aan het aantal toeschouwers
Tien jaar was het tussen het voetballen
door stil in de Kuip. Maar nu kondigen
Marco Borsato en Rammstein er
nieuwe concerten aan. Bloeit de liefde
voor de oude poptempel weer op?
In Arena passen
gewoon 6000
mensen meer,
daar gaat het om'
Het vaakst in de Kuip
mm
19
ALEXANDER VAN EENENNAAM
Het is 1993. Betonrot
teistert de Kuip. De
brokken vallen naar
beneden als gevolg
van achterstallig on
derhoud. Jos van der Vegt, toen
directeur van het stadion (1991-
1996), had maar één keus. „We
moesten renoveren, en snel ook."
Het zijn de jaren van overvloed
voor de Kuip als poptempel. Tus
sen mei 1992 en juni 1993 waren
Dire Straits, Eric Clapton met El-
ton John, Guns N' Roses, Michael
Jackson, Genesis, U2 en Metallica
gepasseerd. Het kon niet op.
Concertpromotor Mojo zat als
belangrijke 'klant' aan tafel toen
het renovatieplan werd opgesteld.
De Kuip was een muzikale parel,
daar kon je maar beter zuinig op
zijn. De relatie met de stadiondi
rectie was uitstekend. „Ze wilden
alles doen om ons tegemoet te
komen", zegt John Mulder, een
van de twee Mojo-directeuren.
Tussen 1983 en 2004 'deed' hij
als hoofd productie zeventig con
certen in de Kuip, waar geen ver
zoek te gek was. „De shows wer
den steeds imposanter. Wij
moesten met vrachtwagens en
kranen het stadion in kunnen,
maar dat was onmogelijk. Heb
ben we gevraagd of we een stuk
uit de tribune mochten zagen."
Kleppen
Een normale stadiondirectie had
hem naar een psychiater doorver
wezen, zegt Mulder zelf. Maar in
de Kuip kon het. „We hebben aan
de kant van het podium letterlijk
twee stukken uit de tribunes ge
zaagd en in een soort metalen
frame gezet. Je ziet er niets van,
maar die kleppen kunnen we met
een scharnier omhoog kantelen.
Ze zijn ruim drie meter breed,
zodat er een vrachtwagen door
heen past."
Een andere maatregel leidde er
toe dat het voorste deel van het
publiek in de Kuip tot op de dag
van vandaag nat wordt bij een re
genbui. „In de renovatieplannen
zou de overkapping zes, zeven me
ter verder over het veld hangen",
zegt toenmalig stadiondirecteur
Van der Vegt. „Mojo waarschuwde
dat de concertpodiums dan verder
naar het midden zouden moeten
opschuiven. Dat zou ons duizen
den plaatsen kosten. Daarom heb
ben we die kap korter gehouden."
Concerten genoeg, alle medewer
king van de stadiondirectie:
waarom ging het dan toch fout
met dit roemruchte stadion als
poppodium? Het antwoord ligt
hemelsbreed 55 kilometer ver
derop. Op 14 augustus 1996
opende koningin Beatrix de Am
sterdam Arena. Akoestisch ver
guisd, maar al na een jaar drukte
het stadion de Kuip uit de markt.
Tussen 2000 en 2008 kozen Neder
landse artiesten (Froger, Borsato,
Kane, Doe Maar) nog voor het
Feyenoordstadion, dat alleen in de
zomer van 2003 met Bruce Spring
steen en The Rolling Stones nog
deed terugdenken aan vroeger tij
den. Na 2008 kwam geen zanger of
band meer naar de Kuip.
De grote acts kiezen tot op de
dag van vandaag voor het onder
komen van Ajax. „Niet vanwege
het dak - een open stadion als de
Kuip heeft een heel eigen charme.
Maar ze wilden na zoveel keer
Rotterdam ook wel eens in Am
sterdam staan", zegt Mulder, die
als schakel tussen artiest en klant
wel alle klachten aanhoorde over
het geluid in de Arena. „Terwijl
wij de keuze niet maken. Dat doen
de managers van de artiesten."
De akoestiek is bij die afweging
geen factor, merkt Jan van Mer-
wijk, de huidige directeur van de
Kuip. „We brengen dat natuuriijk
wei in ais argument om voor ons
te kiezen, maar ook in de Arena
komen de fans toch wel. Wij heb
ben veel meer dingen geprobeerd
om artiesten over te halen."
Aantallen
Daarover later meer. Eerst de enige
echte reden waarom supersterren
als The Rolling Stones, U2 en
Beyoncé sinds twintig jaar stee
vast zingen onder een dichtge
schoven dak. „Het is heel plat",
verontschuldigt Mulder zich haast
namens de acts, „maar er passen
gewoon zo'n zesduizend mensen
meer in de Arena. Je zou zeggen:
zulke grote artiesten, zulke aantal
len toeschouwers, wat maakt het
uit? De artiest kan er nog wel zo
over denken, maar niet degene die
over het geld gaat. En ter verdedi
ging: het maakt echt veel verschil."
Echt? Mulder: „Ik ken grote acts
die door de torenhoge kosten nau
welijks iets verdienen aan tours.
Of je optreedt voor 48.000 of
54.000 mensen maakt voor de kos
ten niet uit, maar voor de inkom
sten wel. Vergis je niet, Beyoncé en
Jay-Z kwamen laatst naar de Arena
met vijftig trailers en tweehon
derd man personeel. Die moeten
allemaal vliegen, in een hotel, eten
en drinken.
U2 kwam met 52 vrachtwagens
van Berlijn naar Amsterdam, maar
door het Europese rijtijdenbesluit
was die rit anderhalf uur te lang.
Toen moest de band 52 extra
chauffeurs van Engeland naar Ber
lijn vliegen. Die gingen op de pas
sagiersstoel zitten en namen bij de
grens het stuur voor het laatste
stukje over. Bij de Arena stond een
touringcar die ze naar Schiphol
bracht. Vlogen ze weer terug En
geland. Van dat soort kosten heb
ben concertbezoekers natuurlijk
geen enkel benul."
10
De wet van de getallen zit de Kuip
dwars, ondanks alle pogingen van
Van Merwijk en co. „We hebben
de Stones de Kuip gratis aangebo
den. Huur en kosten voor ombou
wen en afdekken van het veld zijn
ongeveer twee ton. Maar als ze in
de Arena zesduizend kaartjes
meer verkopen, is dat nog steeds
niet lucratief. Wij hebben onze
grenzen maximaal opgerekt. Zelfs
onze vergunning is zo aangepast
dat nu 20.000 in plaats van 18.000
mensen op het veld mogen."
Nu kiezen dan toch Marco Bor
sato en Rammstein weer voor Rot
terdam, veertig jaar na het eerste
Kuipconcert van Bob Dylan en
Eric Clapton. Waarom eigenlijk?
Borsato, van wie John Mulder de
manager is, lost een oude belofte
in. „Marco wil per se in de Kuip, bij
hem speelt nostalgie een rol. Hij is
een uitzondering", weet Mulder.
Rammstein kwam bij de Kuip
via een ander bookingskantoor,
Greenhouse Talent. „De band
wilde een stadionconcert in de
open lucht", zegt booker Wouter
de Wilde. „Het industriële karak
ter van de Kuip spreekt ze aan, een
mooi authentiek voetbalstadion.
Wij vonden het meteen een goed
idee, omdat je extra interesse kunt
verwachten als je na zo'n lange tijd
de Kuip kiest. Het was zo uitver
kocht en we horen veel positieve
geluiden. Mensen met een herin
nering aan een Kuip-concert kij
ken ernaar uit, mensen die voor
het eerst gaan, onder wie ikzelf,
branden van nieuwsgierigheid."
Nieuw stadion
Voor de Kuip, volgens John Mul
der het Carré onder de stadions, is
de hoop gevestigd op de toekomst.
Mogelijk hebben de aankondigin
gen van de concerten voor 2019
een aanzuigende werking op an
dere acts. En anders is het nog ver
der vooruitkijken naar een nieuw
stadion. „Daarin willen we een ca
paciteit bereiken van 63.000 toe
schouwers, grofweg geldt dat dan
ook voor concerten", zegt Van
Merwijk. „Maar we willen niet al
leen winnen op kwantiteit. We
zullen ook zeker speciale aandacht
geven aan de akoestiek."
„Ik hoop echt dat er nu meer ar
tiesten volgen", zegt Mulder, die
met zijn zeventig concerten onge
veer een jaar van zijn leven in het
stadion doorbracht. „De Kuip
blijft een fantastische concertloca
tie en verdient alle égards."
GO ZATERDAG 17 NOVEMBER 2018
In de Kuip gaat
het dak er weer af
1. Koploper: geen
band speelde vaker
in de Kuip dan The
Rolling Stones.
FOTO PAUL BERGEN
2. Marco Borsato
zoekt het met John
Ewbank hogerop.
FOTO PAUL BERGEN
3. Popmart is de
derde tour waarmee
U2 de Kuip aandoet.
FOTO PAUL BERGEN
4. Bruce Spring
steen walst het
stadion plat in
een show van drie
UUr. FOTO OLAF KRAAK/ANP
5. Who's that Girl:
Madonna showt in
Rotterdam haar be
roemde corset van
mode-ontwerper
Jean Paul Gaultier.
FOTO ROB VERHORST/HH
The Rolling Stones
Marco Borsato
U2
Bruce Springsteen
Michael Jackson
Pink Floyd
Prince
9
7
6
5
5
5
isk