Onweerstaanbaar Elektrisch. AD VAN WIJK <S> HYunnni In de huidige energietransitie van fossiele brandstoffen naar volledig duurzame energiebronnen zullen ondernemers niet om waterstoftechnologie heen kunnen. Ook het importeren van duurzame energie is onvermijdelijk. Dat zegt energie- deskundige Ad van Wijk. "We kunnen niet alle energie opwekken met de zonnepanelen op het dak van onze woningen en bedrijven." 'Niet alle energie die we nodig hebben, kunnen we opwekken met zonne-energie' De nieuwste generatie waterstofauto. De nieuwe Hyundai NEXO. Het produceren van duurzame energie met zonnepanelen en met windturbines is erg goedkoop geworden, en volgens Van Wijk wordt het alleen maar goedkoper. "We zit ten nu onder de twee dollarcent per kilo wattuur. Ter vergelijking: dat is twee keer zo goedkoop als de goedkoopste kolen- stroom uit kolencentrales van een paar jaar oud", zegt hij. De grote 'maar' in dit verhaal is wel dat dit rendement alleen behaald wordt op plekken waar de omstandigheden ideaal zijn. Denk daarbij aan de woestijn (waar de zon hard schijnt) en in de zee (waar de wind hard waait). Kortom: plek ken waar niemand woont. Door de snel da lende prijzen zijn commerciële partijen be reid om te investeren. Zo heeft Vattenfall in maart 2018 aangekondigd dat het een 700 MW offshore windpark voor de Hol landse kust gaat bouwen zonder subsidie, dat in 2022 operationeel moet zijn. Een maand later heeft Statkraft aangekondigd een zonnepark van 170 MWp in Spanje, nabij Sevilla, te gaan realiseren. Dat is één van de eerste zonneparken in Europa, die zonder subsidie worden aangelegd. Energietransport Volgens Van Wijk zit de uitdaging er nu in om de goedkoop geproduceerde energie op de juiste tijd bij de Nederlandse bedrijven en huishoudens te krijgen. "Je zou een elektriciteitskabel kunnen aanleggen, maar dat blijkt een dure oplossing te zijn. Het is veel goedkoper om energie in de vorm van waterstofmoleculen in een pijpleiding of een schip te vervoeren dan via een kabel." Dat heeft volgens de professor te maken met de dichtheid van de energie, die in de vorm van waterstof veel hoger is. "Ter ver gelijking: in 1 kg waterstof zit 39,4 kilo wattuur. In 1 kg van een hele goeie batterij zit slechts 0,15 kilowattuur." Bij het omzet ten van elektriciteit naar waterstof en an dersom gaat energie verloren. "In plaats van één zonne- of windpark zou je er dus twee moeten bouwen vanwege dat verlies. Maar als je het doorrekent op kosten is dat uiteindelijk nog goedkoper dan via kabels en batterijen." Zonnepanelen Om alle bedrijven en huishoudens in ons land van energie te kunnen voorzien, wor den nu olie, kolen en gas geïmporteerd. "Dat zal in de toekomst ook het geval zijn met duurzame energie. Het is niet zo dat heeft zich toegelegd op de bouw van licht gewicht waterstoftanks. Een bedrijf dat compressoren voor de gasindustrie maakt, maakt tegenwoordig compressoren voor waterstofgas. In de maritieme sector wordt een schip op waterstof ontwikkeld. Denk ook aan garagebedrijven die voertuigen die op diesel rijden ombouwen tot waterstof voertuigen of installatiebedrijven die cv-in- stallaties voorzien van een andere brander zodat die op waterstof kunnen draaien." Onder het mom van eendracht maakt we alle energie die we nodig hebben, kun nen opwekken met de zonnepanelen op het dak van onze woningen en bedrijven. We zullen grote hoeveelheden duurzame ener gie moeten importeren uit gebieden waar je wél de ruimte hebt." Waarbij de profes sor denkt aan de Sahara en de Noordzee. "Vanuit Algerije lopen er grote gaspijplei- dingen die met aanpassingen ook gebruikt kunnen worden voor vervoer van water stofgas. We hebben ook een gaspijpleidin- gennetwerk liggen in de Noordzee." Energietransitie Ondernemers hebben volgens professor Van Wijk een onmisbare rol in de energie transitie. Om te beginnen autofabrikant Hyundai, die de eerste auto met brandstof cel op de Nederlandse markt bracht. Daar naast zijn er tal van nieuwe en bestaande ondernemingen die zich voorbereiden op een toekomst waarin waterstof een belang rijke rol speelt. "Bedrijven die er vlot op in springen, kunnen er een extra boterham mee verdienen." Als voorbeeld noemt hij een bedrijf dat een gecombineerde wind- waterstofturbine maakt. Een ander bedrijf macht, komen er ook samenwerkingsver banden tussen bedrijven en overheden van de grond. In het Drentse Hoogeveen wordt gewerkt aan de bouw van de eerste Neder landse wijk die voor de warmtevoorziening wordt aangesloten op waterstof. Momenteel rijdt professor Van Wijk in een hybride auto. Maar zijn Hyundai Nexo (De nieuwste generatie waterstofauto) staat al in bestelling. Waterstofauto's (Fuel Cell Electric Vehicles, FCEV's) gaan volgens hem een belangrijke rol krijgen bij de ver duurzaming van de vervoerssector. "Een waterstofauto heeft net als een elektrische auto geen verbrandingsmotor. De elektrici teit wordt geleverd doordat waterstof uit de tank wordt omgezet in elektriciteit. Uit de uitlaat komt waterdamp dat je -na toe voeging van zouten en mineralen- zou kun nen drinken." Voor bedrijven waarvan de voertuigen veel onderweg zijn en niet altijd 's nachts kunnen opladen, is de waterstof auto een goed alternatief voor een elek trisch voertuig met batterij. Denk daarbij aan transportbedrijven en taxibedrijven. Het tanken van gasvormige waterstof kan nu nog maar op een handjevol plaatsen in Nederland. In 2020 moeten er ten minste twintig vulstations zijn, als het aan de overheid ligt. tekst VINCENT KRIJTENBURG ARTIKEL IN SAMENWERKING MET HYUNDAI Deze kansen biedt waterstof voor ondernemend Nederland Ad van Wijk (62) werkt in deeltijd als professor 'Future Energy Systems' aan de faculteit werk tuigbouwkunde aan de TU Delft. Daarnaast is hij verbonden aan het KWR Water Research In- stitute, waar hij het onderzoeksprogramma Energie en Water vormgeeft. Ook is hij Water stof ambassadeur voor Noord-Nederland, ver bonden aan de New Energy Coalition. In deze drie functies breekt hij een lans voor waterstof als de centrale energiedrager in een duurzame samenleving. Volgens de professor is waterstof de sleutel voor de energietransitie waar ieder een -ook ondernemend Nederland- mee te maken heeft. SPECIAL DE WEEK VAN DE ONDERNEMER 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 59