T Lotto Voor €2 kun jij ook miljonair zijn i 15 Heeft het machtige so- cialemedia- bedrijf zijn beste tijd ge had? En hoe lang komt de grondlegger en het gezicht van Facebook, techmiljardair Mark Zuckerberg, hier nog mee weg? O ironie: de manier waarop de socialemediagigant omging met eerdere schandalen, werd deze week een schandaal op zich. The New York Times, één van Amerika's meest vooraan staande dagbladen, dook in het doorgaans potdichte Silicon Valley-bolwerk en beschreef hoe Facebook via pr-bedrijven critici en concurrenten zwart probeerde te maken via zwaar gekleurde nieuwsberichten. Ook werd er te laat gereageerd op de Russische pogingen om nepnieuws te verspreiden, al dus de krant. Datalek Foute boel. Dus Facebook schoot al snel in de verdedi ging, maar de banden met het pr-bedrijf werden wel vlug verbroken. Deze laatste rel was alweer de zoveelste in korte tijd. Vorige maand werd nog een datalek onthuld waarbij hackers toegang kregen tot Ze moeten politie agent over de hele wereld spelen. Dat is amper te doen bijna dertig miljoen accounts. En begin deze maand, aan de vooravond van de tussentijdse verkiezingen in Amerika, moesten opsporingsdiensten van de overheid Facebook nog attenderen op tientallen ver dachte accounts. Ondertussen meldde de BBC dat de privéberichten van 80.000 Facebookgebruikers zijn gestolen. Dichter bij huis stond in oktober op een Ne derlandse Facebookpagina bijna 24 uur lang een nepbe- richt dat de 'blokkeerfriezen' waren veroordeeld. Terwijl die zaak nog liep en er nog hele maal geen strafeis was uitge sproken. Dat bericht werd wel drieduizend keer geliket. En dit was dus allemaal na Zuc- kerbergs publieke excuses af gelopen voorjaar. Zuckerberg, 34 jaar oud pas, moest op 22 mei 2018 spitsroeden lopen in Brussel, een maand na een hoorzitting in het Ameri kaanse Congres eveneens over de handel en wandel van 'zijn' Facebook. Of Zuckerberg maar even wilde uitleggen hoe een poli tiek adviesbureau de gegevens van 87 miljoen Facebookge bruikers kon misbruiken voor campagnes rond de Ameri kaanse verkiezingen, en welke rol Facebook had gehad in het brexit-referendum. En nu hij toch bezig was: hoe dacht hij, de koning van Silicon Valley, de privacy van zijn klanten voortaan beter te waarborgen en nepnieuws te bestrijden? Zuckerbergs mea culpa klonk uiterst afgemeten: „We heb ben niet breed genoeg onze verantwoordelijkheid gezien, dat was een fout, onze excuses daarvoor. We hebben niet ge noeg gedaan om nepnieuws tegen te gaan, buitenlandse beïnvloeding van verkiezingen te voorkomen en datamisbruik door ontwikkelaars aan te pak ken." Na anderhalf uur was hij weer weg. Publicitair gaat 2018 voor Fa cebook de boeken in als een rampjaar. Want datalekken, haatcampagnes en een stroom aan nepnieuws zijn slechte re clame voor een miljardenbe drijf dat 'de wereld bijeen wil brengen'. Vandaar dat het ook niet bij de publiekelijke excu ses kan blijven. 'Zuck' is een grote schoonmaak gestart om Facebook te ontdoen van sabo teurs, nepnieuwsverspreiders en datamisbruikers. Hij ver dubbelde het leger redacteu ren, door kritische gebruikers de 'censuurpolitie' genoemd, naar 20.000 en meer. Deze mo derators moeten, samen met betere digitale detectiemecha- nismes, berichten controleren en helpen haat- en nepac- counts te verwijderen. Daar naast kun je als gebruiker mak kelijker opvragen welke gege vens Facebook van je heeft en je privacyinstellingen aanpas sen. Zuckerberg weet zelf maar al te goed dat zijn 'koninkrijk' zo maar kan instorten. „Er is nog wel veel werk te doen", er kende hij vorige maand al bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers. Cijfers die op nieuw duizelingwekkend wa ren: met een hogere netto winst - dit kwartaal ruim 5,1 miljard dollar - en weer meer maandelijkse gebruikers: ruim 2,27 miljard wereldwijd. Maar wie verder kijkt dan de miljardenwinst, ziet dat Face- ook wel degelijk een knauw heeft gekregen. In Europa daalt het aantal maandelijks actieve Facebookgebruikers voor het tweede kwartaal op rij met één miljoen mensen, tot 375 mil joen nu. In Nederland gaat de krimp door zetten, voorspelt directeur Neil van der Veer van onderzoeksbu reau Newcom. Voor het eerst keert een grote groep tieners het plat form de rug toe. „Het aantal ge bruikers in de leeftijd van 15 tot 19 daalde van 80 procent in 2017 naar 72 procent dit jaar. En dat zal ver der afnemen, denken we. Ook de groep 40-minners zal verder krimpen." Opvallend: in de vertrouwens- monitor die Newcom vandaag pu bliceert, een representatieve steekproef, blijkt voor het eerst flink wantrouwen onder Face bookgebruikers: „Ruim een kwart van de ondervraagden geeft aan dat ze Facebook minder is gaan ge bruiken." Dat is fors vergeleken met andere sociale media, met 10 procent minderaars bij Twitter, 7 procent bij Snapchat en 10 procent bij Instagram. En meer dan bij an dere sociale media, zeggen deelne mers dat ze Facebook minder ver trouwen. Volgens Van der Veer is dat opval lend. „Sociale media werden al nooit erg vertrouwd, maar dit jaar is het voor mensen plotseling heel concreet. Voorheen speelde dat veel minder." Ter nuancering: vol gens het jaarlijkse socialemedia- onderzoek van Newcom gebrui ken nog altijd zo'n 7,6 miljoen Ne derlanders dagelijks Facebook: „En dat is echt gigantisch." Toch moet Zuckerberg zich zorgen maken, denkt ook José van Dijck, Ruim een kwart van de mensen is Facebook minder gaan gebruiken hoogleraar Digitale Samenleving aan de Universiteit Utrecht. „Met zoveel gebruikers moeten ze politieagent over de hele wereld spelen. Dat is amper te doen." Esther Crabbendam van priva- cybeweging Bits of Freedom ziet dat Facebook wel zijn best doet. „Maar het is niet genoeg. Het pro bleem is hun verdienmodel: ze verdienen aan advertenties voor een groot publiek. Dat haal je met sensatie en controverse. Alles wat ze nu doen is om de adverteerder te behouden, niet om intrinsiek te verbeteren." Minder vertrouwen betekent uiteindelijk toch ook minder ge bruikers en dus minder adverten tie-inkomsten. Van der Veer vraagt zich af of Facebook de ne gatieve spiraal nog kan doorbre ken: „De uitdrukking is: vertrou wen komt te voet en gaat te paard. Nou, het paard is bij Facebook echt wel vertrokken." a naar de winkel of lotto.nl ffêM,l,llP>BIIW"11 "V;| zaterdag 17 november 2018 Niels Klaassen -José van Dijck (hoogleraar) Minder 400 miljoen Facebook 300 In Europa liep het aantal gebruikers van Facebook de afgelopen 100 twee kwartalen terug. Waarom? 2016 I 2017 I 2018 TOP 5 REDENEN Ik vertrouw Facebook niet Er zitten mensen op waar ik niets mee heb Te veel nepnieuws Kost me te veel tijd Berichten niet betrouwbaar (meer) 35% 28% 28% 25% 24% - Neil van der Veer (Newcom) Nederlandse Loterij 4/ f t'-'j ~ji jth"* ~A j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15