'Maak f ietsstraat van Poelendaeleweg' De afind I d«C 1 7 VERKOOP BIJ INSCHRIJVING EXPLOITATIE NIEUWE AANPAK Afval op het strand scheiden, patrouilleren op mountainbikes en douchewater her gebruiken. De Stichting Strandexploitatie Veere (SSV) heeft tal van plannen om duurzamer te opereren. „En dat is in ons aller belang", zegt directeur Tim Wouters. De SSV ziet het als een heel serieuze taak om een bijdrage te leveren aan duurzaamheid en het beperken van de C02-uitstoot. „Want als er iemand baat heeft bij het beperken van de zeespiegelstijging, dan zijn wij het wel", aldus Wouters. Daarom tekenden de SSV, de HZ en de gemeente Veere gisteravond een convenant waarin ze vastleg gen dat ze de stranden duurzaam gaan beheren en elkaar daarbij on dersteunen. De badgasten zullen dat volgend jaar al merken als strandwachten van de post Dom burg niet meer met een terreinauto patrouilleren, maar met fietsen met dikke banden. „En als dat bevalt, dan komen er meer." Wouters be kijkt ook of het mogelijk is de voer tuigen van de SSV te vervangen of om te bouwen, zodat ze op elektri citeit rijden. „Dat wordt nog een uitdaging. Er is nog niet echt een markt voor elektrisch aangedreven 4X4-terreinwagens, laat staan elek trische shovels. We gebruiken nu jaarlijks zo'n 40.000 liter diesel. Dat moet minder worden." De SSV ziet het ook als een be langrijke taak het afval te scheiden. Wouters: „Alleen al dit jaar verza melden we op de 28 kilometer Veerse stranden tot en met sep tember maar liefst 347 ton afval." Hij is heel blij dat de Europese Commissie wegwerpplastic in de ban doet. „Dat helpt ons bij het streven naar minder plastic in het afval." Maar hij vindt ook dat de SSV niet achterover kan leunen. „Wij onderzoeken momenteel sa men met afvalinzamelaar Wiele- maker hoe we op het strand afval kunnen scheiden, zonder dat dat leidt tot extra verkeer." Strandpost Ook op het gebied van bouw wil de SSV zo duurzaam mogelijk zijn. „We hebben een nieuw strandpost nodig bij Dishoek. Samen met de HZ en een architectenbureau kij ken we hoe we daar iets nieuws kunnen neerzetten dat én duur zaam is én hergebruikt kan worden als we het ooit niet meer nodig heb ben. Hij hoopt dat deze manier van bouwen navolging vindt bij onder nemers van strandtenten. Volgens hem hebben twee ondernemers al laten doorschemeren dat ze ook be langstelling hebben op die manier te bouwen. „Dat zou toch heel mooi zijn." Zeewater Een ander actiepunt is het waterge bruik. „We zitten vlakbij de zee, maar gebruiken drinkwater om de toiletten op het strand door te spoe len. Wij hopen dat we daar over enige tijd zeewater voor kunnen gebruiken. Een bureau bekijkt of dat haalbaar is. Ook wil ik weten of we het water van de stranddouches kunnen hergebruiken. Nu ver dwijnt het gewoon in het zand. Dat is niet echt duurzaam." Volgens de directeur van de SSV is duurzaamheid absoluut nodig. „Niet alleen in verband met de drei gende stijging van de zeespiegel. Maar ook omdat toeristen daar steeds meer op letten bij het plan nen van hun vakanties. Zo kunnen we twee vliegen in één klap slaan. Duurzaam zijn en mensen naar Walcheren lokken." MIDDELBURG Wil Middelburg echt een fietsstad worden, zoals de gemeenteraad deze week bena drukte? Dan moet de Poelendaele weg het domein van de fietser wor den, waar de automobilist alleen nog te gast is, vindt de Fietsersbond. De Poelendaeleweg wordt vol gend jaar aangepakt. Auto's mogen daar nu nog 50 kilometer per uur rijden en er liggen aparte fietspa den. De gemeente wil de snelheid voor auto's verlagen naar 30 kilo meter en de fietspaden weghalen. De weg zelf wordt smaller. Fietsers moeten ook op de weg gaan rijden, zodat automobilisten langzamer Dé specialist in kunststof kozijnen moeten rijden. Dat is bedoeld als een verbetering voor de fietsers, maar het gaat de Fietsersbond niet ver genoeg. „Wij pleiten ervoor de fietspaden te handhaven en zo mo gelijk te verbreden, met het oog op de diversiteit van fietsverkeer", rea geren voorzitter Huibert van Noord en secretaris Lia Dekker van de bond. Als de fietspaden toch ver dwijnen, zou de weg een fietsstraat moeten worden waar de auto te gast is, vinden zij. Een straat die in gericht is als fietsroute, bijvoor beeld door de rode kleur van het wegdek (net als op fietspaden) en andere fysieke maatregelen. Panama Jack Panama Jack M00f don 70 topmSfkBn! Timberland Timberland Timberland o.a Panama Jack. Wolky. Gabor. Pikolinos. Van Bommel Australian Mephisto. Red-Rag. Ecco. Palladium Calvin kien Hnaturalista Fitflop. Mjus. New Balance. Rehab. Timberland van Lier. Waldlaufer. Xsensible vrijdag 16 november 2018 WA Strandbeheer op duurzame toer Emile Calon Veere in ii ir ui Het strand van Westkapelle. Onno en Angelique Rober verbazen zich over het onderstel van een wagentje dat in de paalhoofden hangt, foto lex de meester Klanten Vertellen www.kroonkozijn.nl Van Cittersweg 2a Arnemuiden T 0118 75 02 07 KROON KOZIJN, DE NUMMER 1 VAN NEDERLAND O O VERBOUWINGS I OPRUIMING I 7D LU O O Op 300 meter van het/centrum ï_it3cl Winkelruimte met woonhuis en royale dubbele garage in het dorpscentrum van Burgh-Haamstede. Afmeting winkel circa 121 m2 v.v.o. met als indeling: open winkelruimte, magazijn, personeelsruimte en technische ruimte. Indeling woning: begane grond met woonkamer, keuken, bijkeuken en toilet; Ie verdieping met 4 slaapkamers, badkamer met bad, wastafel en toilet en toegang tot dakterras; 2e verdieping via vlizotrap bereikbare bergzolder. Onze makelaar vertelt u graag meer tijdens de kijkdagen op 21 en 23 november 2018. Sinke Komejan Bedrijfsmakelaars Tel. (0118) 62 00 62 www.sinke.nl/zakelijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35