wwwwwv 120313211 'Onze traditie moest innovatie worden' [Groeibriljanten GROEITIPS VAN TOPONDERNEMERS AAÜAAA v BRABANTIA In zes jaar tijd transformeerde het bijna 100-jarige huishoudartikelcnbedrijf Brabantia naar een duurzaam merk met oog voor design. Toen Tijn van Elderen er in 2012 begon als CEO, als vierde generatie binnen het familiebe drijf, was de omzet teruggelopen van 120 miljoen euro voor de crisis tot 88 miljoen in 2012. „Wij wisten wel wat we zelf wilden, maar niet wat we moesten doen. Dus vanaf 2012 zijn we letterlijk aan consumenten gaan vragen wat ze van ons verwachten. Daar kwam uit dat ze ons degelijk vonden, maar niet span nend. Die degelijkheid is essentieel, niets is vervelender dan iets wat niet werkt, maar onze spullen moeten niet alleen degelijk zijn maar ook duur zaam, mooi en plezierig om te gebrui ken." Tegenwoordig ligt de omzet op 113 miljoen euro. „En dan is de Britse pond ook nog flink in waarde gedaald. Gemiddeld was onze groei 5 procent de afgelopen jaren. Als je weet dat 90 procent van de bedrijven niet groeit, doen we het dus gewoon goed." "Als familiebedrijf denken we altijd op de lange termijn, hoeven we geen rekening te houden met hijgerige aandeelhouders. Onze traditie moest innovatie worden. Een SWOT-analyse daarover? Dat staat voor mij voor 'Sim- ply a Waste Of Time'. Iedereen wist echt wel er aan de hand was. Ik heb een video waar een consument letterlijk zegt dat we 'spannender' moeten wor den aan iedereen in de staf laten zien, en ja, dat realiseerde iedereen zich dus best al wel. We zijn vooral het lonkende perspectief van 'mooi en duurzaam de sign' gaan schetsen en vervolgens heb ben we de hele waardeketen op zijn kop gezet. We zijn andere producten gaan maken - kleurrijker, mooier -, er kwam een nieuwe campagne, nieuw logo, nieuwe verpakkingen en een nieuwe PR-aanpak." Ook de online kant van Brabantia moest opgetuigd. „In 2012 was dat nog nul, inmiddels is dat 40 procent van de omzet. Er kwam een compleet nieuw businessmodel bij. Innovatie, logistiek en marketing; alles moest anders om te kunnen groeien." Tijn van Elderen stelt dat 'het geheel aan acties', met als basis de strategie om een positie op de markt te claimen waar design en duurzaamheid elkaar raken, doorslaggevend is geweest. Hij noemt het personeelsbeleid als goed voorbeeld van de manier waarop groei ook kon worden gerealiseerd. „We hebben alle veranderingen gerealiseerd met dezelfde mensen, maar juist ook Groeien met je bedrijf, vaak is de 'wens de vader van de gedachte'. Waar focus je op, is er eigenlijk wel voldoende financiële slagkracht, hoort duurzaamheid anno nu steevast in de plannen en (online) marketing, ja, maar hoe en wie? Drie top ondernemers, te gast tijdens de Week van de Ondernemer, vertellen over hun 'kunst van het groeien'. aangevuld met nieuwe medewerkers die nadrukkelijker de waarden 'ambitie' en 'innovatie' in zich hebben. Dat was een belangrijke verandering, maar het gaat er vooral om dat we totaalvoetbal hebben gespeeld. Ik ben een fikkiesto ker, mijn rol is het mensen die langer dan een maand stil zitten in beweging te krijgen. Je moet willen veranderen, blijven veranderen, en dat kan ik ook prima aantonen met onze groeigrafie- ken. Samen het merk uitdragen, samen ontwikkelen, waarbij bijvoorbeeld ook onze deelname de Dutch Design Awards heel belangrijk is. Dat is een stimulans voor de interne motivatie." Ook duurzaamheid staat overduidelijk op de agenda. „Stel dat jij twee dezelfde pedaalemmers maakt, een duurzame en niet-duurzame, en de eerste is 30 euro en de tweede 10 euro. Welke koop je? De goedkoopste. En dat doet tachtig, negentig procent, want duurzaamheid is nog altijd geen belangrijk onderdeel van de aankoopbeslissing. Met Braban tia werken we samen met WeForest waarbij we per droogmolen een boom planten. Heel erg tastbaar, goed uit te dragen. Ik wil ons familiebedrijf 100 procent recyclebaar overdragen aan de volgende generatie met zo'n assorti ment dat het geen huishoudartikelen zijn maar designartikelen, die je toevallig ook in het huis gebruikt." o De kunst van het groeien Onderdeel van de groeistrategie van Mobiel.nl is de naamsverandering: in 2016 ging Studentmobiel en kwam Mobiel.nl. CEO Thomas Borsboom: „We ken den de drempel voor een grote doelgroep die ons als studentenaanbieder zag. Qua percentage naamsbe kendheid zaten we tijdens Studentmobiel.nl op 54 procent en dat zit sinds de naamsverandering nu op ongeveer de helft. Dat moet naar het oude niveau. Je bent helemaal niet anders als bedrijf als je je naam ver andert, maar je moet wel alles opnieuw gaan vertellen. Daar hebben we voor het eerst een campagne voor ontwikkeld. Het momentum is een van de lessen die we geleerd hebben, en ook de communicatie daarover. Toen we Mobiel.nl werden hebben we ons naar buiten toe te veel op het gebruik van de mobiele telefoon ge richt, waar het meer over onszelf had kunnen gaan." Misschien hebben we het wel onderschat, hoeveel mensen nog op de oude naam zouden blijven hangen. Ook omdat we als Studentmobiel.nl een moeilijk te bereiken jongere doelgroep hadden. Nu hebben we een stevig merkdefinitie-document opgesteld, met daarin onder meer de kenmerken die we als bedrijf in- en extern willen uitstralen. Bij de kernwaarden die wij het belangrijkste vinden lag de basis voor de brie fing voor reclamebureaus. Met 'Wie slim kiest, kiest Mobiel.nl' hebben we een nieuwe campagne gelan ceerd, voor onze naamsbekendheid eigenlijk wel een soort van nieuwe start." Ondernemers hebben het vaak over dromen najagen, doen wat je leuk vindt - maar Picnic's Michiel Muller is nadrukkelijk ook van de onderbouwing. „Gevoel voor de markt is fijn, maar nee, ik heb geen glazen bol. Intuïtie is belangrijk, maar het is sterker als het samengaat met analyse. Je kunt voordat je begint prima uitrekenen of een idee succesvol kan zijn als het gaat schalen. Dat betekent niet datje nooit iets moet doen als succes van tevoren niet verzekerd is, maar de combinatie maakt het sterker. Daarnaast kun je uiteraard ook van de mensen om je heen veel leren en ideeën toetsen voordat je start. Groots en meesle pend denken oké, maar het helpt ook even het bier viltje erbij te pakken en te zeggen: hoe groot is deze markt? Regelmatig word ik benaderd door mensen met businessplannen die vaak hetzelfde zijn: eerste jaar verlies, tweede jaar break-even en het derde jaar tien procent marktaandeel. Dan vraag ik: tien procent marktaandeel is veel; hoe ga je dat doen? Wie zijn je eerste vijftig klanten? Zonder goed antwoord, dus als je dat marktgevoel niet hebt, wordt het lastig." S GKmï SPECIAL DE WEEK VAN DE ONDERNEMER 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 61