De Amerikaanse oorlogsvloot krijgt een
nieuwe generatie supervliegdekschepen.
Drijvende vliegvelden zijn het, volgestouwd
met bewapening en de nieuwste technische
snufjes.
'Amerika heeft
de meeste
en beste
vliegdekschepen
en dat moet
zo blijven'
22
De 'jongste reus' op de werf van
Newport News Shipbuilding in
Virginia krijgt langzaam vorm.
Vijfduizend arbeiders werken er
sinds 2orr koortsachtig aan de USS
John F. Kennedy, het Amerikaanse supervlieg
dekschip van de 21ste eeuw.
De oorlogsbodem is in alle opzichten in
drukwekkend. Hij is 337 meter lang en wordt
aangedreven door twee kernreactoren. De be
manning telt 4660 koppen en er zijn 80 tot 90
vliegtuigen en helikopters aan boord.
Ook de bouw zeifis indrukwekkend. De
werf doet aan digital shipbuildinger komt geen
papieren tekening meer aan te pas. Iedereen
maakt gebruik van 3d-productiemodellen, op
tabiets. Dat bespaart veel tijd en geld. Zo wordt
ook al gewerkt aan nummer twee: de USS
Gerald R. Ford.
Toch blijven de kosten immens: 12,8 miljard
dollar. Maar volgens het Pentagon en de defen-
sietop zijn de supervliegdekschepen hun geld
dubbel en dwars waard. Met hun vliegtuigen
en onder begeleiding van andere oorlogssche
pen en onderzeeërs vormen ze de allersterkste
gevechtseenheden die er bestaan. In vergelij
king met deze reuzen is het allereerste Ameri
kaanse vliegdekschip, de USS Langley van hon
derd jaar geleden, een meelijwekkende tobbe.
Deze zogeheten Ford-klasse is volgestouwd
met kabels, die uitgerold een retourtje Utrecht-
Barcelona beslaan: bijna 3000 kilometer. Al ja
ren zijn 800 elektriciens bezig om de bekabe
ling aan te leggen.
„Dit is nog nooit vertoond", zegt voorman
Matt Edelen. De enorme hoeveelheid kabels
heeft een belangrijke reden. De oude Nimitz-
klasse maakte veel gebruik van hydraulische
systemen. De vliegtuigen werden nog met een
door stoom aangedreven systeem van het dek
gelanceerd. Op de USS John F. Kennedy werkt
alles op elektriciteit: van de vier elektromagne
tische lanceerinstallaties (Emals) en de overal
aanwezige airco tot de drie enorme liften waar
mee de vliegtuigen vanuit de hangars boven
deks en terug worden gebracht.
In combinatie met een ultramoderne AAG-
installatie die terugkerende toestellen op het
dek razendsnel tot stilstand moet brengen, ge
avanceerde radarinstallaties en een volledig ge
automatiseerd besturingssysteem, kunnen de
nieuwste supervliegdekschepen een kwart
meer sorties (vluchten) verwerken dan hun
voorgangers. Tegelijkertijd kunnen de schepen
dankzij de hoogwaardige iet en automatisering
met een kleinere bemanning toe.
De twee kernreactoren in de Ford-klasse zijn
compacter en minder ingewikkeld dan die van
de Nimitz-klasse. Zij leveren bovendien drie
keer zoveel energie en hoeven pas na 25 jaar te
worden vervangen.
Slagkracht
Stealth-technieken, met onder meer speciale
coatings en antimagnetische velden, moeten
ervoor zorgen dat vijandelijke radar de enorme
oorlogsbodems moeilijker 'vangt'.
Mochten ze toch onder vijandelijk vuur ko
men te liggen, dan voorziet de verdediging
voor de lange afstand in raketafweer met infra-
rood-detectieapparatuur, en voor de korte af
stand onder meer in het semiautonome verde
digingsysteem Phalanx.
De slagkracht van de nieuwste vliegdeksche
pen is indrukwekkend. Zij beschikken over
F-35C gevechtsvliegtuigen, een type Joint
Strike Fighter dat speciaal is ontwikkeld voor
vliegdekschepen (kosten: 121 miljoen per stuk).
Daarnaast zijn er helikopters, Awacs-radar-
vliegtuigen en V-22 Osprey's: vliegtuigen die
kunnen opstijgen, landen en stilhangen als een
helikopter. Een vloot van onbemande drones
completeert het vliegend materieel.
Op het kroonjuweel, de onbemande MCU25A
Stingray met zijn futuristische bouw, is het
nog even wachten. De ontwikkeling en bouw
ZATERDAG 17 NOVEMBER 2018 GO
NSCHAP Varend vliegveld een en al
Commandotoren
Luchtmacht
Supervliegdekschip
HANS VAN ZON
In totaal ruimte voor 90 toestellen, bestemd voor aanval,
onderschepping, patrouille, transport en redding.
Jachtvliegtuigen: JSF, Super Hornet, Growler
Radarvliegtuigen (Awacs): Advanced Hawkeye
Helikopters: Seahawk
Drones: X-47B
Landingsstrook
Wapenlift
Lanceersysteem
Vliegtuiglift
Hangar
Twee kernreactor-motoren
totaal 600 megawatt
Luchtdoelraketten
Elektromagnetische
katapult