Een briefje kan
alles veranderen
II
Aparte rem en meer stabiliteit om ongelukken te voorkomen
Met extra
miljoenen kan de
politie in Zeeland
voor de grote
criminelen gaan
Walcheren
Kladje van Koeman bracht Oranje de zege.
Dat soort briefjes zijn er vaker geweest P4
Gespuug, discriminatie, ruzies, geluidsoverlast.
Buurtbemiddelaar Dianne Hoogstrate uit Middelburg schreef er
een boekje met schrijnenden voorbeelden over, getiteld
Zachter! Over wanhoop en verlangen bij buren. Ze ziet het
aantal hulpvragen stijgen. Oorzaken zijn volgens haar de
participatiemaatschappij, goedkoop gebouwde woningen en
ons gevoel overal 'recht op te hebben'. zeeland 2
Burgemeester
Bergmannblij met geld
voor inzet tegen
criminaliteit in havens
Tussen 2010 en 2015 is onder de
groep gebruikers van de scootmo
biel het aantal verkeersdoden meer
dan verdubbeld; van 19 naar 41 per
jaar. Ook de afgelopen twee jaar
vielen weer tientallen doden.
De Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) heeft nu de veiligheid van
de scootmobiel in kaart gebracht,
door bestudering van tientallen on
gelukken. Aanpassingen aan het
karretje en de weg zijn noodzake
lijk om het aantal zware ongevallen
te verminderen.
Ten eerste zit er meestal een hen
del op het stuur. Die dient niet om
te remmen, maar om gas te geven.
In een gevaarlijke situatie knijpt de
bestuurder toch makkelijk, uit een
reflex, de hendel in. De scootmobiel
schiet daardoor naar voren. Een
aparte, goed bereikbare en eenvou
dig te bedienen rem is volgens de
onderzoekers nodig om dat pro
bleem op te lossen.
Verder kan de scootmobiel bij
abrupte en grote stuurbewegingen
uit balans raken. Dat kan worden
opgelost door de voertuigen stabie
ler te maken of de scootmobielen te
voorzien van zogeheten stuurhoek-
beveiliging, waardoor het stuur
vanaf een bepaalde rijsnelheid
minder ver kan worden gedraaid.
Maar ook het verbreden van fiets
paden, opvallende en zichtbare
oversteekplaatsen en afstemming
van de snelheid van verkeerslichten
op scootmobielen kan tot minder
ongelukken leiden.
Overigens gaan de gedachten al
snel uit naar de Stint, de elektrische
bolderkar die van de weg is gehaald
na een vreselijk ongeluk op een
spoorwegovergang in Oss. Die ver-
Verbeteringen zijn
nodig, maar het
voertuig hoeft niet
gelijk van de weg af
gelijking gaat echter niet op, zegt
SWOV-projectmanager Ragnhild
Davidse. „Bovendien geldt niet:
'Help, help het is compleet onveilig,
het voertuig moet gelijk van de weg
af!' Maar verbeteringen zijn wel no
dig."
Zo is het ook belangrijk dat men
sen een scootmobiel op maat ont
vangen en juiste instructies krijgen
over het gebruik. SWOV adviseert
fabrikanten alle modellen volledig
uit te rusten met veiligheidsvoor
zieningen en gemeenten - die de
karretjes vaak verstrekken - eisen te
stellen bij de inkoop.
Minister Cora van Nieuwenhui-
zen (Verkeer) benadrukt: „Alle ge
bruikers van scootmobielen moe
ten erop kunnen vertrouwen dat ze
veilig aan het verkeer kunnen deel
nemen." P7
Nieuwsmedia
»P3 en ZEELAND 2
Scootmobiel én de
weg moeten veiliger
De scootmobiel is niet veilig ge
noeg, blijkt uit een groot nieuw
onderzoek. De manier van rem
men en de stabiliteit van het kar
retje laten te wensen over en dat
kan leiden tot zware ongelukken.
Edwin van der Aa
Den Haag
Ragnhild Davidse, SWOV
woensdag 21 november 2018
7°C
Droog en
perioden
met zon
pzc.nl
Ook voor het laatste
fn) regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,35
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530