AUTO
Meest verkochte auto wordt eindelijk
16
'No more boring cars' - geen saaie auto's meer - is het
credo van Toyota-baas Akio Toyoda. Na de C-HR is de
nieuwe Corolla de volgende auto waarbij geeuwen geen
optie is.
VRAAG ANTWOORD
Bij rechtdoor
rijden ook richting
aangeven?
Mogen hybrides in
Oostenrijk straks
ook harder rijden?
Bij Renault wel
betalen voor
TomTom-update
De nieuwe Corolla is de op
volger van de Auris, die in
Europa in 2007 de Corolla
opvolgde. Toyota heeft
voor dit continent de
oude, vertrouwde naam dus weer
van stal gehaald. Buiten Europa heeft
Toyota de naam overigens nooit ver
anderd en tikte het aantal geprodu
ceerde auto's gestaag door. De teller
staat op meer dan 40 miljoen sinds
de Corolla in 2966 het levenslicht zag.
Hij is de meest verkochte personen
auto ter wereld.
Gebrek aan opwinding heeft de
Corolla altijd parten gespeeld. Het
was een vervoermiddel voor mensen
die al tevreden waren als de auto vier
wielen had en het gewoon altijd
deed. De speciaal voor Europa ont
wikkelde Auris bracht geen verande
ring in de reputatie van saaie auto.
Dat moet anders, besliste directeur
Akio Toyoda, en zijn medewerkers
Het design
onderscheidt
zich nu veel
meer van de
middelmaat
gingen er eens goed voor zitten. Aan
een aantal typische Toyota-kenmer-
ken werd niet getornd. Betrouwbare
en zuinige auto's maken ze al jaren
en dat willen ze blijven doen.
Hybride-techniek is en blijft het
toverwoord: 22,5 miljoen hybrides
heeft Toyota tot nu toe al verkocht.
Het design van de Corolla onder
scheidt zich nu veel meer van de
middelmaat. De auto borduurt voort
op het extravagante design van de C-
HR, de auto waarmee Toyota op
designgebied in het diepe sprong.
De koplampen lopen tot ver in het
midden door en geven de Corolla een
agressievere uitstraling. Tegelijk zie
je de overeenkomsten met de Auris
nog. Alleen is het allemaal nét iets
spannender, blijkt bij een proefrit
met de Touring Sports, zoals Toyota
zijn stationwagons noemt.
Het dashboard is nu strak en over
zichtelijk en vormt veel meer één ge
heel, met een groot navigatiescherm
in combinatie met 'gewone' knoppen
vrijdag 16 november 2018
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Stel, ik rijd op een voor-
rangsweg met eenrichtings
verkeer en alleen zijwegen
van/naar rechts. Moet ik
dan bij zo'n zijweg toch rich
ting naar links aangeven als
ik niet rechtsaf wil slaan?
—Leo Verhoef
U wilt zo waarschijnlijk duide
lijkheid verschaffen voor au
tomobilisten die dezelfde weg
op willen rijden, maar ik denk
niet dat dit verstandig is. Bij
rechtdoor rijden op dezelfde
rijstrook hoefje nooit richting
aan te geven, leert ook na
vraag bij het CBR. Volgens
artikel 55 van het RVV 1990
(Reglement verkeersregels
en verkeerstekens) moet je
een richtingaanwijzer alleen
gebruiken als je wil wegrijden,
andere bestuurders van een
motorvoertuig wil inhalen, de
doorgaande rijbaan wil oprij
den en verlaten, als je van rij
strook wil wisselen én bij alle
andere belangrijke, zijde
lingse verplaatsingen. Daar is
hier geen sprake van.
Ik las dat elektrische auto's
in Oostenrijk zich vanaf vol
gend jaar op snelwegen niet
meer aan de lagere snel
heidslimiet hoeven te hou
den. Geldt dat ook voor
hybrides?
—Hanny Meutstege
Deze maatregel geldt voor de
snelwegtrajecten waar een
lagere snelheidslimiet geldt
om ter plekke de luchtvervui
ling te beperken. Auto's die
zich daar niet aan hoeven te
houden, moeten voorzien zijn
van een groene kenteken
plaat. Die wordt in Oostenrijk
uitsluitend verstrekt aan vol
ledig elektrische en water
stofauto's.
Op mijn motor heb ik een
TomTom Rider die ik onbe
perkt kan updaten zonder
kosten. In mijn Renault Cap-
tur (2015) zit ook navigatie
van TomTom, maar als ik die
wil updaten kost me dat
circa €150 voor drie jaar.
Hebt u enig idee waar dat
aan ligt? —Arie Rozendaal
TomTom voert al jaren een
eigen beleid voor de produc
ten die dit bedrijf zelf in de
markt zet. Vooral de wat
duurdere producten van Tom-
Tom worden geleverd met
levenslang gratis updates.
Autofabrikanten hebben hun
eigen navigatiesysteem en
laten alleen de kaarten door
derden aanleveren. Juist die
autofabrikanten neigden de
afgelopen jaren ertoe om
geld te vragen voor kaart-up-
dates. Gelukkig gebeurt dat
tegenwoordig steeds minder.
De consument heeft er alleen
maar nadeel van en de navi
gatiesystemen in auto's wor
den er niet goedkoper door.
Corolla maakt
comeback
JAAP PETERS
-■ -tö&aBflgïïStTv!