li INTERVIEW ons realiseren dat zulke gebeurtenissen een relatie hebben met onszelf, ze zijn een reac tie, een zoektocht, een verkeerd antwoord op het verlangen naar zingeving waarvan we allemaal doordrongen zijn. Ik denk dat literatuur en kunst ons die spiegel moeten voorhouden en ons tot reflectie moeten aanzetten." „Ik schrijf ook over ecologie en de zoek tocht naar een andere manier van leven dan de kapitalistische. In Puglia, in het uiterste zuidoosten van Italië, zijn de milieuproble men groot, en dat leidt tot strijd. De scène waarin honderden olijfbomen worden gekapt om te worden vervangen door gene tisch gemodificeerde exemplaren, is geba seerd op wat daar op dit moment speelt. Zo zijn er meer voorbeelden, van Frank rijk, Spanje of Duitsland tot India. In Italië is de situatie extra complex, omdat er gi gantische verschillen bestaan tussen het noorden en het zuiden. Als je van Turijn naar Puglia reist, kom je in een andere we reld terecht. In het zuiden is het leven moeilijker. In talloze dorpen wonen geen jonge mensen meer; die konden er geen bestaan opbouwen." „Dat was een van de uitgangspunten voor mijn boek. In onze leeftijdsfase is het overal om ons heen - vrienden krijgen hun eerste of tweede kind, hebben moeite om zwan ger te raken of besluiten juist om geen kin deren te krijgen. Voor veel mensen is het een veel grotere worsteling dan ik had ge dacht. Het weerspiegelt de sociale en eco nomische context van de wereld waarin we leven. We groeien allemaal op met een vastomlijnd idee: eerst moeten we stude ren, daarna krijgen we een baan, dan moet je genoeg verdienen om een stabiel leven te kunnen leiden, een huis en een auto te betalen. Helemaal aan het einde van de rit beginnen we na te denken over een gezin. En tegen die tijd moet dat ook wel, want dan is er eigenlijk niet zo veel tijd meer. Dat vind ik verwurgend. Het leven zou gewoon moeten inbreken, zodat er nog iets spontaans zou zijn aan het krijgen van kinderen. Maar jonge generaties kunnen er niet meer op die manier over na denken, en ik denk dat mede om die reden steeds meer jonge mensen er maar hele maal van afzien, omdat kinderen krijgen het zoveelste wordt op het to-dolijstje. Zo vergaat het mijn personages ook in zekere zin: op een gegeven moment besluiten ze dat er een kind moet komen. Maar de na tuur blijkt niet genereus. Hoe ga je om met die tegenslag? En met wat er inmiddels alle maal kan op het vlak van voortplanting? Er zit een eng kantje aan de medische en tech nologische vooruitgang, tegelijkertijd gaat er veel lijden gepaard met onvruchtbaar heid. Over al die onderwerpen wordt in Italië niet openlijk gesproken." „Ik denk van wel, omdat ze een onderwerp aan de orde stellen dat niet op televisie of in de kranten wordt behandeld. Vanuit men selijke optiek, niet vanuit veroordeling. We worden omgeven door oordelen, maar het is juist de taak van de literatuur om de menselijke kant van zulke kwesties te be lichten. Individuele lezers die ermee te ma ken hebben, zullen zich hopelijk gesteund voelen. Als een roman hun gevoel van schaamte en eenzaamheid enigszins kan verlichten, dan is dat het grootste suc ces." 30 Lezen Kinderen krijgen is voor veel mensen een grotere worsteling dan Paolo Giordano dacht. Op wat voor manier weerspiegelt jouw roman de problemen van de huidige tijd? Net als jouw collega en landgenoot Silvia Avallone schrijf je over hoe moeilijk het is voor jonge mensen om kinderen te krij gen. Kunnen romans dat taboe doorbreken? VEpSt'rNDEN PAOLO GIQRDANQ De hemel verslinden verschijnt bij uitgeverij De Bezige Bij (€25). WG Markus Zusak is geboren in Sydney als zoon van een Oosten rijkse vader en een Duitse moeder. In het Nederlands zijn van Zusak gepubli ceerd: De underdog, De vechter, De bood schapper en De boe- kendief. Dat laatste boek is inmiddels in meer dan dertig landen uitgegeven en werd in 2013 verfilmd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 118