'Maak f ietsstraat van
Poelendaeleweg'
De afind
I d«C 1
7
VERKOOP BIJ INSCHRIJVING
EXPLOITATIE NIEUWE AANPAK
Afval op het strand
scheiden, patrouilleren
op mountainbikes en
douchewater her
gebruiken. De Stichting
Strandexploitatie Veere
(SSV) heeft tal van
plannen om duurzamer
te opereren. „En dat is in
ons aller belang", zegt
directeur Tim Wouters.
De SSV ziet het als een
heel serieuze taak om
een bijdrage te leveren
aan duurzaamheid en
het beperken van de
C02-uitstoot. „Want als er iemand
baat heeft bij het beperken van de
zeespiegelstijging, dan zijn wij het
wel", aldus Wouters.
Daarom tekenden de SSV, de HZ
en de gemeente Veere gisteravond
een convenant waarin ze vastleg
gen dat ze de stranden duurzaam
gaan beheren en elkaar daarbij on
dersteunen. De badgasten zullen
dat volgend jaar al merken als
strandwachten van de post Dom
burg niet meer met een terreinauto
patrouilleren, maar met fietsen met
dikke banden. „En als dat bevalt,
dan komen er meer." Wouters be
kijkt ook of het mogelijk is de voer
tuigen van de SSV te vervangen of
om te bouwen, zodat ze op elektri
citeit rijden. „Dat wordt nog een
uitdaging. Er is nog niet echt een
markt voor elektrisch aangedreven
4X4-terreinwagens, laat staan elek
trische shovels. We gebruiken nu
jaarlijks zo'n 40.000 liter diesel. Dat
moet minder worden."
De SSV ziet het ook als een be
langrijke taak het afval te scheiden.
Wouters: „Alleen al dit jaar verza
melden we op de 28 kilometer
Veerse stranden tot en met sep
tember maar liefst 347 ton afval."
Hij is heel blij dat de Europese
Commissie wegwerpplastic in de
ban doet. „Dat helpt ons bij het
streven naar minder plastic in het
afval." Maar hij vindt ook dat de
SSV niet achterover kan leunen.
„Wij onderzoeken momenteel sa
men met afvalinzamelaar Wiele-
maker hoe we op het strand afval
kunnen scheiden, zonder dat dat
leidt tot extra verkeer."
Strandpost
Ook op het gebied van bouw wil de
SSV zo duurzaam mogelijk zijn.
„We hebben een nieuw strandpost
nodig bij Dishoek. Samen met de
HZ en een architectenbureau kij
ken we hoe we daar iets nieuws
kunnen neerzetten dat én duur
zaam is én hergebruikt kan worden
als we het ooit niet meer nodig heb
ben. Hij hoopt dat deze manier van
bouwen navolging vindt bij onder
nemers van strandtenten. Volgens
hem hebben twee ondernemers al
laten doorschemeren dat ze ook be
langstelling hebben op die manier
te bouwen. „Dat zou toch heel mooi
zijn."
Zeewater
Een ander actiepunt is het waterge
bruik. „We zitten vlakbij de zee,
maar gebruiken drinkwater om de
toiletten op het strand door te spoe
len. Wij hopen dat we daar over
enige tijd zeewater voor kunnen
gebruiken. Een bureau bekijkt of
dat haalbaar is. Ook wil ik weten of
we het water van de stranddouches
kunnen hergebruiken. Nu ver
dwijnt het gewoon in het zand. Dat
is niet echt duurzaam."
Volgens de directeur van de SSV
is duurzaamheid absoluut nodig.
„Niet alleen in verband met de drei
gende stijging van de zeespiegel.
Maar ook omdat toeristen daar
steeds meer op letten bij het plan
nen van hun vakanties. Zo kunnen
we twee vliegen in één klap slaan.
Duurzaam zijn en mensen naar
Walcheren lokken."
MIDDELBURG Wil Middelburg
echt een fietsstad worden, zoals de
gemeenteraad deze week bena
drukte? Dan moet de Poelendaele
weg het domein van de fietser wor
den, waar de automobilist alleen
nog te gast is, vindt de Fietsersbond.
De Poelendaeleweg wordt vol
gend jaar aangepakt. Auto's mogen
daar nu nog 50 kilometer per uur
rijden en er liggen aparte fietspa
den. De gemeente wil de snelheid
voor auto's verlagen naar 30 kilo
meter en de fietspaden weghalen.
De weg zelf wordt smaller. Fietsers
moeten ook op de weg gaan rijden,
zodat automobilisten langzamer
Dé specialist in
kunststof kozijnen
moeten rijden. Dat is bedoeld als
een verbetering voor de fietsers,
maar het gaat de Fietsersbond niet
ver genoeg. „Wij pleiten ervoor de
fietspaden te handhaven en zo mo
gelijk te verbreden, met het oog op
de diversiteit van fietsverkeer", rea
geren voorzitter Huibert van Noord
en secretaris Lia Dekker van de
bond. Als de fietspaden toch ver
dwijnen, zou de weg een fietsstraat
moeten worden waar de auto te
gast is, vinden zij. Een straat die in
gericht is als fietsroute, bijvoor
beeld door de rode kleur van het
wegdek (net als op fietspaden) en
andere fysieke maatregelen.
Panama Jack Panama Jack M00f don 70 topmSfkBn! Timberland Timberland Timberland
o.a Panama Jack. Wolky. Gabor. Pikolinos. Van Bommel Australian Mephisto. Red-Rag. Ecco. Palladium
Calvin kien Hnaturalista Fitflop. Mjus. New Balance. Rehab. Timberland van Lier. Waldlaufer. Xsensible
vrijdag 16 november 2018
WA
Strandbeheer op duurzame toer
Emile Calon
Veere
in ii ir ui
Het strand van Westkapelle. Onno en Angelique Rober verbazen
zich over het onderstel van een wagentje dat in de paalhoofden
hangt, foto lex de meester
Klanten
Vertellen
www.kroonkozijn.nl
Van Cittersweg 2a Arnemuiden T 0118 75 02 07
KROON KOZIJN,
DE NUMMER 1 VAN NEDERLAND
O
O
VERBOUWINGS I
OPRUIMING I
7D LU
O O
Op 300 meter van het/centrum
ï_it3cl
Winkelruimte met woonhuis en royale dubbele
garage in het dorpscentrum van Burgh-Haamstede.
Afmeting winkel circa 121 m2 v.v.o. met als indeling:
open winkelruimte, magazijn, personeelsruimte en
technische ruimte. Indeling woning: begane grond
met woonkamer, keuken, bijkeuken en toilet; Ie
verdieping met 4 slaapkamers, badkamer met bad,
wastafel en toilet en toegang tot dakterras; 2e
verdieping via vlizotrap bereikbare bergzolder.
Onze makelaar vertelt u graag meer tijdens de
kijkdagen op 21 en 23 november 2018.
Sinke Komejan Bedrijfsmakelaars
Tel. (0118) 62 00 62 www.sinke.nl/zakelijk