Multraship wint prestigieuze prijs Zeeuws-Vlaanderen is blinde vlek van de Sint De droge zomer kan blijvende gevolgen hebben Officiële Mededeling 8 Volgens de organiserende NTR zijn er drie voorwaarden waar ge meenten aan moeten voldoen: er moet een 'groot enthousiasme zijn vanuit de gemeente en de bevol king'. Ten tweede natuurlijk een haven, waar de 42 meter lange en 7 meter brede stoomboot kan aan meren. Tenslotte mag die haven niet te ver van de stad af liggen, want vanaf daar wenst de NTR een'visueel interessante route naar het centrum die in verband met de tv-uitzending lopend niet langer dan twintig minuten duurt.' Nauwelijks kandidaten Dit jaar was lange tijd onduidelijk waar de Sint en zijn gevolg zou aanmeren. De NTR riep gemeen ten enkele maanden geleden op zich te melden als ze de intocht, die altijd live op tv wordt uitge zonden, wilden organiseren. Er hadden zich op dat moment nog nauwelijks kandidaten gemeld. Dat was ongetwijfeld mede het ge volg van de wat grimmige sfeer vo rig jaar in Dokkum, toen demon stranten veel aandacht naar zich toe trokken. De gemeenten Kapelle, Sluis en aanvankelijk ook Terneuzen toon den belangstelling. Terneuzen haakte als eerste af, maar Sluis en Kapelle bleven in de race. Sluis wees op de havens van Breskens en Cadzand en de Kaai in Sluis als mogelijke locaties, en Kapelle gooide Wemeldinge in de strijd. Tevergeefs. Er werd voor Zaandam gekozen. Volgend jaar nieuwe ron den, nieuwe kansen! De landelijke Sinterklaasop tocht vond zes keer plaats in Zee land: twee keer in Vlissingen en Veere en een keer in Middelburg en Zierikzee. Opvallend is verder dat Koningsdag en Koninginnedag ook nooit in Zeeuws-Vlaanderen hebben plaatsgevonden. Leendert Muller, algemeen direc teur van Multraship, mocht maan dagavond in Zaandam de prestigi euze Maritime Award 2018 van de Koninklijke Vereniging van Neder landse Reders (KVNR) in ontvangst nemen. Hij en Julian Oggel, direc teur van Novatug, spreken van een grote erkenning. Al in 2002 nam Multraship een tot carrouselsleper omgebouwde sleep boot Multratug 12 in gebruik. Op ba sis van de ervaringen met die sleper en met internationale partners is een geheel nieuwe carrouselsleper ontwikkeld. Twee zijn er inmiddels in de vaart, de Multratug 32 sinds fe bruari en de Multratug 33 sinds mei. Omdat de sleepkabel niet zoals op een gewone sleepboot op één vast punt is bevestigd, maar aan een car rousel rond het stuurhuis, kan het schip veel beter manoeuvreren. Dat brengt de kans op omslaan terug tot bijna nul. De grotere speelruimte van zo'n sleper maakt het mogelijk de grootste schepen op een hogere snelheid te helpen. En het brand- stofgebruik ligt veertig procent lager. Novatug-directeur Oggel voorziet een grote toekomst voor de carrou selsleper. „Willen havens als Ant werpen en Rotterdam veilig bereik baar blijven, dan kunnen ze niet zonder." Novatug, evenals Multra ship onderdeel van de Muller Mari time Groep, wil wereldwijd lease maatschappij voor de schepen wor den. De interesse is groot sinds de Multratug 32 en 33 in bedrijf zijn, al dus Oggel. „Ook in de scheepvaart geldt, eerst zien en dan geloven." van de Provincie Zeeland MILIEU Besluit op m.e.r.-beoordeling Zeeland Airport B.V. Natuurjournaal Iedereen die een beetje op de hoogte is van de Zeeuwse na tuur weet dat er grote aantallen steltlopers doortrekken en over winteren in onze buitendijkse ge bieden. Minder bekend is dat er ook een heleboel soorten zijn die tijdens hun trektocht vooral bin- nendijkse plassen en sloten aan doen. Bijvoorbeeld snippen en ruiters, twee tamelijk grote fami lies van steltlopers, zie je binnen dijks veel meer dan langs de Del tawateren. Voor het waarnemen van die soorten is 2018 een mager jaar. In gebieden waar ze altijd te vinden waren, laten ze dit jaar veelal verstek gaan. Veel moeras sige gebieden zijn uitgedroogd en ook in sloten is het nodige aan de hand. Een paar fikse buien hebben ervoor gezorgd dat in de meeste sloten weer een laagje water staat, maar veel plassen staan nog steeds droog. Dat laatste kan in sommige gevallen blijvende gevolgen heb ben. De kale slikbodems die droog gevallen zijn, zijn vaak in de afge lopen zomer rijkelijk begroeid ge raakt. In sommige gevallen zal dat een onomkeerbare verandering geven. Eenmaal gevestigde vegeta tie kan zich handhaven als de pei len weer wat normaler worden; zeker nu dat zo lang gaat duren. Achterstand De grondwaterstand is dermate laag dat ook het volgende groeisei zoen nog sprake zal zijn van een achterstand. Plassen kunnen daar door blijvend in moeras verande ren. Dat hoeft niet nadelig te zijn voor de natuurwaarde, maar die zal zeker van karakter veranderen. Vogels die in ondiep open water foerageren, zoals oeverloper, wit- gatje, kluut en zwarte ruiter zul len in begroeide moerassen veel minder van hun gading vinden. Plassen en sloten waar inmid dels wel een laagje water staat hebben ook een flinke tik gekre gen. Vissen, garnalen, waterslak ken en andere waterbewoners hebben de langdurige droogte niet overleefd en die gebieden zullen van voor af aan weer gekoloni seerd moeten worden. Dat kan weliswaar heel hard gaan, maar nu de droogte zo wijd verbreid om zich heen greep, is het aantal bronpopulaties vanwaaruit die herbevolking kan plaatsvinden ook flink ingeperkt. Stekelbaarsjes en garnaaltjes zijn soms in een hele polder niet meer te vinden. Zelfs sloten en plassen waar hartje zomer nog een beetje water stond, zijn hun vaste bewoners vaak kwijt geraakt. Het zoutgehalte in het water kon als gevolg van in damping zover oplopen dat het voor vissen niet langer leefbaar was. Of er was sprake van giftige algenbloei. Al met al kan het lang duren voor de gevolgen van de droogte een beetje weggeëbd zijn. woensdag 14 november 2018 GO Hij komt, hij komt...maar niet naar Zeeuws-Vlaanderen. Sinds de start van de televisie-uitzen ding van de nationale Sinter klaas-intocht in 1952 heeft de Goedheiligman deze Zeeuwse regio links laten liggen. Net als Noord- en Zuid-Beveland en Tholen overigens. Het is een blinde vlek op de landkaart van de intochten. Maurice Steketee en Björn Weinreder Terneuzen Waar kwam Sinterklaas sinds 1952 dan wél aan in Nederland? Bekijk de kaart op pzc.nl. Op de site is ook een overzicht te zien van de komende intochten. Het Terneuzense sleep- en ber gingsbedrijf Multraship is met in- novatiebedrijf Novatug bekroond voor de ontwikkeling van dé sleepboot van de toekomst, de carrouselsleepboot. Harmen van der Werf Terneuzen Provinciale Staten van Zeeland hebben op 15 mei 2018 van Zeeland Airport B.V. een m.e.r.-beoordelingsnotitie op grond van het Besluit milieueffectrapportage ontvangen. De m.e.r.-beoordelingsnotitie is inge diend ten behoeve van een voorgenomen aanpassing van het Lucht- havenbesluit Midden-Zeeland voor onder meer: het verhogen van het aantal helikopterbewegingen van 800 naar 4.000 het verlagen van het aantal luchtvaartuigbewegingen met vaste vleugelvliegtuigen met 3.200 het toevoegen van een helikopterspot met de daarbij horende in- en uitvliegroutes. Ingevolge het bepaalde in de Wet milieubeheer en het Besluit milieuef fectrapportage zijn deze voorgenomen activiteiten m.e.r.-beoorde- lingsplichtig. Dit houdt in dat beoordeeld dient te worden of voor de voorgenomen activiteiten een milieueffectrapportage (m.e.r.) moet wor den opgesteld. Na toetsing van de voorgenomen activiteiten hebben wij op 26 oktober 2018 besloten dat voor deze activiteiten geen m.e.r. behoeft te worden opgesteld omdat er geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten zijn. Op grond van artikel 6.3 van de Algemene wet bestuursrecht wordt deze beoordeling beschouwd als een voorbereidingsbeslissing, waarte gen geen bezwaar of beroep open staat, tenzij deze beslissing de be langhebbende los van het voor te bereiden besluit rechtstreeks in zijn belang treft. U kunt u reactie omtrent dit beoordelingsbesluit te zijner tijd kenbaar maken in het kader van de procedure voor de wijziging van het vigerende luchthavenbesluit. Tijdens deze procedure zal onderhavig besluit gelijktijdig met het ontwerp luchthavenbesluit ter inzage worden gelegd. Voor het inzien, mondelinge toelichting en of kopieën van de betreffen de stukken kunt u zich wenden tot: F. Worobiej-Jansen, tel.: 0118 - 631973, mail: fworo@zeeland.nl Informatie over Provincie Zeeland: Provincie www.zeeland.nl Zeeland Een tweewekelijkse ru briek over de natuur in Zeeland Chiel Jacobusse Vlissingen Een zwarte ruiter fourageert. fotochieljacobusse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 40