Saskia Noort
Geef Piet kleur,
voor jóuw kleintjes
Zo doen zij dat
In Turkije wijkt natuur zonder
pardon voor luchthaven
r
VEEL GEDEELD
Nationale
economische
belangen gaan
boven zorgen
over het milieu
14
We dreigen
ook niet
meer met
de roe en de
zak en daar
kwam geen
ME aan
Rolmodel
Voor het zoveelste jaar op rij maken we ruzie over
Zwarte Piet. Al toen ik op de middelbare school zat,
begin jaren 80, werd hierover gediscussieerd, wat
resulteerde in een Sinterklaas met een half dozijn
smurfblauwe pieten. In al die veertig jaren is er
niets veranderd.
Of ja, één ding: we zijn nu bereid tot burgeroorlog. Destijds
gingen we de straat op, links en rechts hand in hand, om onze
zorgen omtrent kernbewapening duidelijk te maken, nu
krijgt alleen een kinderheld ons zover.
Er worden snelwegblokkades opgeworpen, levens be
dreigd, volwassenen wensen elkaar dodelijke ziektes toe,
donkere mensen moeten maar terug naar hun eigen land en
hun kinderen ook, want wij, en dat moet maar eens gezegd
worden, wij hebben ook zo onze cultuur en tradities en de
belangrijkste daarvan is kennelijk een wit bebaarde bejaarde
met zijn slaven.
Hij komt niet eens uit Ne
derland, maar hij komt hier
wel stoute kinderen halen. De
zoete neemt hij op schoot,
wat vinden we daar eigenlijk
van? Ik herinner me dat ik het
vroeger geen feest vond zo
dichtbij de goede man, door
gaans beneveld van alle jonge
borrels die hij op ieder huis
bezoek kreeg. Hij rook naar si
garen en biljartkrijt en de
huismijt in zijn gehuurde tab-
bert werkte op mijn slijmvlie
zen. Nee, dat sinterklaasfeest
bracht ik van de zenuwen
meestal door onder een de
kentje op de bank, met een
emmer naast me.
Maar goed, inmiddels wordt
er niet meer met de roe ge
zwaaid, want kinderen slaan
of doen alsof, hoort tegen
woordig niet en ouders drei
gen ook niet meer dat je in de
zak eindigt als je je bord niet
leegeet. Aan die veranderin
gen kwam geen ME te pas, we
waren het allemaal zonder
morren eens dat dit zielig was
voor onze kindjes.
Je zou denken dat deze
liefde geldt voor alle kinderen.
Dat een kinderfeest alleen een
feest is als alle kleintjes blij
zijn. We zijn bereid te vech
ten, te sterven, te lijden voor hun veiligheid en geluk. Dat
hebben we gemeen met elkaar. Witte ouders, donkere ou
ders, werp ons een blokkade op en we zullen hem trotseren
als dit nodig is om het welzijn van onze kinderen veilig te
stellen.
Daarom verbaast het me zo dat we op het punt staan elkaar
af te slachten omwille van de kleur van deze folkoristische 'hel
per' of'slaafAls er kinderen zijn die jaarlijks lijden onder deze
stereotypering, waarom dan niet in één keer afschaffen?
Nee, niet meteen in de pen klimmen en beginnen met ra
zen en tieren, maar laat het even op je inwerken, denk aan je
eigen kinderen. Stel dat zij ieder jaar weer, onder het mom
van kinderfeest en traditie, gepest worden en zichzelf geridi
culiseerd zien. Wat zou jij doen? Inderdaad ja, zorgen dat het
ophoudt.
Het is zo makkelijk. Maak zwarte Piet blauw, geel groen, ge
stippeld, gevlekt of whatever en niet alleen wij kunnen weer
door met ons leven, maar vooral de kleintjes. Alle kleintjes.
Geen van hen zit te wachten op een ouder in het gevang, en al
helemaal niet op een dooie ouder. Vermoord om Zwarte Piet.
Het is een bosrijke, prach
tige omgeving, aan de kust
bij de Zwarte Zee. Het do
mein van zeldzame planten.
Op de route van honderd
duizenden trekvogels tus
sen Europa en Afrika, zoals
ooievaars, kraanvogels, bui
zerds en gevlekte adelaars.
Maar nu dus ook van de
fonkelnieuwe megalucht-
haven Istanbul Airport.
Waar Nederland steggelt
over mileueisen rond lucht
havens als Schiphol en Lely
stad, doet de Turkse rege
ring niet moeilijk. Over tien
jaar moet de nieuwe lucht
haven daar een jaarlijkse ca
paciteit van 200 miljoen rei
zigers hebben en met zes
startbanen tot de grootste
ter wereld uitgroeien.
Protesten wegens schade
aan het milieu? Daar heb
ben de autoriteiten lak aan.
Althans, als kandidaat-lid
van de EU is ook de Turkse
overheid verplicht een on
afhankelijke milieueffect
rapportage uit te laten voe
ren bij de voorbereiding van
plannen en besluiten die
kunnen leiden tot belang
rijke nadelige gevolgen voor
het milieu.
Maar van onafhankelijkheid
van controlerende instellin
gen en van justitie is in Tur
kije geen sprake meer. Wet
en regelgeving mogen in de
ogen van de regering van
president Erdogan namelijk
zijn ambities om van Tur
kije een regionale groot
macht te maken niet in de
weg staan.
Nationale economische be
langen en het prestige van
Turkije gaan boven zorgen
over het milieu. Nadat bur
gers uit het gebied waar de
nieuwe luchthaven moest
komen bezwaar hadden
aangetekend, sprak een
rechtbank begin 2014 uit dat
de voorbereidende werk
zaamheden opgeschort
moesten worden. Maar een
onderzoek van specialisten
die de omvang van de mi
lieurisico's van het project
in kaart moesten brengen,
werd niet afgewacht. Een
nieuwe milieueffectrappor
tage werd opgesteld door
het winnende consortium
van het project, dat zichzelf
uiteraard het groene licht
gaf.
En dus vernietigde de aan
leg van Istanbul Airport
bossen, wetlands en zand
duinen. Het bedreigt de
biodiversiteit en de habitat
van wolven, vossen en an
dere dieren. Maar het ligt er
wel.
Saskia Noort schrijft op deze plek
wekelijks over nieuws dat haar raakt.
ZATERDAG 10 NOVEMBER 2018 GO
De groei van Schiphol
zit op slot. Meer lucht
en geluidsvervuiling
worden niet getolereerd.
In Turkije pakken ze dat
anders aan: daar is het
nieuwste vliegveld in
een natuurgebied
aangelegd.
MARC GUILLET
ISTANBOEL
L
Met haar deze week gelanceerde boek Becoming Michelle Obama is de ex-First Lady
definitief rolmodel. Zijn de meeste (politieke) autobiografieën vlak, Obama is open
over haar miskramen en huwelijk en over de ivf-behandelingen die ze onderging.
Voor jonge meiden, zoals hier in Chicago, is ze aanraakbaarder dan ooit. foto reuters