn er vaker geweest P4 Gespuug, discriminatie, ruzies, geluidsoverlast. Buurtbemiddelaar Dianne Hoogstrate uit Middelburg schreef er een boekje met schrijnenden voorbeelden over, getiteld Zachter! Over wanhoop en verlangen bij buren. Ze ziet het aantal hulpvragen stijgen. Oorzaken zijn volgens haar de participatiemaatschappij, goedkoop gebouwde woningen en ons gevoel overal 'recht op te hebben'. zeeland 2 Burgemeester Bergmannblij met geld voor inzet tegen criminaliteit in havens Tussen 2010 en 2015 is onder de groep gebruikers van de scootmo biel het aantal verkeersdoden meer dan verdubbeld; van 19 naar 41 per jaar. Ook de afgelopen twee jaar vielen weer tientallen doden. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft nu de veiligheid van de scootmobiel in kaart gebracht, door bestudering van tientallen on gelukken. Aanpassingen aan het karretje en de weg zijn noodzake lijk om het aantal zware ongevallen te verminderen. Ten eerste zit er meestal een hen del op het stuur. Die dient niet om te remmen, maar om gas te geven. In een gevaarlijke situatie knijpt de bestuurder toch makkelijk, uit een reflex, de hendel in. De scootmobiel schiet daardoor naar voren. Een aparte, goed bereikbare en eenvou dig te bedienen rem is volgens de onderzoekers nodig om dat pro bleem op te lossen. Verder kan de scootmobiel bij abrupte en grote stuurbewegingen uit balans raken. Dat kan worden opgelost door de voertuigen stabie ler te maken of de scootmobielen te voorzien van zogeheten stuurhoek- beveiliging, waardoor het stuur vanaf een bepaalde rijsnelheid minder ver kan worden gedraaid. Maar ook het verbreden van fiets paden, opvallende en zichtbare oversteekplaatsen en afstemming van de snelheid van verkeerslichten op scootmobielen kan tot minder ongelukken leiden. Overigens gaan de gedachten al snel uit naar de Stint, de elektrische bolderkar die van de weg is gehaald na een vreselijk ongeluk op een spoorwegovergang in Oss. Die ver- Verbeteringen zijn nodig, maar het voertuig hoeft niet gelijk van de weg af gelijking gaat echter niet op, zegt SWOV-projectmanager Ragnhild Davidse. „Bovendien geldt niet: 'Help, help het is compleet onveilig, het voertuig moet gelijk van de weg af!' Maar verbeteringen zijn wel no dig." Zo is het ook belangrijk dat men sen een scootmobiel op maat ont vangen en juiste instructies krijgen over het gebruik. SWOV adviseert fabrikanten alle modellen volledig uit te rusten met veiligheidsvoor zieningen en gemeenten - die de karretjes vaak verstrekken - eisen te stellen bij de inkoop. Minister Cora van Nieuwenhui- zen (Verkeer) benadrukt: „Alle ge bruikers van scootmobielen moe ten erop kunnen vertrouwen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deel nemen." P7 Nieuwsmedia »P3 en ZEELAND 2 Scootmobiel én de weg moeten veiliger De scootmobiel is niet veilig ge noeg, blijkt uit een groot nieuw onderzoek. De manier van rem men en de stabiliteit van het kar retje laten te wensen over en dat kan leiden tot zware ongelukken. Edwin van der Aa Den Haag Ragnhild Davidse, SWOV woensdag 21 november 2018 7°C Droog en perioden met zon pzc.nl Ook voor het laatste fn) regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,35 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1