O
28 M
VINCENT
LUISTERT
RADIO
Regisseur Diederik van Rooijen, maker van de
hitserie Penoza, krijgt steeds meer voet aan de grond
in Hollywood. Zijn Amerikaanse debuut is de
horrorfilm The Possession of Hannah Grace. Maar de
speelfilmversie van Penoza ligt ook in het verschiet.
Kemp en
Smits met
evergreens
ou hoor ik ze op de radio al dagenlang
elkaar de zwartepiet toespelen. Het
ging er vroeger, bij Kleutertje Luister,
volwassener aan toe dan bij dit eigen-gelijk-
gegil. Jongens, wat is Nederland verkinder-
dagverblijfiseerd.
Een rechter zegt op Radio t dat de pieten
discussie 'een gesprek tussen doven' is. Laat
het de doven maar niet horen. Alsof doven
niet in staat zouden zijn een gesprek met el
kaar te voeren. Dat kunnen ze wel degelijk, ze
spreken met handen, ze kijken, ze zien elkaar.
En dat is nou precies wat de zwartepietge-
lovers en de zwartepiethaters niet doen. Ze
zijn verblind, ze zitten gevangen in hun eigen
absolute waarheid.
Open je ogen en zie elkaar. Gun elkaar licht,
lucht en ruimte. Ongelofelijk, dat jullie je zo
druk maken over de kleur van iemand waarin
jullie geacht worden vanaf een jaar of 7,8 niet
meer te geloven. Jullie weten toch wel dat Sin
terklaas en zijn pieten niet echt bestaan? Ze
zijn bedacht! En alles wat bedacht is, kan wor
den veranderd, als de omstandigheden daar
naar zijn.
Stel nou eens dat de intocht van Sinterklaas
alleen op de radio zou worden uitgezonden.
Zou het er dan ook maar iets toe doen wat de
pieten voor kleur hebben? Natuurlijk niet, als
ze maar pepernoten en cadeautjes meene
men.
Zo was het vroeger bij ons op het blinden
instituut ook. Piet spelen was daar heel sim
pel, schmink was niet nodig. Tot op een dag
een slechtziend jongetje, die bij Sinterklaas
op schoot zat, keihard riep: „Piet is helemaal
niet zwart." „Wat maakt dat nou uit", zei een
blind meisje, „We hebben toch mooie pakjes
gekregen. Je hebt rolschaatsen man." Het jon
getje bond in.
En daarom zeg ik: geef voortaan de pieten
elke kleur die je maar wilt. Zwart, roetveeg,
wit, roze, paars, geel, alles is toegestaan. Ie
mands huidskleur, of hij nou echt bestaat of
niet, mag nooit ofte nimmer reden zijn voor
ruzie.
En als jullie nou niet ophouden met dat
kinderachtige gedoe, begin ik een petitie
waarin ik eis dat Sinterklaas en zijn hele ge
volg vanaf volgend jaar de toegang tot Neder
land ontzegd wordt. De zak in, met jullie alle
maal, als jullie zo doorgaan. Zie elkaar, stop
iets in eikaars schoen, geef elkaar chocolade
letters, van bruine en witte chocola, wat een
geholderdebolder.
Quote van de dag
Ik kan moeilijk
mensen gaan
verbieden
om mijn liedje
te zingen
John Cleese
komt weer
u of nooit. Dat ge
voel had regisseur
Diederik van
Rooijen (42) toen
hij drie jaar geleden
de stap zette om
met zijn gezin van
uit Nederland naar Los Angeles te
verhuizen.
Van Rooijen was al vaker in Holly
wood geweest om over eventuele
filmprojecten te praten. Toen hij be
naderd was om een nieuwe versie te
maken van The Birds, de klassieker
van Alfred Hitchcock, vond hij het
raadzaam om zich in het Ameri
kaanse filmwalhalla te vestigen.
„Mijn gezin spoorde mij aan om
aan dit avontuur te beginnen", ver
telt Van Rooijen. „Ik had er ook wel
zin in. In de Amerikaanse filmwereld
heerst een totaal andere dynamiek
dan in Nederland. De contacten met
producenten over eventuele projec
ten inspireren mij enorm. Sinds ik
hier zit heb ik al zes scenario's ge
schreven. Een daarvan, met de titel
She's gone, hoop ik ook binnenkort te
verfilmen."
De Amerikaanse interesse voor de
Nederlandse filmmaker dankt hij
niet in de eerste plaats aan de succes
reeks Penoza, waarvan ook een Ame
rikaanse versie, genaamd Red Widow,
is gemaakt. „Ik ben vooral onder de
aandacht gekomen door de speelfilm
Taped (een thriller met Barry Atsma
en Susan Visser, red.), die in de Ne-
Op een avond
na een dag
draaien kreeg
ik een auto
ongeluk. Even
schoot door
mijn hoofd:
straks lig ik
zelf in zo'n
mortuarium
derlandse bioscopen weinig heeft ge
daan, maar internationaal wel werd
gewaardeerd."
De nieuwe bewerking van The
Birds is inmiddels op de lange baan
geschoven. Van Rooijen: „De film
maatschappij is er niet helemaal uit
wat voor film ze willen maken.
Wordt het een remake of een com
pleet andere benadering van het ver
haal? Het is onduidelijk wat er nu
mee gaat gebeuren."
Concreter was het aanbod om de
horrorfilm The Possession of Hannah
Grace te maken. Het was voor Van
Rooijen een kans die hij niet wilde
laten schieten. „Regisseurs uit andere
landen die in Hollywood beginnen,
krijgen vaak de mogelijkheid om
horror te maken. Het is een genre
waarop regisseurs ook hun eigen
stempel kunnen drukken en waar
mee ze hun vakmanschap kunnen
bewijzen."
The Possession of Hannah Grace is
een film die zich grotendeels afspeelt
in een mortuarium in Boston. Een
jonge vrouw, gespeeld door Shay
Mitchell (bekend van de serie Pretty
Little Liars), draait nachtdiensten in
het lijkenhuis, dat geen gezellige om
geving is. Zeker als er op een nacht de
overblijfselen van een zwaar ver
minkte vrouw worden bezorgd, die
niet dood blijkt te zijn.
Van Rooijen: „De film bevat be
kende elementen uit horrorfilms, zo
als in het begin een scène met exor
cisme. Het is dan de kunst om het zo
in beeld te brengen dat het toch net
Pieten
TELEVISIE
Manuëla Kemp
en Henkjan
Smits presente
ren vanaf maan
dag op NP01
een week de
Evergreen Top
1000. Elke dag
worden rond
16.00 uur video
clips getoond
uit de hitlijst die
dan op Radio 5
is te horen.
—Toch baalt Henk
Westbroek ervan dat
zijn Sinterklaas, wie
kent hem niet? wordt
gebruikt in de strijd
over Zwarte Piet.
THEATER
John Cleese
(79) komt vol
gend jaar weer
naar Nederland.
De Britse ko
miek was hier in
2016 en dit jaar
met zijn show
The last time to
see me bef ore I
die. Op 12 sep
tember staat hij
in Den Bosch,
een dag later in
Apeldoorn.
V
■o
Ab Zagt
44
—Diederik van Rooijen
dinsdag 20 november 2018
Hollandse
horror