21 'Nu kunnen honderden meisjes die geen toekomst hadden, toch studeren' Meisjes raken er niet zelden piepjong zwan ger. Wat weer het hoogste percentage moeder- kindsterfte oplevert. Ze bevallen in een lemen hut, de meest onhygiënische plek. „Omdat hun lichaam niet volgroeid is, scheurt het tij dens de bevalling vaak uit, waarna moeder en kind overlijden. Nu kunnen honderden meis jes die geen toekomst hadden, toch studeren." Nergens is de saamhorigheid zo groot als in de Village of Hope, een werkplaats en oplei dingscentrum voor gehandicapten bij Kambia Town. Gehandicapten zijn de paria's van de samenleving. „Sommigen werden achttien jaar lang verborgen gehouden in een hut." In het centrum wordt de stoet van De Kra mer hartstochtelijk welkom geheten door kin deren in zelfgemaakte rolstoelen en op kruk ken. Alimany is een van de eersten. De twinti ger heeft een fysieke handicap en epilepsie. „Hij werd door zijn moeder in het bos achter gelaten om dood te gaan, omdat ze dacht dat hij door de duivel bezeten was. Nu gaat hij naar de universiteit." Inmiddels zijn al twaalf scholen geopend. Er volgen er meer. Aan het Johan en Danny Cruijff-school in Hastings, een plaats vlak bui ten de hoofdstad Freetown, wordt de laatste hand gelegd. De Kramer koestert elke steen. Hij is trots. Trots op de leerlingen van de meis jesscholen in Kambia die hun diploma hebben gehaald. Op de drumband die drie maanden heeft geoefend voor de feestelijke opening. De gehandicapten die paria af zijn en nu produc ten maken. De Kramer wijst op zijn armen als hij ver telt. Kippenvel. „De kinderen geven me zoveel energie. Het is ontzettend dankbaar. Deze kin deren moeten zelfvertrouwen krijgen, en kun nen uitgroeien tot rolmodellen. Voor die kin deren doe ik het." erin kunnen. En waar het hoofdgerecht elke avond rijst is met een groenbruine prut van gestampte casavebladeren. Voor het gezelschap is het vooruitzicht van een week zonder wifï een groter schrik beeld dan de dodelijke gifslang zwarte mamba, slapen in een lemen hutje of wassen met koud water. Dertien blanke Nederlanders die zich in een volgestouwd busje tussen pri mitieve hutjes door voortbewegen zijn een kermisattractie op zich. De kinderen komen naar buiten, rennen mee en zwaaien vrolijk. Ze roepen opgewonden: „Opotho, opotho!" Ofwel: „Witte mensen." Ceremonie De Nederlanders krijgen een les in nederig heid en geduld. In Siërra Leone is de tijd van elastiek. Bij elk gebouw dat wordt geopend wacht een urenlange ceremonie waarin iedere lokale bobo zijn kans pakt om te speechen. Het is het evenement van de eeuw. Gekoppeld aan rituelen, uiteraard. Zo spren kelt men alcohol voor de deur van een nieuw gebouw, om voorvaderen aan te roepen. Niet te veel alcohol, maant chief Fredo bij de ope ning van een dorpscentrum in Bo. Er wordt iets te veel whisky gebruikt. „We hoeven onze voorouders niet dronken te voeren!" De rest van de fles is bovendien voor hem en zijn Ne derlandse gasten. De reis is bovenal een confrontatie met schrijnende armoede en hartverscheurende verhalen. Siërra Leone bungelt onderaan alle ranglijsten. Het land dat rijk is aan grondstof fen als goud, ijzererts en diamanten, is nog steeds een van de armste landen ter wereld. Er is geen fatsoenlijke infrastructuur, medi sche zorg, industrie, schoon drinkwater of elektriciteit. Na 18.00 uur is het land in donker gehuld. Alles wat verdiend wordt, verdwijnt in de zakken van grote buitenlandse investeer ders. Een Siërra Leonees wordt gemiddeld am per 50 jaar oud. In één van de dorpjes drukt een moeder daarom haar dochtertje in de armen van een Nederlander. Ze vraagt of hij het kind wil meenemen naar Nederland, waar een betere toekomst wacht. Hij is tot tranen geroerd. Overal zijn de littekens van de oorlog nog zichtbaar. Mensen die blind zijn geworden, omdat rebellen brandend plastic in hun ogen drukten. Of Abdulai (19), die een arm mist. Hij werd als baby uit de draagdoek gerukt van zijn moeder, die zich verzette tegen verkrachting. De rebellen hakten als straf zijn arm af. Tegenover de wanhoop, uitzichtloosheid en armoede staan hoop en blijdschap bij iedere vorm van hulp. Overal is dankbaarheid voel baar. In de innige omhelzingen, de vele high fives, stralende ogen. De scholen worden ge bouwd door lokale aannemers. Ex-kindsolda ten zijn er nu in de leer. Voormalig straatpros tituees maken nu de schooluniformen. Ook voor de meisjes, die eerder geen kans op scho ling hadden. „Als er geld is voor school, stuur den ze de jongens omdat zij de grootste kans op een baan hebben", zegt De Kramer. GO ZATERDAG 10 NOVEMBER 2018 Overal waar Sander de Kramer komt, wordt hij door de schoolkinderen als een volksheld ont vangen. FOTO DANNY VAN KOLCK Rechtsboven: Deze kin deren werden uit de dia mantmijnen gehaald en gaan nu gratis naar school. Rechts midden: Neder landse ondernemers die met De Kramer meerei zen zijn een beziens waardigheid. Rechtsonder: De schooluniformen wor den gemaakt door ex- straatprostituees. FOTO'S SUNDAY FOUNDATION Togethe'1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 70