De Amerikaanse oorlogsvloot krijgt een nieuwe generatie supervliegdekschepen. Drijvende vliegvelden zijn het, volgestouwd met bewapening en de nieuwste technische snufjes. 'Amerika heeft de meeste en beste vliegdekschepen en dat moet zo blijven' 22 De 'jongste reus' op de werf van Newport News Shipbuilding in Virginia krijgt langzaam vorm. Vijfduizend arbeiders werken er sinds 2orr koortsachtig aan de USS John F. Kennedy, het Amerikaanse supervlieg dekschip van de 21ste eeuw. De oorlogsbodem is in alle opzichten in drukwekkend. Hij is 337 meter lang en wordt aangedreven door twee kernreactoren. De be manning telt 4660 koppen en er zijn 80 tot 90 vliegtuigen en helikopters aan boord. Ook de bouw zeifis indrukwekkend. De werf doet aan digital shipbuildinger komt geen papieren tekening meer aan te pas. Iedereen maakt gebruik van 3d-productiemodellen, op tabiets. Dat bespaart veel tijd en geld. Zo wordt ook al gewerkt aan nummer twee: de USS Gerald R. Ford. Toch blijven de kosten immens: 12,8 miljard dollar. Maar volgens het Pentagon en de defen- sietop zijn de supervliegdekschepen hun geld dubbel en dwars waard. Met hun vliegtuigen en onder begeleiding van andere oorlogssche pen en onderzeeërs vormen ze de allersterkste gevechtseenheden die er bestaan. In vergelij king met deze reuzen is het allereerste Ameri kaanse vliegdekschip, de USS Langley van hon derd jaar geleden, een meelijwekkende tobbe. Deze zogeheten Ford-klasse is volgestouwd met kabels, die uitgerold een retourtje Utrecht- Barcelona beslaan: bijna 3000 kilometer. Al ja ren zijn 800 elektriciens bezig om de bekabe ling aan te leggen. „Dit is nog nooit vertoond", zegt voorman Matt Edelen. De enorme hoeveelheid kabels heeft een belangrijke reden. De oude Nimitz- klasse maakte veel gebruik van hydraulische systemen. De vliegtuigen werden nog met een door stoom aangedreven systeem van het dek gelanceerd. Op de USS John F. Kennedy werkt alles op elektriciteit: van de vier elektromagne tische lanceerinstallaties (Emals) en de overal aanwezige airco tot de drie enorme liften waar mee de vliegtuigen vanuit de hangars boven deks en terug worden gebracht. In combinatie met een ultramoderne AAG- installatie die terugkerende toestellen op het dek razendsnel tot stilstand moet brengen, ge avanceerde radarinstallaties en een volledig ge automatiseerd besturingssysteem, kunnen de nieuwste supervliegdekschepen een kwart meer sorties (vluchten) verwerken dan hun voorgangers. Tegelijkertijd kunnen de schepen dankzij de hoogwaardige iet en automatisering met een kleinere bemanning toe. De twee kernreactoren in de Ford-klasse zijn compacter en minder ingewikkeld dan die van de Nimitz-klasse. Zij leveren bovendien drie keer zoveel energie en hoeven pas na 25 jaar te worden vervangen. Slagkracht Stealth-technieken, met onder meer speciale coatings en antimagnetische velden, moeten ervoor zorgen dat vijandelijke radar de enorme oorlogsbodems moeilijker 'vangt'. Mochten ze toch onder vijandelijk vuur ko men te liggen, dan voorziet de verdediging voor de lange afstand in raketafweer met infra- rood-detectieapparatuur, en voor de korte af stand onder meer in het semiautonome verde digingsysteem Phalanx. De slagkracht van de nieuwste vliegdeksche pen is indrukwekkend. Zij beschikken over F-35C gevechtsvliegtuigen, een type Joint Strike Fighter dat speciaal is ontwikkeld voor vliegdekschepen (kosten: 121 miljoen per stuk). Daarnaast zijn er helikopters, Awacs-radar- vliegtuigen en V-22 Osprey's: vliegtuigen die kunnen opstijgen, landen en stilhangen als een helikopter. Een vloot van onbemande drones completeert het vliegend materieel. Op het kroonjuweel, de onbemande MCU25A Stingray met zijn futuristische bouw, is het nog even wachten. De ontwikkeling en bouw ZATERDAG 17 NOVEMBER 2018 GO NSCHAP Varend vliegveld een en al Commandotoren Luchtmacht Supervliegdekschip HANS VAN ZON In totaal ruimte voor 90 toestellen, bestemd voor aanval, onderschepping, patrouille, transport en redding. Jachtvliegtuigen: JSF, Super Hornet, Growler Radarvliegtuigen (Awacs): Advanced Hawkeye Helikopters: Seahawk Drones: X-47B Landingsstrook Wapenlift Lanceersysteem Vliegtuiglift Hangar Twee kernreactor-motoren totaal 600 megawatt Luchtdoelraketten Elektromagnetische katapult

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 70