spannend Pittige combinatie van SUV en coupé 6,9 17 BMW X4 xDrive 20d (190 pk), vanaf €71.995 voor functies die je veel gebruikt, zo als ventilatie en airco. Die knoppen zitten op logische plekken. Ook de materialen voldoen groten deels aan de wensen van de Europese koper. Alleen links naast het stuur is nog wat hard plastic blijven zitten. En nu we toch op detailniveau onze ogen de kost geven: de knoppen voor de stoelverwarming in de midden tunnel zijn een tikje ouderwets. Krap We betrappen Toyota op één echte misser: de beperkte ruimte. Onze Touring Sports is voorzien van een panoramisch schuifdak, die kostbare centimeters hoofdruimte opslokt. Je kruin heeft daardoor intensief con tact met het dak, ook als je voorin zit. De daklijn van de Touring Sports loopt naar achteren schuin af. Dat ziet er leuk uit, maar is funest voor de hoofdruimte op de achterbank. Lange mensen moeten in de Corolla met panoramadak onderuit gaan zitten en dat heeft weer nade lige gevolgen voor de beenruimte. En dat terwijl de wielbasis van de Tou ring Sports 6 centimeter langer is dan die van de vijfdeurs Corolla. In de bagageruimte kun je 581 liter kwijt, ruim 50 liter meer dan in de Auris Touring Sports; dat zijn dan weer keurige waarden. Terwijl de Auris speciaal voor Eu ropa was ontwikkeld, is de Corolla nu dus weer op alle continenten leverbaar. Toch is de wat sportievere Europese rijstijl van grote invloed geweest op de ontwikkeling van het nieuwe onderstel met multilink-ach- teras. Het zwaartepunt van de auto ligt een centimeter lager en de car rosserie werd 60 procent stijver. Motorisch is de Corolla leverbaar met een 1,2-liter benzinemotor met turbo (116 pk) en twee hybrides. De 1,8-liter, bekend uit de Prius, levert 122 pk. Er is ook een volledig nieuwe hybride Corolla. Die heeft een 2,0- liter benzinemotor en een elektro motor: samen goed voor 180 pk. Met deze versie rijden we de eerste test kilometers. De hybride Corolla's zijn alleen leverbaar met een automaat zonder vaste overbrengingsverhoudingen. Wegrijden gebeurt elektrisch. Je merkt nauwelijks dat de benzinemo tor er zich op den duur ook mee gaat bemoeien. Het samenspel tussen beide motoren is vloeiend. De sprint van o naar 100 is al in 7,9 seconden afgerond. Ook een snelle inhaalactie is zo gepiept, de elektromotor springt bij om de benzinemotor te onder steunen. De bescheiden C02-uitstoot van 106 gram (volgens de nieuwe WLTP- norm) kan in Nederland wel eens voor een relatief gunstige basisprijs zorgen. Of die verwachting uitkomt, onthult Toyota echter pas begin december, als de prijzen bekend worden. Het nieuwe onderstel maakt vooral een comfortabele indruk. Niet alleen neemt het moeiteloos kleine snel weghobbels, ook hoge verkeersdrem pels overmeestert het met gemak. Het ESP grijpt vroeg in als je op de sportieve toer gaat, maar de meeste kopers van een compacte midden klasser gaan niet driftend de rotonde over. Ze zullen een comfortabele snelwegrit meer waarderen en dat is precies waar de Corolla zich van zijn beste kant laat zien. Toerental Bij constante toerentallen hoor je de motor nauwelijks, alleen als je het gaspedaal naar de bodem trapt, laat de CVT de motor wel even loeien. Op bergwegen heeft de versnellingsbak meer moeite om het juiste toerental te kiezen - een geluk dat we daar in Nederland en Vlaanderen niet in grossieren. De Auris had al een vrij complete veiligheidsuitrusting met onder an dere een automatisch noodremsys teem, grootlicht-assistent en ver keersbordherkenning. Daar voegt de Corolla nu adaptieve cruisecontrol met file-assistent aan toe. Optioneel parkeert de auto zichzelf in, hij is met een head-up display leverbaar en je kunt je telefoon draadloos opladen. In maart staan zowel de hatchback als de Touring Sports in de Neder landse showrooms. Een volledig elektrische Corolla of een plug-in hybride zit niet in de planning; voor lopig blijft Toyota liever trouw aan de zelfopladende hybride zonder stek ker, waarmee het merk sinds eind vorige eeuw veel succes heeft. BMW maakt tegen woordig zo veel ver schillende SUV's, dat sommige weieens over het hoofd worden gezien. Zoals de X4. BMW vernieuwde on langs de X4, maar dat bleef bijna onopge merkt. Er is immers een gloednieuwe X5 in aan tocht en ondertussen schreeuwen ook de Xi, X2, X3 en X6 nog steeds om aandacht. Of dat al lemaal niet genoeg is, komt er binnenkort zelfs nog een X7 bij. De X4 is een interes sant alternatief voor wie een net even wat andere auto zoekt dan een X3 of X5. Het verschil zit hem vooral in het coupé-ach- tige uiterlijk: een truc die eerder werd toege past bij de X6. BMW bouwt de X4 net als voorheen op ba sis van de (goedkopere) X3, maar besloot bij deze nieuwe generatie om er niet opnieuw simpelweg een coupé-versie van te maken. De nieuwe gene ratie blijkt aanzienlijk lager én breder. Hij kreeg een grotere spoorbreedte achter en dat staat hem goed. Om de sportiviteit nog verder te benadruk ken heeft de X4 stan daard een M Sport-on- derstel en kenners weten wat dat betekent: een uitdagend, dynamisch weggedrag. Het dashboard mist de verfijning of originaliteit die we bij Audi, Jaguar of Mercedes zien. De cou pédaklijn leidt tot een krappe hoofdruimte op de achterbank en slech ter zicht schuin naar ach teren. De bagageruimte biedt 25 liter minder in houd vergeleken met de X3, maar is met 525 liter nog wel voldoende. De 2,0 liter viercilinder dieselmotor (testver- bruik 1 op 13,3) past goed bij de sportieve aspiraties van de X4. En zeker voor een SUV vertoont hij een rotsvaste wegligging: hij gaat uitermate koersvast met pittige snelheden door de bocht. Daar helpen ook de adaptieve schokdemping en standaard vierwiel- aandrijving aan mee. Maar het feit dat deze dieselversie van de X4 zwaar is, kan hij niet al tijd verbloemen. Op die momenten biedt hij niet het speelse karakter dat je verwacht. Bovendien levert hij met zijn stug gere onderstelkarakter wat comfort in. vrijdag 16 november 2018 GO Het dashboard oogt strak. Het panoramadak kost hoofdruimte. Koersvaste weg- ligging. Voorbeel dig presterende aan- drijflijn. Standaard 4x4. Krappe hoofd ruimte achterin. Gewicht beperkt soms de rijdynamiek. Duur der dan X3. De X4 moet het vooral hebben van zijn sportieve uiterlijk én zijn sportieve rij- prestaties. Maar hij is duurder en minder ruim dan een X3. Bovendien benadeelt het gewicht van deze dieselversie soms de rijdynamiek. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Het coupé-achtige uiterlijk moet de X4 doen onderscheiden van de X3 en X5. fotosbart hoogveld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45