n
3
'Verdachte
figuren'
Hoe komen we
uit het conflict
rond Zwarte Piet?
„Verplaatsje eens in
in de positie van die
ander", suggereert
Marli Huijer,
voormalig Denker
des Vaderlands.
TER
Demonstraties
of geen
demonstraties,
ouders en kinderen
stonden weer rijendik
aan de kades om
Sinterklaas welkom te
heten. Hoe kijken zij
aan tegen de
discussie over het
uiterlijk van
Zwarte Piet?
'Laten we er een feest van maken'
'Discussie is knap vervelend'
ie na de snelwegblok
kade in Friesland dacht
dat het hoogtepunt (of
dieptepunt) van de zwartepieten-
discussie wel was bereikt, kwam
dit jaar bedrogen uit. Wéér ston
den groepen Nederlanders met
verhitte koppen tegenover elkaar
bij een evenement, waarvan ook
die heethoofden zelf roepen dat ze
willen dat het een leuk kinderfeest
is. De ene groep houdt hardnekkig
vast aan het recht op demonstratie
(ook tijdens een kinderfeest), de
andere groep ergert zich daar zo
aan dat ze gaat tieren en smijten
(óók tijdens een kinderfeest).
Het pietendebat lijkt al jaren
vast te zitten in een vicieuze cirkel
van actie en reactie, waarin ieder
een zich ingraaft in het eigen gelijk
en niemand meer luistert. „Een
gesprek tussen doven", noemde de
rechter in Haarlem het afgelopen
donderdag nog. Wat nu?
„Dit probleem zullen we als sa
menleving zelf moeten oplossen",
zegt Marli Huijer, hoogleraar pu-
blieksfilosofie en voormalig Den
ker des Vaderlands. „Er is geen au
toriteit meer die hier een beslis
sing in kan nemen die we allemaal
accepteren. Geen kerk, geen poli
tici. Onze Westerse cultuur heeft
zich zo ontwikkeld, dat we die au
toriteit niet meer accepteren."
„Dit gaat om onze cultuur, die ge
ven we met elkaar vorm, daar gaan
politici niet over. De premier moet
er wel voor zorgen dat mensen
kunnen demonstreren, zonder dat
ze daarbij gevaar lopen."
„We moeten de polarisatie zien te
doorbreken. Nu trekken beide
groepen zich terug in hun eigen
identiteit. De een noemt de ander
terrorist of racist, maar als iemand
je zo noemt, ga je terug schelden.
Want die persoon ziet zichzelf
niet als terrorist of racist en wil dat
ook niet zijn. Als je jezelf terug
trekt in een identiteit en van daar
uit het debat aangaat, is de kans
groot dat het ontspoort. Het is de
kunst om je verbeelding aan te
spreken en je het perspectief van
de ander te kunnen voorstellen.
Stel je voor dat je een Fries bent of
geboren in Suriname, hoe zou je
dan in het debat staan? Probeer je
in de positie van die ander te ver
plaatsen. Als je dat niet kunt, dan
wordt het lastig."
„We moeten met elkaar in gesprek
gaan, maar ik denk ook dat we dit
lokaal moeten oplossen. Laat bur
gemeesters, als Sinterklaas weer
het land uit is, een comité opzet
ten waarin wordt gesproken over
het feest van volgend jaar. Doe het
zoals je een comité opzet als er een
landschap opnieuw moet worden
ingericht. Laat vertegenwoordigers
uit allerlei hoeken en van alle ge
voelens meepraten. Maak er geen
grote debatten van, maar laat die
mensen met elkaar het feest lokaal
opnieuw in elkaar zetten op een
manier dat iedereen er plezier aan
beleeft. Betrek er ook schoolkinde
ren bij, kinderen die op een leef
tijd zijn dat ze sinds een paar jaar
niet meer geloven in Sinterklaas.
Een beetje zoals de afgelopen jaren
in Amsterdam is gebeurd."
Bij de intocht in de hoofdstad
lopen nu helemaal geen traditio
nele zwarte pieten meer mee. Is
Amsterdam wel representatief
voor de rest van Nederland?
„In Amsterdam waren eerst ook
mensen die heel hard riepen dat ze
helemaal niets wilden veranderen,
maar uiteindelijk zijn ze er wel
met zijn allen uitgekomen. Daar is
nu een optocht zonder demon
straties en zonder ongeregeldhe
den. Ik las ook dat actievoerder
Jerry Afriyie (van Kick Out Zwarte
Piet, red.) vorige week terug is ge
gaan naar Friesland om daar met
enkele 'blokkeerfriezen' te praten.
Dat vond ik van allebei die partijen
heel mooi, een manier om er sa
men uit te komen."
maandag 19 november 2018
SCHEVENINGEN David
van Kruiselbergen wacht
met zijn zus Ellen Guijt
(zonnebril) en de kinderen
op de komst van de goed
heiligman. Het is anders
dan anders, zegt Ellen. „Ik
heb al een paar verdachte
figuren zien rondlopen die
door de politie zijn aange
sproken." Figuren die
tégen Zwarte Piet zijn, is
haar stellige indruk. „Dat
zie je gewoon. Met rasta-
haar en zonder kinderen."
Dochter heeft roetvegen,
maar dat is geen state
ment. „Het gaat er ge
woon makkelijker af."
GOUDA Huib de Jong
(34) staat al vroeg voor
de hekken met zijn twee
kinderen. „Het is gewoon
gedoe", zegt hij over de
discussie over Zwarte
Piet. „Laten we er ge
woon een leuk feestje
van maken voor de kin
deren." Gouda kreeg ook
een aankondiging binnen
voor een demonstratie
tegen Zwarte Piet, maar
dat verpest het sinter
klaasfeest niet voor Huib
en zijn kinderen. „Het is
gewoon gezellig en dat
houden we zo."
De families Kruiselbergen en Guijt.
FOTO MAAIKE KRAAIJEVELD
ECK EN WIEL Het is
de tweede keer dat Isa-
bella en Martijn de Grijs
met hun zoontje Raul de
intocht bijwonen. De pie
ten zijn zwart, en dat vin
den ze prima. „Het hoort
bij de traditie", zegt Isa-
bella. Ze vindt de discus
sie jammer, al was een
andere kleur ook best
geweest. „Het is een kin
derfeest, en dat vergeten
de volwassenen wel
eens." Martijn: „Ik vind
het knap vervelend."
'We moeten de polarisatie
zien te doorbreken'
Cyril Rosman
Rotterdam
w
Een spandoek van Kick Out Zwarte Piet bij de intocht van Sinterklaas in Rotterdam, foto jan de groen
Het is niet aan premier Rutte om
zich uit te spreken over alle on
geregeldheden van zaterdag?
Hoe gaan we dan wel de nega
tieve spiraal doorbreken?
Hoe ziet u dat voor zich?