van Coldplay wordt vooral veel gelachen en gedanst m i l 29 onverwachte wegen ingeslagen. En het spe len van de Kerstman hoort daar misschien ook bij, maar voor mij bood deze rol tal van mogelijkheden om er mijn eigen stempel op te drukken." Zonder te veel over de inhoud prijs te ge ven, levert Russell als de Amerikaanse ver sie van de goedheiligman een wat andere invulling af dan de joviale goedzak die doorgaans door Hollywood in kerstfilms wordt voorgesteld. „Ik heb mij behoorlijk in zijn voorgeschiedenis verdiept. Hij was in feite een bisschop, te vergelijken met jullie Sinterklaas. Maar hij draagt ook ballast met zich mee. En dan bedoel ik niet alleen de geschenken die hij moest bezorgen." Russell heeft veel affiniteit met het kerst feest. „Bij ons thuis wordt er veel werk van gemaakt", zegt de acteur die al decennia lang een samengesteld gezin vormt met collega Goldie Hawn, wier dochter Kate Hudson ook in het vak is gerold. „We vie ren het feest vooral met onze kleinkinderen die altijd gespannen zijn of de Kerstman zijn cadeaus wel op tijd kan bezorgen. Op kerstavond wordt er veel gezongen. Ik ben erg gesteld op deze gezelligheid", aldus Russell die met zijn gezin ver verwijderd van Hollywood op een ranch in California woont, waar hij zijn eigen wijn verbouwt. „Leven, wonen en werken in Los Angeles is niets voor Goldie en mij", zegt de acteur namens zijn levenspartner met wie hij ove rigens nooit officieel is getrouwd. „Op onze carrières heeft onze woonsituatie nooit in vloed gehad. Ik heb zo vaak een comeback gemaakt dat ik de tel ben kwijtgeraakt." Toch staat Russell erom bekend dat hij vaak net naast grote rollen grijpt, waarmee zijn iets bekendere collega's vervolgens aan de haal gaan. Hij was in de markt voor films als The World According to Garp (ging naar Robin Williams), Lethal Weapon (werd Mei Gibson), Star Wars (de rol van Han Solo ging naar Harrison Ford), An Officer and a Gentleman (ging naar Richard Gere) en In terna! Affairs (opnieuw naar Gere). Russell kijkt zeer relaxed tegen deze ge miste kansen aan. Hij vat het sportief op: „Als ik die films later terugzie, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik die betreffende rol beter had kunnen spelen. Ik ben daar heel fatalistisch in. Over mijn staat van dienst klaag ik niet. Voorlopig ben ik reuze blij met de rol als Santa Claus in The Christmas Chronicles. Ik ben benieuwd hoe mijn fami lie gaat reageren als ze mij in deze film zien. Kerstmis zal bij ons nooit meer hetzelfde zijn." Ik heb zo vaak een comeback gemaakt dat ik de tel ben kwijtgeraakt werp voor documentairemakers. Mat Whitecross maakte er al eentje over Oasis, met uiteraard de tumultueuze broederband Noel en Liam Gallagher als dominante plotlijn. In die zin is A Head Tuil ofDreams, morgen eenmalig te zien in 99 Ne derlandse bioscopen, een moeilijker project. Het verhaal van de vier Lon- dense studenten die de grootste band ter wereld werden, kent geen hoge pieken en diepe dalen. Uiteraard, ze maken weieens ruzie, vertellen de bandleden aan de ca mera, maar waarover blijft onduide lijk. De vier zijn zich te goed bewust van het belang van hun onderlinge chemie om die in de waagschaal te stellen met monomaan rocksterren- gedrag. In plaats daarvan richt Whitecross zich op het succes van de band, die twintig jaar geleden zijn eerste pla tencontract tekende en afgelopen jaar met de tournee rond A Head Tuil ofDreams in de top drie van best bezochte concertseries ooit terecht kwam. Belangrijk voordeel voor de filmer daarbij is dat hij de bandleden als late tieners al leerde kennen. Zo is hij al vanaf de eerste repetitie van de band getuige van hun metamor fose tot supersterren. Je moet wel een groot voorstel lingsvermogen hebben om in de vier slungelige postpubers van toen de troonopvolgers van U2 te herkennen. Grappig zijn beelden uit 2998 toen zanger Chris Martin - plaatjesbeugel, vaal t-shirt rond het magere lijf- zich tot de camera richt. Hij voorspelt de toekomst van de band, die dan nog The Coldplay heet. 'Houd ons in de gaten. Over vier jaar zijn we hugel' Zoals vaker maakt Martin er een grapje van. Niettemin toont het vol gende shot de menigte van het festi val Glastonbury. Het is precies vier jaar en drie dagen later: Coldplay treedt op op het hoofdpodium. Dankzij de luchtige toon van Mar tin, die zijn eigen prestaties relati veert tot er amper iets overblijft, en de onschuldige beelden uit be dompte oefenlokalen, lukt het Cold play steeds perfect de rol te spelen van een clubje outsiders. Een groepje vrienden dat het ook allemaal maar is overkomen. De marketingmechanis- mes waarvan een band van dit for maat onherroepelijk ook deel is, blij ven buiten beschouwing. In de we reld van Coldplay wordt vooral veel gelachen en gedanst. En muziek ge maakt uiteraard. De beelden van de laatste in regenboogtinten gedeco reerde wereldtournee spatten dank zij een zwerm vliegende camera's werkelijk van het scherm. Het maakt van de documentaire misschien geen al te diepgravend do cument, maar wel een onderhou dende en kleurrijke film over een onmiskenbaar sympathieke groep mensen. <4T Links Russell in zijn rol van Santa Claus in The Christmas Chronicles. Hier onder een scène uit zijn film debuut, waarin hij Elvis tegen de schenen moest schoppen. FOT'S REUTERS. MICHAELGIBSON Kurt Russell The Christmas Chronicles is vanaf 22 november op Netflix te zien. dinsdag 13 november 2018 MA De vier slunge lige pubers van de foto hierboven groei den uit tot de we reldberoemde pop sterren links. A Head Full of Dreams: morgen te zien in 99 bioscopen. Op vrijdag 7 december verschijnt de film samen met het album Live in Buenos Aires op dvd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 29