'Ik vind megalomaan een prachtige geuzennaam. Het past niet in onze volksaard om megalomanen toe te juichen' maar op papier. Zo komt hij dicht bij de ontrafeling van het leven, zegt de schrijver. „Daar heb je de nodige megalomanie voor nodig, inderdaad. Het ligt nu eenmaal niet in mijn aard om binnen mijn mogelijkhe den te blijven. Ik wil daar net bovenuit rei ken. Dan mogen anderen wel weer zeggen: je bent te ver gegaan." Want dat verwijt krijgt hij nog weieens: de boeken zijn te dik, te alomvattend, te in gewikkeld, te ambitieus. „Ik vind megalo maan een prachtige geuzennaam. Het past niet in de Nederlandse volksaard om mega lomanen toe te juichen. Dat wil niet zeggen dat ik zo uitvoerig mogelijk probeer te zijn. Maar als ik wil uitwerken wat ik in gedach ten hebt, kom ik vaak op grote boeken." OokMooi doodliggen dijde als vanouds uit: het was bedoeld als novelle, het werden 368 pagina's. Als zijn boeken maar gelezen worden, dat is voor hem de ultieme waardering; niet de literaire prijzen, ook al kreeg hij die in over vloed, niet de glanzende recensies. Niet dat in de annalen staat: het was een prachtig boek - maar niemand die het las. Dat zal hem niet snel overkomen, in de vergetelheid raken. In Eindhoven, waar hij op de middelbare school zat, wordt gewerkt aan een A.F.Th, van der Heijden-huis, een literair centrum dat van hem geen museum genoemd mag worden, want hij is 'een schrijver in vol bedrijf. En niet alleen in Den Bosch, ook in zijn geboorteplaats Gel drop is de 'verfabelde' jeugd van A.F.Th, vastgelegd in een wandelboekje. Voor wie met eigen ogen wil zien in welk ellendig straatje de latere P.C. Hooft-prijswinnaar is geboren, waar 'het monster dat zijn vader was' woonde. Schrijft hij uit rancune, was de vraag. Of is het genoegdoening? „Ik sluit niet uit dat er enige wraakzucht in schuilt, maar dat is niet wat voorop staat." Wel wilde hij zijn moeder laten zien wat hij waard was op het gebied van de schrijverij. Zij las dikke Russen, was dol op boeken, terwijl zijn vader het schamele loon dat hij bijeen- sprokkelde liever als verfspuiter stuksloeg in de kroeg. Kenners van zijn oeuvre lazen er uitge breid over in autobiografische boeken als Asbestemming, De gevarendriehoek, Vallende ouders. „Gefnuikte ambities, dat is wel het verhaal van beide kanten van de familie. Ik vond dat ik recht had deze verhalen te ver tellen omdat er ook heel erge dingen zijn gebeurd, doordat mijn vader z'n gezin naar de knoppen hielp. Het hele interieur kort en klein sloeg. Dat mocht weieens verbeeld worden. Waarmee ik tevens kon tonen dat ik meer was dan waar hij me altijd voor heeft gehouden." Als 10-, 12-jarige werd Van der Heijden op zaterdagmiddagen soms meegestuurd met zijn pa, de kroeg in. In de hoop dat hij dan 's avonds wél thuiskwam. „Ik zat aan de chocomel en zag hoe hij aangeschoten raakte. Aanvankelijk had hij een opgewekte dronk, maar als hij naar huis ging, naaide hij zichzelf volkomen op. Hoe hij door zijn vrouw zou worden ontvangen. Anticipe rende woede. Dat neem ik hem kwalijk. Ik liep altijd rond met de angst dat alles zou uitkomen, terwijl de hele buurt het wist natuurlijk. Mijn moeder was ook zo hè, alles moest onder het tapijt worden ge veegd." Fraai was het nooit. Drank, dronken schap, messen, agressie. „Ik herinner me dat ik in 1994 met een groepje journalisten naar aanleiding van Asbestemming, het re quiem voor mijn vader, naar Geldrop ging en dat hoekhuis zag staan en uitriep: 'God man, was toch wat ambitieuzer! Was des noods de georganiseerde misdaad inge gaan! Waarom altijd op dat hongerloontje blijven hangen?!"' Onbewust toch rancune, allicht, zegt Van der Heijden. „Maar in eerste plaats wilde ik van al die ellende literatuur maken. Als ik het niet opschrijf wat er in zo'n arbeidersmilieu kan gebeuren, wie doet het dan wel?" Tijd voor een laatste rondje koffie, voor roomservice. Dat gaat zo: met zijn Nokia uit het jaar nul belt Van der Heijden zijn echt genote, voor 'nog twee van die heerlijke cappuccino's' en dan wordt de bestelling gebracht. Dat zijn de mores van het huis. Mirjam en hij zijn 38 jaar samen, hij schrijft, zij schrijft en zorgt voor Adri. Op een foto die achter hem in de biblio theek hangt, staat haar Adri uit een ander tijdsgewricht, de Adri van een jaar of 40, in de kracht van zijn leven. Onbevreesd, de mythenbouwer, de gangmaker in café De Zwart, een blik vol bravoure, nog onwetend van het onheil dat hem te wachten staat. En nu. De tijd, waarop zijn alter ego Albert Eg- berts juist greep probeert te krijgen, en een levensstijl met 'pijnstillers on the rocks' hebben genadeloos hun werk gedaan. „Toen Tonio verongelukte, was ik 58. Ik was me er erg op aan het instellen om 60 te worden. Ik wapende me daar tegen. De tijd die er nog was, moest ik goed vasthouden en goed besteden. Maar na zijn dood heb ik dat idee moeten loslaten. De tijd verstreek gewoon eigenmachtig, die is zo meedogen loos, ik had de leidsels niet meer in handen. Hij raast over je heen. Het enige wat ik daar tegenover heb kunnen stellen, is hard wer ken. Maar goed, dat is tenminste iets wat ik eigenlijk altijd gewild had, een maximum aan tijd investeren in mijn werk omdat dat, al is het alleen maar voor mijzelf, blijft." Het klinkt onthecht, en die indruk wekt de schrijver ook, zoals hij daar zit. Het doet denken aan zijn hoofdpersoon Moerasjko in Mooi doodliggen, die alles kwijtraakt na zijn schijndood. „Als ik de manuscripten bekijk van romans die ik in aanbouw heb, komt het vaak neer op iemand die alles verliest en daar lering uit trekt. Hij wordt er ook beter van, en kan er zelfs een luxeleven aan ont lenen. Luxeleven niet in de zin van materi ele genoegens, maar vrijheid. Zie mij, ik ben alles kwijt, ik heb niets meer te verlie zen, dus ik ben vrij." Het is mooi geweest, zegt de schrijver, Mirjam zal straks een warme maaltijd op dienen. Hij laat zijn bezoek uit. Moeizaam lopend, voorzichtig schuifelend de gang door, naar de voordeur waar bij de bel nog steeds de naam van Tonio prijkt. Het is al donker. De gastheer blijft achter in zijn universum vol verhalen die nog verteld moe ten worden. Dat is alles wat hem nog rest. Mooi doodliggen verschijnt bij uitgeverij Querido (€23). ZATERDAG 17 NOVEMBER 2018 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 101