'Handen af van Zwarte Piet' Wordt hij ooit de nieuwe Jonnie Boer? Wantrouwen na nepnieuws en datalekken zet rem op gebruik van platform OLD MASTERS TO MODERNISTS Walcheren De Zeeuwse comités die de Sinterklaasintochten organiseren, stellen het klip en klaar: 'handen af van Zwarte Piet, anders komt Sinterklaas niet'. Wat dat betreft is de stap van de gemeente Middelburg gedurfd en opvallend. Zij heeft speciaal voor de intocht van vandaag een aantal roetveegpieten ingehuurd. Dit tot teleurstelling van de organisatie van de intocht. Zij zit, net als de rest van de Zeeuwse comités, niet te wachten op verandering van het uiterlijk van Piet. Facebook is in Nederland nog altijd populair, met naar schatting 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Maar het platform verliest terrein. In Europa daalde het aantal maan delijkse gebruikers voor het tweede kwartaal op rij. Een miljoen men sen haakte af. Er zijn er nu 375 mil joen. Wantrouwen is een voorname reden. Het is het gevolg van een jaar met schandalen rond datalekken en nepnieuws, concludeert onder zoeksbureau Newcom na een re presentatieve enquête onder 1175 Nederlanders. In de peiling geeft een kwart van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen halfjaar Fa cebook minder of veel minder is gaan gebruiken. Dat is fors: Twitter ziet 10 procent van de gebruikers minderen, Snapchat 7 procent en Instagram ro procent. „We zien voor het eerst promi nent motieven zoals nepnieuws en wantrouwen", zegt Newcomdirec- teur Neil van der Veer. „Voorheen draaide het vooral om gebruiksre- We zien dat weglopers er klaar mee zijn, hen haal je niet snel terug denen, zo van: er zitten te weinig bekenden op. Met het argument van vertrouwen heeft Facebook in potentie echt een probleem. We zien dat weglopers er ook klaar mee zijn, hen haal je niet snel terug." Meer dan bij andere sociale me dia geven deelnemers aan dat ze het platform minder gebruiken omdat ze het niet vertrouwen (35 procent), vinden dat er te veel nepnieuws voorbijkomt (28 procent) of de be richten niet betrouwbaar vinden (24 procent). Ook die percentages zijn bij Twitter, Instagram en Snap chat lager. Publicitair is 2018 een zwaar jaar voor het miljardenbedrijf uit Sili con Valley. Na het schandaal rond Cambridge Analytica, een politiek adviesbureau dat Facebookgege- vens van 87 miljoen mensen mis bruikte rond de Amerikaanse pre sidentsverkiezingen, beloofde Fa- cebookbaas Mark Zuckerberg be terschap. Hij verdubbelde het aan tal redacteuren dat alle inhoud con troleert. Maar nog steeds zijn er da talekken en nepnieuwsproblemen. Deze week schreef de krant New York Times dat Facebook een pr-be- drijf heeft ingehuurd om critici zwart te maken. Experts blijven kritisch. „Ze hebben zich verslikt in hun groei", zegt hoogleraar Digitale Samenleving José van Dijck (Uni versiteit Utrecht). „Met zoveel ge bruikers moeten ze politieagent over de hele wereld spelen. Dat is amper te doen." AAG Nieuwsmedia >V. Facebook verliest smoel Na schandalen rond nepnieuws en datalekken bij Facebook is het wantrouwen onder afhakers groot. Dat blijkt uit een nieuwe peiling onder 1175 Nederlanders. Niels Klaassen Amsterdam —Neil van der Veer, Newcom »P14 Veiling: maandag 26 november, 14 uur 1-jf- Kijkdagen: 23 t/m 25 november, 10-17 uur Catalogus: WWW.VEILINGHUISAAG.COM J Lekstraat 63 11079 EM Amsterdam 020 - 3012950 info@veilinghuisaag.com Zonnige dag, maar wel een koude oostenwind pzc.nl Ook voor het laatste <n> regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €3,35 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 5 4 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1