n 3 'Verdachte figuren' Hoe komen we uit het conflict rond Zwarte Piet? „Verplaatsje eens in in de positie van die ander", suggereert Marli Huijer, voormalig Denker des Vaderlands. TER Demonstraties of geen demonstraties, ouders en kinderen stonden weer rijendik aan de kades om Sinterklaas welkom te heten. Hoe kijken zij aan tegen de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet? 'Laten we er een feest van maken' 'Discussie is knap vervelend' ie na de snelwegblok kade in Friesland dacht dat het hoogtepunt (of dieptepunt) van de zwartepieten- discussie wel was bereikt, kwam dit jaar bedrogen uit. Wéér ston den groepen Nederlanders met verhitte koppen tegenover elkaar bij een evenement, waarvan ook die heethoofden zelf roepen dat ze willen dat het een leuk kinderfeest is. De ene groep houdt hardnekkig vast aan het recht op demonstratie (ook tijdens een kinderfeest), de andere groep ergert zich daar zo aan dat ze gaat tieren en smijten (óók tijdens een kinderfeest). Het pietendebat lijkt al jaren vast te zitten in een vicieuze cirkel van actie en reactie, waarin ieder een zich ingraaft in het eigen gelijk en niemand meer luistert. „Een gesprek tussen doven", noemde de rechter in Haarlem het afgelopen donderdag nog. Wat nu? „Dit probleem zullen we als sa menleving zelf moeten oplossen", zegt Marli Huijer, hoogleraar pu- blieksfilosofie en voormalig Den ker des Vaderlands. „Er is geen au toriteit meer die hier een beslis sing in kan nemen die we allemaal accepteren. Geen kerk, geen poli tici. Onze Westerse cultuur heeft zich zo ontwikkeld, dat we die au toriteit niet meer accepteren." „Dit gaat om onze cultuur, die ge ven we met elkaar vorm, daar gaan politici niet over. De premier moet er wel voor zorgen dat mensen kunnen demonstreren, zonder dat ze daarbij gevaar lopen." „We moeten de polarisatie zien te doorbreken. Nu trekken beide groepen zich terug in hun eigen identiteit. De een noemt de ander terrorist of racist, maar als iemand je zo noemt, ga je terug schelden. Want die persoon ziet zichzelf niet als terrorist of racist en wil dat ook niet zijn. Als je jezelf terug trekt in een identiteit en van daar uit het debat aangaat, is de kans groot dat het ontspoort. Het is de kunst om je verbeelding aan te spreken en je het perspectief van de ander te kunnen voorstellen. Stel je voor dat je een Fries bent of geboren in Suriname, hoe zou je dan in het debat staan? Probeer je in de positie van die ander te ver plaatsen. Als je dat niet kunt, dan wordt het lastig." „We moeten met elkaar in gesprek gaan, maar ik denk ook dat we dit lokaal moeten oplossen. Laat bur gemeesters, als Sinterklaas weer het land uit is, een comité opzet ten waarin wordt gesproken over het feest van volgend jaar. Doe het zoals je een comité opzet als er een landschap opnieuw moet worden ingericht. Laat vertegenwoordigers uit allerlei hoeken en van alle ge voelens meepraten. Maak er geen grote debatten van, maar laat die mensen met elkaar het feest lokaal opnieuw in elkaar zetten op een manier dat iedereen er plezier aan beleeft. Betrek er ook schoolkinde ren bij, kinderen die op een leef tijd zijn dat ze sinds een paar jaar niet meer geloven in Sinterklaas. Een beetje zoals de afgelopen jaren in Amsterdam is gebeurd." Bij de intocht in de hoofdstad lopen nu helemaal geen traditio nele zwarte pieten meer mee. Is Amsterdam wel representatief voor de rest van Nederland? „In Amsterdam waren eerst ook mensen die heel hard riepen dat ze helemaal niets wilden veranderen, maar uiteindelijk zijn ze er wel met zijn allen uitgekomen. Daar is nu een optocht zonder demon straties en zonder ongeregeldhe den. Ik las ook dat actievoerder Jerry Afriyie (van Kick Out Zwarte Piet, red.) vorige week terug is ge gaan naar Friesland om daar met enkele 'blokkeerfriezen' te praten. Dat vond ik van allebei die partijen heel mooi, een manier om er sa men uit te komen." maandag 19 november 2018 SCHEVENINGEN David van Kruiselbergen wacht met zijn zus Ellen Guijt (zonnebril) en de kinderen op de komst van de goed heiligman. Het is anders dan anders, zegt Ellen. „Ik heb al een paar verdachte figuren zien rondlopen die door de politie zijn aange sproken." Figuren die tégen Zwarte Piet zijn, is haar stellige indruk. „Dat zie je gewoon. Met rasta- haar en zonder kinderen." Dochter heeft roetvegen, maar dat is geen state ment. „Het gaat er ge woon makkelijker af." GOUDA Huib de Jong (34) staat al vroeg voor de hekken met zijn twee kinderen. „Het is gewoon gedoe", zegt hij over de discussie over Zwarte Piet. „Laten we er ge woon een leuk feestje van maken voor de kin deren." Gouda kreeg ook een aankondiging binnen voor een demonstratie tegen Zwarte Piet, maar dat verpest het sinter klaasfeest niet voor Huib en zijn kinderen. „Het is gewoon gezellig en dat houden we zo." De families Kruiselbergen en Guijt. FOTO MAAIKE KRAAIJEVELD ECK EN WIEL Het is de tweede keer dat Isa- bella en Martijn de Grijs met hun zoontje Raul de intocht bijwonen. De pie ten zijn zwart, en dat vin den ze prima. „Het hoort bij de traditie", zegt Isa- bella. Ze vindt de discus sie jammer, al was een andere kleur ook best geweest. „Het is een kin derfeest, en dat vergeten de volwassenen wel eens." Martijn: „Ik vind het knap vervelend." 'We moeten de polarisatie zien te doorbreken' Cyril Rosman Rotterdam w Een spandoek van Kick Out Zwarte Piet bij de intocht van Sinterklaas in Rotterdam, foto jan de groen Het is niet aan premier Rutte om zich uit te spreken over alle on geregeldheden van zaterdag? Hoe gaan we dan wel de nega tieve spiraal doorbreken? Hoe ziet u dat voor zich?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3