aan het aantal toeschouwers Tien jaar was het tussen het voetballen door stil in de Kuip. Maar nu kondigen Marco Borsato en Rammstein er nieuwe concerten aan. Bloeit de liefde voor de oude poptempel weer op? In Arena passen gewoon 6000 mensen meer, daar gaat het om' Het vaakst in de Kuip mm 19 ALEXANDER VAN EENENNAAM Het is 1993. Betonrot teistert de Kuip. De brokken vallen naar beneden als gevolg van achterstallig on derhoud. Jos van der Vegt, toen directeur van het stadion (1991- 1996), had maar één keus. „We moesten renoveren, en snel ook." Het zijn de jaren van overvloed voor de Kuip als poptempel. Tus sen mei 1992 en juni 1993 waren Dire Straits, Eric Clapton met El- ton John, Guns N' Roses, Michael Jackson, Genesis, U2 en Metallica gepasseerd. Het kon niet op. Concertpromotor Mojo zat als belangrijke 'klant' aan tafel toen het renovatieplan werd opgesteld. De Kuip was een muzikale parel, daar kon je maar beter zuinig op zijn. De relatie met de stadiondi rectie was uitstekend. „Ze wilden alles doen om ons tegemoet te komen", zegt John Mulder, een van de twee Mojo-directeuren. Tussen 1983 en 2004 'deed' hij als hoofd productie zeventig con certen in de Kuip, waar geen ver zoek te gek was. „De shows wer den steeds imposanter. Wij moesten met vrachtwagens en kranen het stadion in kunnen, maar dat was onmogelijk. Heb ben we gevraagd of we een stuk uit de tribune mochten zagen." Kleppen Een normale stadiondirectie had hem naar een psychiater doorver wezen, zegt Mulder zelf. Maar in de Kuip kon het. „We hebben aan de kant van het podium letterlijk twee stukken uit de tribunes ge zaagd en in een soort metalen frame gezet. Je ziet er niets van, maar die kleppen kunnen we met een scharnier omhoog kantelen. Ze zijn ruim drie meter breed, zodat er een vrachtwagen door heen past." Een andere maatregel leidde er toe dat het voorste deel van het publiek in de Kuip tot op de dag van vandaag nat wordt bij een re genbui. „In de renovatieplannen zou de overkapping zes, zeven me ter verder over het veld hangen", zegt toenmalig stadiondirecteur Van der Vegt. „Mojo waarschuwde dat de concertpodiums dan verder naar het midden zouden moeten opschuiven. Dat zou ons duizen den plaatsen kosten. Daarom heb ben we die kap korter gehouden." Concerten genoeg, alle medewer king van de stadiondirectie: waarom ging het dan toch fout met dit roemruchte stadion als poppodium? Het antwoord ligt hemelsbreed 55 kilometer ver derop. Op 14 augustus 1996 opende koningin Beatrix de Am sterdam Arena. Akoestisch ver guisd, maar al na een jaar drukte het stadion de Kuip uit de markt. Tussen 2000 en 2008 kozen Neder landse artiesten (Froger, Borsato, Kane, Doe Maar) nog voor het Feyenoordstadion, dat alleen in de zomer van 2003 met Bruce Spring steen en The Rolling Stones nog deed terugdenken aan vroeger tij den. Na 2008 kwam geen zanger of band meer naar de Kuip. De grote acts kiezen tot op de dag van vandaag voor het onder komen van Ajax. „Niet vanwege het dak - een open stadion als de Kuip heeft een heel eigen charme. Maar ze wilden na zoveel keer Rotterdam ook wel eens in Am sterdam staan", zegt Mulder, die als schakel tussen artiest en klant wel alle klachten aanhoorde over het geluid in de Arena. „Terwijl wij de keuze niet maken. Dat doen de managers van de artiesten." De akoestiek is bij die afweging geen factor, merkt Jan van Mer- wijk, de huidige directeur van de Kuip. „We brengen dat natuuriijk wei in ais argument om voor ons te kiezen, maar ook in de Arena komen de fans toch wel. Wij heb ben veel meer dingen geprobeerd om artiesten over te halen." Aantallen Daarover later meer. Eerst de enige echte reden waarom supersterren als The Rolling Stones, U2 en Beyoncé sinds twintig jaar stee vast zingen onder een dichtge schoven dak. „Het is heel plat", verontschuldigt Mulder zich haast namens de acts, „maar er passen gewoon zo'n zesduizend mensen meer in de Arena. Je zou zeggen: zulke grote artiesten, zulke aantal len toeschouwers, wat maakt het uit? De artiest kan er nog wel zo over denken, maar niet degene die over het geld gaat. En ter verdedi ging: het maakt echt veel verschil." Echt? Mulder: „Ik ken grote acts die door de torenhoge kosten nau welijks iets verdienen aan tours. Of je optreedt voor 48.000 of 54.000 mensen maakt voor de kos ten niet uit, maar voor de inkom sten wel. Vergis je niet, Beyoncé en Jay-Z kwamen laatst naar de Arena met vijftig trailers en tweehon derd man personeel. Die moeten allemaal vliegen, in een hotel, eten en drinken. U2 kwam met 52 vrachtwagens van Berlijn naar Amsterdam, maar door het Europese rijtijdenbesluit was die rit anderhalf uur te lang. Toen moest de band 52 extra chauffeurs van Engeland naar Ber lijn vliegen. Die gingen op de pas sagiersstoel zitten en namen bij de grens het stuur voor het laatste stukje over. Bij de Arena stond een touringcar die ze naar Schiphol bracht. Vlogen ze weer terug En geland. Van dat soort kosten heb ben concertbezoekers natuurlijk geen enkel benul." 10 De wet van de getallen zit de Kuip dwars, ondanks alle pogingen van Van Merwijk en co. „We hebben de Stones de Kuip gratis aangebo den. Huur en kosten voor ombou wen en afdekken van het veld zijn ongeveer twee ton. Maar als ze in de Arena zesduizend kaartjes meer verkopen, is dat nog steeds niet lucratief. Wij hebben onze grenzen maximaal opgerekt. Zelfs onze vergunning is zo aangepast dat nu 20.000 in plaats van 18.000 mensen op het veld mogen." Nu kiezen dan toch Marco Bor sato en Rammstein weer voor Rot terdam, veertig jaar na het eerste Kuipconcert van Bob Dylan en Eric Clapton. Waarom eigenlijk? Borsato, van wie John Mulder de manager is, lost een oude belofte in. „Marco wil per se in de Kuip, bij hem speelt nostalgie een rol. Hij is een uitzondering", weet Mulder. Rammstein kwam bij de Kuip via een ander bookingskantoor, Greenhouse Talent. „De band wilde een stadionconcert in de open lucht", zegt booker Wouter de Wilde. „Het industriële karak ter van de Kuip spreekt ze aan, een mooi authentiek voetbalstadion. Wij vonden het meteen een goed idee, omdat je extra interesse kunt verwachten als je na zo'n lange tijd de Kuip kiest. Het was zo uitver kocht en we horen veel positieve geluiden. Mensen met een herin nering aan een Kuip-concert kij ken ernaar uit, mensen die voor het eerst gaan, onder wie ikzelf, branden van nieuwsgierigheid." Nieuw stadion Voor de Kuip, volgens John Mul der het Carré onder de stadions, is de hoop gevestigd op de toekomst. Mogelijk hebben de aankondigin gen van de concerten voor 2019 een aanzuigende werking op an dere acts. En anders is het nog ver der vooruitkijken naar een nieuw stadion. „Daarin willen we een ca paciteit bereiken van 63.000 toe schouwers, grofweg geldt dat dan ook voor concerten", zegt Van Merwijk. „Maar we willen niet al leen winnen op kwantiteit. We zullen ook zeker speciale aandacht geven aan de akoestiek." „Ik hoop echt dat er nu meer ar tiesten volgen", zegt Mulder, die met zijn zeventig concerten onge veer een jaar van zijn leven in het stadion doorbracht. „De Kuip blijft een fantastische concertloca tie en verdient alle égards." GO ZATERDAG 17 NOVEMBER 2018 In de Kuip gaat het dak er weer af 1. Koploper: geen band speelde vaker in de Kuip dan The Rolling Stones. FOTO PAUL BERGEN 2. Marco Borsato zoekt het met John Ewbank hogerop. FOTO PAUL BERGEN 3. Popmart is de derde tour waarmee U2 de Kuip aandoet. FOTO PAUL BERGEN 4. Bruce Spring steen walst het stadion plat in een show van drie UUr. FOTO OLAF KRAAK/ANP 5. Who's that Girl: Madonna showt in Rotterdam haar be roemde corset van mode-ontwerper Jean Paul Gaultier. FOTO ROB VERHORST/HH The Rolling Stones Marco Borsato U2 Bruce Springsteen Michael Jackson Pink Floyd Prince 9 7 6 5 5 5 isk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 67