Multraship wint
prestigieuze prijs
Zeeuws-Vlaanderen is
blinde vlek van de Sint
De droge zomer kan
blijvende gevolgen hebben
Officiële Mededeling
8
Volgens de organiserende NTR
zijn er drie voorwaarden waar ge
meenten aan moeten voldoen: er
moet een 'groot enthousiasme zijn
vanuit de gemeente en de bevol
king'. Ten tweede natuurlijk een
haven, waar de 42 meter lange en 7
meter brede stoomboot kan aan
meren. Tenslotte mag die haven
niet te ver van de stad af liggen,
want vanaf daar wenst de NTR
een'visueel interessante route naar
het centrum die in verband met de
tv-uitzending lopend niet langer
dan twintig minuten duurt.'
Nauwelijks kandidaten
Dit jaar was lange tijd onduidelijk
waar de Sint en zijn gevolg zou
aanmeren. De NTR riep gemeen
ten enkele maanden geleden op
zich te melden als ze de intocht,
die altijd live op tv wordt uitge
zonden, wilden organiseren. Er
hadden zich op dat moment nog
nauwelijks kandidaten gemeld.
Dat was ongetwijfeld mede het ge
volg van de wat grimmige sfeer vo
rig jaar in Dokkum, toen demon
stranten veel aandacht naar zich
toe trokken.
De gemeenten Kapelle, Sluis en
aanvankelijk ook Terneuzen toon
den belangstelling. Terneuzen
haakte als eerste af, maar Sluis en
Kapelle bleven in de race. Sluis
wees op de havens van Breskens
en Cadzand en de Kaai in Sluis als
mogelijke locaties, en Kapelle
gooide Wemeldinge in de strijd.
Tevergeefs. Er werd voor Zaandam
gekozen. Volgend jaar nieuwe ron
den, nieuwe kansen!
De landelijke Sinterklaasop
tocht vond zes keer plaats in Zee
land: twee keer in Vlissingen en
Veere en een keer in Middelburg
en Zierikzee. Opvallend is verder
dat Koningsdag en Koninginnedag
ook nooit in Zeeuws-Vlaanderen
hebben plaatsgevonden.
Leendert Muller, algemeen direc
teur van Multraship, mocht maan
dagavond in Zaandam de prestigi
euze Maritime Award 2018 van de
Koninklijke Vereniging van Neder
landse Reders (KVNR) in ontvangst
nemen. Hij en Julian Oggel, direc
teur van Novatug, spreken van een
grote erkenning.
Al in 2002 nam Multraship een tot
carrouselsleper omgebouwde sleep
boot Multratug 12 in gebruik. Op ba
sis van de ervaringen met die sleper
en met internationale partners is
een geheel nieuwe carrouselsleper
ontwikkeld. Twee zijn er inmiddels
in de vaart, de Multratug 32 sinds fe
bruari en de Multratug 33 sinds mei.
Omdat de sleepkabel niet zoals op
een gewone sleepboot op één vast
punt is bevestigd, maar aan een car
rousel rond het stuurhuis, kan het
schip veel beter manoeuvreren. Dat
brengt de kans op omslaan terug tot
bijna nul. De grotere speelruimte
van zo'n sleper maakt het mogelijk
de grootste schepen op een hogere
snelheid te helpen. En het brand-
stofgebruik ligt veertig procent lager.
Novatug-directeur Oggel voorziet
een grote toekomst voor de carrou
selsleper. „Willen havens als Ant
werpen en Rotterdam veilig bereik
baar blijven, dan kunnen ze niet
zonder." Novatug, evenals Multra
ship onderdeel van de Muller Mari
time Groep, wil wereldwijd lease
maatschappij voor de schepen wor
den. De interesse is groot sinds de
Multratug 32 en 33 in bedrijf zijn, al
dus Oggel. „Ook in de scheepvaart
geldt, eerst zien en dan geloven."
van de Provincie Zeeland
MILIEU
Besluit op m.e.r.-beoordeling
Zeeland Airport B.V.
Natuurjournaal
Iedereen die een beetje op de
hoogte is van de Zeeuwse na
tuur weet dat er grote aantallen
steltlopers doortrekken en over
winteren in onze buitendijkse ge
bieden. Minder bekend is dat er
ook een heleboel soorten zijn die
tijdens hun trektocht vooral bin-
nendijkse plassen en sloten aan
doen. Bijvoorbeeld snippen en
ruiters, twee tamelijk grote fami
lies van steltlopers, zie je binnen
dijks veel meer dan langs de Del
tawateren. Voor het waarnemen
van die soorten is 2018 een mager
jaar. In gebieden waar ze altijd te
vinden waren, laten ze dit jaar
veelal verstek gaan. Veel moeras
sige gebieden zijn uitgedroogd en
ook in sloten is het nodige aan de
hand. Een paar fikse buien hebben
ervoor gezorgd dat in de meeste
sloten weer een laagje water staat,
maar veel plassen staan nog steeds
droog. Dat laatste kan in sommige
gevallen blijvende gevolgen heb
ben. De kale slikbodems die droog
gevallen zijn, zijn vaak in de afge
lopen zomer rijkelijk begroeid ge
raakt. In sommige gevallen zal dat
een onomkeerbare verandering
geven. Eenmaal gevestigde vegeta
tie kan zich handhaven als de pei
len weer wat normaler worden;
zeker nu dat zo lang gaat duren.
Achterstand
De grondwaterstand is dermate
laag dat ook het volgende groeisei
zoen nog sprake zal zijn van een
achterstand. Plassen kunnen daar
door blijvend in moeras verande
ren. Dat hoeft niet nadelig te zijn
voor de natuurwaarde, maar die
zal zeker van karakter veranderen.
Vogels die in ondiep open water
foerageren, zoals oeverloper, wit-
gatje, kluut en zwarte ruiter zul
len in begroeide moerassen veel
minder van hun gading vinden.
Plassen en sloten waar inmid
dels wel een laagje water staat
hebben ook een flinke tik gekre
gen. Vissen, garnalen, waterslak
ken en andere waterbewoners
hebben de langdurige droogte niet
overleefd en die gebieden zullen
van voor af aan weer gekoloni
seerd moeten worden. Dat kan
weliswaar heel hard gaan, maar nu
de droogte zo wijd verbreid om
zich heen greep, is het aantal
bronpopulaties vanwaaruit die
herbevolking kan plaatsvinden
ook flink ingeperkt. Stekelbaarsjes
en garnaaltjes zijn soms in een
hele polder niet meer te vinden.
Zelfs sloten en plassen waar hartje
zomer nog een beetje water stond,
zijn hun vaste bewoners vaak
kwijt geraakt. Het zoutgehalte in
het water kon als gevolg van in
damping zover oplopen dat het
voor vissen niet langer leefbaar
was. Of er was sprake van giftige
algenbloei. Al met al kan het lang
duren voor de gevolgen van de
droogte een beetje weggeëbd zijn.
woensdag 14 november 2018
GO
Hij komt, hij komt...maar niet
naar Zeeuws-Vlaanderen. Sinds
de start van de televisie-uitzen
ding van de nationale Sinter
klaas-intocht in 1952 heeft de
Goedheiligman deze Zeeuwse
regio links laten liggen. Net als
Noord- en Zuid-Beveland en
Tholen overigens. Het is een
blinde vlek op de landkaart van
de intochten.
Maurice Steketee en
Björn Weinreder
Terneuzen
Waar kwam Sinterklaas sinds
1952 dan wél aan in Nederland?
Bekijk de kaart op pzc.nl. Op de
site is ook een overzicht te zien
van de komende intochten.
Het Terneuzense sleep- en ber
gingsbedrijf Multraship is met in-
novatiebedrijf Novatug bekroond
voor de ontwikkeling van dé
sleepboot van de toekomst, de
carrouselsleepboot.
Harmen van der Werf
Terneuzen
Provinciale Staten van Zeeland hebben op 15 mei 2018 van Zeeland
Airport B.V. een m.e.r.-beoordelingsnotitie op grond van het Besluit
milieueffectrapportage ontvangen. De m.e.r.-beoordelingsnotitie is inge
diend ten behoeve van een voorgenomen aanpassing van het Lucht-
havenbesluit Midden-Zeeland voor onder meer:
het verhogen van het aantal helikopterbewegingen van 800 naar
4.000
het verlagen van het aantal luchtvaartuigbewegingen met vaste
vleugelvliegtuigen met 3.200
het toevoegen van een helikopterspot met de daarbij horende in- en
uitvliegroutes.
Ingevolge het bepaalde in de Wet milieubeheer en het Besluit milieuef
fectrapportage zijn deze voorgenomen activiteiten m.e.r.-beoorde-
lingsplichtig. Dit houdt in dat beoordeeld dient te worden of voor de
voorgenomen activiteiten een milieueffectrapportage (m.e.r.) moet wor
den opgesteld.
Na toetsing van de voorgenomen activiteiten hebben wij op 26 oktober
2018 besloten dat voor deze activiteiten geen m.e.r. behoeft te worden
opgesteld omdat er geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu
te verwachten zijn.
Op grond van artikel 6.3 van de Algemene wet bestuursrecht wordt
deze beoordeling beschouwd als een voorbereidingsbeslissing, waarte
gen geen bezwaar of beroep open staat, tenzij deze beslissing de be
langhebbende los van het voor te bereiden besluit rechtstreeks in zijn
belang treft. U kunt u reactie omtrent dit beoordelingsbesluit te zijner
tijd kenbaar maken in het kader van de procedure voor de wijziging van
het vigerende luchthavenbesluit. Tijdens deze procedure zal onderhavig
besluit gelijktijdig met het ontwerp luchthavenbesluit ter inzage worden
gelegd.
Voor het inzien, mondelinge toelichting en of kopieën van de betreffen
de stukken kunt u zich wenden tot:
F. Worobiej-Jansen, tel.: 0118 - 631973, mail: fworo@zeeland.nl
Informatie over Provincie Zeeland: Provincie
www.zeeland.nl Zeeland
Een tweewekelijkse ru
briek over de natuur in
Zeeland
Chiel Jacobusse
Vlissingen
Een zwarte ruiter fourageert. fotochieljacobusse