AUTO Meest verkochte auto wordt eindelijk 16 'No more boring cars' - geen saaie auto's meer - is het credo van Toyota-baas Akio Toyoda. Na de C-HR is de nieuwe Corolla de volgende auto waarbij geeuwen geen optie is. VRAAG ANTWOORD Bij rechtdoor rijden ook richting aangeven? Mogen hybrides in Oostenrijk straks ook harder rijden? Bij Renault wel betalen voor TomTom-update De nieuwe Corolla is de op volger van de Auris, die in Europa in 2007 de Corolla opvolgde. Toyota heeft voor dit continent de oude, vertrouwde naam dus weer van stal gehaald. Buiten Europa heeft Toyota de naam overigens nooit ver anderd en tikte het aantal geprodu ceerde auto's gestaag door. De teller staat op meer dan 40 miljoen sinds de Corolla in 2966 het levenslicht zag. Hij is de meest verkochte personen auto ter wereld. Gebrek aan opwinding heeft de Corolla altijd parten gespeeld. Het was een vervoermiddel voor mensen die al tevreden waren als de auto vier wielen had en het gewoon altijd deed. De speciaal voor Europa ont wikkelde Auris bracht geen verande ring in de reputatie van saaie auto. Dat moet anders, besliste directeur Akio Toyoda, en zijn medewerkers Het design onderscheidt zich nu veel meer van de middelmaat gingen er eens goed voor zitten. Aan een aantal typische Toyota-kenmer- ken werd niet getornd. Betrouwbare en zuinige auto's maken ze al jaren en dat willen ze blijven doen. Hybride-techniek is en blijft het toverwoord: 22,5 miljoen hybrides heeft Toyota tot nu toe al verkocht. Het design van de Corolla onder scheidt zich nu veel meer van de middelmaat. De auto borduurt voort op het extravagante design van de C- HR, de auto waarmee Toyota op designgebied in het diepe sprong. De koplampen lopen tot ver in het midden door en geven de Corolla een agressievere uitstraling. Tegelijk zie je de overeenkomsten met de Auris nog. Alleen is het allemaal nét iets spannender, blijkt bij een proefrit met de Touring Sports, zoals Toyota zijn stationwagons noemt. Het dashboard is nu strak en over zichtelijk en vormt veel meer één ge heel, met een groot navigatiescherm in combinatie met 'gewone' knoppen vrijdag 16 november 2018 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Stel, ik rijd op een voor- rangsweg met eenrichtings verkeer en alleen zijwegen van/naar rechts. Moet ik dan bij zo'n zijweg toch rich ting naar links aangeven als ik niet rechtsaf wil slaan? —Leo Verhoef U wilt zo waarschijnlijk duide lijkheid verschaffen voor au tomobilisten die dezelfde weg op willen rijden, maar ik denk niet dat dit verstandig is. Bij rechtdoor rijden op dezelfde rijstrook hoefje nooit richting aan te geven, leert ook na vraag bij het CBR. Volgens artikel 55 van het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) moet je een richtingaanwijzer alleen gebruiken als je wil wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig wil inhalen, de doorgaande rijbaan wil oprij den en verlaten, als je van rij strook wil wisselen én bij alle andere belangrijke, zijde lingse verplaatsingen. Daar is hier geen sprake van. Ik las dat elektrische auto's in Oostenrijk zich vanaf vol gend jaar op snelwegen niet meer aan de lagere snel heidslimiet hoeven te hou den. Geldt dat ook voor hybrides? —Hanny Meutstege Deze maatregel geldt voor de snelwegtrajecten waar een lagere snelheidslimiet geldt om ter plekke de luchtvervui ling te beperken. Auto's die zich daar niet aan hoeven te houden, moeten voorzien zijn van een groene kenteken plaat. Die wordt in Oostenrijk uitsluitend verstrekt aan vol ledig elektrische en water stofauto's. Op mijn motor heb ik een TomTom Rider die ik onbe perkt kan updaten zonder kosten. In mijn Renault Cap- tur (2015) zit ook navigatie van TomTom, maar als ik die wil updaten kost me dat circa €150 voor drie jaar. Hebt u enig idee waar dat aan ligt? —Arie Rozendaal TomTom voert al jaren een eigen beleid voor de produc ten die dit bedrijf zelf in de markt zet. Vooral de wat duurdere producten van Tom- Tom worden geleverd met levenslang gratis updates. Autofabrikanten hebben hun eigen navigatiesysteem en laten alleen de kaarten door derden aanleveren. Juist die autofabrikanten neigden de afgelopen jaren ertoe om geld te vragen voor kaart-up- dates. Gelukkig gebeurt dat tegenwoordig steeds minder. De consument heeft er alleen maar nadeel van en de navi gatiesystemen in auto's wor den er niet goedkoper door. Corolla maakt comeback JAAP PETERS -■ -tö&aBflgïïStTv!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44