spannend
Pittige combinatie
van SUV en coupé
6,9
17
BMW X4 xDrive 20d (190 pk), vanaf €71.995
voor functies die je veel gebruikt, zo
als ventilatie en airco. Die knoppen
zitten op logische plekken.
Ook de materialen voldoen groten
deels aan de wensen van de Europese
koper. Alleen links naast het stuur is
nog wat hard plastic blijven zitten.
En nu we toch op detailniveau onze
ogen de kost geven: de knoppen voor
de stoelverwarming in de midden
tunnel zijn een tikje ouderwets.
Krap
We betrappen Toyota op één echte
misser: de beperkte ruimte. Onze
Touring Sports is voorzien van een
panoramisch schuifdak, die kostbare
centimeters hoofdruimte opslokt. Je
kruin heeft daardoor intensief con
tact met het dak, ook als je voorin zit.
De daklijn van de Touring Sports
loopt naar achteren schuin af. Dat
ziet er leuk uit, maar is funest voor de
hoofdruimte op de achterbank.
Lange mensen moeten in de
Corolla met panoramadak onderuit
gaan zitten en dat heeft weer nade
lige gevolgen voor de beenruimte. En
dat terwijl de wielbasis van de Tou
ring Sports 6 centimeter langer is dan
die van de vijfdeurs Corolla. In de
bagageruimte kun je 581 liter kwijt,
ruim 50 liter meer dan in de Auris
Touring Sports; dat zijn dan weer
keurige waarden.
Terwijl de Auris speciaal voor Eu
ropa was ontwikkeld, is de Corolla
nu dus weer op alle continenten
leverbaar. Toch is de wat sportievere
Europese rijstijl van grote invloed
geweest op de ontwikkeling van het
nieuwe onderstel met multilink-ach-
teras. Het zwaartepunt van de auto
ligt een centimeter lager en de car
rosserie werd 60 procent stijver.
Motorisch is de Corolla leverbaar
met een 1,2-liter benzinemotor met
turbo (116 pk) en twee hybrides. De
1,8-liter, bekend uit de Prius, levert
122 pk. Er is ook een volledig nieuwe
hybride Corolla. Die heeft een 2,0-
liter benzinemotor en een elektro
motor: samen goed voor 180 pk. Met
deze versie rijden we de eerste test
kilometers.
De hybride Corolla's zijn alleen
leverbaar met een automaat zonder
vaste overbrengingsverhoudingen.
Wegrijden gebeurt elektrisch. Je
merkt nauwelijks dat de benzinemo
tor er zich op den duur ook mee gaat
bemoeien. Het samenspel tussen
beide motoren is vloeiend. De sprint
van o naar 100 is al in 7,9 seconden
afgerond. Ook een snelle inhaalactie
is zo gepiept, de elektromotor springt
bij om de benzinemotor te onder
steunen.
De bescheiden C02-uitstoot van
106 gram (volgens de nieuwe WLTP-
norm) kan in Nederland wel eens
voor een relatief gunstige basisprijs
zorgen. Of die verwachting uitkomt,
onthult Toyota echter pas begin
december, als de prijzen bekend
worden.
Het nieuwe onderstel maakt vooral
een comfortabele indruk. Niet alleen
neemt het moeiteloos kleine snel
weghobbels, ook hoge verkeersdrem
pels overmeestert het met gemak.
Het ESP grijpt vroeg in als je op de
sportieve toer gaat, maar de meeste
kopers van een compacte midden
klasser gaan niet driftend de rotonde
over. Ze zullen een comfortabele
snelwegrit meer waarderen en dat is
precies waar de Corolla zich van zijn
beste kant laat zien.
Toerental
Bij constante toerentallen hoor je de
motor nauwelijks, alleen als je het
gaspedaal naar de bodem trapt, laat
de CVT de motor wel even loeien. Op
bergwegen heeft de versnellingsbak
meer moeite om het juiste toerental
te kiezen - een geluk dat we daar in
Nederland en Vlaanderen niet in
grossieren.
De Auris had al een vrij complete
veiligheidsuitrusting met onder an
dere een automatisch noodremsys
teem, grootlicht-assistent en ver
keersbordherkenning. Daar voegt de
Corolla nu adaptieve cruisecontrol
met file-assistent aan toe. Optioneel
parkeert de auto zichzelf in, hij is met
een head-up display leverbaar en je
kunt je telefoon draadloos opladen.
In maart staan zowel de hatchback
als de Touring Sports in de Neder
landse showrooms. Een volledig
elektrische Corolla of een plug-in
hybride zit niet in de planning; voor
lopig blijft Toyota liever trouw aan de
zelfopladende hybride zonder stek
ker, waarmee het merk sinds eind
vorige eeuw veel succes heeft.
BMW maakt tegen
woordig zo veel ver
schillende SUV's, dat
sommige weieens over
het hoofd worden
gezien. Zoals de X4.
BMW vernieuwde on
langs de X4, maar dat
bleef bijna onopge
merkt. Er is immers een
gloednieuwe X5 in aan
tocht en ondertussen
schreeuwen ook de Xi,
X2, X3 en X6 nog steeds
om aandacht. Of dat al
lemaal niet genoeg is,
komt er binnenkort
zelfs nog een X7 bij.
De X4 is een interes
sant alternatief voor wie
een net even wat andere
auto zoekt dan een X3 of
X5. Het verschil zit hem
vooral in het coupé-ach-
tige uiterlijk: een truc
die eerder werd toege
past bij de X6.
BMW bouwt de X4
net als voorheen op ba
sis van de (goedkopere)
X3, maar besloot bij deze
nieuwe generatie om er
niet opnieuw simpelweg
een coupé-versie van te
maken. De nieuwe gene
ratie blijkt aanzienlijk
lager én breder. Hij kreeg
een grotere spoorbreedte
achter en dat staat hem
goed. Om de sportiviteit
nog verder te benadruk
ken heeft de X4 stan
daard een M Sport-on-
derstel en kenners weten
wat dat betekent: een
uitdagend, dynamisch
weggedrag.
Het dashboard mist de
verfijning of originaliteit
die we bij Audi, Jaguar of
Mercedes zien. De cou
pédaklijn leidt tot een
krappe hoofdruimte op
de achterbank en slech
ter zicht schuin naar ach
teren. De bagageruimte
biedt 25 liter minder in
houd vergeleken met de
X3, maar is met 525 liter
nog wel voldoende.
De 2,0 liter viercilinder
dieselmotor (testver-
bruik 1 op 13,3) past goed
bij de sportieve aspiraties
van de X4. En zeker voor
een SUV vertoont hij een
rotsvaste wegligging: hij
gaat uitermate koersvast
met pittige snelheden
door de bocht.
Daar helpen ook de
adaptieve schokdemping
en standaard vierwiel-
aandrijving aan mee.
Maar het feit dat deze
dieselversie van de X4
zwaar is, kan hij niet al
tijd verbloemen. Op die
momenten biedt hij niet
het speelse karakter dat
je verwacht. Bovendien
levert hij met zijn stug
gere onderstelkarakter
wat comfort in.
vrijdag 16 november 2018
GO
Het dashboard oogt strak. Het
panoramadak kost hoofdruimte.
Koersvaste weg-
ligging. Voorbeel
dig presterende aan-
drijflijn. Standaard 4x4.
Krappe hoofd
ruimte achterin.
Gewicht beperkt soms
de rijdynamiek. Duur
der dan X3.
De X4 moet het
vooral hebben van
zijn sportieve uiterlijk
én zijn sportieve rij-
prestaties. Maar hij is
duurder en minder
ruim dan een X3.
Bovendien benadeelt
het gewicht van deze
dieselversie soms de
rijdynamiek.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Het coupé-achtige uiterlijk moet de X4 doen
onderscheiden van de X3 en X5. fotosbart hoogveld