Saslcia Noort Liefst werpen ze me voor een trein Zo doen zij dat Rus is ondanks alle files zijn auto niet uit te krijgen VEEL GEDEELD In de tijd van de Sovjet-Unie waren wegen minder druk Kikkerklas Op Twitter bevind ik me in een bar tegen sluitingstijd, nu pas zie ik hoe lelijk het is Afgelopen week bevond ik mij in een twitterstorm. Dat is zoiets als je virtuele voordeur openen en overspoeld worden door de stront van figuren met de Nederlandse vlag in hun profiel. Daar had ik na tuurlijk zelf om gevraagd met mijn mening. Erg in houdelijk waren de reacties niet. Het kwam erop neer dat mijn gleuf deugde, ik verbannen moest worden naar Congo, om me aldaar te laten nemen door de lokalen, want dat was tenslotte mijn hobby, of nee liever nog wierpen ze me voor een bus, of beter nog een trein, want dan was ik in ieder geval zeker dood. Maar er zijn ook hele mooie dingen aan Twitter, wierp ik te gen. Wat dan, vroegen ze. Ik heb er vrienden voor het leven opgedaan. Lieve mensen die ontroerende dierenfilmpjes de len, briljante grappen maken, elkaar steunen in tijden van twitterstormen. Toen ik ziek was, vond ik via Twitter de arts die me beter maakte. En vergeet al mijn fans niet, met wie ik dankzij Twitter direct contact heb. Die kan ik toch niet zomaar aan de kant zetten? En trouwens, ik laat me toch de mond niet snoeren door een stelletje... Ik checkte de tijd die ik op Twitter doorbracht. Dat blijkt an derhalf uur per dag. Vaak als een konijn die in de koplampen tuurt, bevroren aan het scherm geplakt. Anderhalf uur waarin ik een column had kunnen schrijven, of een boek lezen, stoeien met mijn hond, seks hebben met mijn geliefde. Op Twitter bevind ik me in een bar tegen sluitingstijd, met leeg glas in de hand, terwijl enkele dronken, woedende gasten de boel lopen te verstieren. De barkeeper tapt niet meer, het licht is al aan en nu pas zie ik hoe lelijk het allemaal is. Tijd om naar buiten te gaan, de frisse lucht in, op naar een positieve, kleurrijke club vol blije, jonge mensen, met geloof in de toe komst, zin in het leven en liefde in het hart. Zakenman Lev (50) is zo'n notoire filerijder in Moskou. Maar het openbaar vervoer nemen? Hij peinst er niet over. „De metro? Ben je gek?! De auto is veel comfor tabeler. Het is privé en er zit niemand naast je met een wodkakegel." Lev heeft makkelijk praten, want geld als water en dus een dikke BMW-jeep onder zijn kont. Laatst deed hij zijn vrouw er ook eentje ca deau, waarmee de files in Moskou weer wat groeiden. In de stad is het aansluiten geblazen. Grofweg duren de files in de stad van 08.00 uur tot 10.00 uur en van 17.00 uur tot 20.00 uur. De filedruk wordt gemeten in procenten van 'bewegings snelheid'. Het hart van stad kent slechte cijfers. Er is in die uren 0 tot 30 procent be wegingssnelheid. De ring scoort 30 tot 70 procent. In de tijd van de Sovjet- Unie was het aantal Mosko- vieten met een auto nog be perkt. Niet iedereen kon zich er een permitteren. Maar de opening van de grenzen naar het Westen leidde al snel tot een boom aan auto's en tot opstoppin gen en verkeersinfarcten. Er werden miljarden geïnves teerd in de infrastructuur en de afgelopen 25 jaar twee nieuwe ringwegen om de stad heen gelegd. Het mocht allemaal niet baten. En hoe veel files er ook staan: Mos- kovieten zijn niet uit hun auto's te slépen. Inmiddels experimenteert het stadsbestuur met be taald parkeren en de Mos kovische zakenassociatie stelt voor automobilisten die het centrum in willen tol te laten betalen. Verkeer- en transportexperts zijn sceptisch. Het probleem met Rusland is dat Moskou als hoofdstad een soort waterhoofd vormt voor de rest van het land: al les en iedereen moet ernaar toe. Ter illustratie: wil je naar Thailand vliegen, dan kan dat alleen via Moskou. Een oplossing is niet in zicht, of het moet de myste rieuze MISiS zijn. Dat is een prototype van een vliegend apparaat, dat volgens een universiteit 'het probleem van de verstikkende files in megapolissen moet oplos sen'. Het ding is gebaseerd op elektrische stuwkracht en kent een verticale start en landing. Type heli, als het ware, die in 2020 uit de fa briek zou moeten komen. Tot die tijd zitten Lev en zijn vrouw in hun BWM's. Prinsheerlijk, droog en warm. Maar wel lang. Kortom, ik moest mijn elitaire grachtengordelbek houden. De Vrijheid van Meningsuiting geldt voor sommigen uitslui tend voor Geert Wilders en consorten. Antwoorden op mijn vraag hoe deze polariserende, boze, witte mannen en vrou wen de toekomst van hun dochters zagen, kreeg ik niet. Of jawel, eentje, van iemand die me op Twitter toebeet dat ik blijkbaar wilde dat zijn doch ters later in boerka over straat moesten. Dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Integendeel. Ik wil dat onze dochters in totale gelijkheid en vrijheid kunnen doen waar ze van dromen, of dat nu een carrière als topvoet balier, chirurg, ondernemer of politicus is, zonder enige bedekking en zonder leiding gevende die hen bij hun poesje probeert te grijpen. Ik ben niet van plan mijn bek te houden, of te stoppen met schrijven, maar de bagger- stormvloed had me wel bij de kladden. Ik belde vrienden en familie, mijn kinderen, ik troostte me met hun liefde, hoewel zij geen idee hadden wat precies een twitterstorm is. Geen van hen zit op Twitter. Mijn kinderen vinden het een sneu bejaardenmedium, mijn ouders noemen het een open riool, mijn vrienden hebben wel wat beters te doen. Twitter bleek helemaal niet te leven in mijn eigen sociale kring. In hun leven geen scheldkanonnades, twitterfitties, geen naargeestig kwaadaar dig gemopper of doodsbedreigingen. Niemand kende de trol len die mij uit mijn slaap hielden. Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt. ZATERDAG 10 NOVEMBER 2018 GO Geen Nachtwacht, maar wel een met succes gerestaureerd kunstwerkje uit de 19de eeuw van de hand van de oud-legerofficier Fransois Perrier. Die legde alledaagse tafereeltjes in het Zwitserse Estavayer-le-Lac vast met opgezette kikkers. Zijn kikkercollectie is nu de trekpleister van het plaatselijke museum, fotod balibouse/reuters Met het winterweer FOTO AP worden ook de files weer langer. Wat doen ze daar in het overvolle Moskou aan? JOOST BOSMAN MOSKOU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 63