O 28 M VINCENT LUISTERT RADIO Regisseur Diederik van Rooijen, maker van de hitserie Penoza, krijgt steeds meer voet aan de grond in Hollywood. Zijn Amerikaanse debuut is de horrorfilm The Possession of Hannah Grace. Maar de speelfilmversie van Penoza ligt ook in het verschiet. Kemp en Smits met evergreens ou hoor ik ze op de radio al dagenlang elkaar de zwartepiet toespelen. Het ging er vroeger, bij Kleutertje Luister, volwassener aan toe dan bij dit eigen-gelijk- gegil. Jongens, wat is Nederland verkinder- dagverblijfiseerd. Een rechter zegt op Radio t dat de pieten discussie 'een gesprek tussen doven' is. Laat het de doven maar niet horen. Alsof doven niet in staat zouden zijn een gesprek met el kaar te voeren. Dat kunnen ze wel degelijk, ze spreken met handen, ze kijken, ze zien elkaar. En dat is nou precies wat de zwartepietge- lovers en de zwartepiethaters niet doen. Ze zijn verblind, ze zitten gevangen in hun eigen absolute waarheid. Open je ogen en zie elkaar. Gun elkaar licht, lucht en ruimte. Ongelofelijk, dat jullie je zo druk maken over de kleur van iemand waarin jullie geacht worden vanaf een jaar of 7,8 niet meer te geloven. Jullie weten toch wel dat Sin terklaas en zijn pieten niet echt bestaan? Ze zijn bedacht! En alles wat bedacht is, kan wor den veranderd, als de omstandigheden daar naar zijn. Stel nou eens dat de intocht van Sinterklaas alleen op de radio zou worden uitgezonden. Zou het er dan ook maar iets toe doen wat de pieten voor kleur hebben? Natuurlijk niet, als ze maar pepernoten en cadeautjes meene men. Zo was het vroeger bij ons op het blinden instituut ook. Piet spelen was daar heel sim pel, schmink was niet nodig. Tot op een dag een slechtziend jongetje, die bij Sinterklaas op schoot zat, keihard riep: „Piet is helemaal niet zwart." „Wat maakt dat nou uit", zei een blind meisje, „We hebben toch mooie pakjes gekregen. Je hebt rolschaatsen man." Het jon getje bond in. En daarom zeg ik: geef voortaan de pieten elke kleur die je maar wilt. Zwart, roetveeg, wit, roze, paars, geel, alles is toegestaan. Ie mands huidskleur, of hij nou echt bestaat of niet, mag nooit ofte nimmer reden zijn voor ruzie. En als jullie nou niet ophouden met dat kinderachtige gedoe, begin ik een petitie waarin ik eis dat Sinterklaas en zijn hele ge volg vanaf volgend jaar de toegang tot Neder land ontzegd wordt. De zak in, met jullie alle maal, als jullie zo doorgaan. Zie elkaar, stop iets in eikaars schoen, geef elkaar chocolade letters, van bruine en witte chocola, wat een geholderdebolder. Quote van de dag Ik kan moeilijk mensen gaan verbieden om mijn liedje te zingen John Cleese komt weer u of nooit. Dat ge voel had regisseur Diederik van Rooijen (42) toen hij drie jaar geleden de stap zette om met zijn gezin van uit Nederland naar Los Angeles te verhuizen. Van Rooijen was al vaker in Holly wood geweest om over eventuele filmprojecten te praten. Toen hij be naderd was om een nieuwe versie te maken van The Birds, de klassieker van Alfred Hitchcock, vond hij het raadzaam om zich in het Ameri kaanse filmwalhalla te vestigen. „Mijn gezin spoorde mij aan om aan dit avontuur te beginnen", ver telt Van Rooijen. „Ik had er ook wel zin in. In de Amerikaanse filmwereld heerst een totaal andere dynamiek dan in Nederland. De contacten met producenten over eventuele projec ten inspireren mij enorm. Sinds ik hier zit heb ik al zes scenario's ge schreven. Een daarvan, met de titel She's gone, hoop ik ook binnenkort te verfilmen." De Amerikaanse interesse voor de Nederlandse filmmaker dankt hij niet in de eerste plaats aan de succes reeks Penoza, waarvan ook een Ame rikaanse versie, genaamd Red Widow, is gemaakt. „Ik ben vooral onder de aandacht gekomen door de speelfilm Taped (een thriller met Barry Atsma en Susan Visser, red.), die in de Ne- Op een avond na een dag draaien kreeg ik een auto ongeluk. Even schoot door mijn hoofd: straks lig ik zelf in zo'n mortuarium derlandse bioscopen weinig heeft ge daan, maar internationaal wel werd gewaardeerd." De nieuwe bewerking van The Birds is inmiddels op de lange baan geschoven. Van Rooijen: „De film maatschappij is er niet helemaal uit wat voor film ze willen maken. Wordt het een remake of een com pleet andere benadering van het ver haal? Het is onduidelijk wat er nu mee gaat gebeuren." Concreter was het aanbod om de horrorfilm The Possession of Hannah Grace te maken. Het was voor Van Rooijen een kans die hij niet wilde laten schieten. „Regisseurs uit andere landen die in Hollywood beginnen, krijgen vaak de mogelijkheid om horror te maken. Het is een genre waarop regisseurs ook hun eigen stempel kunnen drukken en waar mee ze hun vakmanschap kunnen bewijzen." The Possession of Hannah Grace is een film die zich grotendeels afspeelt in een mortuarium in Boston. Een jonge vrouw, gespeeld door Shay Mitchell (bekend van de serie Pretty Little Liars), draait nachtdiensten in het lijkenhuis, dat geen gezellige om geving is. Zeker als er op een nacht de overblijfselen van een zwaar ver minkte vrouw worden bezorgd, die niet dood blijkt te zijn. Van Rooijen: „De film bevat be kende elementen uit horrorfilms, zo als in het begin een scène met exor cisme. Het is dan de kunst om het zo in beeld te brengen dat het toch net Pieten TELEVISIE Manuëla Kemp en Henkjan Smits presente ren vanaf maan dag op NP01 een week de Evergreen Top 1000. Elke dag worden rond 16.00 uur video clips getoond uit de hitlijst die dan op Radio 5 is te horen. —Toch baalt Henk Westbroek ervan dat zijn Sinterklaas, wie kent hem niet? wordt gebruikt in de strijd over Zwarte Piet. THEATER John Cleese (79) komt vol gend jaar weer naar Nederland. De Britse ko miek was hier in 2016 en dit jaar met zijn show The last time to see me bef ore I die. Op 12 sep tember staat hij in Den Bosch, een dag later in Apeldoorn. V ■o Ab Zagt 44 —Diederik van Rooijen dinsdag 20 november 2018 Hollandse horror

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 28