9 DEFENSIE SCHEPEN Vier fabrikanten strijden om de grootste militaire order sinds de JSF: onderzeeboten. Veteraan Johan Kragten bekijkt de kandidaten op de wapenbeurs in Rotterdam. DAMEN/SAAB NAVAL GROUP TKMS NAVANTIA Hij is al zestien jaar met pensioen, maar als het over onderzeeboten gaat, weet Johan Kragten uit Den Helder echt wel waar hij over praat. Een kwart eeuw werkte hij onder water. Van 1969 tot 1994 bespioneerde hij onder meer de Russen. Sinds enkele jaren is hij nauw betrokken bij het kleine museum van de onderzee dienst waar hij vooral rondleidingen geeft op een historische boot. Als hij dan op de wapenbeurs in Ahoy tus sen de allermodernste exemplaren rondscharrelt, begint het toch wel weer te kriebelen, moet hij toegeven. „Was ik maar dertig jaar later gebo ren. Wat een mooie spullen alle maal", zegt hij terwijl hij zich ver gaapt aan de gelikte presentaties en replica's waarmee de bedrijven de miljardenorder proberen binnen te hengelen. Verdwenen is de tijd dat matrozen met zijn tweeën in een bedje moes ten slapen, valt Kragten op. Iedereen heeft nu zijn eigen plek. De nieuwste generatie onderzeeboten kan zelfs toe met bijna de helft minder perso neel dan de zestig tot zeventig man nen waar hij vroeger mee op zee zat, blijkt uit het aanbod dat de vier fabri kanten inmiddels aan Nederland hebben gedaan. Het gaat om het Spaanse Navantia, het Duitse Thys- senKrupp Marine Systems (TKMS), het Franse Naval Group en de Neder lands/ Zweedse combinatie Da- men/Saab. Met de order is 3 tot 4 miljard euro gemoeid. En hoewel de onderzeebo ten van alle kandidaten er op het oog allemaal uitzien als een grote zwarte sigaar, sommen de fabrikanten feil loos op waarom zij de beste deal voor Nederland zijn. Als Kragten het voor het zeggen had, dan wist hij het wel: Damen/ Saab zou van hem de mega-order krijgen. Want dit ontwerp ziet er niet alleen heel goed uit, het is ook een boost voor de Nederlandse mari- nebouw. En Kragten is nu eenmaal ook een beetje chauvinistisch. vrijdag 16 november 2018 Op zoek naar de perfecte onderzeeër Als Naval Group één bij zondere eigenschap van hun boten moet noemen dan is het wel dat dit de beste zijn in het gevecht met andere onderzeebo ten. Ook op hogere snelhe den maken hun exemplaren minder geluid dan een was machine en dat doet geen enkele andere fabrikant hen na, claimen ze. Zo kun je dus niet alleen de vijand opsporen maar ook onge merkt dichterbij komen om het uit te schakelen. Indruk wekkend, vindt Kragten. Ook hebben ze een bijzon der systeem om inkomende explosieven te 'foppen' en naar een nepdoel te sturen. De Fransen benadrukken daarnaast dat ze veel werk gelegenheid in Nederland komen brengen. Ze hebben hier onlangs een dochter onderneming geopend en zoeken de samenwerking met Nederlandse bedrijven die helpen met de bouw en het onderhoud van de schepen. Sommige onderzeeboten zijn rond aan de buiten zijde, maar dit ontwerp is juist hoekig. Daarmee claimt het bedrijf dat ze nog moeilijker zijn te detec teren voor vijandelijke schepen. Ook de bouw wijze is bijzonder. De com plete binnenzijde staat op een rails en kan zo uit boot worden gehaald. Daarmee kan de marine gemakkelijk blijven vernieuwen en later over de modernste syste men blijven beschikken. Ook bijzonder: mariniers die speciale operaties uit voeren, moeten nu nog één voor één de onderzeeboot verlaten: in dit ontwerp kan dat met acht man tegelijk, plus hun spullen. Tel daarbij op dat deze boot mede door een Nederlandse fa brikant wordt gemaakt en voor Johan Kragten is er geen twijfel mogelijk. Dit is de beste optie voor Neder land. Raymond Boere Technologisch gezien de beste en de meest be trouwbare partner, vinden de Duitsers in elk geval zelf. Want sinds de jaren 60 hebben ze al meer dan 160 onderzeeboten afgele verd. Elke nieuwe generatie wordt nog meer onzicht baar omdat ze een truc hebben bedacht om bij voorbeeld het magnetische veld van de boten zo klein mogelijk te houden. Dit maakt ze bijzonder moeilijk te vinden voor helikopters. Ook gebruiken zij een unieke aandrijving met brandstofcellen waarbij geen uitlaatgassen vrijko men. Hierdoor kunnen ze een aantal weken onder water blijven. Optioneel is een wapensysteem te leve ren waarmee ze helikopters uit de lucht kunnen schie ten zonder dat ze zelf hun positie verraden. De meeste huidige onderzee boten moeten nu snel weg varen of diep zinken om niet gedetecteerd te wor den. De Spanjaarden zijn er trots op dat zij de enige van de vier gegadigde bouwers zijn die een bijna kant-en-klare onderzeeër kunnen afleveren aan Ne derland. De andere fabri kanten moeten de grootte van hun bestaande ontwer pen sterk aanpassen om te voldoen aan de eisen die de Nederlandse marine heeft gesteld. Zo moet de boot in zowel ondiep als diep water kunnen opere ren. Daarmee lijkt deze boot volgens Kragten nog het meest op de huidige onderzeeboten van de Ne derlandse marine. De Spanjaarden lijken te gelo ven in een traditioneel, de gelijk ontwerp dat zich al lang heeft bewezen in de onderzeebootwereld en brengen niet allerlei high techsnufjes naar voren waarmee ze de concurren tie willen aftroeven. Rotterdam Expert Johan Kragten met het schaalmodel van TKMS op de wa penbeurs. FOTO BART HOOGVELD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9